پیام خوزستان

آخرين مطالب

بنزین کرایه‌ها راگران کرد/وعده تثبیت قیمت در حد شعارهای زیبا ماند اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز- بعد از افزایش قیمت بنزین در آبان‌ماه، با وجود اعلام‌های مکرر مسئولان مبنی بر عدم افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی، همه وعده‌های آنها در حد حرف ماند و به عمل نرسید.

 در آبان ماه که با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی از سوی دولت قیمت بنزین افزایش دولت، همه مسئولان با قاطعیت اعلام کردند که این گرانی بنزین روی سایر خدمات و محصولات تأثیری ندارد و قیمت‌ها کنترل می‌شود ولی رصد بازار تاکنون چنین ادعایی را ثابت نمی‌کند و قیمت کرایه‌های حمل و نقل افزایش یافته است.
ماجرا اما در استان خوزستان و اهواز متفاوت است، اصلاً اگر بسیاری از مسائل این به اصطلاح کلانشهر از دیگر نقاط کشور متمایز نباشد باید به آن شک کرد؛ ساکنان شهرک برق اهواز معتقد هستند که پس از افزایش قمیت بنزین، کرایه‌های تاکسی درون شهری بدون هیچ بخشنامه‌ای و به اذعان رانندگان با توافق درون صنفی افزایش پیدا کرده و داد مسافران به جایی نرسیده است.
همانطور که بسیاری از کارشناسان امور اجتماعی و سیاسی برخی از مشکلات حوزه زیرساختی، ضعف خدمات رسانی و پایمال شدن حقوق شهروندی در استان خوزستان را ناشی از مطالبه گری ضعیف شهروندان می‌دانند، ماجرای افزایش کرایه‌های تاکسی در اهواز نیز به فراموشی سپرده شد.
پیمان سلطانی جوان 29 ساله‌ای است که از افزایش بی رویه نرخ کرایه‌های تاکسی در اهواز گلایه‌های بسیاری دارد و می‌گوید: در شهر اهواز هر بار بی دلیل شاهد افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی هستیم و رانندگان هم در مقابل اعتراض ما فقط یک عبارت تکراری که «همه چیز گران شده» را به ما تحویل می‌دهند.
او معتقد است که تمام این بی قانونی‌ها به خاطر حیات خلوتی است که از نبود نظارت تاکسیرانی به روند فعالیت رانندگان شکل گرفته و بدون نظارت بازرسان این سازمان امکان ساماندهی وضعیت فعلی وجود ندارد.

این شهروند اهوازی با اشاره به اینکه حمل و نقل به عنوان یکی از پایه‌های اصلی همه مشاغل نقش آفرین است و اصلاً در این مورد شکی نیست، طرح سوال می‌کند: ولی مگر رانندگان آژانس‌ها، تاکسی‌های شهری، فرودگاه، راه آهن، تاکسی‌های اینترنتی و حتی سرویس مدارس از سهمیه سوخت برخوردار نیستند، پس چرا باید شاهد این هرج و مرج در تعیین نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی باشیم؟
سلطانی در پایان می‌گوید: وعده مسئولان امر مبنی بر عدم افزایش نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی تاکنون محقق نشده و به نظر کار سختی نیست اگر در مسیرهای مختلف (خط‌های تردد تاکسی‌های شهری) یک بازرس برای بررسی و اقدام لازم مستقر کنند.
فلج شدن حمل و نقل عمومی در اهواز
طی روزهای اخیر آبگرفتگی در شهر اهواز مزید علت شده تا شهروندان روی خوش تردد راحت را نبینند؛ هیچ ماشینی حاضر به جابجایی مردم در سطح شهر نیست و آبگرفتگی هم با گذشت پنج روز خیال تمام شدن ندارد.
سیما حقیقی دیگر شهروند اهوازی می‌گوید: درد افزایش قیمت بنزین و به تبع گرانی‌های بی دلیل تاکسی‌هایی که سهمیه داشتند کم بود، این روزها هم باید خانه نشین بمانیم چون هیچ خودرویی برای تردد نیست.
او ادامه می‌دهد: تاکسی‌های اینترنتی طی روزهای اخیر هیچ خدمتی ارائه نکردند، البته شاید به کسانی که مسیرها را با توقف و هزینه بالا انتخاب می‌کردند، خدماتی ارائه شده باشد ولی مابقی افراد عادی امکان استفاده نداشتند.
این شهروند اهوازی یادآور می‌شود: بعد از گران شدن بنزین دیگر رانندگان تاکسی‌های اینترنتی مسیرهای کوتاه با کرایه‌های کمتر را تأیید نمی‌کنند و این مسئله به یک معضل تبدیل شده است.
حقیقی با اشاره به دو برابر شدن نرخ کرایه‌های تاکسی سرویس (آژانس) اضافه می‌کند: حداقل افزایش قیمت کرایه‌های تاکسی سرویس نیز دو برابر بوده و در این زمینه می‌توان به افزایش کرایه‌های داخلی از چهار هزار تومان به هشت هزار تومان اشاره کرد.
او گلایه می‌کند: رانندگان تاکسی سرویس هم دردهای خود را دارند و گویی تاکنون سهمیه‌هایی که باید را به آنها اختصاص نداده‌اند؛ اگر همین حالا با یک تاکسی سرویس تماس بگیری ابتدا باید مطمئن شوند که مشترک است و بعد هم به او اعلام می‌کنند که مسیرهای دورتر صرفه‌ای برای خدمت دهی ندارد.
حقیقی عنوان می‌کند: کرایه تمامی تاکسی‌های شهری در مسیرهای مختلف نیز بدون استثنا افزایش داشته در حالی که تاکسیرانی هیچ بخشنامه‌ای در این خصوص صادر نکرده و مسئولان ملی به صورت مداوم بر لزوم عدم افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی تأکید می‌کنند.

این شهروند اهوازی در پایان می‌گوید: مردم از این همه بی توجهی خسته شده‌اند؛ اصلاً معلوم نیست سازمان تاکسیرانی دقیقاً کجاست و به کدام یک از وظایف خود عمل می‌کند که شهر اینقدر بی قانون شده است.
شهروندان شکایت کنند
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز در خصوص گران شدن بی رویه نرخ کرایه‌های تاکسی شهری در گفتگو با خبرنگار مهر بیان می‌کند: نرخ کرایه‌های تاکسی شهری اهواز مهر ماه امسال بعد از سه سال افزایش یافته است؛ یعنی تعیین نرخ کرایه‌ها را مهر ماه همزمان با شروع فصل جدید مدارس اعلام کردیم.
رحیم کعب عمیر در واکنش به این سوال که مردم اعتراضات بسیاری برای هرج و مرج تعیین نرخ کرایه‌های تاکسی در شهر اهواز و افزایش خودسرانه آن از سوی رانندگان دارند، ادامه می‌دهد: شهروندان هرگونه شکایتی از تاکسی نارنجی، تاکسی زرد و یا مسافربرهای شخصی خطی که در سامانه شده‌اند را اعلام کنند تا کمیسیون تخلفات برخورد لازم را داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه کمیسیون تخلفات در این برخوردها ضمن دعوت از راننده و مسافر اقدامات لازم را انجام می‌دهد، می‌گوید: برخورد با مسافربرهای شخصی غیر خطی که ساماندهی نشده‌اند با این کمیسیون نیست.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز در واکنش به اینکه مردم از نبود نظارت و بازرسی بر فعالیت تاکسی‌های شهری می‌گوید: وقتی که شهروندان شکایت داشته باشند، آن وقت تخلف برای سازمان تاکسیرانی و کمیسیون تخلفات روشن می‌شود؛ البته در نقاط مختلف شهر و گلوگاه‌های مهم و پرتردد مثل بلوار، نادری، میدان شهدا، چهارراه آبادان، فلکه ساعت، سه راه خرمشهر و چهارشیر بازرسان در حال کنترل هستند.
کعب عمیر در واکنش به اینکه رانندگان نرخ تعیین شده از سوی تاکسیرانی را به صورت برچسب در تاکسی‌های شهری نصب نمی‌کنند، بیان می‌کند: بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم ولی قاعدتاً باید این برچسب قیمت را داشته باشند چون در غیر این صورت با آنها برخورد می‌شود؛ نصب برچسب نرخ کرایه هر خط باید بر اساس دستورالعمل انجام شود.
کمبود تاکسی داریم
وی یادآور می‌شود: در شهر اهواز یک هزار و 600 مسافربر شخصی فعال در خط‌های مختلف ساماندهی شده‌اند که تعیین سهمیه بنزین را به آنها وعده دادیم؛ وزارت کشور زیر بار این کار نمی‌رفت ولی در ستاد سوخت استان اعضا را توجیه کردیم که به خاطر کمبود خودروی تاکسی در شهر اهواز این کار باید انجام شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز در خصوص اقدامات شورای شهر برای جبران کمبود تاکسی در اهواز می‌گوید: رایزنی‌های لازم را انجام و بیش از 300 دستگاه مینی بوس به بخش حمل و نقل شهری اهواز وارد کردیم؛ در این بین حدود 80 دستگاه مینی بوس روزانه از چهارشیر به سمت دانشگاه‌های پیام نور، آزاد، چمران و جهاد دانشگاهی در حرکت هستند.

کعب عمیر ادامه می‌دهد: 20 دستگاه در مسیر نادری و 150 دستگاه نیز برای مسیر کوت عبدالله فعال هستند؛ برنامه ریزی شده تا مسیر چهارشیر به سمت زوئیه و زرگان را با 45 دستگاه فعال کنیم.
وی خبر می‌دهد: برنامه ریزی ها در حال انجام است که مسیر از اول نظامی تا نیشکر و همچنین مسیر ام الطمیر را نیز برای شهروندان فعال کنیم.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز در خصوص کمبودهای حمل و نقل عمومی شهر اهواز می‌گوید: بر اساس استانداردهای تعیین شده به ازای هر 100 نفر یک تاکسی باید فعال باشد، یعنی برای جمعیت اهواز به 12 هزار تاکسی نیاز داریم ولی در حال حاضر تنها یک هزار و 900 تاکسی در این شهر فعال است که از این بین 600 تاکسی هم باید اسقاط شوند.
کمبود شدید اتوبوس
کعب عمیر ادامه می‌دهد: بر اساس استاندارد برای هر هزار نفر باید یک اتوبوس داشته باشیم که جمعیت شهری اهواز به یک هزار و 200 دستگاه اتوبوس نیاز دارد ولی این روزها حدوداً 180 دستگاه اتوبوس در شهر اهواز فعال هستند.
وی در پایان می‌گوید: 80 تا 90 اتوبوس نیازمند بازسازی در اهواز داریم که تا 6 ماه قبل بازسازی آنها با اعتبار 26 میلیارد تومان ( حدود 400 میلیون تومان به ازای هر یک دستگاه) قابل انجام بود ولی تأمین اعتبار لازم در این زمینه انجام نشد.
به گزارش خبرنگار مهر ، ضعف حمل و نقل عمومی در شهر اهواز به امروز و دیروز برنمی گردد و مدت هاست که مردم این شهر از روشن نکردن کولر خودروها در گرمای بی سابقه اهواز که درجه حرارت آن در دنیا نظیر ندارد تا نبود ایستگاه‌های مسقف و افزایش بی ضابطه کرایه تاکسی‌ها گلایه دارند.
پر واضح است که اگر بازرسان اعزامی چرخی در خط‌های مختلف این شهر بزنند، قانون شکنی تاکسی‌های شهری را به وضوح مشاهده می‌کنند که هر کدام از آنها کرایه‌های مضاعفی را از مسافران اخذ می‌کنند.
پیگیری‌ها و تماس‌های خبرنگار مهر برای گفتگو با مسئولان شهری متولی امر حمل و نقل در اهواز نیز بی نتیجه بود و ظاهراً آنها پاسخی برای گرانی بی قاعده کرایه‌های حمل و نقل در اهواز ندارند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/144536/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

داستانک/ انسان های بازنده

عشق زندگی می بخشد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان (+عکس)

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان

آزادی 63 پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان

کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر

سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند

طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد

جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)

لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان

انجام 10 عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره نحوه واگذاری سرخابی‌ها

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

شوک بزرگ به دنیای کشتی؛ پایان عصر تیلور - یزدانی

گزارشگری هادی عامل در جام تختی

زمین چمن باشگاه ذوالجناح در انتظار لیگ ملی

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند