شنبه ۶ تير ۱۴۰۵

سیاسی

بیانیه وزارت خارجه درباره نقض تفاهم خاتمه جنگ توسط آمریکا؛ با تمام توان از حاکمیت کشور دفاع خواهیم کرد

بیانیه وزارت خارجه درباره نقض تفاهم خاتمه جنگ توسط آمریکا؛ با تمام توان از حاکمیت کشور دفاع خواهیم کرد
پیام خوزستان - فارس / وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) ششم تیرماه در پی نقض آشکار یادداشت تفاهم خاتمه جنگ (یادداشت تفاهم اسلام‌آباد) توسط آمریکا بیانیه‌ای ...
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - فارس / وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (شنبه) ششم تیرماه در پی نقض آشکار یادداشت تفاهم خاتمه جنگ (یادداشت تفاهم اسلام‌آباد) توسط آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد.
در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، حملات هوایی ارتش تروریستی آمریکا در شامگاه جمعه مورخ ۶ تیر ماه ۱۴۰۵ به چند نقطه در سواحل جنوبی ایران را به شدت محکوم می‌کند. این حملات وحشیانه که تاسیسات نظارت ساحلی ایران را مورد هدف قرار داد، نقض آشکار بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد و نیز نقض صریح بند اول یادداشت تفاهم خاتمه جنگ تحمیلی مورخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۵ است.این بیانیه می‌افزاید: همزمان، رژیم اشغالگر و آپارتاید صهیونیستی نیز با هماهنگی آمریکا اقدام به حمله به لبنان کرد که نقض آشکار بند یک یادداشت تفاهم خاتمه جنگ است.
در بیانیه مذکور عنوان شده است: وزارت امور خارجه ضمن تأکید بر حق ذاتی ایران برای دفاع از خود طبق ماده ۵۱ منشور ملل متحد، تصریح می‌کند جمهوری اسلامی ایران با تمام توان از حاکمیت، امنیت و منافع ملی کشور دفاع خواهد کرد. ضربات دفاعی نیروهای مسلح مقتدر جمهوری اسلامی ایران علیه اهداف مرتبط با نیروهای متجاوز آمریکایی بر همین مبنا صورت گرفت. بدیهی است مسئولیت پیامدهای این وضعیت بر عهده رژیم متجاوز و عهدشکن آمریکا و طرف‌هایی است که به هر نحوی در ارتکاب اقدامات تجاوزکارانه آمریکا علیه ایران همدستی کنند.این بیانیه می‌افزاید: در همین ارتباط، بر ضرورت پایبندی همه کشورهای واقع در کرانه جنوبی خلیج فارس به اصل حسن همجواری و رعایت اصل بنیادین حقوق بین‌الملل مبنی بر ممانعت از استفاده طرف‌های متجاوز از قلمرو و امکانات آنها جهت ارتکاب اقدامات تجاوزکارانه علیه جمهوری اسلامی ایران، تأکید می‌شود.
در بیانیه مذکور خاطرنشان شده است: وزارت امور خارجه همچنین از دبیرکل سازمان ملل متحد، شورای امنیت و سایر نهادهای مسئول بین‌المللی می‌خواهد نسبت به نقض فاحش اصول و قواعد بنیادین منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل توسط آمریکا بی‌تفاوت نبوده و به مسئولیت‌های قانونی و اخلاقی خود در قبال صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی عمل کنند.


نظرات شما