پیام خوزستان -
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش خوزستان، ناصر علی فر امروز یکشنبه 26 مردادماه 1404 در آیین افتتاحیه طرح توانا با تشریح اولویتهای راهبردی نظام تعلیم و تربیت استان گفت: نگاه رئیسجمهور به آموزش و پرورش، ایجاد تحول و ارتقای کیفیت آموزشی است و دولت چهاردهم آموزش و پرورش را به عنوان اصلیترین اولویت خود معرفی کرده است.
وی با اشاره به کمبود فضای آموزشی در استان اظهار کرد: سرانه فضای آموزشی در کشور حدود سه متر است که این میزان نشاندهنده وجود مشکلات زیرساختی جدی در این حوزه است و ضرورت دارد اصلاح و توسعه زیرساختها در دستور کار قرار گیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان اضافه کرد: برای تحقق تحول آموزشی باید ابتدا باور کنیم که این تغییر امکانپذیر است؛ بدون باور به تغییر، امکان هیچ تحولی وجود ندارد. ما با عشق به تغییر و تحول آمدهایم تا هر آنچه در توان داریم به کار گیریم و با همراه کردن دیگران مسیر ارتقای تعلیم و تربیت را هموار کنیم.
او در ادامه با اشاره به نقش مدیران مدارس گفت: مدیران رهبران واقعی مدرسه هستند و نباید صرفاً منتظر بخشنامهها بمانند؛ آنان باید شنونده، منعطف و خلاق باشند و برای مدرسه خود برنامهریزی کنند. ذوق، علاقه و ایده مدیران میتواند زمینهساز تحول باشد. بر این اساس در الگوی مدرسه تراز، مدیر توانمند و صاحب اختیار خواهد بود و امکان پیشبرد اهداف تحول را خواهد داشت.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان بسترسازی برای ایجاد نشاط در کلاس، تحول آموزشی و توانمندسازی نیروی انسانی را از جمله راهبردهای تحولی دانست و افزود: طرح توانا به منظور ارتقای صلاحیتهای حرفهای معلمان در دستور کار معاونت ابتدایی قرار گرفته است و در همین راستا، 160 مربی میانی در اهواز آموزشهای تخصصی دریافت کردهاند تا دانش و تجربه خود را به مناطق و نواحی منتقل کنند.
علی فر در عین حال با تاکید بر اهمیت توجه ویژه به پیاده سازی طرح جامع اجتماعات یادگیری، شبکهسازی نظاممند، استفاده از فناوریهای نوین آموزشی و جشنواره الگوهای برتر تدریس با محوریت هوش مصنوعی خاطرنشان کرد: باید در استفاده از ابزارهای نوین آموزشی پیشقدم باشیم و از ظرفیت گروههای آموزشی برای توانمندسازی نیروی انسانی بهره ببریم.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در ادامه گفت: توجه به خدمات رفاهی معلمان، ارتقای جایگاه بانوان و مشارکت هر چه بیشتر آنان در فرآیند تصمیمگیری را از اولویتهای راهبردی مجموعه تعلیم و تربیت استان است همچنین مشارکتجویی و مشارکتپذیری زمینهساز تحول در تمامی سطوح آموزش و پرورش است.
وی همچنین با اشاره به پایین بودن سرانه مطالعه در کشور، خواستار تلاش جدی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی شد و خاطرنشان کرد: توجه به کیفیت بخشی آموزشی بدون توسعه فرهنگ مطالعه امکانپذیر نخواهد بود.