پیام خوزستان

آخرين مطالب

جمعیتی 30 هزار نفری که پل ندارند / لزوم تسریع در ساخت پل عنافچه مقالات

  بزرگنمايي:

پیام خوزستان- مردم دهستان عنافچه از توابع شهرستان باوی سال‌ها است که در انتظار پل برای تردد به شهر ملاثانی به منظور انجام امورات روزمره زندگی خود هستند. دهستان عنافچه به صورت یک جزیره در محاصره رودخانه کارون است از این رو مردم منطقه برای تردد به شهر ملاثانی باید به ناچار از عرض این رودخانه عبور کنند.

پل شناوری که سال‌ها بر روی این رودخانه برای تردد مردم دهستان عنافچه به شهر ملاثانی نصب شده بود به دلایل مختلف از جمله بالا آمدن آب و یا شاخ و برگی که در رودخانه شناور است و آسیب و شکستی پل جمع آوری و مردم برای تردد به شهر ملاثانی از قایق استفاده می‌کنند.

نبود امکانات و مدرسه و مرکز درمانی در این دهستان باعث شده تا مردم این منطقه ملزم به تردد به شهر ملاثانی شوند و وجود پل بین این 2 منطقه یک امر بسیاری ضروری و حیاتی است. نزدیکترین شهر به این دهستان ملاثانی مرکز شهرستان باوی است که مردم این دهستان تمامی امورات خود را در این شهر انجام می‌دهند.

مردم این دهستان برای عبور از این رودخانه روزانه در کنار خطری که آنها را تهدید می‌کند باید طی روز چندین بار هزینه رفت و برگشت به دهستان را پرداخت کنند که برای مردم محروم این منطقه یک بار هزینه‌ای است.

در حال حاضر 2 قایق در عرض رودخانه کار جابه‌جایی مردم این منطقه را انجام می‌دهند که با پیگیری فرماندار و فرمانده سپاه شهرستان باوی 2 فروند قایق موتوری نیروی دریایی سپاه به آنها جهت تردد دانش آموزان اضافه شده است

عملیات اجرایی ساخت پل ثابت دهستان عنافچه به طول 426 متر و عرض 12 متر از سال 1398 آغاز شده اما روند احداث پل کُند است.

به گفته معاون عمرانی استاندار خوزستان هزینه‌ای که برای ساخت این پل برآورد شده 2 هزار و 560 میلیارد ریال است. در سفر اول رئیس جمهور به خوزستان یک هزار میلیارد ریال از محل مسئولیت‌های اجتماعی نفت به ساخت این پل اختصاص داده شده است.

درخواست برای نصب مجدد پل شناور

چندی قبل نماینده ولی فقیه در استان خوزستان در حاشیه بازدید از محل تردد اهالی روستای عنافچه از فرمانده کل سپاه پاسداران و فرمانده نیروی زمینی ارتش خواستار نصب مجدد پل شناور روستای عنافچه شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدنبی موسوی‌فرد در حاشیه بازدید از محل تردد اهالی روستای عنافچه که به علت نبود پل از قایق برای تردد استفاده می‌کنند خطاب به سردار سلامی، فرمانده سپاه و امیر حیدری، فرمانده زمینی ارتش خواستار نصب پل شناور این روستا تا زمان تکمیل پل ثابت در حال احداث برای این منطقه شد.

وی با اشاره به تردد دانش‌آموزان، معلمان، زنان و کودکان و دیگر اهالی روستا با قایق از رودخانه و احتمال وقوع خطرات جانی گفت: در حال حاضر نصب پل شناور مطالبه و خواسته مردم این روستا است.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان از مسئولان استانی خواست نسبت به عملکرد خود بی تفاوت نبوده و در آن تجدیدنظر کنند.

وی به وعده چندین ساله ساخت یک پل برای این روستا از سال‌های گذشته تاکنون اشاره کرد و گفت: این روستا بیش از 30 هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است و حل مشکل آنها می‌بایست سال‌های قبل انجام می‌شد با این حال انتظار می‌رود مسئولان با کار جهادی رفع مشکل اهالی روستا را تسریع بخشند.

حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی‌فرد همچنین به مشکلات و حوادثی که در نبود پل برای روستاییان در این مسیر از گذشته تاکنون رخ داده است اشاره کرد و گفت: وقتی چنین شرایطی را می بی نم شرمنده مردم می‌شوم.

توافق برای نصب پل شناور

محمد حمیدی شهر ملاثانی مرکز شهرستان باوی نیز در خصوص آخرین پیگیری‌های صورت گرفته برای وضعیت پل شناور در گفتگویی با خبرنگار مهر اظهار کرد: در راستای حل مشکل تردد اهالی روستای عنافچه، دوشنبه 10 مهرماه جلسه‌ای با حضور خانچی معاون عمرانی استاندار، نیکو مدیر برنامه و بودجه استان، شیرازی مدیر کل مدیریت بحران استان، بیات مدیر کل راه و شهرسازی و فرماندار باوی تشکیل شد؛ در این جلسه مقرر شد مبلغی به حساب گروه 422 ارتش واریز شود و بلافاصله پس از واریز مبلغ در کمتر از 72 ساعت ارتش نسبت به نصب پل شناور بر روی رودخانه کارون اقدام کند.

وی افزود: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته توسط فرماندار باوی، مراحل اداری کار به اتمام رسیده، برنامه و بودجه استان مبلغ را به حساب راه و شهرسازی واریز کرده است و قرار بر این بود که روز چهارشنبه هفته گذشته این پول به حساب ارتش واریز شود تا طبق صحبت‌های صورت گرفته با امیر بیدادی ارشد نظامی ارتش و سرهنگ فرقانی فرمانده گروه 422 این هفته مستقر شده و کار خود را آغاز کنند.

شهردار ملاثانی در خصوص پل موقت غرق شده گفت: این پل قرار بود به صورت موقت بر روی رودخانه کارون نصب شود اما از آنجایی که پروژه پل ثابت به اتمام نرسید، پل به مدت هشت سال بر روی رودخانه کارون شناور بود لذا طولانی شدن زمان موجب شد ایراداتی پیش بیاید و پول فرسوده شود در نتیجه حدود 6 ماه پیش به زیر آب رفت.

حمیدی ادامه داد: در خصوص احداث پل جدید، ارتش اقداماتی را انجام داده اما از آنجایی کار نیازمند اعتبارات بود پس از واریز مبلغ در هفته جاری ارتش مستقر می‌شود و عملیات روانه کردن پل شناور را انجام می‌دهد.

سرعت یافتن ساخت پل ثابت

وی در خصوص روند کار احداث پل ثابت عنوان کرد: این پروژه در سال‌های گذشته با مشکلات زیادی مواجه بود که عمدتاً به دلیل عدم تأمین مالی بوده است اما به با روی کار آمدن دولت سیزدهم اعتبارات خوبی به این پروژه تزریق شد. در 6 ماه اخیر روند احداث پل سرعت قابل قبولی پیدا کرده و اکنون حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

شهردار ملاثانی با بیان اینکه به لحاظ تأمین اعتبار هیچ مشکلی در پروژه پل ثابت وجود ندارد، تصریح کرد: معاونت عمرانی استانداری و سازمان برنامه و بودجه استان اعتبارات لازم برای این پروژه را تأمین کرده‌اند؛ در حال حاضر 250 میلیارد تومان تأمین اعتبار صورت گرفته که تاکنون پیمانکار 130 میلیارد تومان جذب کرده است، مابقی پول نیز آماده است که به محض ارائه صورت وضعیت توسط پیمانکار هزینه‌ها پرداخت شود.

حمیدی بیان کرد: طبق آخرین بازدید صورت گرفته، روند کار رضایت بخش بوده و با پیمانکار پروژه صحبت داشته‌ایم که طبق زمانبندی اعلام شده قرار است تا تابستان سال آینده پل به بهره‌برداری برسد. ان شاء الله با بهره‌برداری این پل، مشکلات شهروندان در این خصوص مرتفع شود.

لزوم نصب پل شناور

سید محسن البرزی فرماندار شهرستان باوی نیز اظهار کرد: در خصوص پل عنافچه تلاش و پیگیری‌های زیادی انجام داده‌ایم، استاندار خوزستان نیز به جد پیگیر بود و مسئله را در هیئت دولت مطرح کرد در نهایت مقرر شد قرارگاه 422 کار را انجام دهد اما متأسفانه اقدامی صورت نگرفته است؛ ضمن تشکر از ارتش بابت تمام زحماتی که در هشت سال اخیر متحمل شده است اما انتظار داریم این پل به سرعت نصب شود.

وی افزود: انتظار داشتیم که در مهرماه پل را نصب می‌کرد تا پیش از اینکه اتفاق تلخی رخ دهد، کام مردم با نصب پل شیرین می‌شد؛ اعلام کرده‌ام اگر وزارت کشور یا مدیریت بحران، اعتبار را تأمین نکنند بنده خودم به صورت کامل هزینه را در اختیار ارتش قرار می‌دهم.

فرماندار باوی گفت: شاید تصور بر این باشد که ما به این مسئله توجهی نداریم در صورتی که بنده بارها به استانداری و مسئولان دیگر در این خصوص مراجعه داشتم و از روزی که به من مسئولیت داده شد اولویت اصلی ام پل عنافچه بوده است و قول می‌دهم که به زودی این کار انجام شود.

البرزی با بیان اینکه از جانب دولت هیچ کاستی وجود نداشته است، تصریح کرد: پل ثابت هیچ اعتباری نداشته و رئیس جمهور 100 میلیارد تومان اعتبار به آن اختصاص داد همچنین امسال 200 میلیارد تومان اعتبار برای این پول در نظر گرفته شد که سبب شد تا برای ساخت پل ثابت مشکل اعتباری وجود نداشته باشد اکنون نیز کار با سرعت در حال انجام است.

وی اظهار کرد: پل ثابت در حال حاضر 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کار در حال انجام است که تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده به صورت کامل آماده خواهد شد بر همین اساس پل شناور را تنها برای حدود هفت ماه نیاز داریم.

تصاویر دانش آموزانی که برای تحصیل مجبور به سوار شدن در قایق‌های نه چندان ایمن هستند تا عرض رودخانه را طی کنند و از دهستان خود به مدرسه بروند یا به دهستان خود بازگردند هر ساله در ایام بازگشایی مدارس در شبکه‌های خبری و فضای مجازی دست به دست می‌شود در حالی مشکل جمعیت 30 هزار نفری دهستان عنافچه باید سال‌ها پیش از این حل می‌شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/779098/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحمایت از دانشجویان آمریکایی

رفتار پلیس با دانشجویان آمریکایی ادعای دروغین آزادی بیان در این کشور را نشان داد

دانش‌آموزان زمینه ساز آزادی زندانیان جرایم غیر عمد شدند

پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز

سکه‌های حراج مرکز مبادله کاملا استاندارد بانک مرکزی است

دانش‌آموزان 3 زندانی جرایم غیر عمد را آزاد کردند

حمله جدید حزب الله به مواضع نظامیان صهیونیست

انتقاد شدیدالحن از حکم اعدام توماج | کسانی عمدا حیثیت نظام را بر باد می‌دهند؟

حمایت دانشگاه علوم پزشکی آبادان از دانشجویان آمریکا و مردم غزه

لزوم حمایت شوراها از شهرداران/ نفوذ از بیرون سبب ایحاد اختلاف در شورا می‌شود

دانش‌آموزان بدهی 3 زندانی جرایم غیرعمد را پرداخت کردند

فیلم| تجمع دانشگاهیان بجنورد در حمایت از دانشجویان آزادی‌خواه آمریکا

تغییر زیاد در مدیریت شهری آسیب‌ جدی به شهر وارد می‌کند

قلعه خواجه لرزید

پیکر مطهر پدر شهیدان بابایی ملکشاه در بابل تشییع شد

چشم‌انداز روشن توسعه همکاری نفتی ایران و آفریقا طی 2 دهه آینده

رویکرد مثبتی را در بهینه‌سازی مصرف گاز در دولت سیزدهم شاهد هستیم

ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی طراحی شد

ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی تولید شد

حمله به رفح دور اما نزدیک!

بیش از 50 مربی و معلم خوزستانی با رهبری دیدار می‌کنند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/09

سکه‌های حراجی مرکز مبادله استاندارد است؟

تجمع دانشجویان همدانی در حمایت از آزادی خواهی دانشجویان جهان

بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است

کیش با کسب بالاترین امتیاز در4 شاخصه سرمایه گذاری، صادرات، بهبود فضای کسب و کار و ارزش تولیدات برتر شد

خواندن داستان جالب مولوی به نام کودکان مکتبی

خواندن شعر انگیزشی و زیبا از اقبال لاهوری

روحانی اصولگرا: مردم نباید در طول دوران خدمت نمایندگان را به حال خود رها کنند

نظر کوشکی درخصوص انتخاب رئیس مجلس آینده

مهدی آیتی: تندروها در مجلس آینده با قالیباف معامله می‌کنند نه رقابت

چهره ها/ عکس دیده نشده از زوج عاشق سریال «نون خ»

دلیل استقبال تماشاگران ایرانی از «مست عشق» فاش شد

جدایی بهتاش از نقی!

من به دخترت اعتماد کردم ولی اون به من خیانت کرد!

آنونس تازه ترین قسمت از سریال افعی تهران

دیالوگ سینا مهراد در شادروان

«اردلان» به «مریم» پناه می برد

معرفی داوران بخش سینمای «اقوام»؛ از نیکی کریمی تا حامد بهداد

تکامل کووید در درون بدن مردی هلندی!

ساخت ماده پلیمری دوبعدی که عملکردی شبیه به گرافن دارد

دستگیری یکی از معاونان سابق منطقه آزاد اروند

تجمع بازنشستگان کارگری در شوش

پلمب یک واحد قصابی به‌دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز

بیش از 50 مربی و معلم خوزستانی با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند

تلاش پزشکان سپاهان برای حضور اسدی برابر پرسپولیس

اوسمار حافظه بازیکنان پرسپولیس را فرمت کرد

بوکایو ساکا: هر چقدر می‌خواهید روی من خطا کنید!

گل اول ایران به تایلند توسط مهدی کریمی

رفع محرومیت مختاری و حضور فرنگی‌کار ایران در تمرینات