پیام خوزستان

آخرين مطالب

از آینده می‌ترسم! مقالات

از آینده می‌ترسم!
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - مسئله ترس از آینده دقیقا چیست؟
ترس‌های انسان‌ها در طول زمان و بازه‌های زمانیِ مختلف تغییر می‌کند. از ترس اجدادمان برای بقا گرفته تا به امروز، برای دوری از مشکلات و معضلات زندگی مثل ترس برای عدم پیدا کردن کار ِ مناسب با حقوق کافی، ترس از امتحانات تحصیلی و عدم موفقیت یا کسب نمره دلخواه، ترس از تنهایی، ترس از مرگ، ترس از پذیرفته نشدن در جمع دوستان و حتی ترس از پیدا نکردن جای ِ پارک مناسب برای ماشین در یک لوکیشن خاص!
پس ترس از آینده را می‌توان از ابعاد کوچک و وابسته به یک ساعت بعد تا چند ماه بعد و چند سال بعد یا نگرانی‌های مربوط به دوران پیری و غیره دسته بندی کرد.
نکته‌ای که در این مورد وجود دارد، امرِ مسلمِ عدم لذت بردن از زمان حال و در نتیجه افسردگی و اضطراب دائمی است. موضوعاتی که برای بسیاری از انسان‌ها در روزگار کنونی وجود دارد و از آنها گریزی نیست.
ولی چگونه می‌توان ترس از آینده را کاهش داد؟ آیا راه‌هایی برای کاهش آن وجود دارد؟ آیا می‌توان تدابیری اتخاذ کرد که از زمان حال لذت برد و در حالِ حاضر زندگی کرد؟
همه‌ی اینها سوالاتی هستند که بعد از جستجو برای راهکارهایی جهت فرار از ترس از آینده و مقابله با افسردگی به ذهن خطور می‌کند.
برای یافتن پاسخ به این پرسش‌ها یا دست کم پیدا کردن راه‌حل‌هایی که متخصصان پیشنهاد کرده‌اند، پیشنهاد می‌کنیم با ادامه این مطلب همراه باشید.
چرا ترس از آینده داریم؟
دلایل ترس از آینده برای افرادِ مختلف، متفاوت است. شاید در پاسخ به پرسش اکثریت افراد برای یافتن دلیل ترس از آینده بتوان یک دلیل جامع آورد و آن هم اینکه پیگیری اخبار روز، یکی از مهم ترین دلایل برای پیش آمد این ترس می‌باشد.
پیگیر بودن اخبار می‌تواند در ابتدا نگرانی‌های ما را در مورد بیماری‌ها، وضعیت سیاسی و اجتماعی افزایش دهد. شاید در ابتدا خودمان متوجه تاثیر اخبار روی اضطراب و استرسی که تجربه می‌کنیم نباشیم، اما این مسئله ترس‌ها و نگرانی‌هایمان را افزایش خواهد داد.
اگر از اخبار دنیا مطلع باشید، ذهن تان حتی به صورت ناخودآگاه درگیر آنها خواهد شد. سعی کنید از کانال‌ها و راه‌های دریافت اخبار روزانه تا جای ممکن دور باشید.
دلیل بعدی را می‌توان به فکر کردن دائم به آینده و احتمالات مربوط به آن ربط داد. وقتی شما به اتفاقاتی که هنوز رخ نداده اند و احتمال وقوع شان هم یک در هزار است فکر می‌کنید، ناخودآگاه به بدن و روح و روان تان استرس وارد می‌کنید.
این استرس همان ترسی است که در وجودتان ریشه دوانده و می‌تواند عامل بسیاری از مشکلات روحی و جسمی باشد. اینکه دائما به فکر اتفاقاتی که در آینده ممکن است رخ بدهند باشید، در خیلی از مواقع قابل کنترل است و شما می‌توانید با انجام چند راهکار از آن دوری کنید.
حتی اگر موارد ذکر شده جزء دلایل ترس از آینده برای شما نیستند، باز هم می‌توانید با تمهیداتی خاص، از آنها فاصله بگیرید و اوضاع را در درجه اول برای خودتان و سپس برای اطرافیان تان آرام تر و ساده تر کنید.

پیام خوزستان


انجام کارهای ساده برای دوری از ترس از آینده
ترس از آینده را نمی‌توان کُشت یا از بین برد. اما می‌توان از آن دوری کرد یا تعداد ساعت‌هایی که به فکر کردن به آن اختصاص داده می‌شود را کاهش داد. چون این ترس، یکی از بخش‌های زندگی ما و اهمیت دادن به رویدادهای اطراف است؛ درست مانند ترس از مرگ.
انجام فعالیت‌های ساده‌ای مثل مدیتیشن، یوگا، دوست یابی، یا برقراری ارتباط نزدیکتر با یک دوست از جمله مواردی هستند که به ارتباطات اجتماعی یا وقت گذرانی در تنهایی مربوط هستند و ذهن و جسم تان را از استرسی که با فکر کردن به آینده می‌جوشد و تولید می‌شود، خالی و خالی‌تر می‌کنند.
در کنار پیشنهادات ارائه شده از سوی متخصصان، ساختن یک لیست «شاد» به شما کمک می‌کند تا با عمل به آنها، از ترس از آینده دوری کنید.
این لیست ِشاد می‌تواند حاوی هر چیزی باشد که به شما حس خوبی منتقل می‌کند یا باعث شادی درونی‌ تان می‌شود؛ مواردی مثل رفتن به پیاده روی، انجام یک ورزش خاص یا ثبت نام در باشگاه، تماشای یک فیلم کمدی، نوشیدن قهوه با همکاران یا دوستان، یا خواندن رمان، رفتن به حمام و غیره.
در ادامه به بررسی راهکارهایی برای کاهش احساس ترس از آینده می‌پردازیم:
1. همیشه به خاطر داشته باشید که بدترین ترس‌ها به ندرت اتفاق خواهند افتاد
همیشه و همواره در درک این مسئله عقب می‌مانیم و نمی‌دانیم که احتمالات، همانطور که اسم شان مشخص است، می‌توانند در همان حد باقی بمانند.
حقیقت این است که اغلب ما خودمان را با چیزهایی که به احتمال زیاد اتفاق نمی‌افتد نگران می‌کنیم. حقیقت ممکن است عجیب‌تر از این حرف‌ها هم باشد، اما بیشتر اوقات ما را بیشتر از واقعیت می‌ترساند.
برای دوری از این وضعیت، هربار که ترس از آینده به ذهنتان خطور می‌کند، می‌توانید همین جمله را مرور کنید «بدترین ترس‌ها به ندرت اتفاق می‌افتند، پس دلیلی برای نگرانی وجود ندارد».
2.با خودتان روراست باشید
احساس ِترس از آینده از این امر نشات می‌گیرد که غالبا ما فکر می‌کنیم که می‌توانیم آینده را پیش بینی کنیم و همه اتفاقات در دست ماست!
اما هرگز اینگونه نیست. اگر نگران یک رویداد هستید که در روز بعد یا ماه بعد پیش بینی اتفاقات مرتبط با آن را می‌کنید، با خودتان مرور کنید که بدترین احتمال ممکن چه می‌تواند باشد و چند درصد ممکن است این بدترین احتمال رخ بدهد؟
چرا نباید احتمال بهتر ِ برعکس آن رخ داده و شما را به نتیجه مطلوبی که فکرش را هم نمی‌کنید برساند؟ شما نمی‌توانید آینده را پیش بینی کنید پس نمی‌توانید بابت اتفاق رخ نداده، دائما مضطرب و غمگین باشید.
3.ریسک‌های احتمالی مربوط به یک اتفاق را آنالیز کنید
اگر ذهنتان ترس از آینده را به یک معضل مزمن تبدیل کرده است، می‌توانید برای تسلط بر آن و کنترلش، ریسک‌های احتمالی را بررسی کرده و آنها را آنالیز کنید.
البته اگر مهارت‌های ارزیابی ریسک نداشته باشید به دفعات می‌توانید گرفتار چنین معضلی شوید.
مثلا اگر در مورد عملکرد شغلی تان به طور دائم نگران هستید یا مثلا از اخراج شدن می‌ترسید، اما هیچ نشانه‌ای از ناراحتی رئیس تان نسبت به کار خود نمی‌بینید، یا هیچ پیغامی از سمت همکاران دریافت نمی‌کنید که رئیس یا افراد بالا دست از شما ناراحت هستند، پس نمی‌توانید این ریسک را تخمین بزنید و عملا چیزی وجود ندارد که بابت اش نگران باشید.
این همان عدم مهارت ارزیابی یا تخمین ریسک است؛ آیا نشانه ای می‌بینید که نگران تان کند؟ آیا نشانه ای وجود دارد که به شما اعلام کند احتمال وقوع آن اتفاق وجود دارد؟ خیر؟ پس ترس از آینده در این رابطه به چه جهت؟ در هر شرایطی می‌توانید همین بررسی‌ها را داشته باشید تا خودتان را آرام کنید.
4.برای ترس از آینده زمانبندی داشته باشید
شاید این جمله برایتان تعجب آور باشد اما این امکان وجود دارد. برخی از مردم مثلا سی دقیقه از کل زمان 24 ساعت روزشان را برای این منظور اختصاص می‌دهند تا به ذهن شان اجازه دهند بابت مسائلی که باعث نگرانی شان می‌شود فکر کنند و آنها را تجزیه و تحلیل نمایند.
هر افکار نگران کننده‌ای که به ذهنتان وارد می‌شود، آنها را برای زمان اختصاص داده شده برای نگران بودن کنار بگذارید، بعد در زمان مقرر به همه یا دست کم بخش اعظمی شان فکر کنید. آنها را بررسی کنید. جدی هستند؟ نامربوط هستند؟ حل شده اند؟
زمان برای نگران شدن زیاد است. سعی کنید با این شیوه، کنترل ذهن و افکارتان را به دست بگیرید. فقط قبل از خواب به آنها فکر نکنید که در روز بعد روی کارایی ذهن و جسم تان تاثیر می‌گذارند. به طور خاص، اختصاص همین سی دقیقه وقت کافی و مناسب خواهد بود.
5.برای افکار ناراحت و نگران کننده‌ی ترس از آینده، جایگزین پیدا کنید
پیدا کردن جایگزین‌ها در بسیاری از موارد جوابگو خواهد بود. سعی کنید افکار نگران کننده و مربوط به ترس از آینده را جایی لیست کنید.
سپس یک سری جملات و افکار جایگزین ِ مثبت برای هر کدام بر حسب ارتباط پیدا کنید و رو به روی آنها بنویسید. برای مثال اگر نگران سقوط هواپیما تان در سفر ِ روز بعد هستید، می‌توانید این را جایگزین کنید که بر اساس آمار پرواز‌های هوایی بی‌خطر‌تر نسبت به شیوه‌های دیگر برای سفر هستند.
کارکنان خطوط هواپیمایی بسیار حرفه‌ای هستند و صلاحیت‌های لازم را برای کنترل پرواز دارند پس می‌توانم با خیال آسوده از پرواز خود لذت ببرم و به سفر در پیش رو فکر کنم.
البته به صورت کلی فکر کردن به ابعاد مثبتِ دیگر ِ سفرتان به شما کمک خواهد کرد تا ترس از آینده و اتفاقات در پیش رو را راحت تر کنترل کنید و از افکار منفی دوری نمایید.
جمع بندی؛ آیا ترس از آینده کنترل پذیر است؟
تمدد اعصاب، انجام تکنیک‌های مدیتیشن، درست کردن لیست شادی و سایر راهکارهای ارائه شده همانطور که گفته شد در کمتر کردن ترس از آینده موثر هستند.
اما از بین رفتن ترس از آینده به طور کامل در بسیاری از موارد کاری بس دشوار است. انجام فعالیت‌هایی که به طور مستقیم روی بدن تاثیر می‌گذارند و سپس ذهن را درگیر می‌کنند به طور کلی روی این ترس موثر هستند.
پس سعی کنید علاوه بر فعالیت‌های جسمی و بدنی به فعالیت‌های ذهنی هم بپردازید و قدرت ذهن خود را بالا ببرید تا به مرور بتوانید بر این ترس غلبه کنید.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/284687/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

آزادی کارکنان هندی کشتی توقیف شده توسط ایران

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان

آزادی 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان

رئیسی: عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت

گلر استقلالی با دستکش سیدحسین مقابل سپاهان

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

برایتون 0 - 4 سیتی؛ تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند

چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان

شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی

فقط سیتی؛ قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود

گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم

ترکیب احتمالی پرسپولیس در جام حذفی

اسلات: مگر دیوانه‌ام پیشنهاد لیورپول را رد کنم

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

شکست تیم ملی هاکی روی یخ ایران در قهرمانی جوانان آسیا

باخت سنگین شهرداری در فینال سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

سردار فدوی: شهید حجازی در توانمندسازی جبهه مقاومت نقش موثری ایفا کرد

سردار اشتری: شهید حجازی از بازوان اصلی محور مقاومت بود

بیماران اروندی در منطقه آنژیوگرافی می شوند

عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

پرینت سه بعدی زره برای تبدیل گربه پشمالو به جنگجو/ ویدئو

رفع دغدغه های معیشتی و امنیت شغلی کارگران گروه ملی در اولویت قرار گیرد/ لزوم برطرف کردن مشکلات واگذاری زمین چمن جهت مسابقات تیم های فوتبال استان