پنجشنبه ۴ تير ۱۴۰۵

سیاسی

وزیر انرژی آمریکا: ایران وجه فروش نفت خود را به دلار دریافت خواهد کرد

وزیر انرژی آمریکا: ایران وجه فروش نفت خود را به دلار دریافت خواهد کرد
پیام خوزستان - فرارو / وزیر انرژی آمریکا ادعا کرد: ایران می‌تواند به صادرات نفت در سطح دوران دولت بایدن بازگردد. کریس رایت، وزیر انرژی آمریکا درباره توسعه برنامه‌های هسته‌ای ...
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - فرارو / وزیر انرژی آمریکا ادعا کرد: ایران می‌تواند به صادرات نفت در سطح دوران دولت بایدن بازگردد.
کریس رایت، وزیر انرژی آمریکا درباره توسعه برنامه‌های هسته‌ای آمریکا، بازار انرژی جهانی و وضعیت صادرات نفت ایران اظهارنظر کرد.
این گفتگو در حاشیه فعال‌سازی نخستین راکتور جدید هسته‌ای در آمریکا طی حدود ۵۰ سال گذشته انجام شد؛ اقدامی که به گفته مقام‌های آمریکایی بخشی از برنامه گسترده واشنگتن برای گسترش ظرفیت انرژی هسته‌ای تا سال ۲۰۵۰ است.
به گزارش شبکه CNBC، رایت اعلام کرد آمریکا در مسیر احیای صنعت هسته‌ای خود قرار دارد و چندین راکتور نسل جدید در ماه‌های اخیر به مرحله «واکنش پایدار هسته‌ای» (criticality) رسیده‌اند. او گفت انتظار می‌رود نخستین تولید تجاری برق از رآکتورهای کوچک ماژولار تا پیش از پایان سال آینده یا نهایتاً تا سال ۲۰۲۸ آغاز شود.
وزیر انرژی آمریکا همچنین به موضوع ایران و تحریم‌ها پرداخت و مدعی شد ایران در حال حاضر توان صادراتی حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون بشکه در روز دارد. او گفت: «ایران به سطحی از صادرات مشابه دوران دولت بایدن باز خواهد گشت» و افزود این کشور حتی در شرایط تحریم نیز نفت خود را عمدتاً به چین صادر می‌کرده و اکنون با تغییر شرایط، امکان فروش گسترده‌تر و دریافت پرداخت‌های دلاری برای آن فراهم می‌شود.
رایت ادعا کرد این وضعیت به معنای «امتیاز بزرگ» به ایران نیست و آن را بخشی از روند ایجاد گفت‌وگو میان واشنگتن و تهران توصیف کرد. وی همچنین درباره دارایی‌های بلوکه‌شده ایران گفت در صورت آزادسازی، نحوه استفاده از این منابع تحت کنترل خواهد بود و این دارایی‌ها مربوط به فروش‌های نفتی گذشته است که به دلیل تحریم‌ها مسدود شده‌اند.
در ادامه، وزیر انرژی آمریکا به موضوع ذخایر استراتژیک نفت (SPR) و قیمت سوخت در این کشور پرداخت و گفت دولت فعلی برنامه‌ای برای تغییر سیاست‌های ذخایر ندارد و روند کلی بازار انرژی را «نزولی» توصیف کرد.
او در بخش پایانی این گفت‌وگو ادعا کرد سیاست‌های انرژی دولت آمریکا با هدف کاهش قیمت انرژی و افزایش تولید داخلی نفت و برق دنبال می‌شود و حل مسئله برنامه هسته‌ای ایران را نیز عاملی برای ثبات بیشتر و کاهش فشار بر بازار نفت جهانی دانست.


نظرات شما