دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۴

فرهنگی

استقبال مخاطبان سینمای ایران از طرح‌ سه‌شنبه‌های نیم‌بها

استقبال مخاطبان سینمای ایران از طرح‌ سه‌شنبه‌های نیم‌بها
پیام خوزستان - خبرآنلاین / بررسی آماری تعداد مخاطبان و میزان فروش فیلم‌ها در روزهای سه‌شنبه نشان می‌دهد که اجرای طرح فروش بلیت نیم‌بها در این روز، نقش مهمی در میزان استقبال ...
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - خبرآنلاین / بررسی آماری تعداد مخاطبان و میزان فروش فیلم‌ها در روزهای سه‌شنبه نشان می‌دهد که اجرای طرح فروش بلیت نیم‌بها در این روز، نقش مهمی در میزان استقبال تماشاگران سینمای ایران از فیلم‌های حاضر در چرخه اکران داشته است.
اجرای طرح «سه‌شنبه‌های نیم‌بها» در سینماهای کشور به سنتی محبوب برای مخاطبان تبدیل شده است. تازه‌ترین آمارها از فروش و تعداد مخاطبان‌ در سال جاری نشان می‌دهد که این طرح نه‌تنها توانسته خانواده‌های بیشتری را به سالن‌های سینما بکشاند، بلکه باعث رونق حداکثری سالن‌های سینما در سراسر کشور شده است. به گونه‌ای که مطابق با آمار احصا شده از مجموعه‌ها و پردیس‌های سینمایی در سراسر کشور، در مجموع 20 روز سه‌شنبه از ابتدای سال تاکنون، حدودا 3 میلیون و 500 هزار مخاطب به تماشای فیلم‌های حاضر در سبد اکران نشسته‌اند.
بازار


«فروردین»؛ شروع پرقدرت سال جدید با استقبال مخاطبا ن
در فروردین‌ماه، همزمان با نوروز و آغاز اکران‌های تازه، اجرای طرح فروش بلیت نیم بها در روز سه شنبه باعث شد تا در مجموع و در روزهای پنجم، دوازدهم، نوزدهم و بیست‌وششم فروردین ماه، بیش از 630 هزار نفر به تماشای فیلم‌های روز سینمای ایران بنشینند. اوج این استقبال در 26 فروردین‌ماه رقم خورد. روزی که 191 هزار و 824 نفر به سینما رفتند و گیشه‌ها را گرم کردند.


«اردیبهشت»؛ عبور از مرز 900 هزار مخاطب
در طول پنج روز سه‌شنبه حاضر در دومین ماه سال، سینماهای سراسر کشور پذیرای بیش از 900 هزار مخاطب بودند. آماری که نشان می‌دهد اجرای طرح فروش بلیت نیم‌بها در این روز، نقش مهمی در جذب مخاطبان به سالن‌های سینما داشته است. بیشترین میزان استقبال مخاطبان در دومین ماه سال نیز در تاریخ دوم اردیبهشت‌ماه و با ثبت 195 هزار و 546 نفر مخاطب رقم خورده است.
«خرداد»، حفظ روند استقبال مخاطبان با وجود جنگ تحمیلی و مناسبت‌های مذهبی و ملی
در خردادماه، همزمانی برخی روزها با مناسبت‌های ملی و مذهبی و همچنین وقوع جنگ در نیمه دوم این ماه، باعث کاهش نسبی تعداد مخاطبان شد، اما همچنان بیش از 500 هزار نفر در سومین ماه سال به سینما رفتند. در روز 13 خرداد آمار استقبال 166 هزار و 770 مخاطب به ثبت رسید و بدین ترتیب این روز به لحاظ تعداد تماشاگر، در صدر سه‌شنبه‌های نیم‌بهای خردادماه قرار گرفت.
«تیر»، نیاز به نشاط عمومی و استقبال بیش از 500هزار مخاطب
تیرماه برای جامعه ایران ماهی پرتنش بود؛ چراکه وقایع مربوط به جنگ تحمیلی 12 روزه فضای عمومی کشور را تحت‌تأثیر خود قرار داده بود. این شرایط باعث شد آمار مخاطبان سه‌شنبه‌های نیم‌بها در مقایسه با ماه‌های قبل با نوسان همراه باشد. با این حال، در پایان ماه بار دیگر سینما توانست مخاطبان زیادی را به سالن‌ها بکشاند؛ به‌گونه‌ای که در سه‌شنبه های این ماه نیز در مجموع بیش از 500 هزار نفر راهی پردیس‌ها و مجموعه‌های سینمایی در سراسر کشور شدند و تنها در روز 31 تیرماه، 203 هزار و 696 مخاطب از فیلم‌ها استقبال کردند. 
«مرداد»؛ استقبال از سینمای اجتماعی و سیر صعودی مخاطبان سینما
با شروع مرداد و آغاز اکران فیلم‌های تازه‌ای همچون «زن و بچه»(سعید روستایی) و «مرد عینکی»(کریم امینی) و همچنین تداوم اکران فیلم پرمخاطب «پیر پسر»(اکتای براهینی)، بار دیگر میزان استقبال مخاطبان از آثار سینمای ایران سیر صعودی به خود گرفت. با وجود اینکه هنوز یک سه‌شنبه دیگر از این ماه باقی مانده، اما تا کنون نزدیک به 800 هزار نفر در سه‌شنبه‌های مردادماه راهی سینماها شده‌اند. 
آمارها نشان می‌دهد «سه‌شنبه‌های نیم‌بها» تنها یک طرح تخفیفی نیست؛ بلکه حالا به یک فرهنگ هفتگی برای سینما رفتن در ایران تبدیل شده است. بسیاری از خانواده‌ها، جوانان و حتی مخاطبانی که شاید در روزهای عادی کمتر به سینما می‌روند، حالا سه‌شنبه‌ها را برای تماشای فیلم‌های روز سینمای ایران انتخاب می‌کنند.
کارشناسان سینما بر این باورند که ادامه‌ی این سیاست می‌تواند ضمن رونق چرخه اقتصادی سینما، به رشد فرهنگ سینما رفتن در کشور نیز کمک شایانی کند.


نظرات شما