پیام خوزستان

آخرين مطالب

رای مردم و آزادی عامل مقابله با آمریکاست؛ نه نظامی‌گری مقالات

رای مردم و آزادی عامل مقابله با آمریکاست؛ نه نظامی‌گری
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - در ادامه گفت و گوی 29 دی 1399 روزنامه آرمان با محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و تحلیلگر روابط بین‌الملل آمده است: با این وجود پس از شکست گفتمان افراطی ترامپ در آمریکا و پایان عمر گفتمان اعتدالی در ایران این خطر وجود دارد که گفتمان معتدل بایدن با یک گفتمان رادیکال در ایران در سال1400مواجه شود. در چنین شرایط تعارض گفتمانی بین ایران و آمریکا همچنان حفظ خواهد شد.
به همین دلیل به نظر می‌رسد در شرایط کنونی وجود یک قوه عاقله در تصمیم‌گیری‌های کشور بیش از همیشه ضرورت دارد. از سوی دیگر رویکرد نهادهای نظارتی باید به سمتی حرکت کند که همه جریان‌های سیاسی بتوانند با ظرفیت کامل در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده مشارکت داشته باشند تا گفتمان‌های رادیکال نتوانند قدرت را به دست بگیرند. به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی این موضوع «آرمان ملی» با دکتر محمد صدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و تحلیلگر روابط بین‌الملل گفت‌وگو کرده است. دکتر صدر در این زمینه معتقد است: «‌اگر حمایت مردم از نظام وجود داشته باشد می‌توانیم در مقابل توطئه‌های آمریکا در برابر ایران و کشورهای منطقه ایستادگی کنیم و به اهداف خود دست یابیم. به عبارت دیگر مقابله با آمریکا به کمک دموکراسی و آزادی محقق خواهد شد، نه رویکرد نظامی. این مردم هستند که می‌توانند ما را در مقابله با آمریکا به پیروزی برسانند. آزادی جزئی از حقوق اساسی مردم است که هم در اسلام روی آن تأکید شده و هم اینکه یکی از آرمان‌های اصلی انقلاب اسلامی بوده است». در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.
بایدن از اول بهمن ماه به صورت رسمی رئیس‌جمهور آمریکا خواهد شد و رویکرد آمریکا در عرصه بین‌المللی و به‌خصوص درباره ایران تغییر خواهد کرد؟ آیا در داخل ایران فضا برای تغییر شرایط بین‌المللی و معادلات آماده شده است یا اینکه فضای داخلی به سمت استفاده از فرصت پس از ترامپ حرکت نمی‌کند؟
در مرحله نخست باید این مسأله را مشخص کنیم که آمریکا، آمریکاست و ماهیتش تغییری نخواهد کرد. هر چند آمریکای بایدن با آمریکای ترامپ می‌تواند متفاوت باشد. با این وجود آمریکا کشوری است که تاکنون هزینه‌های زیادی برای جمهوری اسلامی ایجاد کرده و باعث شده برخی از منافع ایران در منطقه و جهان از دست برود. در زمان وقوع انقلاب اسلامی در ایران رئیس‌جمهور آمریکا کارتر بود که به حزب دموکرات تعلق داشت. در چنین شرایطی کارتر تا آنجا که می‌توانست از شاه حمایت و تلاش کرد در مسیر پیروزی انقلاب کارشکنی کند. آمار فروش تسلیحات نظامی به ایران در آن زمان موجود است و کارشناسان نظامی به آن معترف هستند. از سوی دیگر نفتی که از ایران خارج می‌شد و استفاده از ایران برای امنیت اسرائیل از جمله سیاست‌هایی بود که آمریکا در زمان شاه در ایران دنبال می‌کرد. با پیروزی انقلاب همه این سیاست‌ها، که توسط شاه برای منافع آمریکا تأمین می‌شد، به یک‌باره از بین رفت. این نکته دارای اهمیت است که آمریکا با پیروزی انقلاب اسلامی، ایران زمان شاه را از دست داد. این در حالی بود که آمریکایی‌ها و به‌خصوص کارتر تا آنجا که می‌توانستند تلاش کردند حکومت شاه را در ایران حفظ کنند. کارتر هنگامی که متوجه شد نمی‌تواند محمدرضا شاه را حفظ کند تلاش کرد بختیار را حفظ کند. پس از آن نیز موضوع کودتای نظامی توسط ژنرال هایزر مطرح شد که در نهایت هیچ‌کدام از این موارد به نتیجه نرسید و آمریکا مجبور شد در مقابل خواسته مردم ایران تسلیم شود. به همین دلیل همواره باید این نکته را در ذهن داشته باشیم که نگاه آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی که برآمده از انقلاب اسلامی است، به صورتی است که همه منافع آمریکا در ایران از بین رفته است. در نتیجه رئیس‌جمهور آمریکا چه دموکرات باشد و چه جمهوری‌خواه همواره این نکته را در ذهن دارد.
آیا در طول چهار دهه گذشته آمریکایی‌ها تلاش نکرده‌اند با واقعیت‌های جمهوری اسلامی کنار بیایند؟
این اتفاق در نهایت رخ داد و آمریکایی‌ها با واقع‌بینی‌هایی که داشتند در نهایت نظام جمهوری اسلامی ایران را پذیرفتند و در مواضع خود نیز اعلام کردند. پس از مدتی که از انقلاب اسلامی گذشت آمریکایی‌ها متوجه شدند وجود حکومتی مانند حکومت محمدرضا شاه در ایران امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل واقعیت را پذیرفتند. با این وجود عملکرد آمریکا از گذشته تاکنون نسبت به ایران تغییر نکرده است. آمریکایی‌ها از همان زمان تا امروز همواره در مقابل منافع جمهوری اسلامی ایستادگی کرده و به دنبال آن بوده‌اند که به منافع ملی ایران ضربه بزنند. در شرایط فعلی این مسأله طبیعی است که رویکرد بایدن نسبت به ترامپ متفاوت خواهد بود. این مسأله به خصوص در سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا بروز و ظهور بیشتری خواهد داشت. بایدن در مسائل مختلف همه‌جانبه‌نگر است. این در حالی است که ترامپ یکجانبه‌نگر بود. ترامپ از اغلب معاهدات بین‌المللی مهم خارج شد و با شعار «آمریکا اول» که یک شعار نژادپرستانه است، سیاست‌های خود را دنبال می‌کرد. یکی از این اقدامات نیز خروج از برجام و تحریم ایران بود. این در حالی است که بایدن دیدگاه‌های جدیدی مانند بازگشت به معاهدات بین‌المللی و همچنین بازگشت به برجام را دنبال خواهد کرد. انتصابات بایدن در وزارت خارجه و همچنین مشاور امنیت ملی و حتی سازمان سیا به شکلی بوده که اغلب این افراد در گذشته سابقه مذاکره با ایران را در کارنامه خود دارند. به همین دلیل بدبینی خصمانه‌ای که ترامپ و پمپئو نسبت به ایران داشتند، در بین نزدیکان بایدن مشاهده نمی‌شود. بنابراین حضور بایدن می‌تواند فضای بین ایران و آمریکا را تغییر بدهد. این اتفاق در عمل نیز پس از شکست ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری رخ داد و ما مشاهده کردیم استراتژی تروریسم اقتصادی، که ترامپ علیه ایران اعمل می‌کرد، از بین می‌رود. در چنین شرایطی ایران نیز می‌تواند از فرصت استفاده کند و دوباره شرایط به سمتی حرکت کند که در گذشته بین ایران و پنج به علاوه یک وجود داشت.
در حالی که بایدن رویکرد معتدل‌تری نسبت به ترامپ در مقابل ایران اتخاذ خواهد کرد رویکرد اصولگرایان در ایران به شکلی در حال تدوین است که احتمال در تعارض قرار گرفتن رویکرد اصولگرایان رادیکال و بایدن وجود خواهد داشت. در چنین شرایطی چه چشم‌اندازی پیش‌روی دو کشور قرار خواهد داشت؟
بنده خودم را انقلابی می‌دانم و معتقدم نباید این کلمه را درباره برخی افراد رادیکال به کار برود. به هر حال همه ما انقلابی هستیم و از نظام جمهوری اسلامی حمایت می‌کنیم. با این وجود برخی از مفهوم انقلابی برداشتی دارند که در آن عقل و منطق وجود ندارد. یک انقلابی در عین حالی که ایثارگر و فداکار است و منافع جمعی و ملی را به منافع شخصی ترجیح می‌دهد به فکر منافع مردم و نظام جمهوری اسلامی است. به همین دلیل برای اینکه اهداف انقلاب محقق شود حتمأ باید عقل و خرد در تصمیم‌گیری‌ها وجود داشته باشد. به همین دلیل تعریفی که بنده از انقلابی‌گری دارم چیزی جز عقل و خرد و توجه به منافع مردم نیست. کسی که به دنبال منافع خودش است انقلابی نیست. در شرایط کنونی برخی از طرح‌ها در مجلس شورای اسلامی در حال تدوین است. این در حالی است که اگر این طرح‌ها تصویب شود به قانون تبدیل می‌شود و قانون نیز برای همه لازم‌الاجراست. در گذشته این تفکر در بین برخی افراد وجود داشت که اگر مجلس و در نهایت ساختار سیاسی کشور یکدست شود به سود کشور است. این در حالی است که در شرایط کنونی این واقعیت برای همه مسجل شده که اگر افراطی‌گری بر کشور حاکم شود، منافع مردم و نظام تأمین نخواهد شد. البته اگر مردم متوجه کارکرد واقعی افراطیون شوند و بفهمند که رویکرد این افراد تنها در حد حرف و شعار است و در زمینه مدیریت کشور حرفی برای گفتن ندارند اتفاق مثبتی رخ خواهد داد. هنگامی که مردم از چهره واقعی این افراد با خبر شوند به آنها اعتماد نخواهند کرد و به‌ عملکردشان امید نخواهند داشت.
اگر یک دولت اصولگرا در آینده روی کار بیاید که با مجلس یازدهم همسو باشد آیا می‌توان شرایطی را متصور بود که موانع داخلی اجازه ندهد تنش‌های بین ایران و آمریکا کاهش پیدا کند؟
معتقدم شرایط کشور به سمتی در حال حرکت است که شورای نگهبان و عقلای اصولگرایی به این نتیجه رسیده‌اند که کاهش مشارکت مردم در انتخابات به سود نظام نیست و چه‌بسا نظام را در خطر قرار بدهد. نظام جمهوری اسلامی به معنای این است که جمهور مردم در تصمیم‌گیری‌ها نقش دارند. در نظام جمهوری اسلامی همه مسئولان توسط مردم انتخاب می‌شوند. به همین دلیل مسئولان مرتبط نباید به شکلی عمل کنند که مشارکت و جمهور مردم نقشی در انتخابات آینده و تعیین سرنوشت خود نداشته باشند. بنده بعید می‌دانم رویکرد مانند انتخابات مجلس یازدهم باشد و این روند تغییر خواهد کرد. به نظر می‌رسد مسئولان این واقعیت را درک کرده‌اند که مجلس و حکومت یکدست به سود نظام نیست. شرایط باید به سمتی حرکت کند که همه سلایق مردم در حاکمیت نقش داشته باشند و همه نحله‌های فکری در مدیریت کشور نماینده داشته باشند. بدون‌تردید اگر انتخاباتی رقابتی برگزار شود هر کسی که برنده انتخابات شد مورد تأیید همه مردم و گروه‌های سیاسی قرار خواهد داشت. چنین فردی در ابتدا در داخل کشور دارای قدرت تأثیرگذاری برای حل مشکلات مردم خواهد بود و همچنین در عرصه بین‌المللی می‌تواند از موضع قدرت با کشورهای مختلف جهان وارد تعامل و گفت‌وگو شود.
به نظر شما پس از گفتــمان اعتدال آقای روحانی زمینه شکل‌گیری یک دولت اصلاحات در1400 وجود خواهد داشت؟ در این زمینه چه چالش‌ها و فرصت‌هایی را مشاهده می‌کنید؟
دولت اصلاحات در گذشته دارای خط‌مشی و رویکرد مخصوص به خود بوده که اتفاقأ در زمینه داخلی و خارجی عملکرد قابل‌قبولی داشته است. در شرایط کنونی در زمینه داخلی ضرورت توسعه سیاسی، آزادی احزاب و گروه‌ها و رسانه‌ها احساس می‌شود. این در حالی است که اقتصاد امروز ایران نیز با چالش‌هایی مواجه است و به همین دلیل باید به دنبال سامان‌دهی اقتصادی باشیم که برای مردم رفاه و آسایش به همراه داشته باشد. در زمینه سیاست خارجی نیز اعتمادسازی و تشنج‌زدایی و امنیت ایران و منطقه از جمله مهم‌ترین اولویت‌های کشور به شمار می‌رود. بنده دارای یک تز هستم که این تز را تشریح می‌کنم. به نظر من اگر ما قرار است با آمریکا مقابله کنیم راه‌حل این مقابله نظامی نیست. مقابله با آمریکا باید توسط مردمی صورت بگیرد که پشتوانه نظام هستند و با تمام وجود از نظام حمایت می‌کنند. این همان چیزی است که آمریکا را به این نتیجه رساند که انقلاب اسلامی ایران در حال پیروز شدن است و اکثریت قریب به اتفاق مردم از انقلاب حمایت می‌کنند. اگر حمایت مردم از نظام وجود داشته باشد می‌توانیم در مقابل توطئه‌های آمریکا در مقابل ایران و کشورهای منطقه ایستادگی کنیم و به اهداف خود دست یابیم. به عبارت دیگر مقابله با آمریکا به کمک دموکراسی و آزادی محقق خواهد شد، نه رویکرد نظامی. این مردم هستند که می‌توانند ما را در مقابله با آمریکا به پیروزی برسانند. آزادی جزئی از حقوق اساسی مردم است که هم در اسلام روی آن تأکید شده و هم اینکه یکی از آرمان‌های اصلی انقلاب اسلامی بوده است. این در حالی است که برای بدست آوردن آزادی باید تلاش کرد. آزادی یک حق است و حق هم گرفتنی است. بنده امیدوارم در آینده در این مسیر حرکت کنیم و دستاوردهای مناسبی نیز به دست بیاوریم.
مهم‌تریـن موانع آزادی در شرایـط کنونـی در کشور چیست؟
مهم‌ترین موانع آزادی در کشور اندیشه‌های افراطی است که همواره در مسیر آزادی سنگ‌اندازی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند این امر در کشور به طور کامل محقق شود. شگرد این تفکر نیز فضا را امنیتی کردن است و بدین‌وسیله تلاش می‌کنند دیدگاه‌های رادیکال خود را در مقابل اندیشه آزادی‌خواهی قرار بدهند. بنده امیدوارم در آینده عقلانیت و منطق جایگزین اندیشه افراطی‌گری شود و موانع برای تحقق آزادی از بین برود. بدون‌تردید هرچه در مسیر آزادی و دموکراسی کارشکنی‌های بیشتری صورت بگیرد به همان اندازه جامعه در حل مشکلات خود ناتوان‌تر خواهد شد.
منبع: روزنامه آرمان ملی برچسب‌ها مشارکت انتخاباتی ایالات متحده آمریکا مشارکت های مردمی خانه احزاب ایران

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/240717/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

داستانک/ انسان های بازنده

عشق زندگی می بخشد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان (+عکس)

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان

آزادی 63 پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان

کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر

سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند

طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد

جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)

لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان

انجام 10 عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره نحوه واگذاری سرخابی‌ها

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

شوک بزرگ به دنیای کشتی؛ پایان عصر تیلور - یزدانی

گزارشگری هادی عامل در جام تختی

زمین چمن باشگاه ذوالجناح در انتظار لیگ ملی

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند