پیام خوزستان

آخرين مطالب

با حمایت رئیس‌جمهوری و تأمین منابع مالی موردنیاز

عملیات اجرایی بخش دوم فاز 2 طرح توسعه پالایشگاه آبادان، از چند هفته آینده آغاز می‌شود/ سود 317 میلیون دلاری در 1402 وزارت نفت

عملیات اجرایی بخش دوم فاز 2 طرح توسعه پالایشگاه آبادان، از چند هفته آینده آغاز می‌شود/ سود 317 میلیون دلاری در 1402
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان از سود 12همتی (317 میلیون دلاری) این پالایشگاه در سال 1402 خبر داد و گفت: پیش‌بینی ما این است که سوددهی این پالایشگاه امسال 15 تا 20 درصد دیگر افزایش یابد؛ عملیات اجرایی بخش دوم فاز 2 طرح توسعه و تثبیت ظرفیت این پالایشگاه نیز با تأمین منابع مالی این طرح، با حمایت رئیس‌جمهوری از چند هفته آینده آغاز خواهد شد.

حکیم قیم در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با اشاره به ارائه اطلاعات اشتباه و گمراه‌کننده در برخی پایگاه‌های خبری درباره سوددهی این پالایشگاه در سال‌های گذشته، بیان کرد: سوددهی پالایشگاه آبادان در سال 1399 طبق صورت نهایی تأییده شده حسابرسی پالایشگاه مبلغ 413 میلیارد تومان معادل 4 دهم همت است که با احتساب نرخ تسعیر، حدود 16 تا 17 میلیون دلار می‌شود. بنابراین مدارک گمراه‌کننده منتشر شده در پایگاه‌های خبری، پیش‌نویس اولیه بوده است.
وی افزود: براساس همین اسناد مالی، در سال 1398 مبلغ 3.9 همت ضرر متوجه پالایشگاه آبادان شده است که با توجه به نرخ تسعیر همان زمان (4200 تومان) مبلغی حدود 930 میلیون دلار زیان را نشان می‌دهد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان تأکید کرد: در سال 1400 و با روی کار آمدن دولت سیزدهم، سوددهی این مجتمع پالایشی به 10.6 همت معادل 425 میلیون دلار رسیده است که نشان‌دهنده تحول در این پالایشگاه در دو سال اخیر بوده است؛ این روند سوددهی همچنان ادامه داشت تا جایی که در سال 1402 به مبلغ 12 همت به‌عنوان حداقل سود رسید که با احتساب نرخ تسعیر سال گذشته مبلغی معادل 317 میلیون دلار سوددهی را نشان می‌دهد؛ بنابراین باید گفت بعضی اطلاعات منتشر شده کاملا خلاف واقعیت است و با حذف مستندات واقعی منتشر شده است.
طرح ابتکاری پالایشگاه آبادان در دولت سیزدهم برای افزایش ظرفیت پالایشی آبادان
قیم با اشاره به تکمیل بخش نخست فاز دوم طرح توسعه و تثبیت ظرفیت این پالایشگاه در دولت سیزدهم گفت: پروژه ملی و بزرگ فاز 2 که از سال 1396 آغاز شده بود و قرار بود ظرف سه سال و نیم به بهره‌برداری برسد، پس از چهار سال و درحالی‌ که تنها 55 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و سررسید اقساط منابع مالی آن فرارسیده بود، تحویل دولت سیزدهم شد. به همین دلیل متأسفانه به‌اجبار به دلیل سررسید شدن اقساط، در سال 1400 دو قسط اول و دوم از اصل منابع پرداخت شد که ضرر بزرگی به شمار می‌آمد.
وی افزود: دولت سیزدهم با عزم و جدیتی که برای تکمیل این پروژه نشان داد، در مدت‌زمانی کمتر از 14 ماه این پروژه را با ثبت رکوردی بی‌نظیر به مرز 90 درصد پیشرفت رساند و به لطف خدا توانستیم نخستین واحد 210 هزار بشکه‌ای را در روز پایانی سال 1401 با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری برسانیم که سبب تحولی بزرگ در پالایشگاه شد. اما این پروژه شاید دلیل اصلی جهش سود پالایشی پالایشگاه نبود و درواقع افزایش ظرفیت محقق‌شده، با طرحی ابتکاری با استفاده از امکانات موجود اجرایی شد و توانستیم ظرفیت این پالایشگاه را که قرار بود پس از راه‌اندازی فاز 2 به 360 هزار بشکه محدود شود، تا 422 هزار بشکه در سال 1402 افزایش دهیم و مقدار تولید بنزین و نفت‌گاز را به مقدار قابل‌ توجهی در سال 1402 برسانیم.
نقش مؤثر پالایشگاه آبادان در رفع ناترازی با تولید روزانه 15 میلیون لیتر بنزین
مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان درباره حجم تولید محصولات اصلی این پالایشگاه با افزایش ظرفیت پالایشی این مجتمع گفت: مقدار تولید بنزین پالایشگاه آبادان در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، 8.8 میلیون لیتر بود که در انتهای سال 1402، این عدد با ثبت رقم میانگین 15 میلیون لیتر در روز، تولید بنزین را در این پالایشگاه به دو برابر رساند و سبب شد نقشی بسزا در کاهش ناترازی انرژی کشور داشته باشیم.
قیم بیان کرد: در نفت‌گاز نیز با طرح ابتکاری وزارت نفت در فصل سرما که نیاز وافر به گاز طبیعی داشتیم، مازوت را با نفت‌گاز جایگزین کردیم. نزدیک به 3 میلیارد لیتر نفت‌گاز در نیروگاه‌های برقی ما در سال 1402 به مصرف رسید که 2 میلیارد لیتر آن را پالایشگاه آبادان از محل افزایش ظرفیت خود به انجام رسانده است و به لطف خدا توانستیم بیش از دوسوم ناترازی انرژی در این بخش را از محل تولیدات پالایشگاه آبادان رفع کنیم که علاوه بر تأمین نیاز داخلی، باعث جلوگیری از خروج ارز و واردات سوخت به کشور شد.
وی ابراز امیدواری کرد: با تکمیل فاز 2 در ماه آینده، دوباره 3 تا 4 میلیون لیتر به تولید نفت‌گاز پالایشگاه آبادان افزوده شده و شاهد ناترازی در این بخش نباشیم.
پیش‌بینی رشد 20درصدی سوددهی پالایشگاه آبادان در سال 1403
قیم برنامه سال 1403 این پالایشگاه در سال 1403 را پالایش میانگین 480 هزار بشکه نفت خام در روز اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم ظرفیت پالایشی واقعی امسال به روزانه 500 تا 520 هزار بشکه برسد و بتوانیم از همین محل، بودجه‌ تکمیل بخش دوم فاز دوم را نیز تأمین کنیم.
وی افزود: در برنامه هفتم توسعه در نظر داریم با نوسازی واحدهای قدیمی با تکنولوژی داخلی، ضمن افزایش بهره‌وری واحدهای تقطیر و پالایشی، ظرفیت پالایشگاه را افزایش داده و نیازهای داخلی را تا حد امکان تأمین کنیم.
تولید روزانه 21 میلیون لیتر بنزین و 25 میلیون لیتر نفت‌گاز در پایان سال 1403
مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان تصریح کرد: با توجه به افزایش ظرفیت پارسال، مقدار تولید نفت‌گاز ما حدود 19 میلیون لیتر در روز است که امیدواریم طی یکی دو ماه آینده این مقدار را به 23 میلیون لیتر در روز و در پایان سال 1403 به 25 میلیون لیتر در روز برسانیم.
قیم بیان کرد: در حوزه بنزین نیز در سال 1402 مقدار 15 تا 18 میلیون لیتر تولید بنزین داشتیم که این مقدار طی 50 روز نخست سال 1403 به بیش از 18 میلیون لیتر رسیده است و امیدواریم تا پایان سال، این رقم به 20 تا 21 میلیون لیتر در روز برسد.
صدور نخستین بار برخی محصولات پالایشگاه آبادان
وی گفت: در سال 1403 تعداد و تنوع محصولات پالایشگاه آبادان به مقدار قابل‌ توجهی افزایش می‌یابد که امیدواریم طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده، برای نخستین بار صادرکننده برخی محصولات جدید به خارج از کشور باشیم و سود پالایشگاه در مقایسه با پارسال (1402) 15 تا 20 درصد افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان یادآور شد: با مساعدت رئیس‌جمهوری و همکاری مجلس شورای اسلامی، منابع مالی موردنیاز بخش دوم فاز 2 طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان در بودجه سال جاری لحاظ شده است و عملیات اجرایی این طرح ظرف چند هفته آینده آغاز خواهد شد. سرمایه‌گذاری این پروژه معادل 2 میلیارد دلار است و ظرف 42 ماه اجرایی خواهد شد که نقش مهمی در افزایش اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده در کشور خواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/862321/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تا می‌توانید حسرت گذشته را نخورید و از گذشته عبرت بگیرید

معنای لغوی کلمات در فرهنگ و ادبیات فارسی

وعده مخبر در بازدید میدانی از مناطق سیل زده مشهد: برای پیگیری و جبران خسارات در کنار مردم خواهیم بود

توئیت موسوی در آخرین روز مأموریتش بعنوان سفیر ایران در آذربایجان

واکنش رئیس دیوان عالی کشور به مصوبه تعطیلی شنبه‌ها: از یک مجلس انقلابی بعید بود

فرمانده سپاه: هدف از «وعده صادق» ضربه زدن به دو نقطه برای تنبیه یک رژیم خشن بی عقل بود

ویژه برنامه‌های گرامیداشت سوم خرداد تشریح شد/ «در راه فتح قله هستیم» شعار سال 1403

تداوم حملات اسرائیل به مناطق نوار غزه

شهید زاهدی محور مقاومت را گسترش داد/رفتار آمریکا منافقانه است/نگران نیروهای مقاومت نباشید

(ویدیو) جز مسجد و کتابخانه چیزی در پارک‌ها ساخته نمی‌شود

دولت مکلف به پرداخت مطالبات کشاورزان در اسرع وقت

لزوم راه‌اندازی مدارس مهارت‌آموزی در خوزستان

مشهورترین بازیگران مرد هالیوود در چذر زمان

چرا کارگردان مشهور آلمانی فیلمی درباره سرویس های بهداشتی در توکیو ساخت؟!

جواد عزتی از پولسازی در گیشه تا سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای تمساح خونی

دهکده 8000 ساله راز بقا پس از بلایای طبیعی را فاش می‌کند

شمارش معکوس برای پرتاب ماموریت کشف اسرار قطب‌های زمین

دستگیری یک قاتل فراری در فرودگاه امام‌ خمینی

شمارش معکوس برای افزایش مبلغ جرائم رانندگی

تمرکز تراکتور روی بازیکنان پرسپولیس

صحبت‌های کولاکوویچ قبل از اولین بازی لیگ ملت‌ها برابر ایران

اوسیک قهرمان بوکس سنگین وزن جهان شد

لحظه کسب سهمیه المپیک توسط ندا شهسواری

یک کماندار دیگر به ترکیب تیم ملی در کره اضافه شد

آقای گل رسما به استقلال برگشت

رشوه از فوتبال به بسکتبال رسید؛ پیشنهاد دستبند به داور خانم

فهرست کالاهای دریافت کننده ارز اعلام شد

با به دست آوردن رگ خواب می‌توانید طرف مقابل را بخوابانید

هوش مصنوعی چه کمکی به بازار نشر می‌کند؟

چرا میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس زیر 50 درصد است؟

زمزمه صلوات خاصه امام رضا(ع) توسط رهبر انقلاب

بازدید مشترک روسای جمهور ایران و آذربایجان از سد قیز قلعه‌سی

بازدید میدانی مخبر از مناطق سیل زده شهر مشهد

فرزند حمید نوری: پدرم حتی اجازه تماس تلفنی با خانواده را ندارد

سد «قیزقلعه‌سی» با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان افتتاح شد

رابطه بین دموکراسی و اعتماد عمومی به پارلمان در کشورهای مختلف

خوش‌آمد گویی پیرمرد ترک‌زبان به رئیس‌جمهور: برای مردم این منطقه دوستی و محبت آوردی

جشن تولدی که شیرینی اش آزادی زندانیان جرائم غیر عمد شد

رزمندگان مقاومت در غزه؛ مردانی که باکی از مرگ ندارند

احداث یک خیابان جدید در قلب شهر بوکان

دیدار فرمانده سپاه شهدا آذربایجان‌غربی با بازنشستگان هشت سال دفاع مقدس

ویدئو| واکنش چمران به ادعای ساخت هتل در پارک ها

حمایت مفتی اعظم عمان از تحریم رژیم صهیونیستی/ الخلیلی: از مسلمانان می خواهیم از مقاومت حمایت کنند

اعتقاد چمران به کارآمدی زاکانی در شهرداری تهران

مشاغل و اصناف خاص به نپرداختن مالیات حقه عادت کرده اند/کسر مالیات جامعه کارگری قبل از واریز حقوق

فراخوان عضویت در باشگاه استعدادهای برتر ادبی کانون پرورش فکری خوزستان

برداشت بیش از 56 هزار تن ‌گندم‌ در رامشیر ‌

بودجه‌ها برای «سینما آزادی» هدر می‌روند!؟

جشنواره تئاتر فتح خرمشهر در تقویم وزارت ارشاد ثبت شد

نیازمند تلاش «جهانی مطبوعاتی» برای مقاومت غزه هستیم