پیام خوزستان - رئیس شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی ایرانپلاست گفت: این نمایشگاه به رویدادی سیاستگذار و پیشران سرمایهگذاری تبدیل شده است که فرصتی مناسب برای توسعه متوازن صنعت پتروشیمی فراهم میکند.
به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، محمد متقی در تشریح جایگاه نوزدهمین نمایشگاه ایرانپلاست و رویکردهای جدید آن در توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی اظهار کرد: جایگاه ایرانپلاست در میان نمایشگاههای داخلی و منطقهای مشخص و تثبیت شده است، این رویداد در طول سالهای برگزاری به برندی معتبر در حوزه نمایشگاهی کشور تبدیل شده و اکنون در رده ممتازترین نمایشگاههای تخصصی ایران و حتی منطقهای قرار دارد.
وی با بیان اینکه ایرانپلاست ویترینی برای معرفی محصولات پتروشیمی است تا طیف متنوعی شامل کالاهای فیزیکی، خدمات، فناوری و حتی محصولات دانشی ازسوی شرکتها معرفی شود، افزود: مشارکتکنندگان با ارتقای کیفیت، نوآوری و بهروزرسانی محصولات خود در این نمایشگاه به جذب مشتریان خاص و گسترش بازار هدفشان میپردازند. از همین رو، این رویداد در تقویم کاری تمامی شرکتهای پتروشیمی، صنایع پاییندستی، ماشینآلات و تجهیزات، فناوری و خدمات فنی بهعنوان یکی از اولویتهای سالانه ثبت شده است.
رویدادی هدفمند برای توسعه بازار
رئیس شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی ایرانپلاست با تأکید بر اینکه برخی بازدیدکنندگان و مشارکتکنندگان بهدنبال توسعه بازار و برخی بهدنبال یافتن شرکای تجاری جدید هستند، تصریح کرد: این حضور متمرکز و هدفمند به رشد و توسعه بخشهای مختلف صنعت کمک میکند و ایرانپلاست را به نقطهای کلیدی در تقویم صنعتی کشور تبدیل کرده است.
متقی با اشاره به تفکیک بخش سیاستگذاری نمایشگاه از بخش اجرایی گفت: این اقدام منجر به شکلگیری شورای سیاستگذاری شد که مسئولیت آن به مدیریت توسعه صنایع پایین دستی و امور اجرایی به روابط عمومی واگذار شده است. این تفکیک بهمعنای عبور از نگاه صرف اجرایی به نمایشگاه و حرکت به سمت تولید محتوا و همسویی برنامههای آن با مأموریتهای کلان صنعت پتروشیمی است، تلاش میکنیم این رویداد افزون بر نمایش دستاوردها، بستری برای سیاستگذاری، برنامهریزی و هدایت سرمایهگذاریها در حوزههای مختلف ازجمله توسعه صنایع پاییندستی باشد.
وی با بیان اینکه در صنایع پلیمر و شیمیایی، تمرکز اصلی بر حوزه پلیمر است، افزود: در سطح جهان تحولات گستردهای در حال وقوع است که هم از منظر فناوری و هم از جنبههای محیط زیستی و تغییرات اقلیمی بسیار مهم هستند. این تحولات کلان که به مگاترند یا کلان تحولات شناخته میشوند، چه بخواهیم و چه نخواهیم، تأثیر عمیقی بر کسبوکارهای این صنعت دارند. بر این اساس، رویکرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی رصد دقیق این تحولات است و به تدریج در کنار اجرای رویداد، محتوای مرتبط و کارآمدی را ارائه میدهد، در واقع ما در آغاز فرآیندی هستیم که باید به سمت پاسخگویی به این چالشها حرکت کنیم.
لزوم توجه به تغییرات گذار انرژی و تأثیرات تغییرات اقلیمی
رئیس شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی ایرانپلاست با بیان اینکه یکی از این مگاترندها، تغییر گذار انرژی و تأثیرات تغییرات اقلیمی است که محدودیتهایی بر مصرف پلاستیک و سایر مواد وارد میکند، ادامه داد: سؤال اصلی این است که ما چگونه میتوانیم وارد این حوزه شویم، روی این موضوعات کار کنیم و هر سال در نمایشگاه بهروزرسانیهایی از اقدامها و تدابیر خود را ارائه کنیم؟
متقی با اشاره به اینکه بازار انرژی، معاملات و فناوریهایی مانند مایکروپلاستیکها ازجمله موضوعهای مهمی هستند که صنعت پتروشیمی باید به آنها پاسخ دهد، بیان کرد: چشمانداز صنعت در پنج تا 10 سال آینده بهکلی متفاوت میشود و دیگر نمیتوان تنها با مدلهای سنتی به تولید و عرضه محصولات ادامه داد. از این رو، جایگاه ایرانپلاست این است که این مسائل را شناسایی، روشها و راهکارهای عملی را مشخص و پروژههای نوآورانه را در نمایشگاه به نمایش بگذارد تا این دستاوردها سال به سال تجدید و توسعه یابند.
وی با تأکید بر شعار نمایشگاه و اهمیت جذب منابع و سرمایهگذاریهای جدید در این حوزه اظهار کرد: توسعه کسبوکارها در نمایشگاه، ارتباط مستقیم با جذب سرمایه جدید دارد. اگر شرکتکنندگان بتوانند ارتباط مؤثر و هدفمندی با مشتریان برقرار کنند و نیازهای بازار را شناسایی و بر اساس آن محصولات جدید ارائه دهند، این روند به جذب سرمایهگذاریهای تازه منجر میشود. افزون برآن اگر یک شرکت در نمایشگاه بتواند چهار مشتری جدید و 10 نیاز جدید را شناسایی کند، هر یک از این موارد پشتوانه سرمایهگذاری جدید در آن کسبوکار خواهد بود.
راهاندازی B2B داخلی
رئیس شورای سیاستگذاری نوزدهمین نمایشگاه بینالمللی ایرانپلاست با اشاره به ابتکار جدید راهاندازی «B2B داخلی» در نمایشگاه امسال گفت: با توجه به محدودیتهایی مانند کاهش حضور شرکتهای خارجی، تمرکز روی تقویت بازار داخلی و ایجاد فضاهای B2B داخلی است که امکان تعامل بین تولیدکنندگان، دانشگاهها و فعالان فناوری را فراهم میکند.
متقی درباره اقدامهایی که برای معرفی حلقههای خاکستری زنجیره ارزش، سرمایهگذاران، فناوران و شرکتهای دانشگاهی در این رویداد تدارک دیده شده است، بیان کرد: پروژهای که در این حوزه تعریف کردهایم هنوز به مرحله نهایی نرسیده است، چرا که چنین مطالعاتی حداقل یک سال زمان میبرد تا به نتیجه برسد، اما شرکتهای دانشبنیان و فعالان حوزه فناوری که صاحب دانش و فناوریهای مرتبط هستند در قالب بخش خدمات فناوری نمایشگاه حضور دارند. این شرکتها با حضور در نمایشگاه، نقش مهمی در تبدیل طرحهای مطالعاتی به پروژههای قابل سرمایهگذاری ایفا میکنند. خوشبختانه تعاملهای خوبی میان دانش بنیانها و شرکتهای پتروشیمی شکل گرفته است و میتوان جلوههایی از این همکاریها و فرصتها را در نمایشگاه امسال مشاهده کرد.
وی با اشاره به برنامههای عملی نمایشگاه نوزدهم با محوریت شعار سال مبنی بر «سرمایهگذاری برای تولید» تصریح کرد: نمایشگاه ایرانپلاست تنها محل مذاکره نیست، بلکه بستری برای توسعه کسبوکار، شناسایی نیازهای جدید، جذب مشتریان و افزایش فروش محصولات است. هر یک از این عوامل پشتوانهای برای جذب سرمایهگذاریهای جدید به شمار میآیند.