پیام خوزستان

آخرين مطالب

یک کارشناس اقتصادی

ارز 4200 تومانی حذف شده است/ افزایش چند برابری قیمت‌ ها نشانه های حذف ارز دولتی/ باتلاقی به اسم تولید ساخته‌اند و آن را با رانت پرکرده‌اند اقتصادي

ارز 4200 تومانی حذف شده است/ افزایش چند برابری قیمت‌ ها نشانه های حذف ارز دولتی/ باتلاقی به اسم تولید ساخته‌اند و آن را با رانت پرکرده‌اند
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - حذف ارز 4200 تومانی با آرامش و بدون تعیین زمان مشخص برای آن، ظاهرا خواسته‌ی دولت در آخرین روزهای بررسی بودجه در صحن علنی مجلس بوده است. به گفته‌ی مهدی طغیانی (عضو کمیسیون اقتصادی مجلس) «در آن مقطع دولت گفت شما تاریخ ندهید و محدودیت زمانی در این حوزه ایجاد نشود تا با آرامش این فرایندِ حذف تکمیل شود.»
مدافعان حذف ارز 4200 تومانی و تک نرخی کردنِ قیمت ارز معتقدند این وضعیت باعث رانت و فساد می‌شود درنتیجه می‌توان با حذف ارز 4200 تومانی رانت را حذف و اعتبار ریالیِ آن را در قالب یارانه در خدمت مصرف‌کنندگان قرار داد، این در حالیست که برخی از اقتصاددانانِ مخالف حذف ارز 4200 تومانی معتقدند تبعات چنین کاری افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی و فشار هرچه بیشتر بر اقشار ضعیف جامعه است. 
احسان سلطانی (کارشناس مسائل اقتصادی) در خصوص حذف ارز 4200 تومانی می‌گوید: تا جایی که من می‌دانم دیگر چیزی از ارز 4200 تومانی باقی نمانده است. افزایشِ دو سه برابری قیمت دارو و همچنین افزایشِ قیمت نهاده‌های دامی و به تبع آن قیمت مرغ و شیر و تخم‌مرغ نشان از حذف ارز 4200 تومانی دارد. شما ببیند قیمت روغن و شکر و کالاهای اساسی چرا افزایش پیدا کرده است؟ من فکر نمی‌کنم دیگر چیزی از ارز دولتی باقی مانده است. شاید در مورد برخی از داروهای خاص همچنان این ارز تعلق بگیرد اما افزایش شدید قیمت‌ها نشان از حذف ارز 4200 تومانی دارد. 
وی ادامه داد: در حال حاضر فقط اسمی از ارز 4200 تومانی باقی مانده تا در محاسبات رسمی از آن استفاده شود و دولت بتواند کارش را انجام دهد؛ عملا ما اثری از ارز نمی‌بینیم. همان بهتر این را هم حذف کنند که خیال همه راحت شود! 
سلطانی با اشاره به افزایش قیمت مواد غذایی گفت: تخصیص ارز 4200 تومانی تاثیر فراوانی بر قیمت مواد غذایی می‌گذاشت؛ گواه این موضوع هم همانطور که گفتم افزایش قیمت مواد غذایی مثل روغن، شکر، تخم مرغ، مرغ و… در این چند وقت است که نشان می‌دهد برخلاف آنچه عده‌ای می‌گویند، اتفاقا تخصیص ارز 4200 تومانی کمک قابل توجهی به عدم افزایش قیمت مواد غذایی کرده بود.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به آمار رسمی ارائه شده در خصوص قیمت مواد غذایی گفت: نرخ تورم سالانه‌ی مواد غذایی طبق گفته‌ی مرکز آمار 52 درصد بوده، همچنین تورم نقطه به نقطه‌ی خرداد 63 درصد بوده است؛ خب این یعنی نرخ تورم نقطه به نقطه به مراتب از نرخ تورم عمومی بالاتر است، این نشان می‌دهد ارزی که پیشتر تخصیص داده شده بود بسیار تاثیرگذار بوده است. 
وی تاکید کرد: اگر ارز 4200 تومانی همچنان تخصیص پیدا می‌کرد تورم مواد غذایی باید روی 25 تا 30 درصد می‌بود. تورم 63درصدی‌ای که آمار رسمی نشان می‌دهد، به وضوح می‌گوید که این ارز همین الان هم قطع شده است. 
سلطانی اظهار کرد: اینکه الان صحبت از حذف ارز 4200 تومانی می‌کنند، همه بازی است. اینها قبلا کار خود را انجام داده‌اند؛ عده‌ای دارند در مورد چیزی که نیست صحبت می‌کنند. مثل همه‌ی سالهایی که مسئولان دائم به مردم گفته‌اند ما به شما فلان چیز را داده‌ایم و برای شما فلان کار را انجام داده‌ایم، اما در واقعیت مردم عادی بهره‌ای از آنچه آن‌ها مدعیِ انجام آن بوده‌اند، نبرده‌اند. 
این کارشناس اقتصادی در خصوص فسادآور بودنِ ارز 4200 تومانی و توجیهی که عده‌ای برای حذف ارز 4200 به همین دلیل می‌آورند، گفت: ببیند وقتی اقدامی انجام می‌شود تلفاتی دارد و راندمان صد در صد نیست، اما وقتی چنین چیزی را کامل حذف می‌کنید به ضرر اقشار ضعیف جامعه است و همین افزایش قیمت مواد غذایی نشان می‌دهد بار بیشتری با حذف ارز 4200 بر دوش اقشار ضعیف جامعه سوار شده است. 
وی تصریح کرد: وقتی ارز 4200 تومانی حذف می‌شود و قیمت مواد غذایی بالا می‌رود همین نشان می‌دهد ادعای عده‌ای که می‌گفتند این ارز فایده ندارد و فقط به جیب عده‌ی معدودی می‌رود، درست نیست. حداقل تا حدودی قیمت‌ها را نگه داشته بود. به طور کلی این توجیه که برای مقابله با رانت باید دست به حذف ارز 4200 زد به هیچ وجه درست نیست.
سلطانی با اشاره به افزایش نرخ ارز گفت: در کنار برداشتنِ ارز 4200 تومانی، نرخ ارز حدود 50درصد بالا رفته است و به همین دلیل قیمت مواد غذایی، کالاهای اساسی، فلزات و مواد شیمیایی و شوینده‌ها و… حدود 50 تا 60 درصد بالا رفته است. این مصیبت بزرگی برای اقشار ضعیف جامعه است و فشاری مضاعف بر آن‌ها وارد کرده است. 
این کارشناس اقتصادی در پایان با اشاره به تخصیص منابع برای صنایع رانتی و خصولتی گفت: کمک به تولید این نیست که ما همه چیز را برای تولیدکنندگان رایگان کنیم. در واقع آنچه باید حذف شود همین رانتی است که به خصولتی‌ها به اسم تولید پرداخت می‌شود و در عوض مالیاتی هم از آن‌ها گرفته نمی‌شود.
وی تصریح کرد: امروز به اسم همین کمک به بنگاه‌های خصولتی مردم ما را غارت می‌کنند؛ کجای دنیا با غارت مردم تولید را بالا می‌برند؟ باتلاقی به اسم تولید ساخته‌اند و به قدری رانت در این سیستم ریخته شده که این سیستم را به فساد کشانده است. آنچه حاصلِ این سیاستهاست درواقع پَروار کردن بنگاه‌های خصولتی است و این بدبختیِ این کشور است. گروه‌هایی که عادت کرده‌اند رانت بگیرند و اتفاقا خیلی جاها هم دست به تولید نمی‌زنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/305340/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

سردار فدوی: شهید حجازی در توانمندسازی جبهه مقاومت نقش موثری ایفا کرد

سردار اشتری: شهید حجازی از بازوان اصلی محور مقاومت بود

بیماران اروندی در منطقه آنژیوگرافی می شوند

عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

پرینت سه بعدی زره برای تبدیل گربه پشمالو به جنگجو/ ویدئو

رفع دغدغه های معیشتی و امنیت شغلی کارگران گروه ملی در اولویت قرار گیرد/ لزوم برطرف کردن مشکلات واگذاری زمین چمن جهت مسابقات تیم های فوتبال استان

مدیرعامل فولاد اکسین: کارگران در خط مقدم جهاد جهش تولید هستند

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

بوندس‌لیگا تحت تاثیر جنگ جهانی دوم قرار گرفت!‏

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

اکبرپور: حسینی گلر استقلال بزرگی کرد/ ملاثانی مقابل سپاهان دسته و پا بسته نیست

انجام 10 عمل اهدای عضو در خوزستان در 5 روز

معرفی چهره هنر انقلاب اسلامی در خوزستان

حملات موشکی، راکتی و پهپادی مقاومت لبنان و فلسطین به پایگاه‌های مختلف صهیونیست‌ها

عطر افشانی مزار شهدای کارگر خوزستان

آزادی 7 زندانی جرائم غیرعمد در استان سمنان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

طوفان نمک کوهنوردیه!

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

کارگران هفت تپه: آقاجان متشکریم

برترین‌های پنج وزن نخست مسابقات جام تختی در اهواز مشخص شدند

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟