پیام خوزستان

آخرين مطالب

جزئیات بدعهدی آمریکایی‌ها در توافق 3‌ مرحله‌ای به روایت فرهیختگان سياسي

جزئیات بدعهدی آمریکایی‌ها در توافق 3‌ مرحله‌ای به روایت فرهیختگان
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - فرهیختگان / روزنامه فرهیختگان در گزارشی، جزئیات بدعهدی آمریکایی‌ها در توافق 3‌ مرحله‌ای را تشریح کرد.
فرهیختگان نوشت: تحلیل روابط ایران و آمریکا برای تحلیلگران، سخت و پیچیده بوده است. گاهی در همان لحظاتی که تنش‌های لفظی‌ دو کشور در بالاترین سطح است و آمریکایی‌ها از اعزام نیرو به منطقه سخن می‌گویند، در پس پرده گفت‌و‌گوهای دوجانبه در جریان است. گاهی نیز دو طرف در آخرین لحظات دستیابی به توافقند ولی در آخرین لحظه، طرف سومی وارد می‌شود و معادله تغییر می‌کند و گاهی حتی دو طرف به توافق می‌رسند اما طرف آمریکایی به بهانه یا بی‌بهانه، از توافق خارج می‌شود. بزرگ‌ترین مصداق این بدعهدی، در توافق هسته‌ای (برجام) سال 2015 بود. دولت سابق آمریکا با هدف فشار بر ایران برای پذیرش محدودیت‌های جدید در توافق، از برجام خارج شد اما نه خود توانست به توافقی دست پیدا کند و نه دولت فعلی آمریکا موفق به تحمیل چنین توافقی به ایران شد. با این وجود اما دو طرف در سال‌های گذشته به اشکال مختلف با یکدیگر مذاکره کرده‌اند و به توافق‌هایی نیز دست پیدا کرده‌اند. نمونه آن مذاکره بر سر آزادی جاسوسان دوتابعیتی غربی در ایران بود که شروع آن به سال 1400 بازمی‌گردد. در آن سال، لندن مشغول مذاکره با ایران برای آزادی دو زندانی دوتابعیتی ایرانی-انگلیسی (نازنین زاغری و انوشه آشوری) بود. در این مذاکرات یک دیپلمات خانم انگلیسی برای آزادی جاسوسان آمریکایی در ایران مذاکره کرد و مذاکرات نیز به «یک صورتجلسه» منتهی شد اما آمریکایی‌ها همچون برجام، به دنبال گنجاندن سایر موضوعات در توافق بودند و همین موضوع مانع از آزادی جاسوسان آمریکایی در اسفند 1400 شد. منابع آگاه می‌گویند که آمریکا به دنبال مذاکره مستقیم با ایران بوده اما ایران این مذاکرات را منوط به توافقی کرد که در سه گام طراحی شده بود. دو طرف در اسفند 1401، به توافق دست پیدا کردند. از جزئیات این توافق سه‌مرحله‌ای اطلاعاتی منتشر نشده اما به گفته منابع ایرانی، این پرونده به برنامه هسته‌ای ایران هیچ ارتباطی نداشته است. مرحله نخست این توافق، در شهریور سال گذشته و با تبادل چهار جاسوس دوتابعیتی در ایران با زندانیان ایرانی در آمریکا و آزادسازی شش میلیارد دلار دارایی‌های ایران در کره جنوبی به اجرا درآمد. در این مرحله قرار بود پس از تایید واریز مبلغ یورویی شش میلیارد دلار به بانکی در قطر، جاسوسان به قطر منتقل و با زندانیان ایرانی تبادل شوند. بر پایه این مرحله، ایران به بخشی از دارایی‌های آزادشده خود دست پیدا کرد اما در مهر ماه سال گذشته، آمریکا با کارشکنی، مانع آزادسازی بخش دیگری از این دارایی‌ها شد. روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی به نقل از دو منبع خبری خود نوشت که پس از عملیات «طوفان الاقصی» مقاومت اسلامی غزه علیه رژیم‌صهیونیستی، آمریکا طی توافق با قطر جلوی دسترسی ایران به شش میلیارد دلار موجود در بانک‌های قطر را گرفته است. آمریکایی‌ها مدعی هستند که «یک سنت از این دارایی خرج نشده است» اما منابعی در ایران به «فرهیختگان» گفته‌اند که بخش قابل توجهی از این دارایی آزادسازی شده است.
گام دوم توافق قرار بود در نهم اکتبر 2023 به اجرا دربیاید اما عملیات «طوفان ‌الاقصی» مقاومت اسلامی در 7 اکتبر علیه صهیونیست‌ها، باعث شد تا آمریکا از اجرای گام دوم این توافق خودداری کند. واشنگتن با وجود اینکه صراحتا به عدم اطلاع ایران از این عملیات اذعان داشت اما برای عدم اجرای تعهداتش، نیازمند چنین بهانه‌ای بود. با توجه به شناخت رفتار آمریکا و بدعهدی‌های سابق، ایران آمادگی این کارشکنی را داشت و از همین رو نیز تعهدات را گام به گام تعریف کرده بود.
طرف آمریکایی تصور می‌کرد که رژیم‌صهیونیستی می‌تواند در ظرف یک یا دو هفته، ضمن آزادی اسرایش، مقاومت اسلامی در غزه را نیز نابود کند و پس از آن به سراغ جبهه شمالی برود و طومار حزب‌الله را هم درهم بپیچد. در چنین شرایط ایده‌آلی، دیگر توافق سابق برای آمریکا معنا نداشت و ایران باید امتیازات بیشتری به طرف غربی می‌داد. اما طولانی شدن جنگ و ناتوانی رژیم در غزه و جبهه شمالی و همچنین پاسخ سهمگین ایران در عملیات تنبیهی «وعده صادق»، باعث شد تا در روزهای گذشته، طرف آمریکایی دست از پا درازتر، خواهان ارتباط مستقیم با ایران برای حل پرونده‌‌ای دیگر شود اما ایران هر شکلی از مذاکره را منوط به اجرای گام نخست که نصفه‌ونیمه برداشته شده، کرده است. تهران به طرف غربی اعلام کرده که پس از اجرای کامل گام‌های پیشین، درباره درخواست مذاکره مستقیم در پرونده‌ دیگر تصمیم‌گیری خواهد کرد.
مطمئنا اگر طرف آمریکایی حتی احتمال می‌داد نتیجه جنگ به این شکل رقم می‌خورد، در همان نهم اکتبر گام دوم را عملیاتی می‌کرد اما چنین نشد تا امروز علاوه‌بر مقاومت غزه، حزب‌الله لبنان و مقاومت عراق و ارتش یمن نیز وارد کارزار شوند و میان‌داری کنند. حالا طرف غربی برای نجات رژیم‌صهیونیستی، راهی جز میانجیگری ایران ندارد؛ چراکه اگر حتی رژیم با مقاومت غزه به آتش‌بس برسد، مشخص نیست سایر جبهه‌ها هم به نبرد پایان دهند. بر همین اساس نیز رژیم‌صهیونیستی و آمریکا -که در مذاکرات حضور دارد- خواهان آن شده‌اند که جزئیات توافق احتمالی بین رژیم و حماس، با ایران به اشتراک گذاشته شود و تهران این توافق را تایید کند تا آنها از پایان عملیات علیه رژیم‌صهیونیستی مطمئن شوند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/858730/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اینجوری ننویس!

«به بلندای آن ردا» رمان سید علی شجاعی به چاپ ششم رسید

هشدار عارف نسبت به رواج و تشدید خشونت در جامعه

معاون سیاسی امیرعبداللهیان: بریکس، پیشران اراده جمعی برای چند جانبه‌گرایی است

سخنگوی کمیسیون اصل 90: از نظر مجلس هرگونه توافق با آژانس فقط در محدوده پادمان امکان‌پذیر است

مسئولان به خرمشهر توجه بیشتری داشته باشند

نماینده مجلس لبنان: هر حمله دشمن با پاسخ مناسب روبرو خواهد شد

دفاع هماهنگ چند امام جمعه از افزایش فرزندآوری /ایران هرگز جنگ طلب نیست اما .../خانواده‌های پرجمیعت با برکت‌ترند

انتظار ما از مجلس دوازدهم نظارت ویژه بر اجرای قوانین است

امام جمعه تهران: با تعطیلی روز شنبه‌ها به مومنین برخورد

آزادسازی خرمشهر یک شاخص برای دنیای اسلام و تمام جهان است

توقع خرمشهری ها از مسئولان کشور

منتخبان مردم در مجلس در عزل و نصب ها دخالت نکنند

مقاومت ومظلومیت فلسطین موجب بیداری جهانی بیداری شده است

حمایت‌ها از غزه باید استمرار داشته باشد

درخواست امام جمعه گرگان از رئیس‌جمهور؛ به کشاورزان توجه کنید

ملکی، قائم مقام مدیر حوزه‌ علمیه قم: حوزه علمیه قم نزدیک 4000 استاد دارد/ این‌ها آیا حاکی از یأس است؟/ اساتید حوزه با وجود فشارها روی معیشت شان، جایگاه خود را با تمام وجود حفظ می‌کنند/ آزادی بیان در حوزه در اوج است

پیری جمعیت بزرگترین آسیب را به یک جامعه وارد می‌کند

کاهش جمعیت جوان در ایران از نقشه‌های دشمن است

فتح خرمشهر گفتمان مقاومت را تولید کرد

مسئله حمایت از مظلومان غزه نباید به فراموشی سپرده شود

پیری جمعیت؛ آسیب بزرگ به جامعه

دولت موضوع معیشت مردم را در اولویت فوری قرار دهد

امام جمعه کرج: ایران هرگز جنگ طلب نیست اما .../امام جمعه یزد: خانواده‌های پرجمیعت با برکت‌ترند

مخالفت صریح امام جمعه تهران با تعطیلی روز شنبه

شاهد اقدام خاصی برای مقابله با پیری جمعیت نیستیم

مخالفت با تعطیلی روز شنبه‌ از تریبون نماز جمعه؛ دست به دامان شورای نگهبان شدند!

آتش سوزی واحد مسکونی در خرمشهر / 3 نفر کشته شدند

دشمنان قسم خورده نظام، از قدرت صبر و مقاومت مسلمین هراس دارند

مشکلات کشاورزان تنگستان پیگیری شود

دولت و مجلس به شکل جهادی دنبال رفع مشکلات اقتصادی باشند

خوزستان گرم می‌شود

هسته‌های مقاومت جهان در حال شکل‌گیری است

مخالفت امام جمعه تهران با تعطیلی روز شنبه‌

نمایندگان مجلس مجاهدانه برای رفع مشکلات معیشتی مردم تلاش کنند

50 هکتار از اراضی کشاورزی دزفول رفع تصرف شد

همه دستگاه‌های اجرایی برای تعالی جمعیت تلاش کنند

فیلم کوتاه «نیمکت» یک تجربه واقعی است

جزایر مالت لوکیشن مورد علاقه فیلم‌سازها

طعنه نیما شعبان‌نژاد به عکاسان در یک مراسم

تدارک بهرنگ دزفولی‌زاده برای ساخت فیلم پس از 5 سال

بومی‌سازی جوهرهای نانو آنتی‌باکتریال خودکار در کشور

آغاز لالیگا 25-2024 در یک روز غیرعادی

فریبا: استقلال فقط به 3 امتیازها فکر کند نه شکل بازی

قهرمانی حاجی‌موسایی و یزدانی در آسیا

آغاز تجارت برق بین ایران و ترکیه

همگام با کاهش نرخ ارز، سکه و طلا دوباره ارزان شد

ریشه‌های پنهان شکست دولت در سیاست «مالیات بر خانه های خالی»

هدیه دختر معلول مازندرانی به رئیس‌جمهور

گزارش صداوسیما از اولین روز سفر استانی رئیس جمهور به استان مازندران