پیام خوزستان

آخرين مطالب

توصیه‌هایی برای صبحانه دانش‌آموزان مقالات

توصیه‌هایی برای صبحانه دانش‌آموزان
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -   کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه جلوگیری از مصرف شام پرحجم و دیروقت موجب می‌شود کودک برای صرف صبحانه اشتهای کافی داشته باشد، گفت: فراهم کردن محیطی به دور از نگرانی و ترس و انتقال حس دوست داشتن به فرزندان نیز موجب تحریک اشتهای کودک و افزایش تمایل او به خوردن صبحانه می‌شود.
آمنه مصیبی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به لزوم مصرف صبحانه توسط دانش‌آموزان و فواید خوردن صبحانه اظهار کرد: تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که صبحانه می‌خورند در مقایسه با افرادی که صبحانه نمی‌خورند، کاهش شاخص توده بدنی خود را تجربه می‌کنند. کیفیت رژیم غذایی در طول زمان به طور مثبتی با دفعات صبحانه و وعده‌های غذایی خانوادگی مرتبط است.
وی افزود: عادت به خوردن صبحانه به صورت جدی با حفظ کاهش وزن مرتبط است. بر اساس گزارش ثبت ملی کنترل وزن، 78 درصد از افرادی که وزن کم می‌کنند هر روز صبحانه می‌خورند.
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: با وجود اینکه شواهد موافق یا مخالف صبحانه همچنان مورد مطالعه و بحث قرار می‌گیرند اما یک چیز واضح است؛ صبحانه تأثیر مثبتی بر موفقیت تحصیلی و رشد شناختی کودکان دارد بنابراین والدین و شخصیت‌های بزرگسال می‌توانند با الگوبرداری از رفتارهای غذایی سالم از سلامت بلندمدت کودکان حمایت کنند.
مصیبی بیان کرد: سرو غذاهای مغذی در وعده‌های غذایی منظم به کودکان کمک می‌کند که به تغذیه سالم عادت کنند. بزرگسالان ممکن است صبح زودتر یا دیرتر غذا بخورند اما برای سلامتی و رفاه طولانی مدت کودکان باید صبحانه تشویقی برای آن‌ها در اولویت قرار بگیرد.
وی عنوان کرد: بسیاری از بچه‌ها بدون خوردن صبحانه روانه مدرسه می‌شوند و همین مساله روی روند تحصیلی آن‌ها اثر منفی می‌گذارد. کودکان آینده‌سازان هر کشوری هستند و توجه به کیفیت مواد غذایی در وعده صبحانه، نهار، عصرانه و شام نه تنها برای تامین انرژی آن‌ها ضروری است بلکه زمینه رشد مناسب آن‌ها را نیز فراهم می‌کند.
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: والدین نباید به این فکر کنند که بچه بخورد تا سیر شود بلکه هدف اصلی یک پدر و مادر آگاه باید فراهم کردن تغذیه‌ای سالم و زنجیره غذایی کامل باشد زیرا کمبود مواد مغذی می‌تواند یک کودک باهوش را به یک فرد آموزش‌ناپذیر تبدیل کند.
وی بیان کرد: یک کودک در حال رشد به 12 نوع ویتامین، 16 نوع ماده معدنی و 20 نوع اسید آمینه نیاز دارد و تامین نشدن آن‌ها می تواند در روند رشد تاثیرگذار باشد.
مصیبی گفت: نبود فرصت کافی برای جمع شدن دور سفره، تکراری و یکنواخت بودن مواد خوراکی، ترس و نگرانی از دیر رفتن به مدرسه و مواردی از این قبیل از دلایل توجه و تمایل نداشتن کودکان به صرف صبحانه است و استرس ایجادشده، شوق و تمایل خوردن صبحانه را از بین می‌برد.
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: صبحانه باید متنوع باشد و غذاهایی که کودک دوست دارد در وعده صبحانه گنجانده شود. اگر کودک، خانواده را بر سر سفره صبحانه متنوع ببیند قطعاً این استرس فروکش می‌کند.
وی افزود: کودک یا نوجوان نباید حتما صبحانه نان و پنیر یا کره و مربا بخورد بلکه می‌توان از عدسی، پوره سیب زمینی به همراه کره و تخم مرغ، شیربرنج غنی شده با کمی خلال بادام و حتی نیمرو یا حلیم خانگی استفاده کرد.
مصیبی بیان کرد: اصرار، تهدید و قول و قرار گذاشتن کارساز نیست و نباید با خوردن یا نخوردن صبحانه با کودک تغییر رفتار داد بلکه باید او را به حال خود گذاشت تا رفته رفته صبحانه را میل کند.
وی گفت: برخی والدین به دلیل نداشتن وقت کافی ترجیح می‌دهند که به کودک پول توجیبی بدهند تا در مدرسه برای خود خوراکی فراهم کند این در حالی است که کودک با این پول برای خود شکلات، شیرینی، چیپس و پفک می‌خرد که نه تنها خاصیتی برای او ندارند بلکه کم‌خونی و عدم تمرکز را هم در پی دارند.
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان افزود: لازم نیست کودک زیاد بخورد بلکه با خوردن غذای با کیفیت، نیاز او تامین می‌شود. در عین حال نباید به وزن کودک خیلی حساس بود زیرا تا زمانی که کودک قد می‌کشد و وزنش سیر نزولی ندارد، جای نگرانی نیست.
وی بیان کرد: اگر والدین به عواقب ندانم‌کاری در تغذیه کودک آگاه باشند و بدانند که چه لطمه‌ای به آینده کودک می‌زند قطعاً دقت بیشتری روی این موضوع خواهند داشت.
مصیبی عنوان کرد: گروهی از کودکان خوردن غذاهای گرم مانند حلیم و عدسی را به خوردن انواع صبحانه‌های معمول ترجیح می‌دهند. توجه به این خواسته کودکان و تهیه انواع غذاهای گرم برای این وعده راهکار مناسبی برای ایجاد تمایل به صرف صبحانه در کودکان است.
وی افزود: چیدن سفره‌ای زیبا بر اساس تمایلات کودک و استفاده از رنگ‌های شاد در ظرف‌ها مانند رنگ نارنجی راهکار دیگری برای تشویق کودک به صبحانه خوردن است.
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: جلوگیری از مصرف شام پرحجم و دیروقت موجب می‌شود کودک برای صرف صبحانه اشتهای کافی داشته باشد. فراهم کردن محیطی به دور از نگرانی و ترس و انتقال حس دوست داشتن به فرزندان نیز موجب تحریک اشتهای کودک و افزایش تمایل او به خوردن صبحانه می‌شود.
وی با تاکید بر لزوم تنظیم وقت به گونه‌ای که فرصت کافی برای صرف صبحانه وجود داشته باشد، گفت: اگر والدین هر روز سر سفره صبحانه بنشینند و صبحانه صرف کنند، بدون شک فرزندان آنان نیز چنین خواهند کرد.
مصیبی بیان کرد: باید به کودکان اجازه داده شود که در برنامه‌ریزی صبحانه کمک کنند. با این کار، آنان با علاقه بیشتری سر سفره صبحانه حاضر خواهند شد.
وی گفت: برای صبحانه یک تخم مرغ آبپز، دو برش نان به میزان 60 گرم، یک گوجه فرنگی متوسط و پرتقال متوسط یا یک تخم مرغ نیمرو، دو برش نان به میزان 60 گرم و میوه متوسط توصیه می‌شود.
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت خوزستان افزود: همچنین مصرف 30 گرم پنیر معمولی، دو برش نان به میزان 60 گرم، دو عدد گردو و یک پاکت شیر 200 میلی لیتری یا خوردن 30 گرم پنیر معمولی، دو برش نان به میزان 60 گرم، یک عدد گوجه، یک عدد خیار و یک شیر پاکت 200 میلی لیتر، مصرف 15 گرم کره، به همراه 15 گرم مربا و دو برش نان به میزان 60 گرم و خوردن حلوا شکری به میزان 30 گرم معادل یک قوطی کبریت به همراه دو برش نان به میزان 60 گرم و یک پاکت شیر به میزان 200 میلی لیتر از صبحانه‌های سالم و مقوی هستند.
وی افزود: مصرف یک کاسه خوراک لوبیا یا عدسی به میزان 220 گرم به همراه یک برش نان به میزان 30 گرم و یک پرتقال کوچک، خوردن یک لیوان آش شله قلمکار، یک برش نان به میزان 30 گرم و یک میوه متوسط ، مصرف یک لیوان عدسی یا باقلا یا لوبیا پخته، یک برش نان به میزان 30 گرم، یک عدد میوه متوسط و خوردن یک لیوان آش رشته به همران یک برش نان 30 گرمی نیز چند نوع دیگر صبحانه مفید هستند. 
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/775026/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

داستانک/ انسان های بازنده

عشق زندگی می بخشد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان (+عکس)

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان

آزادی 63 پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان

کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر

سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند

طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد

جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)

لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان

انجام 10 عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره نحوه واگذاری سرخابی‌ها

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

شوک بزرگ به دنیای کشتی؛ پایان عصر تیلور - یزدانی

گزارشگری هادی عامل در جام تختی

زمین چمن باشگاه ذوالجناح در انتظار لیگ ملی

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند