پیام خوزستان

آخرين مطالب

مهترین دغدغه شهید موسوی آگاهی بخشی و مبارزه با جهل بود اجتماعی

مهترین دغدغه شهید موسوی آگاهی بخشی و مبارزه با جهل بود
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -

پیام خوزستان


سید محمد مجتبی موسوی؛ فرزند شهید موسوی گردیزی در برنامه چمران افغانستان بیان داشت :شهید موسوی جهادگر جبهه های علمی و نظامی بود و پس از جنگ ریشه مشکلات مردمدرارجهل می دانست و برای ریشه کنی آن تلاش می کرد .
به گزارش برنا ؛ سید محمد مجتبی موسوی؛ فرزند شهید موسوی گردیزی هم در این برنامه که یادواره سومین سال شهادت شهید محراب دکتر سید محمدعلیشاه موسوی گردیزی در رادیو فرهنگ بود گفت : من با مشورت پدرم رادیولوژی خواندم پدرم با وجودی که در سال 1380 در مقطع تخصصی دانشکده پزشکی تهران قبول شد؛ ولی ساختن وطن را ترجیح داد و به افغانستان برگشت.
وی در ادامه افزود: پدرم اعتقاد عمیقی به مبارزه با جهل داشت و در جبهه های مختلف نظامی، علمی و سازندگی جهاد کرد و یکی از ثمرات تلاش های ایشان تاسیس دو مدرسه پسرانه و دخترانه بود که این بار جهاد علمی شان رو به سبک دیگری ادامه دادند؛ چون می دیدند که ریشه مشکلات کشور در جهل بود و مبارزه اصلی در این برهه از زندگیشان تبدیل شده بود و شب پیش از شهادت ایشان نتایج ازمون دانشگاه اعلام شده بود و 12 نفر از دانش آموزان این مدرسه در دانشکاه پذیرفته شده بودند.
فرزند این شهید افزود: شهید موسوی گردیزی به جهاد علمی، اینکه اموزش بدهند و فرزندان آینده کشور را از جهل و نادانی برهاند اهمیت ویژه می دادند .
وی در ادامه گفت : پدرم بعد از فارغ التحصیلی در سال 77 در تهران سعی می کرد کار عام المنفعه انجام دهد ، در تهران کلینیک خیریه و آموزش زبان پشتو در طی 3سال داشتند. حادثه تروریستی در سال 77 که دیپلماتهای ایران را به شهادت رساندند غیراز یکنفر که خارج شدند ، یکی از کارهای پدر این بود که به بچه‌های نظامی و امنیتی ایرانی، زبان پشتو آموزش می‌داد ان یکنفر که در حادثه تروریستی مزارشریف، توانست فرار کند، از شاگردان پدر بود و به خاطر دانستن زبان پشتو توانست خودش را نجات بدهد. طالبان سؤالی می‌پرسیدند و هر کسی که فارسی زبان و شیعه بود را می‌کشتند. یک جا از او پرسیده بودند که اهل کجایی؟ و او با لهجه و زبان پشتو گفته بود که من از هراتم. همین شده بود که کاری به او نداشتند. لذا با دو کلام از مرگ نجات یافت. بعدها ایشان پدرم را در همایشی در تهران دیدند و بابت آموزش پشتو از ایشان تقدیر و تشکر فراوان کردند.
سید محمد مجتبی موسوی ضمن تشکر از چاپ مجدد کتاب حقایق و ناگفته های زندان گوانتانامو که خاطرات پدر در دوران زندانی شدن است گفت:خوب است به این یادی کنیم از دوست تازه در گذشته پدرم ‌ شادروان سرور رجایی که بعنوان راوی شهدا بودند و سالها قلم ایشان از شهدای افغان که در جنگ ایران حضور داشتند و شهدای ایرانی که در جنگ افعانستان گفته و آنها را یاری رسانی کردند
محمدرضا پاکروان مشاور امور بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این برنامه گفت :
مقام معظم رهبری بر حفظ و نشر خاطره شهدا تاکید دارند ‌معتقدند خاطرات شهدا را باید در مقابل طوفان دشمن زنده نگه داشت.
وی بزرگداشت شهید موسوی گردیزی را یکی از راه های زنده نگه داشتن نام و راه شهید عنوان کرد و افزود : شهیدان دکتر چمران و دکتر موسوی گردیزی هردو از مصادیق ایه 20 سوره توبه هستند چرا که هر دو مهاجر الی الله و مجاهد فی سبیل الله و فانی بالله بودند.
پاکروان اظهار کرد : این دو‌شهید جهادشان همراه با روح عارفانه و نخبگیشان بوده و قبل از یک نظامی، یک معلم اخلاق در حوزه تعلیم و تربیت بودند ، اخلاص ستودنی داشتند و گریزی پزشک با اخلاقی بود.
وی تصریح کرد : آنها شخصیت های نخبه انقلابی بودند و روحیه مبارزه و رزمندگی به همراه هم داشتند . هر دو اهل پژوهش بودند و چمران ایران فیزیک پلاسما خوانده بود و چمران افغانستان پزشک نخبه بود.
پاکروان با اشاره صفت ارزشمندی که روحیه راحت طلبی را نفی می کند گفت : هردو شهید بزرگوار با وجود داشتن امکانات خوب و عافیت، آن را رها کردند و جهادگرانه به مبارزه با ظلم و تاریکی پرداختند ، هردو در عرصه بین الملل حضور داشتند و می جنگیدند و گریزی در جبهه های ایران در جنگ خدمت میکردند، اینکه به نیکی از آنها یاد می شود چون خدمتگزار مردم و دور کننده جهل و نادانی بودند، هر دو از خدا پروا کردند و به سوی خدا پرواز ‌کردند روحشان شاد و یادشان پر رهرو باد
عباس حسینی مسئول خبرگزاری صدای افغان (آوا) در تهران نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه ضمن تشکر از موسسه ابرار معاصر و رادیو فرهنگ برای برگزاری یادواره شهید موسوی گردیزی گفت :ریشه مشکلات امروز افغانستان ناشی از مداخلات امریکاست و تا جاسوسی امریکا برچیده نشده این مشکلات ادامه دارد.
وی ادامه داد شهید موسوی گردیزی با عمل خود و رشادت هایش به امریکاییها گفت اینجا افغانستان است و قانون دارد و به او گفتند که قانون شما لوله تفنگ ماست.
عباس حسینی افزود : امریکا در حالی در حال ترک افغانستان است که در 20 سال گذشته، با بهانه دموکراسی و حقوق بشر، جنایات بی‌شماری را در حوزه‌ها و عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و نظامی در این کشور مرتکب شده که نیاز است مورد واکاوی و بررسی قرار بگیرد و جنایات جنگی آن از طریق مراجع بین‌المللی، به خصوص دادگاه بین‌المللی جرایم جنگی در لاهه پی‌گیری شودو سومین سالگرد شهادت شهید دکتر موسوی گردیزی بهانه ای برای بررسی این مساله شد .
شهید موسوی گردیزی به دنبال روشنگری از جنایات امریکا بود
سخنان حجت الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری؛ رییس کل مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در برنامه « چمران افغانستان»که به مناسبت سومین سالگرد شهادت دکتر سید محمدعلی شاه موسوی گردیزی از رادیو فرهنگ پخش شد با اشاره به ویژگی های این شهید گفت امروز جنایات امریکایی‌ها در افغانستان و سایر کشورهای اسلامی و غیراسلامی با پوشش حقوق بشر صورت می‌گیرد و مردم ما باید چهره واقعی امریکا را بشناسند.
وی اظهار داشت :دستگیری خشونت‌بار شهید دکتر موسوی گردیزی توسط نیروهای امریکایی، ماهیت حقوق بشر امریکایی را بیش از پیش آشکار می کند.
حسینی مزاری با اشاره به جنایات ضد انسانی امریکا در افغانستان، تاکید کرد که مردم افغانستان باید چهره واقعی امریکا را بشناسند.
موسسه ابرار تهران به دنبال ایجاد ارتباطات بین نخبگی در کشورهای فارسی زبان است
دکتر فاطمه نکو لعل آزاد
معاون اجرایی موسسه پژوهشی ابرارنیز در این برنامه گفت:توجه به مفاخر کشورهای همسایه به خصوص کشورهای فارسی زبان برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
وی در توضیح این موضوع گفت :یکی از وظایف اندیشکده ها ایجاد ارتباطات بین نخبگی است همانطور که سیاست مقام معطم رهبری ارتباط بین همسایگان به خصوص شرق بوده است در موسسه ابرار تهران نیز ما این مساله را دنبال کرده ایم.
معاون اجرایی موسسه پژوهشی ابرار با اشاره به آغاز یکسری از رویکردهای علمی و فرهنگی در این موسسه بیان کرد : تاکنون برنامه هایی را در این حوزه اجرا کردیم که از جمله آنها می توان رویداد فرهنگی افغانستان و
به مناسبت صدمین سالگرد آغاز روابط بین المللی بین ایران و افعانستان،کمپین راریو فرهنگ با افغانستان برای جمع اوری کتب برای دانشگاههای افغانستان و .... را نام برد .
وی در پایان گفت : چاپ کتاب حقایق و‌نا گفته های زندان گوانتانامو از جمله از گام برداشتن در این مسیر و معرفی چمران افغانستان و دیده‌های وی به مردم بوده است .
کتاب حقایق ناگفته از گوانتانامو (در « چمران افغانستان» رادیو فرهنگ رونمایی شد
کتاب حقایق ناگفته از گوانتانامو (سرگذشت یک پزشک زندانی) در ویژه برنامه ای به یاد شهید سید محمد علی شاه موسوی نویسنده این کتاب در شبکه رادیویی فرهنگ با عنوان « چمران افغانستان » رونمایی شد.
همچنین در سومین سالگرد شهید دکتر سید محمد علی شاه موسوی گردریزی، در برنامه « چمران افغانستان» داستان زندگی ایشان و خاطراتی که در زندان گوانتانامو داشتند رونمایی و معرفی شد
در پایان این برنامه از کتاب «حقایق ناگفته از گوانتانامو »(سرگذشت یک پزشک زندانی)نوشته ان شهید بزرگوار که توسط موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران منتشر شده است با حضور دکتر عابد اکبری مدیر عامل این موسسه ، فرزند شهید و مدیر رادیو فرهنگ ‌ودکتر محمد رضا پاکروان رونمایی شد
گفتنی است این کتاب گزارشی از شکنجه‌ها و آزار زندانیان در بند در زندان گوانتانامو است که شهید موسوی که حدود چهل ماه در زندان گوانتانامو زندانی بوده و شاهد اعمال غیرانسانی و غیراخلاقی و اعمال انواع شکنجه‌های جسمی و روحی توسط نیروهای آمریکایی نسبت به زندانیان افغانی و عراقی محبوس در این زندان بود بیان شده است. نگارنده به قوانین ظالمانه حاکم بر زندان گوانتانامو و تعصب آمریکایی‌ها نسبت به مسلمانان اشاره کرده و فضای خفقان حاکم بر این زندان را به تصویر کشیده است. بیان نوع رفتار و گفتار سربازان آمریکایی نسبت به زندانیان گوانتانامو و عکس‌العمل این زندانیان نسبت به این رفتارها و بی‌تفاوتی نیروهای بین‌المللی از جمله صلیب سرخ جهانی نسبت به حقوق زندانیان در این زندان از جمله مهمترین مندرجات این کتاب است.
شهید دکتر موسوی گردیزی در 12 مرداد سال 1397 در یک حمله انتحاری گروه داعش به همراه بیش از 30 نمازگزار دیگر در شهر "گردیز" مرکز ولایت "پکتیا" به شهادت رسید. شهیدگردیزی در 22 مرداد 1382 در یک حمله شبانه نیروهای امریکایی به شکل وحشیانه‌ای به اسارت گرفته شد و 40 ماه در بند این نیروها به خصوص در زندان گوانتانامو بود.
« چمران افغانستان» سه شنبه 12مردادماه ساعت 19:30 تا21 به تهیه کنندگی یلدا احتشامی ، سردبیری مریم قاسمی به طور زنده از گروه کتاب رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف106 مگاهرتز پخش شد .

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/310448/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

داستانک/ انسان های بازنده

عشق زندگی می بخشد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان (+عکس)

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان

آزادی 63 پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان

کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر

سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند

طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد

جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)

لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان

انجام 10 عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره نحوه واگذاری سرخابی‌ها

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

شوک بزرگ به دنیای کشتی؛ پایان عصر تیلور - یزدانی

گزارشگری هادی عامل در جام تختی

زمین چمن باشگاه ذوالجناح در انتظار لیگ ملی

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند