پیام خوزستان

آخرين مطالب

بررسی مسائل جهانی نفت و گاز در کمیسیون انرژی اتاق تهران وزارت نفت

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - نمایندگان بخش خصوصی در دوازدهیمن نشست کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق بازرگانی تهران مسائل بخش انرژی، نفت و گاز در سراسر دنیا را بررسی کردند.

به گزارش شانا، رضا پدیدار در این نشست به گزارش اخیر شورای‌ عالی نفت امارات اشاره کرد و گفت: بر اساس این گزارش، کشفیات جدید در امارات شامل 7 میلیارد بشکه نفت خام و 58 تریلیون مترمکعب گاز است که در مجموع میزان ذخایر نفت و گاز این کشور را به 105 میلیارد بشکه می‌رساند و امارات در رده ششم دارندگان ذخایر انرژی جهان قرار می‌گیرد. این کشور هم اکنون روزانه 3 میلیون و 160 هزار بشکه نفت و 10 میلیارد و 500 میلیون فوت‌مکعب گاز تولید می‌کند.
وی در ادامه به گزارشی تطبیقی از وضع ساخت پالایشگاه‌ها در جهان اشاره کرد که بر اساس این گزارش، هزینه ساخت این واحدهای تولیدی افزایش یافته است، به گونه‌ای که داده‌های این گزارش نشان می‌دهد برای هر بشکه پالایش نفت خام حداقل 20 هزار دلار در یک پالایشگاه متعارف باید سرمایه‌گذاری کرد.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران سپس به آمار اخیر بورس انرژی اشاره کرد که بر اساس آن، در کمتر از چهار ماه اخیر، چند میلیارد لیتر فرآورده نفتی توسط بخش ‌خصوصی فروخته شده که بیش از یک میلیارد دلار ارزآوری برای دولت به همراه داشته است.
پدیدار به بعضی از پیش‌بینی‌ها و احتمال‌ها از وضع اقتصادی جهان در سال 2020 نیز اشاره کرد و گفت: بر این اساس، مصرف نفت خام در جهان بیش از تولید خواهد بود و براساس آمارهای ارائه‌شده، مصرف نفت خام در جهان از 96 میلیون بشکه به 105 میلیون بشکه می‌رسد.
وی تصریح کرد: افزایش واردات نفت خام چین این پیش‌بینی را تایید می‌کند، زیرا هم اکنون این کشور تنها از عربستان روزانه 1.98 میلیون بشکه نفت خام وارد می‌کند، این در حالی است که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد رشد تقاضای جهانی نفت بین یک تا 1.5 میلیون بشکه در روز خواهد بود.
در ادامه این نشست، احمد فضلی، مشاور مدیرعامل و سرپرست اندازه‌گیری و صحه‌گذاری طرح‌های انرژی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نیز در سخنانی، سهم هزینه‌های بخش انرژی در خانواده‌های فقیر کشور را 9 تا 10 درصد درآمد آنان عنوان کرد و افزود: این سهم در خانواده‌های ثروتمند حدود 4 درصد است.
وی با بیان اینکه بر اساس آمار، دولت در سال 96 معادل 987 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان توزیع کرده است، عنوان کرد: باوجود پرداخت این حجم از یارانه، سطح رفاه در کشور تغییری نکرده است، بنابراین سیاست‌های قیمتی بدون مهار تورم پایدار و اثرگذار نیست. آمارها نشان می‌دهد ایران در رتبه نخست پرداخت یارانه در جهان ایستاده و از این حیث، کشور چین را نیز پشت سر گذاشته‌ایم.
مشاور مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اینکه این شرکت قرار است به محور تجارت سوخت و انرژی میان دولت و بخش ‌خصوصی تبدیل شود، گفت: شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با استناد به ماده 12 قانون رفع موانع تولید، معادل ذخیره‌ای که در بخش حامل‌های انرژی صورت می‌گیرد، با نرخ فوب خلیج‌فارس در افق 3 تا 10 سال، نفت خام به بخش‌ خصوصی واگذار می‌کند و این رویکرد می‌تواند برای بخش خصوصی واقعی جذاب باشد.
شهرام رضایی، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در این نشست گفت: تا سال 2040 میلادی همسو با توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان، بسیاری از کارخانه‌های کشور که با سوخت فسیلی به تولید مشغول هستند، باید متوقف شوند و باید پرسید تاکنون برای ورود به این سال چه کرده‌ایم؟
وی افزود: سازمان ملل متحد به هر پروژه‌ای در کشورها که مبتنی بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سوخت‌های فسیلی باشد، حداقل 10 میلیون دلار پرداخت می‌کند و داده‌ها نشان می‌دهد هم اکنون در افغانستان در این باره 54 پروژه تعریف شده، در حالی که در ایران فقط یک پروژه متعلق به شرکت ملی گاز تدوین و تعریف شده است.
رضایی در ادامه به تجربه و راه‌حل سامانه هوشمند سوخت که سال 1388 از سوی ایران در ونزوئلا پیاده شد اشاره و عنوان کرد: در آن سال‌ها، به دلیل تحریم‌ها، کشورهای دیگر به ایران بنزین نمی‌فروختند، بنابراین ما سامانه هوشمند سوخت در ونزوئلا را پیاده‌سازی کردیم، با این تعهد که میزان بنزین صرفه‌جویی شده از این طرح به ایران فروخته شود. در آن زمان که چاوز ریاست جمهوری ونزوئلا را در دست داشت، روزانه 20 میلیون لیتر بنزین مازاد در این کشور می‌ماند. این راهکار مبتنی بر کارت سوخت هوشمند به این صورت بود که تا مدتی، به هر شهروند ونزوئلایی یک باک بنزین رایگان داده می‌شد.
مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: تا زمانی که انرژی‌های فسیلی قیمت پایینی دارند انرژی‌های پاک در کشور رشد نمی‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/147532/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

داستانک/ انسان های بازنده

عشق زندگی می بخشد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان (+عکس)

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان

آزادی 63 پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان

کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر

سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند

طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد

جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)

لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان

انجام 10 عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره نحوه واگذاری سرخابی‌ها

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

شوک بزرگ به دنیای کشتی؛ پایان عصر تیلور - یزدانی

گزارشگری هادی عامل در جام تختی

زمین چمن باشگاه ذوالجناح در انتظار لیگ ملی

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند