پیام خوزستان

آخرين مطالب

ماجرای پیشرفت پرنده‌های هدایت پذیر ایران مقالات

ماجرای پیشرفت پرنده‌های هدایت پذیر ایران
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - عرصه پهپادها یا همان پرنده هدایت پذیر از راه دور یکی از دستاوردهای ایران در عرصه نظامی است که به ویژه در سال‌های اخیر توجهات بسیاری را در عرصه بین‌المللی، به خود جلب کرده است،در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب از دستاوردهای هوافضای سپاه، نمونه های جدیدی از این فناوری رونمایی شد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، یکی از دستاوردهای ایران در عرصه نظامی که به ویژه در سال‌های اخیر توجهات بسیاری را نسبت به خود جلب کرده است، عرصه پهپادها یا همان پرنده هدایت پذیر از راه دور است و از جمله پهپادهایی هستند به دست متخصصان در صنایع دفاع و نیروهای مسلح ایران ساخته شده‌اند.
اگرچه ایران سال‌ها است در زمینه پهپادی مشغول به مطالعه و تولید پرنده‌های جدید است اما پس از جنگ اوکراین و گمانه زنی‌ها در مورد صادرات پهپاد ایرانی به روسیه، این دستاورد نظامی ایران در عرصه بین‌المللی بازتاب گسترده‌تری پیدا کرد و متقاضیان بسیاری را به سمت این محصول ایرانی جذب کرد، البته ایران بارها اعلام کرده است که پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین هیچ‌گونه صادرات پهپادی به این کشور نداشته است اما دو کشور از سال‌ها قبل از شروع جنگ اوکراین، در زمینه استفاده از تکنولوژی پرنده‌های هدایت پذیر با یکدیگر همکاری‌هایی داشته‌اند.
لازم به ذکر است که قدرت و دانش ایران در حوزه فناوری پهپاد تنها محدود به ساخت آن نمی‌شود بلکه رهگیری و به دام انداختن پیشرفته‌ترین پهپادهای متجاوز، بخشی دیگر از توانمندی‌های بومی جمهوری اسلامی در این عرصه است و به دست گرفتن کنترل برخی پیشرفته‌ترین پهپادهای نظامی- تجسسی آمریکا و به زمین نشاندن آن توسط متخصصان ایرانی، تنها گوشه از این توانمندی‌ها است.
بر اساس گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، ایران در سال 2022 دارای بزرگترین مرکز موشکی و پهپادی در خاورمیانه بود و به گزارش «سی‌ان‌بی‌سی»، یک کارشناس تسلیحاتی در مؤسسه واشنگتن، می‌گوید: پهپادهای ایران تأثیر قابل توجهی بر هر میدانی که در آن ظاهر شده‌اند، گذاشته‌اند. این کارشناس در گزارشی از مؤسسه صلح آمریکا، گفت که با وجود چالش‌های تولید و تجارت به دلیل تحریم‌های سنگین غرب، عملکرد پهپادهای ایرانی همتراز با رقبا و از برخی جهات حتی بهتر بوده است.
روز گذشته حضرت آیت الله خامنه‌ای، فرمانده معظم کل قوا با حضور در دانشگاه علوم و فنون هوافضای عاشورا، به مدت یک ساعت و نیم از آخرین دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محل نمایشگاه دائمی این نیرو بازدید کردند. در این نمایشگاه که شامل بخش‌های موشکی، پهپادی، پدافندی و فضایی بود، دستاوردهای جدید و به‌روز شده دانشمندان و متخصصان جوان نیروی هوافضای سپاه پاسداران تحت عنوان «از ایده تا محصولِ تمام ایرانی» به نمایش گذاشته شده بود.
همزمان با حضور رهبر انقلاب اسلامی در این نمایشگاه، از رونمایی شد. آخرین اقدامات و پیشرفت‌ها در حوزه موشک ماهواره‌بر و ارسال ماهواره به فضا بخش دیگری از این نمایشگاه بود.
همچنین روز گذشته تصویری از بازدید رهبر معظم انقلاب از، منتشر شد که توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. در سال 1400 و در رونمایی از این پرنده بدون سرنشین غول پیکر که مقارن با پیروزی انتفاضه جدید فلسطینیان بود، نام «غزه» برای این پهپاد جدید عنوان شد تا نشانی از تکرار پیروزی‌های مقاومت بر دشمن اشغالگر باشد.
که جهش قابل توجهی در ویژگی‌های پروازی نسبت به پهپاد شاهد 129 دارد؛ غزه در مشخصات ظاهری نیز ابعاد بزرگ‌تری نسبت به شاهد 129 دارد که بارزترین مشخصه آن افزایش طول بال آن است و همین بال‌های بزرگ غزه را قادر به حمل تعداد بیشتری بمب کرده که به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه، این پهپاد می‌تواند 13 بمب را حمل کند؛ همچنین گفته می‌شود یک فناوری جدید برای حمل بمب در این پهپاد در نظر گرفته شده که مکانیزم آن در نوع خود جالب و ابتکاری است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پس از بازدید از این نمایشگاه، در جمع فرماندهان و مسئولان دانشگاه علوم و فنون هوافضای عاشورا، بازدید از این نمایشگاه را شیرین و مطلوب خواندند و مهم‌ترین ویژگی آن را برشمردند. ایشان رسیدن به چنین دستاوردهای علمی را ناشی از انگیزه متکی بر عزم و ایمان دانستند و تأکید کردند:
رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از ویژگی‌های نمایشگاه هوافضای سپاه را، برشمردند و خاطرنشان کردند: البته نباید به سطح کنونی موفقیت‌ها راضی بود زیرا بخش‌های مختلف نظامی و غیرنظامی در دنیا به صورت مستمر در حال حرکت و پیشرفت هستند و ما باید تلاش کنیم تا عقب نمانیم.
در همین راستا، با به گفت‌وگو نشستیم تا ابعاد بیشتری از دستاوردها و پیشرفت ایران در زمینه پهپادی را بررسی کنیم.
ایمنا: در سال‌های اخیر شاهد سرمایه گذاری در حیطه پهپهادی بوده‌ایم، دلیل حرکت به سمت تولید پهپاد چیست و چه مزیت‌هایی مسئولین امر را به سرمایه گذاری در حوزه پهپهادی تشویق کرده است؟
شلتوکی: برای پاسخ به این سوال باید به ویژگی‌های سامانه‌های بدون سرنشین اشاره کرد، اولین و مهمترین ویژگی سامانه پهپادی، بدون سرنشین بودن آن است زیرا جان افراد در معرض خطر نیست و عامل نیروی انسانی را تهدید نمی‌کند. دلیل دیگر این است که استفاده از پهپادها مقرون به صرفه است، بدین معنا که برای مثال تصور کنید در یک منطقه مرزی برای مراقبت از آن منطقه می‌توانیم در یک فاصله‌ای ده‌ها برجک نگهبانی با استفاده از پرسنل و نیروی انسانی احداث کنیم و آنجا سربازهایی را مستقر کنیم تا از آن محدوده محافظت کنند که این کار هم هزینه بر است و هم جان نیروی انسانی را نیز به خطر می‌اندازد. اما وقتی می‌شود با استفاده از پهپهادی که 24 ساعت مداومت پروازی و قابلیت حمل سلاح دارد و مجهز به سامانه‌های شناسایی و رصدی است همین کار را با کیفیت بهتری انجام داد، بهتر است از پهپاد استفاده شود زیرا هم هزینه کمتری دارد و هم کارآمدتر است و به دلیل استفاده از ابزار، دقتی بسیار بیشتر از دقت نیروی انسانی دارد. پس طبیعتاً با استفاده از این فناوری می‌شود کارهای مهمی را انجام داد.
نکته دیگر این است که ما با استفاده از پهپاد به دلیل اینکه یک وسیله پرنده است، می‌توانیم به نقاطی دسترسی پیدا کنیم که شاید از طریق زمینی دسترسی پیدا کردن به آنها سخت‌تر باشد.
مجموع این ویژگی‌ها باعث شده است که طی سال‌های گذشته مسئولین امر توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند و به سمت سرمایه گذاری در آن حرکت کنند.
ایمنا: مسئولان نظامی ما اخیراً بارها اشاره کردند که مشتریان پهپادی زیادی داریم، این مشتریان عمدتاً در حال حاضر چه کشورهایی هستند و علت اصلی اقبال به پهپادهای ایرانی از نظر شما چیست؟
شلتوکی: کشورهای مختلفی مشتری خرید پهپاد از ما هستند که شاید به دلایل مختلفی نشود از آنها نام برد اما اگر به طور مشخص بخواهیم اشاره کنیم، سال گذشته بحث افتتاح خط تولید پهپادهای ایرانی در کشور تاجیکستان را به صورت رسمی و علنی داشتیم و یک خط تولید پهپاد ابابیل 2 در کشور تاجیکستان راه اندازی شد و کشورهای مختلفی نیز خواهان این وسایل پرنده بدون سرنشین از ما هستند، زیرا سلاح ایرانی یکی از مزیت‌های بزرگی که دارد این است که درس عملی خود را در صحنه‌های نبرد پس داده است. در ادبیات نظامی و در حوزه تخصصی نظامی سلاحی که در میدان جنگ امتحانش را پس بدهد یک سلاح بسیار قابل اعتماد و اطمینان است و سلاحی محسوب می‌شود که خواهان دارد. این علتی است که کشورهای مختلف به دنبال به دست آوردن و خرید پهپاد از ما هستند.
نکته بعدی این است که تولیدات جمهوری اسلامی ایران بسیار مقرون به صرفه تر از دیگر کشورها است و وقتی که این دو ویژگی یعنی کارآمدی و به صرفه بودن را در کنار یکدیگر قرار دهیم، باعث می‌شوند کشورهای زیادی نسبت به خرید پهپاد از جمهوری اسلامی ایران اقبال داشته باشند.
ایمنا: در جنگ و درگیری‌های اخیر محور مقاومت با رژیم صهیونیستی، شاهد استفاده نیروی‌های مقاومت از پهپادها بوده‌ایم که به نظر می‌رسد ایران در این زمینه نقش مؤثری داشته است. صدور این تکنولوژی به کشورهای محور مقاومت از چه طریقی بوده و تاکنون چه مزیت‌هایی به همراه داشته است؟
شلتوکی: صدور این فناوری به صورت انتقال دانش بوده است یعنی جمهوری اسلامی دانش فنی خود را در حوزه ساخت تجهیزات و پرنده‌های بدون سرنشین به گروه‌های مقاومت و کشورهایی که دوست ما هستند و همچنین کشورهایی که با ما اشتراک گفتمانی دارند به صورت انتقال دانش انجام داده است، زیرا خود کشورهای مقاومت و گروه‌های وابسته به آنها از توانمندی قابل توجهی برخوردار هستند و در حقیقت جمهوری اسلامی تنها دانش خود را در اختیار آنها قرار داده و آنها از این دانش استفاده کرده‌اند و خودشان موفق به تولید پهپاد شده‌اند.
مزیت‌های این تکنولوژی برای محور مقاومت طی سال‌های گذشته در عملیات‌های مختلفی که انجام شده است به اثبات رسیده است، چه عملیات‌هایی که مقاومت اسلامی در عراق علیه آمریکایی‌ها انجام داده و می‌دهد، چه در عملیات‌هایی که انصارالله طی سال‌های گذشته انجام داده، چه در عملیاتی که حزب الله علیه رژیم صهیونیستی در ماجرای میدان گازی کاریش انجام داد و همچنین وقایع بعد از آن، همه حاصل و ثمره توسعه قدرت پهپادی در محور مقاومت است. از سوی دگیر، به دلیل اینکه در محور مقاومت چابکی و چالاکی یگان‌های عمل کننده بسیار مهم است، پهپاد این مزیت چابکی و چالاکی را نیز به گروه‌های نظامی مقاومت اضافه کرده است.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/797136/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عرضه «روایت انحراف» در کتابفروشی‌ها

«مردی از جنس مس و خاک» به چاپ چهارم رسید

آخرین نطق رشیدی کوچی در مجلس: مورد غضب مافیای خودرو هستم

گزارش آمنه‌سادات ذبیح‌پور از اعتراض دانشجویان آمریکایی علیه اسرائیل

دیپلمات سابق: ترکیه، هند، برزیل و ژاپن خیلی از ما در آفریقا جلوتر هستند

سکه‌های مرکز مبادله کاملا استاندارد است

بیانیه جدید گردان‌های قسام درباره دلیل عدم آزادی اسیر آمریکایی

دستگیری 22 نفر از عوامل درگیری و تیراندازی در هویزه

تجمع دانشجویان مراغه در حمایت از آزادی خواهی دانشجویان جهان

عضو ارشد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی: آزادی اسرای اسرائیلی مهم‌تر از حمله به رفح است

اعزام 14 هزار خوزستانی زائر اولی به مشهد در دولت سیزدهم

دانشگاه مشهد صحنه محکومیت خشونت آمریکا علیه حامیان فلسطین

بیش از 18 هزار تن کلزا در شوش و کرخه برداشت شد

نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین

تجمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد شهرکرد در حمایت از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

موعود شمخانی کیست؟

کاریکاتور/ رسوایی آزادی بیان در آمریکا

آماده‌باش در 14 استان درپی احتمال رگبار و وزش باد شدید

زمان پایان لیگ بیست و سوم مشخص شد + برنامه بازی ها

آماده‌باش هلال احمر در پی احتمال بارش شدید باران در 13 استان

صادرات دفاعی فرانسه به اسرائیل به کم‌ترین حد رسید

حمایت دانشجویان دانشگاه‌های استان از جنبش دانشگاهیان اروپا و آمریکا

شهادت جانباز 70 درصد سیلاوی در اهواز

حملات حزب‌الله به چند پایگاه صهیونیستی

نادر طالب زاده: خط من خط انقلاب است

بازی جالب جمله‌های پشت وانتی با «سیاوش مفیدی»

جایزه‌ای به نام «اکبر زنجانپور» اهدا شود

همکاری فعالانه «اسپیلبرگ» با کمپین جو بایدن

چهره ها/ نوشته احساسی «حامد بهداد» در سوگ هوادارش

تولد چهل و یک سالگی «افسانه پاکرو»

ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D

حرف هر واعظی در مردم اثر نمی‌کند، وگرنه روضه خوانی‌ها و وعظ کم نیست

تورم فروردین کدام بخش اقتصاد بیشتر بود؟ پفک و اسنک رکوردار شدند

شورای اسلامی شهرصیدون بعنوان شورای شهر برتر استان خوزستان معرفی و تجلیل شد

محمدرضا سنگ‌سفیدی :برای جام جهانی فوتسال سورپرایز داریم

چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟

کارشناس اقتصادی: قیمت‌ها را در ایران مخفیانه جهانی کردید و با صداقت با مردم رفتار نکردید

معنی ضرب المثل جالب "از شیر مرغ تا جان آدمیزاد"

تصاویری متفاوت از نمایندگان مجلس در حال اهدای خون

واکنش رئیسی به رفتار خشونت‌آمیز پلیس آمریکا علیه دانشجویان: چهره بی‌روتوش غرب نمایان شد

ماجرای یک دروغ‌پردازی؛ استاد ایرانی دانشگاه آرکانزاس در زندان اوین است؟

وزیر صمت: مردم مشتاقانه حاضرند چند ساعت برق نداشته باشند ولی برق به تولید برسد

عملیات «وعده صادق» امید به مقاومت در سایر کشورها را افزایش داد

شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است

دستگیری 22 نفر از عوامل تیراندازی در هویزه

پزشک متخلف در اهواز محکوم به پرداخت جزای نقدی شد

دستگیری 22 نفر از عوامل درگیری و تیراندازی در هویزه خوزستان

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران: سکه‌ های حراج شده کاملاً استاندارد بانک مرکزی است/ مراقب فریب سودجویان باشید

آلبوصبیح: استقلال را فراموش کردیم

آبشک به‌دنبال اتفاقی شیرین در قلب اهواز