پیام خوزستان

آخرين مطالب

یک کارشناس فوتبال:

خوزستان واردکننده بزرگ فوتبال ایران شده است ورزشي

خوزستان واردکننده بزرگ فوتبال ایران شده است
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - ایسنا/خوزستان یک کارشناس فوتبال با بیان این که کجایند، مربیانی که به بازیکنان اجازه نمی‌دادند موی سر خود را بلند بگذارند یا لباس نامناسب به تن کرده و حرکت‌های ناشایست داشته باشند؟ گفت: باید واقعیت ها را گفت تا همه بدانند که تمامی بدبختی ها از ورود پول به فوتبال آغاز شده است، جایی که ثروت بر علم غلبه کرده است تا شاهد فوتبالی پوچ و بدون محتوا و پر از جنجال و هیاهو باشیم.

احمد تاجمیری‌دشتکی در گفت‌وگو با ایسنا، در ابتدا با اشاره به پیشینه فوتبال خوزستان و معرفی استعدادها به تیم های ملی و باشگاه های مطرح کشور در سال های اخیر اظهار کرد: اگر بگوییم فوتبال خوزستان منبع استعداد است، حرف گزافی نزده ایم و این جمله را بارها از زبان افراد مختلف ورزش شنیده ایم. پیرو همین ادعا سوالی نیز مطرح می‌شود که اگر فوتبال ما منبع استعداد است چرا امروز این قدر دچار فقر بازیکن شده ایم که به اجبار به سراغ یک مهاجم یا هافبک غیربومی رفته تا به عضویت تیم‌های پایه ما درآید و بعد از مدتی درخشش به تیم بزرگسالان راه یابد و بعد آن را به حساب استعدادیابی خود واریز کنیم؟
چرا باید فوتبال پایه خوزستان در فقر معرفی پدیده‌ها بسوزد؟
وی افزود: چرا باید فوتبال پایه خوزستان این گونه در فقر معرفی پدیده‌ها بسوزد و بسازد؟ این مباحث در شرایطی مطرح است که تا چند سال قبل تعداد فوتبالیست‌های مستعد و شش دانگ در فوتبال خوزستان به حدی چشمگیر بود که مربیان تیم‌های بزرگسالان و حتی تیم‌های پایه ملی ایران در راه گزینش بهترین‌ها دچار مشکل می‌شدند اما امروز به اندازه ای فوتبال خوزستان خالی از فوتبالیست‌های نخبه است که جذب بازیکن غیربومی در سطح تیم‌های پایه اولویت برخی از باشگاه‌ها قرار گرفته است. اما جواب سوال مطرح شده این است که فوتبال خوزستان همچنان منبع استعداد است ولی به مراتب عدم مدیریت صحیح طی سال های اخیر موجب شده است تا امروز فوتبال خوزستان را تخلیه شده دیده و دست به دامن امثال بازیکن غیرخوزستانی در سطح پایه شویم. اما جوان محبوب و پراستعداد خوزستانی باید پشت خط بماند تا در یک زمان طولانی فرصت بازی به او برسد. البته به راستی چرا این قدر باید تبعیض دید اما چیزی نگوییم؟ مگر این میز ریاست چقدر ارزش دارد که باید برای آن حتی از ارزش خوزستانی بودمان بگذریم و چشم مان را روی واقعیت‌های مسلم امروز فوتبال همیشه پویای خوزستان ببندیم تا فرصت‌های ایده‌آل‌مان از دست نرود؟
باید الگوبرداری کنیم
بازیکن سابق فوتبال خوزستان افزود: باید کاری کنیم که مشکلات ریز و درشت از بین برود و فوتبال پایه خوزستان مخصوصا بازیکنان مستعد این رده بارور شده و مورد حمایت بیش از گذشته قرار بگیرند تا شاهد ظهور بازیکنان بزرگ در آینده ای نزدیک باشیم. البته از آن جا که فوتبال یک پدیده غربی است ما باید برای یاد دادن جدیدترین اصول و کارایی‌ترین راه‌کارهایی که تیم‌های بزرگ در کشورهای صاحب نام برای بازیکنان پایه به کار می‌گیرند، به نوعی از آن ها الگوبرداری کنیم که این نیز به جذب یک گروه مربی با دانش و موفق نیاز دارد که در سطوح پایه دارای کارنامه ای درخشان باشند تا با انتخاب نفرات ایده‌آل خود، نه بر حسب سلایق شخصی و نه پافشاری گروه مدیریتی، مستعدها را گزینش کنند.
ورود افراد غیرفوتبالی، دلیل افت فوتبال خوزستان
وی بیان کرد: بازیکنان جوان فوتبال خوزستان نشان داده اند که دارای قابلیت‌های خوبی هستند که لازم است روی آن ها سرمایه گذاری عظیم داشت تا باز هم نسل جدیدی از بازیکنان جوان تحویل تیم‌های مطرح خوزستان و کشور داده شده و تا سال‌های سال تیم‌های ملی بیمه شوند. اما در مجموع پی می‌بریم که کل ساختار فوتبال خوزستان دچار مشکل شده است. فوتبال در خوزستان بدون تردید پرطرفدارترین، ریشه‌دارترین و در واقع عشق واقعی بچه‌های بی ادعای خطه جنوب است ولی در چند سال اخیر به دلایل مختلف این رشته مورد علاقه مردم دچار افت گوناگون شده که بخشی از آن به دلیل عدم علاقه‌مندی مدیران دولتی به دلیل عملکرد باشگاه‌ها و عمده آن به سبب ورود افراد غیرفوتبالی به این عرصه است.
کجایند مربیانی که نمی‌گذاشتند فوتبالیست موی سر خود را بلند بگذارد؟
تاجمیری‌دشتکی عنوان کرد: منحل شدن تیم‌های دولتی در چند سال گذشته خلاف تمام استان‌های کشور در خوزستان باب شده است؛ تیم هایی که یک روزه منحل می‌شوند. مگر چه اتفاقی طی چند سال اخیر افتاده و چه قانونی تصویب شده است که مدیران قبلی از آن اطلاع نداشته اند و مدیران جدید نیز با حضورشان بر مسند ریاست ورزشی در یک چشم برهم زدن آن را منحل می‌کنند و وجود آن را هزینه‌بر و غیرمفید تشخیص داده اند؟ کجا رفته اند مربیانی که به بازیکنان اجازه نمی‌دادند موی سر خود را بلند بگذارند یا لباس نامناسب به تن کرده و حرکت‌های ناشایست داشته باشند؟ کجایند مردانی که تحصیلات شاگردان خود را با جدیت دنبال می‌کردند؟ بله آن ها را راه ندادند تا کسانی وارد شوند که مدل‌های غربی و بی قیدی و دور شدن از علم و مدرسه و دانشگاه را آموزش دهند. باید واقعیت ها را گفت تا همه بدانند که تمام بدبختی ها از ورود پول به فوتبال آغاز شده است. ثروت بر علم غلبه کرده است تا شاهد فوتبالی پوچ و بدون محتوا و پر از جنجال و هیاهو باشیم. همین می شود که می رویم از ضعیف ترین تیم ها شکست می خوریم و کسی اخم به ابرو نمی آورد.
امروز فوتبال صاحب سبک خوزستان، قربانی داشته است
وی ادامه داد: فوتبال خوزستان صاحب سبک، تکنیک و قدرت بوده و بافت فرهنگی اجتماعی آن نیز در فوتبال نقش داشته است اما امروز همه این ها در یک فوتبال بدون انگیزه و دستوری قربانی داشته است، آن هم توسط بازیکنانی که معیارشان پول بوده و تنها پول، ملاک سنجش است. فوتبال در استان خوزستان به دلایل متعددی با دیگر استان های کشور فرق می کند. در این جا فوتبال نه تنها یک بازی، سرگرمی و وسیله پرکردن اوقات فراغت، بلکه یک عشق است. فوتبال در خوزستان تا حدودی مثل فوتبال در انزلی است. در یک کلام فوتبال در خوزستان یعنی زندگی. خیلی ها با این ورزش زندگی می کنند. این مردم هشت سال جنگ را از نزدیک تحمل کردند و محرومیت های خاص ناشی از آن گریبان گیر آن ها شده است. حق این مردم است که با یک وسیله و ابزار فرهنگی مقداری از آلام آن ها کاسته شود. اما آن جا که فوتبال برای مردمان این دیار جذابیت های خاصی دارد، می‌بینید که بسیاری از این آقایان در سال، میلیون‌ها تومان از کانال‌های مختلف نقل و انتقالات و ... درآمد کسب می‌کنند.
برای بازگشت به دوران اوج به یک برنامه‌ریزی جهادی نیاز است
وی عنوان کرد: در استانی که بیش از 80 مربی درجه A آسیا دارد، چگونه است که مربی آن باید در کنج خانه نشسته و آن گاه هر تازه واردی اجازه داشته باشد در خوزستان مربیگری کند؟ با این شرایط چگونه انتظار پیشرفت دارید؟ در این زمینه نقش متولیان ورزش برای جلوگیری از فعالیت این آقایان چیست؟ امروز برای بازگشت به دوران اوج به یک برنامه ریزی جهادی نیاز است تا با دستان مردان علاقه مند و عاشق فوتبال طی چند سال آینده، زندگی دوباره ای به این رشته پرطرفدار ببخشند.
دلایل واقعی مشکلات فوتبال در الفبای آن است، نه در محتوای جلد و قالب آن
این پیشکسوت فوتبال افزود: به راستی از آخرین باری که یک جوان 16- 17ساله در یک بازی رسمی برای تیم‌ملی کشور ما به میدان رفته است، چند سال می گذرد؟ مسوولان بلند پایه کشور ما، نام و چهره چند بازیکن ملی پوش نوجوانان کشور را در حافظه خود بایگانی کرده اند و کادر فنی تیم‌ملی بزرگسالان کشور چه برنامه اجرایی، نظارتی و اصلاحی برای تیم های ملی پایه دارد؟ اصلا در دیدارهای لیگ های امید، جوانان، نوجوانان و نونهالان کشور کدام یک از مسوولان ارشد فوتبال کشور و سرمربی تیم ملی حضور داشته اند؟ از تیم قهرمان لیگ برتر جوانان کشور، چند نفر عضو تیم ملی جوانان کشور هستند؟ از مربیان تیم های مدعی در سنین پایه چند نفر در کادر فنی تیم های ملی عضو هستند؟ نام مقام مسئولی که در فدراسیون دقیقا می‌داند که لیگ های فوتبال رده پایه در چه تاریخی به پایان می رسد، چیست؟ منصفانه باید اذعان داشت که بخش قابل توجهی از مشکلات فوتبال امروز ما ریشه در ساختارهای نامشهود و نادیده اما بسیار اثربخش و مهم آن یعنی چرخه بازیکن‌سازی دارد، نه تیم ملی و لیگ‌برتر. زیرا این ها هیچ کدام به دلیل ماهیت ذاتی خود و محدودیت های بیرونی قادر به ساختن بازیکن نیستند. دلایل واقعی مشکلات فوتبال در الفبای آن است نه در محتوای جلد و قالب آن. مشکلات واقعی را باید در مدارس و آکادمی های فوتبال و تیم های پایه باشگاه ها جستجو کرد.
حضور کم‌رنگ با تجربه‌ها در کادر فنی تیم‌های پایه خوزستان
وی گفت: در حال حاضر 300 بازیکن در این رده سنی مشغول به فعالیت هستند و از این تعداد شاید 2 یا 3 درصد به لیگ برتر تزریق شوند. 7 تا 8 درصد از این بازیکنان هم سر از لیگ دسته اول در می آورند. با این شرایط نزدیک به 90 درصد بازیکنان رده سنی امید پس از پایان این رده سنی، اتوماتیک وار از چرخه فوتبال خارج می‌شوند. پس باید کاری کنیم که این اتفاق رخ ندهد. ضمن این که مدارس فوتبال آن طور که باید تخصصی کار نمی کنند و شاید بتوان گفت هنوز نتوانستند بازیکنان رده نونهال، نوجوان، جوانان و امید را تحویل جامعه ورزشی دهند. همچنین کمبود شدید امکانات و تجهیزات مدارس فوتبال نیز باعث عدم موفقیت چشمگیر این مدارس شده است، ضمن این که باید یادآور شوم، تیم های پایه حتما باید در کادر فنی از افراد پیشکسوت و باتجربه استفاده کنند زیرا افراد پیشکسوت باعث رشد فوتبال نونهالان و نوجوانان در همان ابتدای فوتبال و شخصیت سازی آینده سالم آن ها خواهد شد. اما متاسفانه حضور افراد پیشکسوت و باتجربه در کادر فنی تیم های پایه استان بسیار کم رنگ است. این انتقاد جدی بیشتر اهالی فوتبالی استان نسبت به مدیریت فوتبال استان است.
هیچ چاره‌ای جز پرداختن به فوتبال پایه نداریم
تاجمیری‌دشتکی خاطر نشان کرد: برای بهبود و پیشرفت ورزش خوزستان پیشنهاد دارم و آن هم ایجاد امکانات فراوان در شهرها، بخش‌ها و روستاها است. زیرا اگر قرار است که صاحب ورزشکاران قوی و قابل اعتنا شویم، هیچ چاره‌ای جز پرداختن به فوتبال پایه نداریم و باید کودکان را از دبستان زیر نظر بگیریم و در دوره راهنمایی به کار آن ها تکامل ببخشیم و در دبیرستان از آن ها بهره‌برداری کنیم و این میسر نمی‌شود، مگر با جدی گرفتن ورزش پایه و استفاده از مربیان و مشاوران دلسوز و کارآمد. خوشبختانه ما در سطح کشور و به خصوص در استان خوزستان از این افراد کم نداریم و اگر با دید باز و واقع‌بینانه به اطراف بنگریم و از رفیق‌بازی و ایجاد ارتباط ناسالم پرهیز کنیم، بسیار زود به نتیجه مطلوب و دلخواه می‌رسیم.
فوتبال خوزستان دیگر مروارید هدیه نمی‌دهد
وی با بیان این که فوتبال خوزستان دیگر مروارید هدیه نمی دهد، عنوان کرد: خوزستان با این همه نیروی عظیم بازیکن چه بلایی بر سر خود آورده است؟ چرا باید خوزستان از شهرهای بدون پیشینه فوتبالی، بازیکن وارد کند. زمانی نه چندان دور باشگاه‌های متمول پایتخت با سرمایه‌گذاری نسبتا کم، بهترین استعدادهای فوتبال خوزستان را گلچین کرده و برای هر چه قدرتمندتر شدن تیم‌های خود آن ها را به خدمت می‌گرفتند اما امروز خوزستان به عنوان واردکننده بزرگ فوتبال ایران به حساب می‌آید، به راستی چرا؟ در چند سال اخیر دروازه‌های ورودی فوتبال استان به یک باره گشوده شد و تیم‌های لیگی این استان از لیگ‌برتر گرفته تا لیگ 2، تعداد زیادی از بازیکن غیربومی را به خدمت گرفتند. امیدواریم باز هم در ترکیب 11 نفره تیم‌ ملی نفرات بی‌شماری از خوزستان باشند. اگر خاطرتان باشد در زمان سرمربیگری حشمت‌الله مهاجرانی، تیم ملی با یک ترکیب کاملا خوزستانی به میدان رفت و این موید بزرگی فوتبال استان خوزستان است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/305412/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

سردار فدوی: شهید حجازی در توانمندسازی جبهه مقاومت نقش موثری ایفا کرد

سردار اشتری: شهید حجازی از بازوان اصلی محور مقاومت بود

بیماران اروندی در منطقه آنژیوگرافی می شوند

عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

پرینت سه بعدی زره برای تبدیل گربه پشمالو به جنگجو/ ویدئو

رفع دغدغه های معیشتی و امنیت شغلی کارگران گروه ملی در اولویت قرار گیرد/ لزوم برطرف کردن مشکلات واگذاری زمین چمن جهت مسابقات تیم های فوتبال استان

مدیرعامل فولاد اکسین: کارگران در خط مقدم جهاد جهش تولید هستند

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

بوندس‌لیگا تحت تاثیر جنگ جهانی دوم قرار گرفت!‏

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

اکبرپور: حسینی گلر استقلال بزرگی کرد/ ملاثانی مقابل سپاهان دسته و پا بسته نیست

انجام 10 عمل اهدای عضو در خوزستان در 5 روز

معرفی چهره هنر انقلاب اسلامی در خوزستان

حملات موشکی، راکتی و پهپادی مقاومت لبنان و فلسطین به پایگاه‌های مختلف صهیونیست‌ها

عطر افشانی مزار شهدای کارگر خوزستان

آزادی 7 زندانی جرائم غیرعمد در استان سمنان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

طوفان نمک کوهنوردیه!

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

کارگران هفت تپه: آقاجان متشکریم

برترین‌های پنج وزن نخست مسابقات جام تختی در اهواز مشخص شدند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟