پیام خوزستان

آخرين مطالب

افتتاح فاز سوم کارخانه دوده فام دزفول؛ بومی سازی 75 درصدی قطعات و جابجایی رکورد‌ها اقتصادي

افتتاح فاز سوم کارخانه دوده فام دزفول؛ بومی سازی 75 درصدی قطعات و جابجایی رکورد‌ها
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -

پیام خوزستان


به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فاز سوم شرکت صنعتی دوده فام که هفته گذشته با حضور جمعی از مقامات کشوری و استانی افتتاح شد اهمیت بالایی در افزایش توان تولیدات داخلی و بی نیازی کشور از یکی از محصولات مهم در صنعت لاستیک دارد.
دوده فام در تولید تایر مهم است این ماده باعث می‌شود تا مقاومت لاستیک‌ها در برابر اشعه ماوراء بنفش افزایش یابد، همچنین پارامتر‌هایی نظیر فرسایش، ساییدگی، خراشیدگی و شکست را بهبود می‌بخشد.
دوده یکی از قدیمی‌ترین محصولات تولید شده از سوی بشر است. تاریخچه استفاده از آن به قرن‌ها پیش باز می‌گردد یعنی زمانی که چینی‌ها و هندی‌ها از این ماده به عنوان رنگدانه در جوهر استفاده می‌کردند. گرچه پس از قرن شانزدهم با گسترش صنعت چاپ، اهمیت این ماده افزایش یافت.
اصطلاح کربن بلک یا دوده صنعتی، در واقع به گروهی از محصولات گفته می‌شود که از اتم کربن تشکیل شده اند. اما دوده صنعتی با دوده معمولی متفاوت است. دوده صنعتی تحت شرایط کنترل شده و برای مصارف خاصی تولید می‌شود و بیش از 97 درصد از ترکیب آن، عنصر کربن می‌باشد در حالی که دوده معمولی یک فرآورده جانبی نا خواسته است.
کربن بلک ماده‌ای است که نه تنها مورد توجه کسانی قرار دارد که با صنعت دوده سر و کار دارند، بلکه توانسته است نظر بسیاری از محققان و دانشگاهیان را در سراسر دنیا به خود معطوف نماید. این محصول کاربرد زیادی به عنوان فیلر برای تغییر خواص مکانیکی، الکتریکی و عبور دهی نور در محیط‌هایی دارد که به آن‌ها افزوده می‌شود و در نتیجه نقش مهمی در خواص الاستومرها، پلاستیک ها، رنگ، جوهر و لاستیک دارد.

پیام خوزستان

افزایش تولیدات به 60 هزار تُن در سال
از همین رو افتتاح چنین کارخانه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است و امیر غلامی مدیر کارخانه شرکت صنعتی دوده فام دزفول در گفتگو با خبرنگار ما این شرکت را چهارمین تولید کننده عمده دوده صنعتی کشور عنوان کرد که از سال 86 کلنگ زنی و کار ساخت آن آغاز شد سپس در سال 1391 خورشیدی فاز نخست آن با ظرفیت 20 هزار تُن به بهره برداری رسید.
فاز دوم کارخانه نیز در سال 1392 با گنجایش تولید 20 هزار تن در سال افتتاح شد و مجموع فرآورده‌های آن به 40 هزار تن در سال رسید که با راه اندازی فاز 3 در انتهای تیرماه امسال تولیدات شرکت صنعتی دوده فام دزفول به 60 هزار تن افزایش یافت.

پیام خوزستان

صادرات بیش از 50 درصد از محصولات دوده فام دزفول مدیر کارخانه شرکت صنعتی دوده فام دزفول در خصوص کیفیت این محصولات نیز بیان کرد: 9 گرید طبق استاندارد‌های بین المللی در این کارخانه تولید می‌گردد که محصولات آن نیز به 14 کشور با کیفیت مطلوب صادر می‌شود؛ ترکیه، پاکستان، هندوستان، ویتنام، فیلیپین از جمله بازار‌های صادراتی ما هستند و حتی برخی کشور‌های آفریقایی جنوبی نیز جز اهداف صادراتی به حساب می‌روند.
او افزود: در سال 1399 حدود 12 میلیون دلار صادرات از کارخانه شرکت صنعتی دوده فام دزفول انجام و پیش تولید آن آغاز شد که با راه اندازی این فاز 50 درصد تولید کارخانه افزایش داشت.
غلامی همچنین مدعی شد که 55 درصد محصول تولید شده در این کارخانه پس از راه اندازی فاز سوم صادر شد که 60 درصد از سهم صادرات کربن بلک کشور نیز در اختیار همین شرکت است.

پیام خوزستان

اشتغالزایی صد‌ها نفری و رکورد در راه اندازی فاز سوم
این مدیر ارشد در زمینه اشتغالزایی در این کارخانه گفت: در حال حاضر 150 نفر کارکنان شاغل در مجموعه صنعتی دوده فام مشغول هستند که با راه اندازی فاز سوم حدودا برای 65 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود و در حین اجرای پروژه نیز 450 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال یافتند، زیرا در روند ساخت این مجموعه 9 کارگاه صنعتی نیز در سطح استان خوزستان برای نصب و راه اندازی تجهیزات با شرکت ما همکاری داشتند.
امیر غلامی احداث فاز سوم کارخانه را افتخاری دانست که ساخت آن در مجموعه صنعتی دوده فام تنها 9 ماه طول کشید در حالی که در سایر موارد 18 ماه به درازا کشیده شد و از این رو رکوردی محسوب می‌شود.
او ادامه داد: چین برای کپی و بومی سازی این تکنولوژی که آمریکایی است یک شرکت ملی بین المللی عریض و طویل را تأسیس کرد تا بتواند تکنولوژی آن را بومی سازی کند، اما ما توانستم با تعدادی جوان این خط تولید را بومی سازی نماییم و نصب آن را انجام دهیم که با این حساب بیش از 60 درصد قطعات فاز 3 داخل کارخانه ساخته شده و با استفاده از توانایی کارکنان ما به نصب رسید، علاوه بر آن باعث شده حدود 5/8 یورو صرفه جویی ارزی به دنبال داشته باشد.

پیام خوزستان

75 درصد تجهیزات فاز سوم بومی سازی شد
مسئله بومی سازی این خط موضوعی است که پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان کشور نیز بر آن تاکید کرد و در حاشیه آیین گشایش فاز سوم کارخانه دوده فام دزفول در گفتگو با خبرنگار ما گفت: خط یک و 2 این کارخانه که در سال 91 و 92 افتتاح شد تقریبا به صورت کامل وارداتی بود، اما فاز سوم آن نه تنها مدرن‌تر و با فناوری پیشرفته‌تر ساخته شده بلکه 75 درصد آن نیز ساخت داخل است.
او همچنین تاکید کرد: اگرچه 25 درصد تجهیزات فاز سوم نیز وارداتی بود، اما قطعات فاز چهارم (در صورتی که پالایشگاه‌ها وعده تامین مواد اولیه کارخانه را تقبل نمایند و ساخت آن شروع شود) به صورت کامل ساخت ایران خواهد بود.
استقبال خوب از محصولات دوده فام دزفول
همچنین سنجری مدیر شرکت دوده فام دزفول نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه این مجموعه یکی از بزرگترین تولید کنندگان «کربن بلک» در ایران است، اظهار امیدواری کرد که با تلاش مدیریت و پرسنل این محل به اوج خودش برسد و ظرفیت تولید آن از کارخانه‌های رقیب بالاتر برود.
او افزود: 4 مورد از گرید‌های لوله صنعتی تولیدی ما دانش بنیان هستند؛ یکی از گرید‌ها که در هیچ جا تولید نمی شود گرید 234 است که به اوج شکوفایی خود به لحاظ کیفیت و کمیت رسید؛ این دوده قدرت استحکام کششی و لغزشی خیلی خوبی دارد و قدرت سایشی آن بالا می‌رود تا عمر تایر را افزایش دهد.
سنجری بیان کرد: تاکنون استقبال خوبی از محصولات صورت پذیرفته ضمن آنکه با تولید 3 گرید دوده نرم که خواهان زیادی هم دارند، به خارج از کشور ارسال می‌شود؛ این دوده نرم بیشتر در لایه‌های درونی تایر استفاده می‌شود و استحکام دینامیکی تایر را از لحاظ کشسانی‌های پیوسته‌ای که در تایر است استحکام می‌بخشد و برای ماشین‌های سنگین کارایی دارد.
تولیدات صنعتی و بومی سازی آن‌ها در خوزستان افتخاری است که نصیب مردمان آن شده است، اما حالا و با توجه به مسائل پیش آمده در حوزه محیط زیستی استان، اهمیت این مولفه بیش از پیش نمایان شده که آیا صنایع به تعهدات خود در قبال محیط زیست پایبند خواهند ماند یا خیر، زیرا هم اکنون ساخت صنایعی که آلودگی ایجاد می‌کنند رو به فزونی گذاشته و این مسئله مشکلات جدی تنفسی برای انسان‌ها و دشواری‌های زیستی برای جانداران ایجاد کرده است.
گزارش از ساسان ناصری زاده
انتهای پیام/ن

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/323807/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

داستانک/ انسان های بازنده

عشق زندگی می بخشد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان (+عکس)

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان

آزادی 63 پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان

کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر

سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند

طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد

جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)

لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان

انجام 10 عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره نحوه واگذاری سرخابی‌ها

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

شوک بزرگ به دنیای کشتی؛ پایان عصر تیلور - یزدانی

گزارشگری هادی عامل در جام تختی

زمین چمن باشگاه ذوالجناح در انتظار لیگ ملی

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند