پیام خوزستان

آخرين مطالب

شالیزارهای خرمشهر امسال پربرکت اما مشکلات همچنان پابرجا مقالات

شالیزارهای خرمشهر امسال پربرکت اما مشکلات همچنان پابرجا
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - آبان امسال بوی دیگری دارد. از میدان عشایر خرمشهر به سمت روستا‌های غرب کارون که حرکت کنی کافیست پنج کیلومتر بیشتر به دل جاده بزنی تا بوی خوشش تو را به دل مزارع بکشاند. آنقدر مشامت از بوی عطرش لبریز می‌شود که به راحتی می‌تواند تو را در دام بیندازد و آنجا را با شالیزار‌های شمال کشور اشتباه بگیری، انگار نه انگار این جا خرمشهر است و هوای گرم تابستانش هیچ شباهتی با خنکای استان‌های شمالی ندارد.
اما نکته‌ جالب همین جاست که خرمشهر در فصل زراعی تابستانه با وجود چنین آب و هوایی حدود هفت هزار و 500 هکتار شالیزار را در دل خود جای می‌دهد.
در 2 سال گذشته به دلیل تنش آبی موجود در منطقه ممنوع شده بود، اما با پر شدن ذخایر آبی سد‌ها، این روز‌ها حاصل دسترنج ماه‌ها زحمت شالیکاران خرمشهری به ثمر رسیده و مزارعشان پر از خوشه‌های شلتوک شده است. لبخند جاری شده بر لبان کشاورزان و تلاش بی وقفه آن‌ها برای برداشت محصولشان نشان از پرثمر بودن این فصل زراعی دارد، اما پای درد دلشان بنشینی مشخص می‌شود وضعیت خیلی هم بر وفق مراد نبوده و سبب ساز گلایه‌های زیادی از سوی آن‌ها شده است.
تلخی ، مهیمان ناخوانده شادی شالیکاران فیصل هاشمی یکی از کشاورزان روستای دیم بن نجم که خود را شالیکار 12 ساله این شهرستان معرفی می‌کند می‌گوید: امسال برایم بهترین سال کاشت برنج در طول این سال‌ها بوده و محصولم نسبت به گذشته حدود 35 درصد بیشتر شده است.
او علت این موضوع را بهبود یافتن وضعیت کمی و کیفی آب کشاورزی در منطقه اعلام می‌کند، اما در عین حال از گرانی آب‌های کشاورزی هم گلایه‌هایی داشت.
آقای دیلمی یکی از کشاورزان روستای سویچتی 3 خرمشهر هم می‌گوید: این همه‌ی ماجرا نیست و حمایت نکردن دولت از شالیکاران خرمشهری در زمینه خرید تضمینی باعث شده که ما هر کیلو شلتوک برداشت شده‌ی خود را به قیمت 17 هزار تومان به فروش برسانیم.
این کشاورز ذخیره شلتوک را هم به دلیل نبود دستگاه خشک کن در این شهرستان نا ممکن می‌داند و ادامه می‌دهد: عمر شلتوک درو شده بین 24 تا 48 ساعت است اگر دیر بنجبیم و آن را خشک نکنیم یا به کارگاه شالیکوبی نسپاریم می‌سوزد و زحمت چند ماهمان به باد می‌رود.
او از نبود در سطح آبادان و خرمشهر هم گلایه می‌کند و دلیل آن را دلال بازی و نفوذ واسطه گری می‌داند و حاصلش را پرداخت تکه تکه پول کشاورزان آن هم پس از سه یا چهار ماه اعلام می‌کند.
او می‌گوید: با این اوصاف دیگر کشت برنج برای هیچ کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد و من به اتفاق چندین شالیکار خرمشهری دیگر سال دیگر برنج نمی‌کاریم.
سخاوت کارون ابراهیم پروین هم می‌گوید: میانگین‌ای سی شوری آب در رودخانه کارون طی فصل زراعی تابستانه امسال به دلیل پر بودن ذخایر سد‌ها 2 هزار و 700 میکروموس بود.
در حالی که این مسئول میزان شوری آب در تابستان 1400 و 1401 را بین 5 هزار تا 800 میکروموس اعلام می‌کند.
او در خصوص گلایه کشاورزان از گران بودن هزینه آب هم آب بهای زمین‌های کشاورزی هر شهر بر اساس آمارنامه‌ی جهاد کشاورزی تعیین می‌شود که میزان تولید محصولات زراعی هر سال تعیین شده است، البته ناگفته نماند که بنا بر قانون همواره یک درصد محصولات تولید شده آب بهای کشاورزان می‌شود.
قاسم اسدی مدیر روابط عمومی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی هم در واکنش به کافی نبودن سهمیه سوخت کشاورزی گفت: پس از اعلام درخواست کشاورزان در خصوص سوخت مورد نیازشان در سامانه‌ای تعریف شده، جهاد کشاورزی بر اساس متراژ زمین زراعی میزان سوخت مورد نیاز را مشخص کرده و نامه‌ای را به سمت شرکت فرآورده‌های نفتی هدایت می‌کند تا بازدید‌های میدانی لازم از راستی آزمایی تراکتور‌ها انجام شود.
او همچنین تاکید می‌کند ملاک سهمیه سوخت اختصاص یافته به کشاورزان خرمشهری بر اساس میزان تعیین شده از سوی جهاد کشاورزی است و شرکت ملی پخش فرآورده‌های منطقه آبادان نمی‌تواند دخل و تصرفی در آن داشته باشد.
حسین عبیداوی نماینده نظام مهندسی کشاورزی در خرمشهر، اما دلیل کافی نبودن را مربوط به مدیریت‌های غلط در سطح سازمان جهاد کشاورزی می‌داند و می‌گوید: هنگام تعیین سهمیه به سن و عملکرد تراکتور‌ها توجهی نمی‌شود و طبیعی است که یک تراکتور قدیمی مصرف سوخت بیشتری نسبت به یک تراکتور جدید دارد و همین موضوع سبب می‌شود که سهمیه سوخت هر کشاورز تنها نیاز فعالیت یک روزش را تامین می‌کند و ناچار به خرید سوخت با نرخ آزاد می‌شود.
البته بنا بر اظهارات این نماینده نظام مهندسی کشاورزی در خرمشهر سال‌های گذشته سهمیه‌ی خوبی به کشاورزان تعلق می‌گرفت، اما در 2 سال اخیر اجرای برنامه‌های مبارزه با سوخت قاچاق و فروش آزاد آن سهمیه سوخت کشاورزان کاهش یافت.
او تاکید می‌کند شرکت پخش فرآورده‌ها باید این موضوع را هم در نظر بگیرد که اگر کشاورزی بخواهد بخشی از سوخت خود را به صورت آزاد بفروشد حجم آن به قدری نیست که بتواند آن را قاچاق کند و فروشنده آن کسی جز کشاورز هم منطقه‌ای خود نیست پس نمی‌توان آن را قاچاق نامید.
قرارگیری شلتوک در فهرست زراعات خرمشهر یاسر شریفی مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر، اما نبود دستگاه خشک کن در سطح شهر را رد می‌کند و می‌گوید: 10 دستگاه خشک کن با ظرفیت استخر‌های 10 تنی در خرمشهر وجود دارد، اما کفاف حجم محصولات کشت شده را نمی‌دهد و خریداری آن نیازمند پیش قدم شدن سرمایه گذاران است.
او علت نبود کارگاه شالیکوبی در آبادان و خرمشهر را نیز فصلی بودن کشت برنج اعلام می‌کند و می‌گوید: این کارگاه‌ها در شهرستان‌هایی مانند شادگان، کارون، شوشتر و اهواز بیشتر است، چون کشت برنج به صورت متمرکز و دائمی در آن شهر‌ها انجام می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر در خصوص کافی نبودن سهمیه سوخت کشاورزی نیز اینگونه پاسخ می‌دهد: امسال برای نخستین سالی است که کشت برنج در طرح کارشناسان کشاورزی برنج کشت شده در خرمشهر نوعی برنج محلی است که به علت بالا بودن کیفیت، دارای بازار خوبی است، اما با توجه به ارزان خریدن دلالان از کشاورزان و مشکلات موجود اگر چاره‌ای برای این موضوع پیدا نشود رفته رفته دیگر هم کشاورزی رغبت به کشت این محصول نمی‌کند و هم عدم استفاده از منطقه زمینه ساز مهاجرت بیشتر روستاییان به شهر و افت اقتصاد روستا‌ها می‌شود.
یادآوری فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از کشاورزی نشان می‌دهد که سازمان‌های مختلف در این زمینه باید قدری بیشتر از کشاورزان به ویژه در جنوب غرب کشور به ویژه منطقه آزاد اروند حمایت کرده و از دغدغه هایشان بکاهند چرا که این افراد همان‌هایی هستند که در با وجود تمام محدودیت‌ها و محرومیت‌ها سالیان درازی است این پیشه را برای فرزندان خود به ارث می‌گذارند تا با چرخیدن چرخ فعالیت‌های زراعی، کشور را به نقطه خود کفایی در تولید محصولات کشاورزی نزدیک‌تر کنند و در مقابل این تلاش تنها کمی حمایت را از مسئولان مطالبه می‌کنند.
فرآیند برداشت برنج از آغاز آبان شروع شده پیش بینی شده تا پایان آبان ماه حدود 33 هزار و 750 شلتوک از مزارع خرمشهر برداشت شود.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/792813/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تو را با غیر می‌بینم صدایم در نمی‌آید

اظهارات قالیباف به مناسبت فرارسیدن روز شوراها

جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه که ساختاری مشابه «لنست» روسی دارد

تکذیب شایعه تغییر رئیس سازمان سینمایی

دسته گل نقی معمولی تو سربازی!

فیلم سینمایی تاریخی در راستای فرهنگ رضوی ساخته می‌شود

رفیق تو تحت هر شرایطی کنارته

همه آمده بودند برای تولد «آتیلا»

پایان سلطه کمدی‌ها: «مست عشق» صدرنشین تازه گیشه

این بشقاب‌پرنده به جای آسمان، زیر دریا شناور می‌شود!

فولاد خوزستان بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد ایران

پیش‌بینی برداشت 350 هزار تن چغندرقند در دزفول

حمایت میزبان کاپ 29 از تداوم سرمایه‌گذاری‌ها در صنایع نفت و گاز

بزرگ‌ترین بازار انرژی پاک جهان در اختیار کدام کشور است؟

قرارداد سرخیو کونسیسائو روی هوا!

نشست خبری پائز با حضور اصحاب رسانه آغاز شد

نادال: رولان گاروس مهمترین تورنمنت من است

تماس‌های غیررسمی با عبدی برای هدایت پرسپولیس!

افغانستان راهی جام جهانی شد؛ شاگردان مرتضایی شگفتی ساز شدند

‏تداوم کاهش ‎تورم تولیدکننده در فروردین‌ 1403

آمار نگران‌کننده از وضعیت کارگران؛ بیش از 96 درصد قراردادهای کار موقت هستند!

از تو بگذشتم و بگذاشتمت با دگران

لابی‌های سنگین در راهروهای مجلس برای صندلی ریاست

مراسم تشییع همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی (ره)

فرمانده نهاجا: ارتش در تمام بحران‌ها در کنار مردم خواهد بود

معاون وزیر خارجه به عربستان رفت

انفعال رژیم اردن در برابر جبهه مقاومت

مقاومت فلسطین: تنها در صورت تغییرات اساسی پیشنهاد اسرائیل پذیرفته می‌شود

کشتی خوزستان روی ریل موفقیت قرار گرفته است

اوقات شرعی نهم اردیبهشت ماه به افق آبادان و خرمشهر

چهره برتر هنر انقلاب اسلامی خوزستان معرفی شد

انتشار فراخوان جشنواره ملی فعالان دفاع مقدس و مقاومت

پای کار استقلال ملاثانی بوده ایم/ وقت حمایت ازتیم‌های خوزستان است

تداوم پایداری جوی در آبادان و خرمشهر

سروش پول می خواد تا راضی به طلاق بشه؟

تا کی میخواستی از من مخفی کنی؟!

شوآف محمدرضا گلزار با تسلا سایبرتراک جدیدش

ما تا به حال چیزی را لمس نکرده ایم!

یک پیش‌بینی تازه درباره قیمت ارز، طلا، مسکن و خودرو/ مسیر احتمالی قیمت ها را ببینید

آغاز به‌ کار جشنواره شعر رضوی عربی در هویزه

مناسبت روز/ یکشنبه، 9 اردیبهشت‌ماه

علت خط خوردن کریم بنزما از لیست الاتحاد

هامان: رئیس باید همین امشب از توخل عذرخواهی کند!

پایان کار جوانان دوومیدانی ایران در قهرمانی آسیا تنها با 2 مدال

همدان میزبان چهارمین اردوی تیم ملی هاکی سالنی آقایان

برای کسب سهمیه تحت فشارم

عدم دعوت به اردوی تیم ملی فرنگی؛ گرایی کشتی نمی‌گیرد؟

پیروزی لیکرز با آمار خیره‌کننده دیویس

سلمانی با 2 خانواده شهید و جانباز متوفی و 2 آزاده و جانباز دیدار کرد

دیدار استاندار بوشهر با خانواده «شهید والامقام عابدین بهفروز»