پیام خوزستان

آخرين مطالب

«آبادانی‌ها»؛ فیلمی که برای نگهداری در موزه قطب شمال انتخاب شد! فرهنگی

«آبادانی‌ها»؛ فیلمی که برای نگهداری در موزه قطب شمال انتخاب شد!
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - صبا / کیانوش عیاری گفت: «آبادانی‌ها» در جشنواره لوکارنو، یکی از پنجاه فیلم برتر تاریخ سینما بود که برای نگه‌داری در موزه قطب شمال انتخاب شد.
برنامه نمایش و نشست تخصصی فیلم «آبادانی‌ها» در ادامه برنامه بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینمای ایران، با حضور این کارگردان، محمود گبرلو مدیر نشست، فریدون جیرانی کارگردان و منتقد سینما، امید رضایی و رضا رضایی استادان دانشگاه برگزار شد.
محمود گبرلو در ابتدای این نشست گفت:«آبادانی‌ها» فیلمی رئال و خوش ساخت از کیانوش عیاری است که پس از سال‌ها همچنان دیدنی است و با استقبال رو به رو می‌شود. خوشحالم موزه سینما مجموعه نشست‌هایی را برای بزرگداشت عیاری برگزار می‌کند که باعث شناخت و معرفی این هنرمند فرهیخته به نسل جوان می‌شود.

پیام خوزستان

فریدون جیرانی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: فیلم «دزد دوچرخه»ی ویتوریو دسیکا فیلم محبوب مهرجویی بوده و روی او تأثیر زیادی داشته است و بعد از تماشای آن، مهرجویی سینما را نوعی دیگر دید. او یک نسل پیش از عیاری است و در فیلمخانه ملی ایران فیلم را دیده بود.
وی با بیان اینکه عیاری نسخه دوبله شده فیلم دسیکا را سال 57 مشاهده کرد، ادامه داد: اولین فیلمنامه‌ای که در کشور چاپ شد، مربوط به «دزد دوچرخه» بود و در ابتدای آن، ابراهیم رشیدپور درباره قوانین فیلمنامه نویسی توضیحاتی ارائه کرده و در آن منحنی سناریو را شرح داده است.
جیرانی با بیان اینکه «دزد دوچرخه» فیلم محبوب دو نسل است، خاطرنشان کرد: این فیلم اثری مهم و تأثیرگذار است که تاریخ مهمی با آن همراه بوده و نئورئالیسم با آن شناخته می‌شود. زمانی که قدرت راست در ایتالیا به قدرت می‌رسد، چنین فیلم‌هایی را سیاه نما می‌نامند.
گبرلو در ادامه این نشست ابراز داشت: «آبادانی‌ها» فیلمی اجتماعی و اقتباس شده از «دزد دوچرخه» است که به مسائل روز می‌پردازد. ویژگی عیاری این است که همواره پییشرو بوده است.‌ منتقدان به مرور زمان متوجه ارزش‌ها و تفکر جاری در فیلم‌های او شده‌اند. «آبادانی‌ها» تحلیل عمیقی را می‌طلبد. درواقع با یک فیلم تلخ رو به رو هستیم که پایان آن به شدت امیدوار کننده است.
وی ادامه داد: فیلم‌های اجتماعی آن زمان دارای یک لایه سیاسی بود و در لایه دیگر تلخی‌های جامعه و مقاومت درباره آن نشان داده می‌شد. سوال من این است که آیا اساسا فیلم‌های اجتماعی می‌توانند بد باشند؟
جیرانی در پاسخ گفت: در دو دهه سینمای ایران ساخت بهترین فیلم‌ها را تجربه کرده است. از سال 62 تا 72 بهترین‌ فیلم‌های تاریخ سینمای ایران ساخته شد و بین 76 تا 84 نیز آثار ماندگاری مقابل دوربین رفت. این موضوع که نسل سوم سینماگران ایرانی تنها از دل سینمای آزاد بیرون آمدند، گزاره‌ای غلط است. نسل سوم از دل دانشکده هنرهای زیبا و دراماتیک و تفکر روشنفکری پدید آمد. سینمای آزاد جریانی بود که اعضای آن بخشی از نسل سوم سینماگران ایرانی را تشکیل داده است. نسل سوم از دل تحولات دهه شصت بیرون می‌آید و از اواسط دهه شصت سینمای اجتماعی شکل می‌گیرد.
این فیلمساز افزود: «آبادانی‌ها» در کنار «از کرخه تا راین»، «سارا» و «یک بار برای همیشه» نمایش داده شد که در واقع این آثار، واکنش به تغییراتی بودند که در جهان رخ داد و در نتیجه آن جریان چپ فروپاشید. به همین دلیل فیلم‌سازان متفکر به این سمت و سو می‌روند. کیمیایی با «دندان مار» و عیاری با «آبادانی‌ها» سماجت کرده و موضوع عدالت اجتماعی را در سینما پیگیری کردند. اولین فردی که قدم در مسیر تغییر می‌گذارد، عباس کیارستمی است که با فیلم «خانه دوست کجاست» این اتفاق را به وجود می‌آورد. «آبادانی‌ها» آخرین تلاش از نسلی است که می‌خواهد عدالت اجتماعی را وارد سینما کند. کیانوش عیاری در چگونگی بیان زبان سینمایی و تحول آن نقش ویژه‌ای داشته است.
جیرانی ادامه داد: نقش بچه در فیلم «دزد دوچرخه» بسیار مهم است. زمانی که پدر از مشکلات صحبت می‌کند، پسر از غذا خوردن امتناع می‌کند. در صورتی که قشر مرفه با اشتها غذا می‌خورند. در فیلم عیاری نیز پسربچه نقش بسیار مهمی دارد.
رضا رضایی در ادامه نشست بیان کرد: از دید من «آبادانی‌ها» به دلیل نوع شخصیت شخصیت پردازی شخصیت برنا، در مرتبه‌ای بالاتر از «دزد دوچرخه» قرار دارد. فیلم با شخصیت برنا آغاز شده و با آن به اتمام می‌رسد، در صورتی که او تحول و بلوغی اساسی را تجربه کرده است. یکی از ویژگی‌های مهم اثر در این است که با وجود پردیالوگ بودن آن، اگر یک فرد خارجی که فارسی نمی‌داند هم آن را ببیند متوجه داستان می‌شود و این یک معجزه تصویری است. سینما یعنی فضاسازی و مخاطب باید خود را در فضا احساس کند. «آبادانی‌ها» یک سند تاریخی و یک اثر انسانی بسیاری قوی است.

پیام خوزستان

رضا رضایی بیان داشت: عیاری اعتقاد دارد که او فیلمساز اجتماعی نیست در صورتی که همواره نگاهی موشکافانه به جامعه داشته‌ و در آبادانی ها شاهد این موضوع هستیم. فیلم دارای میزانسن‌های پیچیده بسیاری است. اجزای سکانس‌های گوناگون در «آبادانی‌ها» با دقت زیادی شکل گرفته‌اند.
گبرلو در ادامه با بیان اینکه اثر عیاری به مسئله آسیب فقر در دنیای مدرن می‌پردازد، افزود: شخصیت اصلی این فیلم از نظر من برنا است که در واقع نشانه‌ای از عیاری است. هدف فیلمساز در این اثر فردی است که دوربین را به دست می‌گیرد و نگاهی سازنده به آینده دارد‌.
 امید رضایی روانپزشک و کارشناس سینما نیز بیان داشت : هر اثر هنری برای دیده شدن به خالق نیاز دارد و پس از آن، محتاج نوری است که از طرف بیننده به آن تابیده می‌شود. سینمای آقای عیاری همواره به دلایل مختلف به درستی دیده نشده است. بسیاری از منتقدین در زمان نمایش «آبادانی‌ها» آن را ندیدند به همین دلیل اکران مهجوری را تجربه کرد.
وی افزود: عیاری دارای دیدی همچون یک آینه مقعر بزرگ است که سطح وسیع جامعه را می‌بینند و آن را در کانون فیلم خود متمرکز می‌کند. هنگام نمایش «آبادانی‌ها»، علاقه‌ای به نمایش گسترده آن وجود نداشت، اما دارای ویژگی‌هایی می‌باشد که پس از سی سال همچنان می‌توان درباره صحبت کرد.
امید رضایی ادامه داد: عیاری به دلیل نگاه انسانی خود شخصیت‌های را انتخاب می‌کند که بازتاب دهنده خصایل انسانی باشند.

پیام خوزستان

در پایان این نشست کیانوش عیاری کارگردان فیلم گفت: «آبادانی‌ها» در فیلم در جشنواره لوکارنو نمایش داده شد و مدیر سینماتیک پاریس فردای آن روز ضیافت شامی را به افتخار این فیلم برگزار کرد که در آن چهل نفر از سینماگران جهان حاضر بودند. ایشان در تمام مدت آن ضیافت، درباره فیلم حرف زد. وی «آبادانی‌ها» را برتر از «دزد دوچرخه» می‌دانست و مهمانان حاضر نیز بر این عقیده بودند.
عیاری افزود: «دزد دوچرخه» فیلم محبوب من نیست و علاقه‌ای به آن ندارم. اگر به سمت این فیلم آمدم به دلیل قالب آن بود. عقیده دارم انسان برای مشقت به دنیا نمی‌آید بلکه برای کسب لذت زاده می‌شود. یادم می‌آید یک شب سوار بر خودرویی شدم که راننده آن یک پیرمرد بود و این دغدغه در من شکل گرفت که چرا انسان‌ها زجر می‌کشند. آن مرد در آن وقت شب باید نزد خانواده خود حاضر می‌شد. این دغدغه به مدت سه سال همراه من بود. از طرف دیگر، دزدیده شدن خودرو باجناق من باعث شد به فیلم «دزد دوچرخه» فکر کنم.
 وی بیان داشت: احساس کردم «دزد دوچرخه» می‌تواند قالب مناسبی برای من باشد. از میان فیلم‌های جریان نئورئالیسم، «رم شهر بی دفاع» اثر مورد علاقه من است. یه نظرم «دزد دوچرخه» یکی از خام دستانه‌ترین فیلم‌های این جریان است و هیچ وقت آن را ستایش نکردم. «آبادانی‌ها» در جشنواره لوکارنو به عنوان یکی از پنجاه فیلم برتر تاریخ سینما برای نگه‌داری در موزه قطب شمال انتخاب شد اما اجازه ندادند تا در آنجا نگهداری شود. انتخاب موزه در ناحیه قطب شمال برای آن است که اگر زمین نابود شد، در این مکان بخشی از تمدن بشری حفظ شود.

پیام خوزستان


لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/866117/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فقط یک چیز می‌تواند مانع قهرمانی پرسپولیس شود/ استقلال در قواره قهرمانی نیست

حمله پهپادی مقاومت عراق به جنوب فلسطین اشغالی

خداوند با مُهر شهادت برگه پایان مأموریت شهید رئیسی را امضاء کرد

بزرگداشت شهدای خدمت و گرامیداشت سوم خرداد در شبانکاره برگزار شد

حمله مقاومت اسلامی عراق به بندر اشغالی «ایلات»

«نخل ایستاده»؛ قطعه‌ای که به عشق «خرمشهر» متولد شد

شهید آیت الله رئیسی در تاریخ ماندگار شد

خرمشهری ها در عزای شهدای خدمت

هافبک استقلال، مالک باشگاه شد!

فوق‌ستاره در موقعیت همیشگی؛ کامیک با ناجی بزرگ

بدون ترمز به سمت المپیک؛ غول خفته بیدار شده!

سرمایه‌گذاران رمز ارز بخوانند؛ بیت‌کوین چقدر است؟

شب های هجر را گذراندیم و زنده ایم

پیام سرپرست بانک کشاورزی به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر

آیین سالگرد شهادت سردار شهید عبدالله اسکندری در شیراز برگزار شد

حمله پهپادی به بندر ایلات اشغالی

صادقی: تلاش می‌کنیم با شرافت بازی کنیم

سرلوحه کار رئیس‌جمهور شهید فرمان رهبری در خدمت به مردم بود

علی عباسی در جشنواره کن: نگران شکایت ترامپ نیستم

«ابیگیل»، به یاد فیلم‌های وحشتناک دهه 80 میلادی

دیگه دیره واسه خاطره ساختن از این به بعد فقط باید خاطره بازی کرد!

آرمان تو یه چیزایی توی زندگیت داری که خیلیا حسرتش رو می‌خورن

روشی کارآمد جهت استخراج نفت سنگین

نساجی با لباس قرمز به مصاف استقلال می‌رود

معرفی کتاب «ولایت الهیه»

روایت مجری تلویزیون از لحظه پیدا شدن اجساد شهدای سانحه بالگرد رئیس جمهور

خبرنگار چینی: مراسم بزرگ و باشکوهی برای رئیس‌جمهور ایران برگزار شد؛ مردم رئیسی را دوست دارند

نوشته خاصی که روی بیلبوردهای رئیسی جلب توجه کرد

خاطره یکی از اطرافیان رئیس جمهور شهید؛ به رئیسی بگو به هیچ وجه برای ریاست جمهوری نیاد!

بدرقه اولین وزیر خارجه شهید؛ پیکر شهید امیرعبداللهیان در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) آرام گرفت

فردی که درباره بالگرد رئیس‌جمهور دروغ پراکنی کرده بود احضار شد

بخشی از مصاحبه شهید رئیسی در سال 1371

رضایی: آرمان و مرام آیت الله رئیسی ادامه خواهد داشت

گرامیداشت حماسه آزادسازی خرمشهر در مازندران

برگزاری 350 عنوان برنامه در گرامیداشت فتح خرمشهر در اردبیل

سنگرهایی که در عملیات بیت المقدس فتح شد

دیدار عاشق و معشوق قدیمی

حسین سلیمانی و همسرش

یافته‌های عجیب در پوست موز که از آن بی‌خبرید!

بخش خصوصی و سازمان منطقه آزاد کیش، دست در دست هم / راهکارهای گذر از فصل کم فروغ گردشگری کیش مرور شد

الان وقت خوش‌گذرانی و پشت کردن به تیم ملی نبود

جلسات شبانه در اردوی تیم ملی بعد از شکست تلخ

حضور وزیر نفت در آیین تشییع «شهید جمهور» در مشهد مقدس

داستانک/ صف خرید بلیط سیرک

جلسه مهم اصلاح طلبان برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری

حضور آیت‌الله آملی لاریجانی در منزل رئیس جمهور شهید

برگزاری مراسم بزرگداشت سوم خرداد و شهدای خدمت در کهگیلویه و بویراحمد+تصاویر

آخرین تمرین پرسپولیس پیش از بازی سرنوشت‌ساز

پرسپولیس - استقلال خوزستان؛ جنگ سرخابی با انگیزه‌های متفاوت / پیش بازی

حدیث میرامینی در کنار همسر و پسرش