پیام خوزستان

آخرين مطالب

رودخانه دز، پنهان زیر پوست فاضلاب‌های شهری شهرستان ها

رودخانه دز، پنهان زیر پوست فاضلاب‌های شهری
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - رودخانه دز به زلالی شهرت فراوان دارد و کیفیت آب این رودخانه به حدی است که جزء بهترین آب‌ها ازنظر املاح به‌شمار می‌آید.
رودخانه دز بخشی از حوضه کارون به شمار می‌رود که آب آشامیدنی شهرستان دزفول و برخی از شهر‌های جنوبی خوزستان را تأمین می‌کند و علاوه‌بر این به واسطه داشتن بستری از قلوه‌سنگ رودی زلال و بدون گل‌ولای است که به‌همین خاطر بوستان‌ها و تفرج‌گاه‌های بسیاری در اطراف این رود که از وسط دزفول می‌گذرد به‌وجودآمده است و در روز‌های مختلف سال پذیرای شهروندان و میهمانان زیادی است.
همچنین کشاورزی منطقه و دامداری نیز وابسته به آب رودخانه دز هستند و سلامت این آب بر سلامت محصولات کشاورزی و دامی بسیار مؤثر است.
ورود 60 درصد فاضلاب شهری به رودخانه دز آنچه که تاکنون گفته شد بخشی از تاثیرات رودخانه دز در زندگی مردم شهرستان دزفول و سایر افراد جامعه بود، اما تمامی کاربرد‌های این رود تاثیر مستقیمی بر سلامت افرادی دارد که بصورت مستقیم و یا غیرمستقیم از آن بهره می‌برند؛ پس اعلام خبری مبنی بر ورود 60 درصد فاضلاب خام شهری به این رودخانه شوکه کننده و تلخ است!.
نوری پور رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول در جلسه کارگروه حفاظت کیفی رودخانه دز گفته است: حفاظت از رودخانه دز به عنوان شاهرگ حیاتی و اقتصادی استان می‌بایستی به صورت مستمر صورت پذیرد و هر گونه غفلتی در این زمینه پیامد‌های زیست محیطی و اجتماعی ناگواری برای بهره‌مندان بدنبال دارد.
وی در خصوص آخرین وضعیت اتصال فاضلاب تیپ 292 زرهی ارتش به شبکه فاضلاب شهری نیز می‌گوید: علی رغم برخی اقدامات صورت گرفته توسط پادگان ارتش و اداره آبفای شهرستان متاسفانه کماکان این فاضلاب به رودخانه دز جاری بوده و با توجه به مصوبات اخیر کارگروه مذکور ضرورت اجرای هر چه سریعتر تعهدات و وظایف قانونی توسط آن اداره و رفع معضل موجود مورد تاکید قرار گرفت.
نوری همچنین مجددا به وظیفه قانونی اداره آب و فاضلاب در انجام مطالعه و اجرای طرح‌های ایجاد و توسعه تاسیسات مربوط به جمع آوری، انتقال، تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب پرداخت و افزود: قریب به 60 درصد از فاضلاب شهری دزفول از جمله زیبا شهر، بخش‌هایی از کوی حافظ، فاضلاب خروجی جنب پارک مهرگان و نیز گاو میش آباد غربی و شرقی همچنان به صورت خام به رودخانه دز وارد می‌شود که این موضوع علاوه بر خطرات بهداشتی فراوان، نگرانی دوست داران محیط زیست را به دنبال داشته است.
تهدید سلامت شهروندان خانم عزیزی که عصر یکی از همین روز‌های بهاری در بوستان ساحلی پارک رعنا دزفول همراه با خانواده‌اش در کنار رودخانه مشغول تفریح بود، گفت: یکی از تفریحات ما مردم دزفول و حتی مسافران این شهر در ایام تابستان شنا کردن در آب رودخانه است که اگر این حجم از فاضلاب وارد رودخانه می‌شود قطعا سلامت مردم به طور جدی تهدید می‌شود.
او ادامه می‌دهد: پسر من الان در آب همین رودخانه مشغول شنا کردن است و حداقل آسیبی که می‌تواند به او وارد شود، ابتلا به بیماری‌های پوستی است و این موضوع برای من نگران کننده است.

پیام خوزستان

آقای طحان که در کنار رودخانه ایستاده است و مشغول ماهیگیری است نیز در خصوص این موضوع می‌گوید: چند سالی است که بازنشسته شده‌ام و اکثر اوقات مشغول ماهیگیری و فروش آنها به دوستان و آشنایان هستم؛ این ماهی‌ها در آب رودخانه‌ای پرورش یافته‌اند که گفته شده بیش از نیمی از فاضلاب شهری درون آن ریخته می‌شود.
او می‌گوید: مردم از ماهی که در این رودخانه پرورش یافته‌اند و محصولات کشاورزی که از آب رودخانه دز تولید می‌شوند تغذیه می‌کنند. در روستا‌های پایین‌تر مردم به پرورش گاومیش و تولید محصولات لبنی مشغول هستند که در بازار شهر و کشور توزیع می‌شود؛ این دام‌ها از آب رودخانه دز تغذیه می‌شوند.
آقای حکمت که چند قدم آن طرف‌تر شنونده گفت‌گوی ما بود، به این بحث وارد شد و گفت: در کنار این موضوعاتی که گفته شد از همه مهم‌تر آب شرب شهرستان و دیگر شهر‌های استان است که از آب رودخانه دز تامین می‌شود.
او ادامه می‌دهد: مسئله ورود فاضلاب به رودخانه دز سال‌هاست مطرح می‌شود و شنیده شده بود که در دست پیگیری و رفع است. انتظار می‌رفت مسوولان از جمله آبفا دزفول با فوریت آن را حل کنند.
به هیچ عنوان 60 درصد فاضلاب وارد رودخانه نمی‌شود
حسین سعادتی فر مدیر آبفای دزفول اظهار کرد: طی بازدید‌های متعدد و کارشناسی‌های دقیق صورت گرفته به هیچ عنوان 60 درصد فاضلاب به رودخانه دز سرازیر نمی‌شود.
وی با بیان اینکه در شهر دزفول در دو نقطه کوی زیباشهر و پارک مهرگان بعد از پل غدیر فاضلاب سنتی وارد رودخانه دز می‌شود، افزود: در این دو نقطه از طریق جداول روباز سنتی شهرداری فاضلاب به سوی رودخانه دز هدایت میشود لذا وظیفه پاسخگویی در این خصوص بر عهده آبفا نیست.
سعادتی‌فر با تاکید بر اینکه در غرب رودخانه دز هیچگونه ورودی فاضلابی وجود ندارد، تصریح کرد: طی بازدید‌های متعدد کارشناسان آبفا و تکنسین‌های پادگان زرهی ایستگاه پمپاژ فاضلاب و خطوط انتقال به صورت کامل بر مدار بهره برداری بوده و تاکید می‌شود با اجرای پروژه‌ای در سال گذشته به ارزش 50 میلیارد ریال دیگر به هیچ عنوان فاضلابی به غرب رودخانه دز وارد نمی‌شود.
شبکه دفع فاضلاب خانگی در مناطق مذکور ایجاد نشده است! یک کارشناس شهرداری گفت: در مناطق زیباشهر و پارک مهرگان دزفول فاضلاب شهری ایجاد نشده است و آب‌های سطحی و فاضلاب‌های خانگی وارد جداول روباز شهرداری شده و به رودخانه هدایت می‌شوند. اداره آب و فاضلاب وظیفه دارد فاضلاب‌های خانگی را جمع کند تا به کانال‌های ایجاد شده برای دفع آب‌های سطحی وارد نشوند.

پیام خوزستان

آبفا خوزستان متعهد به انجام طرح جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه دز شد علیرضا خردمند فرماندار ویژه شهرستان دزفول هفته گذشته نیز با اشاره به مشکلات زیست محیطی ایجاد شده برای رودخانه دز و برداشت آب غدیر از این رودخانه گفته بود: در سفر استاندار خوزستان به شهرستان که طی روز‌های گذشته انجام شد، شرکت آب و فاضلاب استان متعهد شد طرح کامل فاضلاب زیباشهر دزفول به منظور جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه دز را به قید فوریت عملیاتی کند.
منبع:فارس
باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/858837/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرزندمان را رها کنیم!

گزارش تحقیق و تفحص از «حقوق‌های نجومی دولت قبل» به قوه قضائیه ارسال شد

کدام چهره‌های نظامی در افتتاحیه مجلس خبرگان حضور داشتند؟

یک دقیقه سکوت در پارلمان ارمنستان به یاد شهدای سانحه بالگرد رئیس‌جمهور ایران

«الهام علی‌اف» برای عرض تسلیت در سفارت ایران حضور یافت

دولت کوبا به نشانه همدردی با ایران، عزای عمومی اعلام کرد

خصوصیت‌های شهید رئیسی از نگاه چمران

­واکنش رئیس شورا به احتمال برگزاری همزمان انتخابات شورا‌های شهر و ریاست جمهوری

ارجاع موارد استنکاف از قوانین پالایشگاه آبادان به قوه قضاییه

تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع پیکر آیت‌الله رئیسی

ارجاع گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری آبادان به قوه قضاییه

بی احتیاطی راننده تریلر 5 ساعت تونل آزادی ایلام مسدود کرد

نقش شهید جمهور روی برج آزادی

تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع شهید رئیسی| اعمال محدودیت‌ها از 4صبح چهارشنبه

توزیع انواع بذر هیبرید ذرت میان کشاورزان خوزستان

جزییات محدودیت‌های ترافیکی و ممنوعیت‌ها از 4صبح

تمهیدات ترافیکی در تهران برای تشییع شهید رئیسی

مجری تلویزیون: شهید رئیسی مثل پدرم بود

تصویر روز ناسا؛ شفق قطبی گنبدی شکل در آسمان

سقوط کارگران ساختمانی از ارتفاع بیمه

پاداش میلیون دلاری فدراسیون جهانی والیبال برای لیگ‌ ملت‌ها

شروع طوفانی تیم ملی هاکی در مسابقات آسیایی

شوق خدمت و نگاه انقلابی از ویژگی‌های بارز رئیس جمهور شهید بود

پیام ستاد مردم‌نهاد خانواده شهدای مدافع حرم در پی عروج شهادت‌گونه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه

دیدار معاون رییس‌جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید امیرعبداللهیان

شعب کشیک بانک‌ها فردا فعال هستند

توقف برنامه‌ریزی‌شده تولید نفت میدان سلمان برای ایمن‌سازی فرایند تولید

مهار نشتی خط لوله 26 اینچ نفت ابوذر در کمتر از 24 ساعت

دلیل حسادت از دید سوگل مشایخی

عکسی از تابوت ابراهیم رئیسی، وزیر خارجه، امام جمعه تبریز و دیگر همراهان رئیس‌جمهور

پیکر امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی کجا تدفین می‌شود؟

موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد

میرسلیم خطاب به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید

ناگفته‌هایی از محل حادثه بالگرد رئیس‌جمهور

تصاویر منتشر نشده از حضور آیت‌الله آل‌هاشم در یگان‌های ارتش

تصاویری از حال و هوای آخرین جلسه مجلس یازدهم

نامگذاری یک معبر به نام شهید آیت الله رییسی در تهران

نظامیان اسرائیلی در کمین «طوباس» گرفتار شدند

وضعیت قرمز هوای سه شهر خوزستان

شهید امیر عبداللهیان مرد میدان و دیپلماسی بود

گزارش مربوط به آلایندگی زیست محیطی پالایشگاه آبادان به قوه قضائیه ارجاع شد

اجتماع جوانان جبهه مقاومت در عزای شهید آیت‌الله رئیسی+تصاویر

وضعیت 3 شهر خوزستان قرمز شد

شهید رئیسی و امیرعبداللهیان حامی بزرگ مظلومان بودند

نتانیاهو به دنبال طولانی‌ کردن جنگ است/ابتکار عمل در دستان مقاومت

وزیر کشور: امروز همه ما داغداریم

توسعه ارتباطات سیار در شهرستان کارون

صفی‌الدین:شهید رئیسی و امیرعبداللهیان حامی بزرگ مظلومان بودند

شهید محمد بروجردی به روایت همرزمان

لغو کنگره 12 هزار شهید استان تهران