پیام خوزستان - قیمت نفت خام با خروج نفتکشها از تنگه هرمز پس از ثبت کاهش حدود ۳ درصدی، در آستانه افت شدید هفتگی قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، قیمت نفت خام به دلیل رفع نگرانیها درباره عرضه نفت از تنگه هرمز در معاملههای روز جمعه (پنجم تیر) حدود سه درصد کاهش یافت و در مسیر افت شدید هفتگی قرار گرفت.
قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال تا ساعت ۱۲ و ۹ دقیقه به وقت گرینویچ، با ۲ دلار و ۵۰ سنت یا ۳.۳۲ درصد کاهش به ۷۲ دلار و ۷۶ سنت برای هر بشکه رسید.
در همین حال، نفت خام شاخص دابلیوتیآی آمریکا با ۲ دلار و ۱۵ سنت یا ۲.۹۹ درصد افت، ۶۹ دلار و ۷۷ سنت به ازای هر بشکه داد و ستد شد.
قیمت هفتگی نفت خام شاخص برنت دریای شمال در مسیر افت حدود ۹.۷ درصد قرار گرفت، در حالی که نفت خام دابلیوتیآی آمریکا حدود ۸.۹ درصد کمتر از قیمت پایانی پنجشنبه (چهارم تیر) معامله شد.
تاماس وارگا، تحلیلگر مؤسسه پیویام (PVM) در این باره گفت: به نظر میرسد دیدگاه غالب همچنان مازاد عرضه قریبالوقوع است.
دادههای کشتیرانی گروه مالی بورس اوراق بهادار لندن (LSEG) نشان میدهد که شرکت دولتی نفت سعودی آرامکو عربستان روز جمعه بارگیری نفت را در پایانه راس تنوره واقع در خلیج فارس پس از چهار ماه توقف، ازسر گرفت.
دادهها نشان میدهد که دو نفتکش غولپیکر با حجم بارگیری ۲ میلیون بشکه، در حال بارگیری نفت خام در پایانه راس تنوره مشاهده شدهاند، در حالی که یک نفتکش دیگر در همان نزدیکی منتظر بارگیری بوده است.
جون گو، تحلیلگر ارشد بازار نفت در مؤسسه اسپارتا کامودیتیز، در این باره گفت: با واکنش بازار به افزایش جریان خروجی از تنگه هرمز و نبود افزایش تقاضای نفت خام از سوی چین، شاهد فروش عمومی هستیم.
دادههای روز پنجشنبه نشان داد که پس از تفاهم آتشبس بین واشینگتن و تهران، محمولههای نفت خام از طریق تنگه هرمز این هفته به بالاترین حد خود از زمان آغاز جنگ ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران در ماه فوریه رسیده، اگرچه حجم تردد کلی همچنان پایینتر از میانگین روزانه پیش از جنگ است.
تحلیلگران کومرزبانک روز جمعه گفتند: اگر حجم تردد طی هفته آینده افزایشی قابلتوجه نداشه باشد، احتمال دارد تردید در بازار افزایش یابد، بهطوری که احتمال افزایش دوباره قیمت نفت وجود خواهد داشت.
در همین حال، خبرگزاری دولتی تاس روز جمعه اعلام کرد که مقامهای روس در حال بررسی ممنوعیت صادرات گازوئیل برای چند ماه هستند.
روسیه صادرکننده بزرگ گازوئیل است، اما پس از موجی از حملههای پهپادهای اوکراینی به پالایشگاههای نفت و دیگر زیرساختهای انرژی خود، با مشکلات تأمین سوخت روبهروست.