پیام خوزستان

آخرين مطالب

تلاش روزنامه اصلاح‌طلب برای هیاهو علیه مجلس/ از ظریف تا امیرعبداللهیان/ استقبال از سفر صبح جمعه مقالات

تلاش روزنامه اصلاح‌طلب برای هیاهو علیه مجلس/ از ظریف تا امیرعبداللهیان/ استقبال از سفر صبح جمعه
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -

پیام خوزستان


گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:
«آفتاب یزد» در شماره امروز خود عکس‌یک ندارد. در عوض دو تا گزارش‌هایش را تیتر یک کرده است. یکی از این گزارش‌ها نیز در راستای رویکرد مبتنی بر حمله به مجلس این روزنامه است.
گزارشی با عنوان «طرحی عجیب‌تر از طرح صیانت!» که بررسی طرح الزام به انتشار داده‌ و اطلاعات پرداخته است. آفتاب یزد در وصف این طرح مدعی شده که «طرحی که گفته می‌شود در صورت نهایی و تصویب شدن آن دولت مالک اطلاعات همه زندگی و کسب و کار مردم خواهد بود و به نظر می‌رسد زخم این طرح عمیق‌تر از زخم طرح صیانت بر بدنه جامعه فرو خواهد نشست.»
تلاش این روزنامه اصلاح‌طلب برای راه انداختن هیاهوی دیگر علیه مجلس درحالی است که طرح تازه آذرماه پارسال ارائه شده و هنوز راه درازی تا بررسی و تصویب دارد و اصلا معلوم نیست که در گذر زمان و فرایند قانون گذاری در پارلمان به کجا خواهد رسید.

پیام خوزستان

«سازندگی» امروز دولت رئیسی را سوژه جلد خود کرده است. این روزنامه اصلاح‌طلب با عنوان «دولت انقلابی» و اشاره به اینکه «دولت جدید با برنامه‌هایی همچون بی‌اثر کردن تحریم‌ها، اجرای اقتصاد مقاومتی و رفع موانع تولید کار خود را آغاز کرد» به بررسی چالش‌ها و مخاطرات پیش روی دولت پرداخته است. نکته قابل توجه در این گزارش اما قیاس دولت رئیسی با دولت احمدی‌نژاد است. گزارش‌نویس «سازندگی» با اشاره به رای اعتماد گرفتن همه به جز یک نفر از وزرای رئیسی نوشته است: «حتی دولت محمود احمدی‌نژاد که خود اصولگرایان از شباهت‌های دولت رئیسی به آن گفته‌اند هم نتوانسته بود این گونه همراهی مجالس اصولگرا را با خود داشته باشد. محمد صادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا، ماه گذشته به مثلث آنلاین گفته بود که «آقای رئیسی حواسش جمع باشد که مسیر احمدی‌نژاد را نرود و به نوعی دولتش دولت سوم احمدی‌نژاد نشود» و حسین کنعانی‌مقدم، دیگر فعال سیاسی اصولگرا، هم تیرماه به ایسنا گفته بود: «وزرای دولت احمدی‌نژاد امتحان خود را پس داده‌اند و نباید در دولت سیزدهم به کار گرفته شوند. دولت بعد نباید دولت سوم احمدی‌نژاد شود». با این وجود و علی‌رغم همه این موضع‌گیری‌ها، حالا 10 عضو کابینه ابراهیم رئیسی، پیش از این از جمله وزیران و مدیران محمود احمدی‌نژاد بوده‌اند».

پیام خوزستان

«شرق» در تیتر یک امروز خود همه وعده‌ها و قول‌های اعضای دولت رئیسی را فهرست کرده و درگزارشی تحت همین عنوان با اشاره به اینکه «رئیسی از وزرا برای «عهدنامه مدیران دولت مردمی» امضا گرفت» وعده داده که در آینده تحقق گفته‌های وزرای دولت را پیگیری کند. 
این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارشی که عکس یک کرده اما به دیپلماسی و سیاست خارجی در دولت جدید پرداخته است. برای این کار البته محمدجواد ظریف که همین دو روز پیش بعد از آن ویدئو حاشیه ساز خداحافظی کرد و جان خود را به امیرعبداللهیان داد را عکس یک کرده و با تیتر «دیپلماسی در میدان حل می‌شود؟» به بررسی تفاوت نگاه ظریف و وزیر خارجه دولت رئیسی پرداخته است. زینب اسماعیلی در این گزارش آورده است: «شواهد نشان می‌دهد که او نسبت به ظریف حتما چالش‌های کمتری خواهد داشت؛ به‌ویژه در حوزه داخلی. امیرعبداللهیان ارتباط نزدیکی با بیشتر جریان‌های سیاسی داخلی دارد ... اما این تنها تفاوت دوره او با دوره ظریف نخواهد بود. او در حوزه دیپلماسی و میدان که مهم‌ترین چالش ظریف بود، حتما چالشی نخواهد داشت. ... آنچه از نطق وزیر خارجه جدید برای رأی اعتماد می‌توان برداشت کرد، این است که به نظر می‌رسد از این پس دستگاه دیپلماسی بیش از امور سیاسی قرار است به امور اقتصادی بپردازد. شاهد مثال، تأکید چندین‌باره امیرعبداللهیان به دیپلماسی اقتصادی، دیپلماسی انرژی و تجارت است. ... امیرعبداللهیان در نطقش برای رأی اعتماد از همسایه‌محور و آسیا‌محوربودن سیاست خارجی خود سخن گفت. این نیز حتما امری پر از ابهام است. اگرچه می‌توان با این ادعا ذائقه بسیاری از منتقدان وزیر خارجه پیشین را شیرین کرد، اما مشخص نیست که ذائقه مردم نیز با این برنامه شیرین می‌شود یا نه؟»

پیام خوزستان

«اعتماد» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز را به انفجار تروریستی در پایتخت افغانستان که بیش از 200 کشته و زخمی بر جای گذاشت اختصاص داده است. دلش نیامده که به یک عکس اکتفا کند و چنین عکس دلخراش را کنار هم قرار داده است. 
شهاب سهشواری در این گزارش نوشته است: «انفجار فرودگاه کابل نشان داد که فرار شتاب‌زده و بدون برنامه نظامیان خارجی از خاک افغانستان و واگذار کردن این کشور به یک گروه شبه‌نظامی افراطی، فاقد هرگونه مبنای فکرشده و برنامه‌ریزی بود و در این فرآیند سرنوشت میلیون‌ها نفر از شهروندان افغانستان، از جمله هزاران کارمند محلی همکار نظامیان و سفارتخانه‌های خارجی که با وعده حمایت دولت‌های خارجی استخدام شده‌بودند، مورد توجه قرار نگرفته‌ بود. با این حال هیچ‌کس حاضر نیست مسوولیت بی‌مبالاتی مهلکی که به مرگ بیش از 100 انسان در فرودگاه کابل منجر شد را برعهده بگیرد. گروه طالبان، مسوولیت امنیت میدان هوایی کابل را برعهده نظامیان امریکایی عنوان می‌کند و فرمانده نظامیان امریکایی هم معتقد است که مسوولیت امنیت ورودی‌های فرودگاه برعهده طالبان بوده است و این گروه شبه‌نظامی در تجسس افرادی که وارد می‌شوند کوتاهی کرده است.»

پیام خوزستان

«آرمان ملی» گفت‌وگویی دارد با حشمت‌الله فلاحت پیشه نماینده پیشین مجلس که معتقد است تنش زدایی آمریکا با ایران قطعی است! این کارشناس مسائل سیاست خارجی در بخشی از این مصاحبه که عکس یک امروز «آرمان ملی» است، می‌گوید: «ژئوپلتیک منطقه باید به شکل دیگری در آمریکا مورد بازبینی قرار بگیرد. در شرایط کنونی آمریکا مجبور به تنش زدایی با ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در مقابله با افراطی گری در منطقه هستند. بدون تردید اگر مسیری به جز این توسط رهبران آمریکا طی شود مردم آمریکا باید بدانند که دوباره این کشور در مسیری قرار می‌گیرد که انحرافی است و پیامدهای منفی زیادی برای آنها به وجود خواهد آورد.»
این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز به سخنان سیدحسن خمینی در جریان مراسم تجدید میثاق دولت جدید با آرمان‌های امام پرداخته است. سخنانی که گفته می‌شود از سوی صداوسیما مورد سانسور قرار گرفته است. برای همین «آرمان ملی» با تیتر «سانسور در حد ملی!» نوشته است: «باز هم حذف و باز هم تلاش بیهوده! صداوسیما سال‌هاست رویه حذف و سانسور سخنان بزرگانی را در پیش گرفته که می‌داند محبوب و مرکز توجه جامعه هستند. آنانی که در ساختمان جام جم دستور عدم پخش سخنرانی آیت‌ا... سیدحسن خمینی را می‌دهند هنوز درک نکرده‌اند که نتیجه این محدودسازی افزایش توجه و محبوبیت است».

پیام خوزستان

«ایران» به عنوان یک روزنامه دولتی امروز حسابی دست پر است. از جلسه اول هیات دولت گرفته تا اولین سفر استانی رئیس جمهور؛ همه را در صفحه یک پوشش داده است. این روزنامه در گزارشی با عنوان «فرمان‌های نخست رئیس جمهور» به جلسه نخست رئیسی و کابینه‌اش پرداخته و از «اصلاح بسترهای فساد، آغاز نهضت ساخت یک‌میلیون مسکن ، مهارگرانی و بهبود معیشت مردم تسریع در واکسیناسیون و مقابله با کرونا» نوشته است. برای پوشش سفر دیروز رئیسی به خوزستان نیز چهار عکس را کنار هم قرار داده و با تیتر «خوزستان ، نخستین مقصد بازدیدهای میدانی و استانی رئیسی» نوشته است: «در این سفر اعلام نشده ، رئیس جمهور با حضور در مراکز درمانی، کارگاه های عمرانی و روستای محروم جفیر و بازدید از منطقه دشت آزادگان و هورالعظیم دستوراتی درباره رفع فوری کمبودهای بهداشتی و درمانی خوزستان، واکسیناسیون، آبرسانی و فاضلاب اهواز صادر کرد . رئیس جمهور روزپنجشنبه در مجتمع عروجیان بهشت زهرا (س) نیز حضور یافت و با کارکنان این مجتمع دیدار کرد».
این روزنامه دولتی در تیترهای کناری خود نیز گزارش قابل اعتنایی ندارد و سراسر خبر است. از آتش و خون در فرودگاه کابل گرفته تا دستور قاضی القضات برای حفظ حریم خصوصی افراد در پرونده‌های کثر الانتشار و سفر وزیرخارجه جدید برای شرکت در نشست بغداد و ... .

پیام خوزستان

«کیهان» سفر رئیسی به خوزستان در دومین روز تشکیل دولت را تیتر یک کرده و با عنوان «صبح جمعه با دولت مردمی» نوشته است: «افکار عمومی با استقبال از سفر صبح جمعه رئیسی- آن‌هم در دومین روز تشکیل کابینه و بدون اطلاع قبلی- حضور رئیس‌جمهور در اهواز را با «صبح جمعه‌ای» مقایسه کردند که نماد «بی‌خبری یک رئیس‌جمهور» بود!»
این روزنامه اصولگرا در تیتر دو امروز خود اما گزارشی تحلیلی دارد از وضعیت افغانستان و با عنوان «کابل غرق در خون تازه‌ترین افتضاح آمریکا در اشغال افغانستان» نوشته است: «بعد از افتضاح سقوط افغانستان، ماجراهای خجالت آور فرودگاه کابل و فروپاشی دولت آمریکایی اشرف غنی، وقوع دو انفجار مهیب در داخل و خارج فرودگاه کابل و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم بیگناه و حتی نظامیان آمریکایی، فشارها علیه دولت بی‌عرضه «جو بایدن» را به شدت افزایش داده است. بحث استیضاح «بایدن» هم دوباره داغ شده است.»

پیام خوزستان

«وطن امروز» عکس یک خود را صرف گزارشی برای بررسی وضعیت آمریکا و دولت بایدن کرده است. این روزنامه اصولگرای تصویری متفاوت از بایدن که او مستاصل‌تر از هر وقت دیگری نشان می‌دهد، برگزیده و با تیتر مختصر و مفید و یک کلمه‌ای «خراب!» می‌نویسد: «مرگ 1456 آمریکایی طی یک روز بر اثر ابتلا به کرونا افشای پنهان‌کاری در اعلام مرگ 12هزار مبتلا در نیویورک گزارش‌ها درباره آلوده بودن واکسن آمریکایی مدرنا و مرگ 13 نظامی آمریکایی در انفجارهای کابل دولت‌آمریکا را در مخمصه قرار داده است».
این روزنامه اصولگرا نیز مثل سایر روزنامه‌های همسوی خود، برای پوشش خبری سفر دیروز رئیس جمهور به خوزستان از کلیدواژه «جمعه» استفاده کرده و با تیتر «جمعه‌ها تعطیل نیست» نوشته است: «سفر رئیسی به خوزستان و ارتباط بی‌واسطه با مردم نشان از تفاوت رویکرد دولت وی با دولت قبل دارد».

پیام خوزستان

«جوان» با رویکردی مشابه سایر روزنامه‌های اصولگرا عکس یک یا بهتر بگوییم تمام صفحه یک امروز خود را خرج سفر رئیسی به خوزستان کرده و با تیتر «صبح جمعه در جفیر» نوشته است: «صبح اولین جمعه رئیسی بعد از شناختن کابینه، کنار مردم و در روستای جفیر خوزستان گذشت. در مزیت رفتن میان مردم فراوان گفته شده اما مهم‌ترین آنها یکی تخلیه بخشی از بغض و ناراحتی مردم و دوم، تصمیم‌گیری با شناخت درست از میدان است که جمع‌شدن آن بغض و نشناختن میدان، گاهی به اعتراضات می‌انجامد. مخالفان این رویه و طرفداران حضور مدیران ارشد در اتاق‌های دربسته مدیریت، فقط به یک بحث کلیشه‌ای که «مدیر باید مدیریت کند» اشاره می‌کنند که امری سطحی و بی‌مایه است. مدیری که در میان مردم نباشد و گاهی فریاد مردم را بر سر خود حس نکند،‌ مطابق نظر مدیران پروارشده اطراف خود تصمیم می‌گیرد اما مدیری که به میان مردم می‌رود دست‌کم گوشه چشمی هم به مردم و فریادهای‌شان دارد. دو سال بسته‌شدن رئیس‌جمهور قبلی به صندلی اتاق خود و رفتن از یک محله شمالی پایتخت به محله شمالی دیگر زیر وسایل سرمایشی و گرمایشی مناسب و رعایت «فاصله اجتماعی با مردم»، موجب شد حضور رئیسی در غسالخانه بهشت زهرا و در محروم‌ترین نقاط خوزستان برای عموم مردم دلچسب و امیدوارکننده باشد تا معلوم شود «امید» نامیدن دولت، بند و بساط خود را می‌طلبد که آن، صندلی راحت و خنک کاخ‌های قدیمی نیست! دولت رئیسی خوب می‌داند که پای قول‌های خود باید بایستد. قرار شده جدولی از قول‌های دولت و وزیران تهیه شود و ماه به ماه به مردم گزارش دهند.»

پیام خوزستان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/317602/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

داستانک/ انسان های بازنده

عشق زندگی می بخشد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان (+عکس)

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان

آزادی 63 پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان

کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر

سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند

طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد

جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)

لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان

انجام 10 عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره نحوه واگذاری سرخابی‌ها

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

شوک بزرگ به دنیای کشتی؛ پایان عصر تیلور - یزدانی

گزارشگری هادی عامل در جام تختی

زمین چمن باشگاه ذوالجناح در انتظار لیگ ملی

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند