يکشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۴

اجتماعی

عکس/ بندر امام خمینی، حسینیه‌ای به وسعت جاده اربعین

عکس/ بندر امام خمینی، حسینیه‌ای به وسعت جاده اربعین
پیام خوزستان - تسنیم / ساعت یک بامداد، پرچم مشکی در باد می‌رقصد و آتش در حلبی زائران را گرم می‌کند؛ جرقه‌ای که در زمستان ۹۴ زده شد، امروز به ۵۷ موکب مردمی در بندر امام ...
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - تسنیم / ساعت یک بامداد، پرچم مشکی در باد می‌رقصد و آتش در حلبی زائران را گرم می‌کند؛ جرقه‌ای که در زمستان 94 زده شد، امروز به 57 موکب مردمی در بندر امام خمینی(ره) رسیده و این شهر را به حسینیه‌ای در مسیر اربعین بدل کرده است.
ساعت یک بامداد یک شب زمستانی سال 1394؛ سرمایی که از کوچه‌ها می‌گذرد، می‌پیچد لای پرچم مشکی‌ای که دستی خسته اما گرم آن را تکان می‌دهد. کنار جاده، آتشی در یک حلبی می‌سوزد و چند زائر خسته، از کربلا برگشته، درون چادری استراحت می‌کنند.
«آن شب فهمیدم که ما در بندر امام خمینی می‌توانیم برای زائران اربعین کاری بزرگ کنیم.» این را داود مجدم، مسئول ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات بندر امام خمینی(ره) می‌گوید و ادامه می‌دهد: «حاج عبدالرضا نصاری با همان امکانات اندک، تعدادی زائر را در خانه‌اش جا داده بود. مرحوم سردار علی مرادی‌فر (مسئول هیئت رزمندگان اسلام) هم همانجا تصمیم گرفت ظرفیت‌های شهری را فعال کند و از آن شب، داستان مواکب برگشتی آغاز شد.»
مسئول ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات بندر امام خمینی(ره) توضیح می‌دهد که پیش از این، خادمان باسابقه‌ای چون مرحوم سید شرف موسوی و حسینیه مشایه، در مسیر رفت زائران خدمت می‌کردند اما از سال 1394، بندر امام خمینی میزبان زائران در مسیر برگشت هم شد: «سال به سال، مواکب بیشتر و خدمات گسترده‌تر شد.» امروز، بندر امام خمینی(ره) 57 موکب فعال دارد؛ 46 موکب در سطح شهر، 4 موکب در شهرهای مقدس عراق (کربلا، نجف و کوفه) و 6 موکب در مسیر آبادان تا بندر امام خمینی. به اینها باید ده‌ها موکب خانگی را افزود که منازل خود را به حسینیه تبدیل کرده‌اند.
مجدم می‌گوید: «سال گذشته بیش از 95 هزار زائر در بندر امام خمینی اسکان و پذیرایی شدند. امسال، با هماهنگی قبلی کاروان‌ها و افزایش تعداد مواکب، قطعاً این آمار بیشتر خواهد شد.» اما این حرکت، فقط خدمت‌رسانی نیست؛ امنیت جاده‌ها را هم تغییر داده است. «سال‌های قبل، مسیر آبادان به بندر امام خمینی پرحادثه بود. استقرار مواکب، خستگی رانندگان را کم کرده و آمار تلفات جانی و مالی را به حداقل رسانده است.»
بندر امام خمینی حالا به عنوان معین عملی مرز شلمچه است و زائرانی از 7 استان کشور، از کرمان و فارس گرفته تا یزد، هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان، و حتی اتباع افغانستان و پاکستان، از این گذرگاه عبور می‌کنند. در ورودی شهر، موکب شهدای گمنام با مجوز رسمی، 15 روز پیش از اربعین تا 10 روز بعد از آن فعال است و زائران را به مواکب مختلف هدایت می‌کند.
مجدم با انتقاد از تمرکز بیش از حد بر مرزها می‌گوید: «اگر شهرهای معین مانند بندر امام خمینی، گچساران و بهبهان تقویت شوند، هم کیفیت خدمات بالا می‌رود، هم تصادفات کمتر می‌شود. متأسفانه نگاه کلان فقط به مرزهاست، در حالی که این شهرها قلب تپنده مسیر هستند.»
حکایت خدمت در بندر امام خمینی، به جاده و اسکان محدود نمی‌شود. حمل‌ونقل رایگان یا «صلواتی» هم بخشی از این پازل است. «شهروندان با خودروهای شخصی، مینی‌بوس و حتی اتوبوس، زائران را جابه‌جا می‌کنند و شماره خود را برای هماهنگی می‌دهند. همه از دل و جان پای کارند.»
در پایان، مسئول ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات بندر امام خمینی(ره) از مواکب خواست برای بهره‌مندی از بیمه، ارزاق و حمایت‌های قانونی، مجوز رسمی از ستاد عتبات عالیات دریافت کنند: «این کار هم حقوق قانونی آنها را تضمین می‌کند و هم خدمت‌رسانی به زائران را ارتقا می‌دهد.»
این روزها، بندر امام خمینی نه فقط شهری در خوزستان، که حسینیه‌ای به وسعت جاده اربعین است؛ جایی که پرچم عشق از سرمای زمستان 94 تاکنون، لحظه‌ای بر زمین نیفتاده است.

پیام خوزستان

پیام خوزستان

پیام خوزستان

پیام خوزستان

پیام خوزستان


نظرات شما