پیام خوزستان

آخرين مطالب

سهمیه‌بندی بنزین و پاسخ به چند سوال شهروندان کهگیلویه و بویراحمد سياسي

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - گچساران - ایرنا – پس از اجرایی شدن طرح سهمیه بندی بنزین در بامداد روز بیست و چهارم آبان امسال سوالات زیادی در اذهان برخی از مردم درباره این طرح مطرح شد که در این گزارش تلاش شده تا این پرسش ها با مسئولان و کارشناسان مطرح و به آن پاسخ داده شود.

به گزارش ایرنا، نگرانی در مورد افزایش قیمت سایر کالاها به دلیل بالا رفتن میزان هزینه های حمل و نقل، افزایش کرایه حمل و نقل عمومی، راهکارهایی پیش بینی شده مسئولان برای پیشگیری از اخلال در عرضه و تقاضا و افزایش تورم و چرایی اجرای این طرح در شرایط سخت اقتصادی کنونی از مهمترین سوال هایی است این که این روزها از سوی برخی از مردم مطرح می شود.
میزان اثرگذاری افزایش قیمت بنزین بر سایر کالاها چقدر است؟
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید: چون بخش عمده ای از شبکه حمل و نقل ایران از نفت گاز استفاده می کنند نگرانی در مورد افزایش قیمت سایر کالاها وجود ندارد.
حشمت الله صمیمی دوست افزود: سوخت واحدهای صنعتی نیز از نفت گاز تامین می شود و بهانه ای برای افزایش قیمت کالاهای تولیدی وجود ندارد.
با توجه به اینکه بخشی از انتقال میوه و تره بار از طریق وانت بارها انجام می شود، آیا قیمت میوه تره و بار افزایش خواهد یافت؟
وی ابراز داشت: براساس گفت و گو با متولیان میوه و تره بار کهگیلویه و بویراحمد حداکثر سوخت مصرفی یک دستگاه وانت از یاسوج تا میدان میوه و تره بار شیراز 65 لیتر است و در صورتی که سوخت با بنزین سه هزار تومان نیز تامین شود میزان افزایش قیمت برای هر کیلوگرم میوه 100 تومان است.
صمیمی دوست تاکید کرد: این مقوله در صورت انتقال میوه با بنزین آزاد است و با توجه به پیش بینی بنزین با بهای یارانه ای افزایش قیمت از این نیز کمتر پیش بینی می شود.
وی در مورد افزایش بهای کرایه های تاکسی ها اظهار داشت:بخش عمده ای از حمل و نقل مسافر با خودروهای دوگانه سوز انجام می شود که افزایش بهای کرایه مسافر درون و برون شهری را غیر ضروری کرده است.
صمیمی دوست تصریح کرد: به عنوان مثال از یکهزار و 33 دستگاه تاکسی درون شهری فعال در شهر یاسوج تنها پنج دستگاه خودرو تک سوخت است و بقیه دوگانه سوز هستند.
وی بیان کرد: برای تاکسی های بنزین سوز برون شهری 750 لیتر و برون شهری دوگانه 450 لیتر بنزین با بهای یکهزار و 500 تومان پیش بینی شده و کسی حق افزایش کرایه حمل و نقل مسافر را ندارد.
معاون امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در مورد سرویس های مدارس و تاکسی های تلفنی نیز گفت: برای این خودروها هم سهمیه پیش بینی خواهد شد.
صمیمی دوست در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت ذخیره سازی کالاهای اساسی در استان ابراز داشت: ذخیره سازی کالاهای ضروری چون مرغ،شکر، گوشت، میوه، خوراک مرغ و دام در کهگیلویه و بویراحمد به اندازه مورد نیاز انجام شده و نگرانی از این بابت وجود ندارد.
صمیمی دوست عنوان کرد: معاونت اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد آماده کمک به دستگاه های اجرایی در صورت وجود نواقص است.
چه برنامه هایی برای نظارت بهتر بر بازار و شبکه حمل و نقل پیش بینی شده است؟
مدیرکل تعزیرات جکومتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: شعبه ویژه ای برای بررسی تخلفات احتمالی پس از افزایش قیمت بنزین در استان دایر شده است.
براتعلی صالحی افزود: سه سامانه 135 تعزیرات ، 124 صنعت معدن و تجارت، 137حمل و نقل برای دریافت گزارش های مردمی پیش بینی شده است.
وی اظهار داشت: هم اکنون وضعیت بازار و شبکه حمل و نقل برای پیشگیری از سوء استفاده احتمالی سودجویان به صورت لحظه ای در حال رصد است و نوسان قیمت در سه روز اخیر گزارش نشده است.
وی بیان کرد: تشدید گشت های مشترک با کمک دستگاه های متولی از برنامه های مهم در حال اجرا برای نظارت بهتر بر نحوه توزیع کالا و خدمات در استان است.
صالحی تاکید کرد: به محض وصول گزارش ها و اثبات تخلفات با مجرمان به جد برخورد خواهد شد.
چرا در این شرایط اقتصادی طرح مدیریت مصرف سوخت اجرا شد؟
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه 50 درصد از مردم خودروی شخصی ندارند گفت: تحقق عدالت اجتماعی مهمترین هدف سهمیه بندی بنزین است تا کسانی که این سوخت را مصرف نمی کنند از یارانه بیشتری بهره مند شوند.
حسن نوروزی افزود: اجرای این طرح باعث بهره مندی افراد بیشتری از درآمد بنزین می شود در حالی که تا پیش از این بیشتر افراد توانمند دارای خودرو و از بنزین استفاده می کردند.
وی با اشاره به اینکه درآمد سهمیه بندی بنزین برای هزینه های جاری مانند طرح های عمرانی و دیگر موارد هزینه نخواهد شد، اظهار داشت: درآمدهای حاصل از سهمیه بندی بنزین به صورت کمک هزینه معیشتی به حساب مردم واریز خواهد شد.
نوروزی بیان کرد: دولت با توجه به شرایط سخت اقتصادی کسب درآمد حاصل افزایش قیمت بنزین به 60 میلیون ایرانی به صورت ماهیانه پرداخت خواهد کرد که البته امکان دارد در آینده برای پیشگیری از تورم به صورت بن کارت خرید کالا تغییر کند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه روزانه 91 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود تصریح کرد: با اجرای این میزان مصرف بنزین 63میلیون لیتر خواهد شد.
نوروزی بیان کرد: سال 2018 بنا برآمار آژانس بین الملی انرژی 69 میلیارد دلار معادل 870 هزار میلیارد تومان یارانه انرژی در کشور ایران پرداخت شده که در دنیا رتبه نخست محسوب می شود.
وی با یادآوری این نکته که بودجه کل سال جاری در ایران شامل جاری و عمرانی 386 هزار میلیارد تومان است گفت:یارانه انرژی در کشور بسیار بالاست و منطق اقتصادی حکم می کند مصرف بنزین مدیریت شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون سرانه مصرف بنزین در ایران 10 برابر ترکیه و سه برابر کشور چین است که این آمار ضرورت اجرای مدیریت مصرف بنزین را بیشتر کرده است.
وی ابراز داشت: ماهانه علاوه بر یارانه نقدی مبالغی از 550 تا 2 میلیون ریال به خانوارهای یک تا پنج نفره کشور پرداخت می شود.
نوروزی گفت: خانوارهای یک نفره 550 هزار ریال، 2 نفره یک میلیون و 100 هزار ریال، سه نفره یک میلیون و 380 هزار ریال، چهار نفره یک میلیون و 720 هزار ریال و پنج نفره به بالا نیز 2 میلیون و 50 هزار ریال دریافت می کنند.
آیا استان ظرفیت های استفاده از سوخت های دیگر را دارد؟
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به سهمیه بندی بنزین و احتمال استقبال بیشتر از جایگاه های عرضه سوخت سی. ان. جی گفت: 97 درصد از نازل های این جایگاه ها در استان فعال است.
سید لطف الله مسعودی اظهار داشت: از 315 نازل موجود در جایگاه های سوخت کهگیلویه و بویراحمد 305 نازل در مدار است.
وی بیان کرد:هم اکنون تنها 2 جایگاه سی ان جی کهگیلویه و بویراحمد در شهرهای دوگنبدان و سی سخت غیرفعال است که برای راه اندازی دوباره این مراکز در حال تلاش هستیم.
وی بیان کرد: مرکز سی ان جی شهر دوگنبدان در چند روز آینده و سی ان جی شهر سی سخت نیز در 2 هفته آینده دوباره راه اندازی خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به احتمال سوء استفاده سودجویان از کارت های سوخت تصریح کرد: دارندگان کارت های سوخت نسبت به رمز گذاری کارت خود در پمپ بنزین ها با راهنمایی جایگاه داران اقدام کنند.
مسعودی ابراز داشت: در صورت مفقود شدن کارت های سوخت مالکان خودروها به مراکز پلیس 110 مراجعه و پس از 2 هفته کارت خود را دریافت کنند.
آیا سهمیه آبان ماه خودروهایی که کارت ندارند محفوظ است؟
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کهگیلویه و بویراحمد در مورد کسانی که هنوز کارت سوخت به دست آنها نرسیده گفت: سهمیه بنزین در همه کارت ها قرار داده شده و سهمیه آبان ماه آنان حذف نخواهد شد و در ماه های بعدی قابل استفاده خواهد بود.
مسعودی در مورد بنزین های سوپر گفت: این بنزین که به قیمت سه هزار و 500 تومان در حال عرضه است نیاز به استفاده از کارت سوخت اشخاص ندارد و با کارت سوخت جایگاه داران استفاده خواهد شد.
وی عنوان کرد: سهمیه خودروهای بنزین سوز ماهیانه 60 لیتر و خودروهای شخصی دوگانه سوز 30 لیتر تعیین شده است.
مسعودی بیان کرد: همچنین سهمیه تاکسی های بنزین سوز 400 و تاکسی های دوگانه سوز 200 لیتر در ماه اعلام شده است.
وی تصریح کرد: ماهانه 25 لیتر بنزین برای موتور سیکلت ها و 500 لیتر برای آمبولانس ها در نظر گرفته شده است.
استان 723 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
براساس تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا از بامداد بیست و چهارم آبان ماه جاری،بهای بنزین مصرفی بصورت یارانه ای و آزاد در اختیار خودروها قرار می گیرد .براساس این تصمیم بهای هر لیتر بنزین یارانه ای 1500تومان و بنزین ازاد لیتری 3000تومان تعیین شده است.
برچسب‌ها
کهگیلویه وبویراحمد سهمیه بندی بنزین گچساران هدفمند سازی یارانه ها
پروندهٔ خبری
سهمیه‌بندی و نرخ جدید بنزین

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/139361/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

داستانک/ انسان های بازنده

عشق زندگی می بخشد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان (+عکس)

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان

آزادی 63 پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان

کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر

سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند

طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد

جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)

لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان

انجام 10 عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره نحوه واگذاری سرخابی‌ها

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

شوک بزرگ به دنیای کشتی؛ پایان عصر تیلور - یزدانی

گزارشگری هادی عامل در جام تختی

زمین چمن باشگاه ذوالجناح در انتظار لیگ ملی

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند