پیام خوزستان

آخرين مطالب

به قلم دکتر عباس امام؛

«از اندیمشکی‌ها» منتشر شد فرهنگی

«از اندیمشکی‌ها» منتشر شد
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - ایسنا/خوزستان کتاب «از اندیمشکی‌ها» تالیف دکتر عباس امام، خوزستان‌پژوه و استادیار آموزش زبان انگلیسی دانشگاه شهید چمران اهواز، منتشر شد.

این کتاب را انتشارات دارالمؤمنین دزفول در 300 نسخه و با قیمت 600 هزار ریال به 2 شکل مکتوب و مجازی انتشار داده است.
به گزاش ایسنا، امام در مقدمه این کتاب نوشته است:
«از دستاوردهای مثبت پیـدایش، گسـترش سـریع و همگـانی شـدن شبکه‌های اجتماعی پیام‌رسان (مانند واتساپ، تلگرام، فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و نظایر آنها) در دهه 1390 یکی هم آن بود که ما شهروندان موفق شدیم تا از طریـق آنها دوستان، همشهریان و هم‌محله‌ای‌های قدیمی خود را پس از چندین دهه بازیابیم؛ پدیده‌ای که تا چند سال پیش تصور آن ناممکن بود! اندیمشکی‌هایی که بعد از تحـولات انقـلاب اسلامی، وقوع جنگ عراق علیه ایران و در نتیجه مهاجرت‌ها و کوچ‌های ناچـار درون‌استانی، برون استانی و حتی برون‌مرزی کمتر احتمال می‌دادند تا دوباره از دوستان، هم‌محله‌ای‌ها و همشهری‌های دیرین خود نشانی بیابنـد، اکنـون بـه یمن ایـن شبکه‌های اجتماعی خبررسان از این امکان برخوردار می‌شدند تـا بـار دیگر یکدیگر را یافته و با شوق و ذوق از گذشته‌های خـود سخن بگویند و خاطرات تلخ و شیرین خـویش را بازگویی و رد و بدل کنند. در این میان، من نیز از این بخت برخوردار شدم تا از طریق عضویت در این گونه شبکه‌ها با مجموعه‌ای از دوستان، هم‌محله‌ای‌هـا و همشهریان خود که پس از 40 سال کوچ از اندیمشک، بعضا رد آنها را کلا گم کـرده بـودم، دوباره ارتباط برقرار کنم. این امکان البته که ارزش فوق‌العاده‌ای داشته و دارد چراکـه به این ترتیب امکان بازیابی و بازخوانی بخشی از هویت ما فـراهم می‌شد. در همین شبکه‌ها بود که ما افراد 60 ساله به بالا ساعت‌ها با همدیگر از این می‌گفتیم که والدین ماها اندیمشکی‌های قدیمی که‌ها بودند؟ از کجاها بــه اندیمشک آمده بودند؟ اندیمشک و اندیمشکی‌های دهه‌های 1310 تا 1360 در چه شرایطی زنـدگی کردند؟ امکانات شهری اندیمشک چه بود؟ راه‌آهن اندیمشک برای شهر چه کرد و راه‌آهنی‌های قدیمی عمدتا کجایی بودند و در توسعه و عمران شهر چه نقشی داشتند؟ بازار اندیمشک، آموزش و پرورش اندیمشک، ورزش اندیمشک، هنر اندیمشک و فرهنگ عمومی شهر چگونه بود و چگونه شد؟ سـد دز و پایگـاه وحـدتی چـه نقشی در تحولات جمعیتی و فرهنگی اندیمشک داشتند؟ برادران اقبال که بودند؟ برادران اجوری که بودند؟ حسین گـازرانی، جـلال آرام، محمـد غلامحسـینی، آقـا و خانم حکـامزاده و خاندان صلحدوست کجای تاریخ عمومی اندیمشک قرار می‌گیرنـد؟ کارخانـه ماشین‌سازی متفقین و سینمای متفقین کجای اندیمشک بودند؟ بلورو کوچکه چه بـود و کجـا قرار داشت؟ کانال‌های گنداب محله ساختمون و کانال عریض و روباز جاده سد دز چـه وضعیتی داشت؟ در 60 فامیلی و 9 فامیلی چه می‌گذشت؟ اهمیـت سـینما پارادیـای اندیمشک در استان پر سینمای خوزسـتان قبـل انقـلاب در چه بـود؟ درزیـن‌خونـه چـه محله‌ای بود و کجا بود؟ اندیمشکی‌های ارمنی، آشوری و زرتشتی چه کسـانی بودنـد؟ و ده‌ها نکته و پرسش دیگر از این دست.
البته این کتاب مختصر به هیچ وجه به هدف پاسخ دقیق و مفصل بـه همه ایـن پرسش‌ها نوشته نشده است. پاسخ به پرسش‌های بـالا و بسیاری از دیگر از ایـن گونـه پرسش‌ها درباره تاریخ گذشته اندیمشک عمدتا به صورت مستند و مفصـل در دیگر آثار نگارنده این سطور آمده‌اند کـه می‌توان بـه آنها مراجعه کرد. در واقع، آنچه نقطه اتصـال مطالب این مجموعه کم‌حجم می‌باشد ارتباط اکثریت آنها با اخباری است که من نگارنده در فاصله زمانی سال‌های 1392 تا 1399 به صورت جسته‌گریخته از طریـق شبکه‌های اجتماعی پیام‌رسان از اندیمشک و اندیمشکی‌هـا بـه دست آورده‌ام و بـراساس آن اخبار دست به قلم شده و مطالبی نوشته و منتشر کرده‌ام. امیـد اسـت بـا توجـه بـه کمبـود شدید مطالب مکتوب تاریخی درباره گذشته اندیمشک ایـن مطالب اندک بتوانـد بـه تدوین مطالب گسترده‌تری درباره تاریخ و کیستی و چیستی اندیمشک و اندیمشکی‌ها کمک کند.»
امام همچنین با اشاره به چاپ و انتشار 2 اثر قبلی خود درباره تاریخ عمومی اندیمشک با عنوان‌های «اندیمشک و اندیمشکی‌ها، از آغاز تا پایان سال 1360 خورشیدی» در 400 صفحه (انتشار 1388) و «مجموعه صوتی _ تصویری تاریخ شفاهی اندیمشک» (انتشار 1391) به ایسنا گفت: اکنون سومین اثر بنده درباره اندیمشک با نام «از اندیمشکی‌ها» منتشر شده است. 
وی ادامه داد: با توجه به هزینه‌های گزاف خرید کتاب توسط کتابخوانان در شرایط تاسف‌بار فعلی تصمیم گرفتم تا این اثر را به صورت رایگان از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر ساخته و در اختیار عزیزان علاقه‌مند به تاریخ عمومی اندیمشک قرار دهم. امیدوارم مورد توجه صاحب‌نظران و علاقه‌مندان قرار گیرد و به هر شکل ممکن به دیگر همشهریان همرسانی کنند.
امام همچنین اظهار کرد: به استحضار برسانم برای افرادی که مایل هستند کتاب را به صورت معمولی کاغذی آن داشته باشند تا چند روز آینده چند نسخه محدود کاغذی نیز از کتاب منتشر و در کتابفروشی‌های اندیمشک به علاقه‌مندان عرضه خواهد شد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/251374/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

داستانک/ انسان های بازنده

عشق زندگی می بخشد

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

گزارش علی باقری از نشست اعضای بریکس

گزارش صداوسیما از اجلاس امنیتی کشورهای عضو شانگهای با حضور وزیر دفاع

مقام سابق موساد: ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است

در خط مقدم؛ روایتی از دیدار کارگران با رهبر انقلاب

رئیس جمهور: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها می‌توان ایران را کشوری پیشرفته و فناور نامید

آصفری: آژانس گزارش صادقانه بدهد تا اعتماد ایران را جلب کند

نمازی: برای دور کردن خطرها از کشور باید مردم را با نظام همراه‌تر کنیم

به سردار سلیمانی گفتم اسارت شما هزینه زاست، به‌دست دشمن بیفتید چه؟

هلاکت یک صهیونیست در حمله موشکی حزب الله به مزارع اشغالی شبعا

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان (+عکس)

نوه نلسون ماندلا: اراده فلسطینی‌ها الهام بخش ماست

توسعه دزفول در گرو اجرای طرح‌های مصوبه سفر استاندار خوزستان

آزادی 63 پناهجوی افغان از بازداشت پلیس در پاکستان

کنکوری های اروند در حال رقابت با یکدیگر

سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند

طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد

جای خالی ستاره‌ آلومینیوم در جام حذفی (عکس)

لزوم ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان

انجام 10 عمل اهدای اعضا در خوزستان جهشی بی سابقه

چهره ها/ محمدرضا گلزار تماشاگر بازی لیکرز در بسکتبال NBA

چهره‌ها/ جدیدترین تصویر از فرهاد مجیدی و پسرش در امارات

عاقبت شوخی با «ناهید» خانم

سیلی عروس به گوش تازه داماد

از اولش هم از شوهرت بدم می اومد

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی برنده نخل طلا و سزار درگذشت

تو زندگی منو نابود کردی

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

توضیحات رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره نحوه واگذاری سرخابی‌ها

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

شوک بزرگ به دنیای کشتی؛ پایان عصر تیلور - یزدانی

گزارشگری هادی عامل در جام تختی

زمین چمن باشگاه ذوالجناح در انتظار لیگ ملی

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند