پیام خوزستان

آخرين مطالب

جزئیات و پیامدهای سیاسی و اقتصادی آزادی پول‌های بلوکه‌شده در کره مقالات

جزئیات و پیامدهای سیاسی و اقتصادی آزادی پول‌های بلوکه‌شده در کره
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - این پول ها احتمالا در دو تا بانک در قطر و عمان سپرده می شود و زیر نظر بانک های دیگری که شعبات آمریکایی هستند در جهت نیازهای خوراکی ،مواد غذایی و مواد دارویی فقط مورد استفاده قرار می گیرد و پولی به دست ایران نمی رسد
بالاخره پس از سال ها انتظار و ماه ها کشمکش و لابی دیروز خبر آزادی پول های ایران از کره جنوبی نهایی شد و وزارت خارجه هم اعلام کرد جمهوری اسلامی تضمین ها ی لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود دراین خصوص را دریافت کرده است.
در بیاینه وزارت خارجه در خصوص آزادی پول های ایران آمده است علاوه بر آزادسازی منابع مالی که به صورت غیرقانونی توقیف شده بود، حمایت از حقوق ایرانیان در سرتاسر جهان جزو وظایف ذاتی وزارت امور خارجه است.
در این چارچوب، آزادی تعدادی از زندانیان بی‌گناه ایرانی که طی سال‌های گذشته به طور غیرقانونی و با اتهام واهی دور زدن تحریم های ظالمانه آمریکا، در این کشور دستگیر و زندانی شده‌اند، اخیرا توسط دستگاه دیپلماسی پیگیری شده است. در این راستا، آزادی تعدادی از زندانیانی که به طور غیرقانونی توسط آمریکا بازداشت شده‌اند، بزودی محقق خواهد شد. همچنین وزارت خارجه اذعان کرده یادآوری می کند که زندانیان مدنظر آمریکا کماکان در ایران حضور دارند.
در همین راستا جمشیدی معاون سیاسی رئیس جمهور نیز در توییتی با اشاره به روند آزادشدن اموال بلوکه شده ایران نوشت که تا زمان انتقال کامل پول‌ها، زندانیان مدنظر آمریکا همچنان در ایران باقی می‌مانند. از سوی دیگر با توجه به درپیش بودن انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برخی کارشناسان معتقدند دولت باید برای حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای بصورت عملی به بهبود وضعیت معیشتی آنها بپردازد، امری که شاید دولت به آن اهتمام ورزد و این پول را راهی سفره های مردم کند. «خبرآنلاین» در گفت و گو با علی بیگدلی کارشناس روابط بین الملل به ایفای نقش این پول های آزاد شده در مشارکت مردم در انتخابات آتی پرداخته است.
این یک توافق فرابرجامی بود و بر خلاف اینکه برخی مقامات داخلی ما این را به برجام وصل می کنند اصلا ربطی به برجام ندارد، این توافقی است که از مدت ها قبل راجع به آن در قطر صحبت می‌کردند. پادشاه عمان به ایران آمد و در نهایت به این نتیجه رسیدند که هم ایران می تواند به یک امکانات مالی برسد و هم آمریکایی ها سود آن را ببرند و بایدن در برابر رقبا از آن بعنوان یک برگ برنده استفاده کند.آمریکایی ها در اینجا چیزی را از دست ندادند و توانستند بازداشتی های خود در ایران را آزاد بکنند و دراین بین بدهی های کره که بالغ بر 6 میلیارد دلاراست نیز به ایران مسترد خواهد شد.
نه ،این پول ها احتمالا در دو تا بانک در قطر و عمان سپرده می شود و زیر نظر بانک های دیگری که شعبات آمریکایی هستند در جهت نیازهای خوراکی ،مواد غذایی و مواد دارویی فقط مورد استفاده قرار می گیرد و پولی به دست ایران نمی رسد.البته با توجه به فضای موجود ممکن است روی قیمت دلار تاثیر بگذارد و موجب کاهش قیمت دلار شود ولی در فضای داخلی ما ممکن است یک واکنش روانی در جامعه ایجاد کند ولی در تنگناهای اقتصادی ما تاثیر چندانی نمی گذارد برای اینکه ما نیازبه سرمایه گذاری خارجی داریم و این به پول در حدی نیست که بتواند توان سرمایه گذاری جدید و اشتغال ایجاد کند و در مجموع، تاثیر جدی در ساختار اقتصادی ما نخواهد داشت.
بله حتما همینطور است،من قبلا هم گفته ام که این یک مقدار تاخیر آمیز است که ما مطالبات پول نفت مان را که حق مان هم هست بخاطر سخت گیری های برجام که با آمریکایی ها داشتیم نتوانسته ایم از کره دریافت کنیم وحالا هم به نفع آمریکا و آقای بایدن در آستانه انتخابات شد. بنابراین همانطور که این سیاست در مورد عراق در زمان صدام حسین اعمال شد در مورد ما نیز صدق می کند.
در این یک سال و نیمی که از عمر دولت بایدن باقی مانده است شاید ما نتوانیم به توافقی دسترسی پیدا کنیم .برای اینکه تراز ها بهم ریخته ،پیشنهاد آمریکایی ها این بود که بیاییم تحریم های غیر برجام را برداریم ولی ایران غیر از تحریم های غیر برجام انتظارات دیگری داشت مثل خارج کردن سپاه از لیست تحریم ها و سازمان های تروریستی که آمریکا زیر بار نرفت و ایران هم این را نپذیرفت.اختلاف ها زیاد است و شاید هم ایران صبر کرده که دوره بایدن به پایان برسد و با رئیس جمهور بعدی آمریکا در این مورد صحبت کنند که بنظر من یک روز هم به تاخیر انداختن جایز نیست با این تفاوت که الان آمریکایی ها همان دیدگاهی که ترامپ داشت، را پیگیری می کنند، دولت بایدن می گوید اختلاف ما بر سر ایران فقط حوزه منع هسته ای نیست بلکه باید با ایران یک قرارداد جامعی را امضاء کنیم تا موارد متعدد اختلافات مان کاهش یابد و این قرارداد جامع شامل حال عدم دخالت ایران در کشور های منطقه و کنترل موشکی وپایان دادن به بازداشت اتباع غربی در ایران می شود و البته ایران هم زیر بار این ایده نمی رود ؛همانطور که مقامات ارشد ما اشاره کردند به هیچ وجهی پایمان را از کشور های عرب بیرون نخواهیم کشید،اگر اینطور باشد حداقل فعلا انتظاری نسبت به بهبود روابط در حل مسئله برجام نخواهیم داشت.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/759911/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لزوم حمایت فدراسیون فوتبال از پروژه ساخت فیلم «شهدای تیم فوتبال آزادی سمنان»

خلاصه بازی پاری‌سن‌ژرمن 3 - لو آور 3

آخرین گل دنیس لاو باعث سقوط منچستریونایتد شد

خلاصه بازی اتلتیکومادرید 3 - اتلتیک بیلبائو 1

اتلتیکو نبرد کسب سهمیه را از بیلبائو برد

بلوغ از دید دکتر شکوری

آن چُنان مِهر توام در دل و جان جای گرفت

شاعرانه/در اتاقی که به اندازهٔ یک تنهاییست

هرکجا هست خدایا به سلامت دارش

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

شعری کوتاه و عاشقانه را بشنوید

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌ خوانند؟

داستانک/ پیرمرد فقیر

رئیس‌جمهور: تحریم در ایران اسلامی با اراده پولادین مردم هرگز به نتیجه نرسیده است

مخبر: ایران به دنبال روابط برد-برد با دیگر کشورها است

پیش‌بینی ذوالنوری از ترکیب مجلس دوازدهم

هشدار معنادار رشیدی‌کوچی درباره خطاهای استراتژیک و لجبازی عده‌ای خاص با مردم

امدادرسانی سپاه و‌ ارتش در سیل سیستان و بلوچستان

پورخاقان: اگر جرمی در بین نیروهای مسلح اتفاق بیفتد، مجازات این نیروها سنگین‌تر و شدیدتر خواهد بود

سفر دو روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه

معاون اول رئیسی: ایران و زیمباوه با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند

جمیله علم‌الهدی در سفر به پاکستان چه کرد؟

واکنش به استعفای سیاوش: او استقلالی است

جمع آوری افزون بر 2 هزار سرویس نخاله از سطح شهر خرمشهر

فیلم| حمایت دانشگاهیان مشهد از آزادی‌خواهان دانشگاه‌های آمریکا

پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم

مناطق گردشگری شهر بهبهان + فیلم

ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان و عشایر خوزستان

اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان

رابطه این فیلم ایرانی با ماجرای قتل بابک خرمدین

حمایت دانشجویان دانشگاه خلیج‌فارس از دانشجویان آزادی‌خواه آمریکایی

مجلس باید در قانون شوراها نسبت به احراز صلاحیت‌ها تجدید نظر کند

بیانیه مشترک حماس، جهاد اسلامی و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین

بیانیه حماس، جهاد اسلامی و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین

کشف محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز

نشست مهم رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی برگزار شد

اسیر صهیونیست: احساس می‌کنیم ما را رها کرده‌اید+ فیلم

ماسک آزادی و حقوق بشر دولت‌های خارجی برای مردم جهان کنار رفته است

دیدار مهم سران گروه‌های مقاومت فلسطین

رسانه‌های جبهه مقاومت روز به روز قدرت بیشتری می‌گیرند

اسرای اسرائیلی خطاب به نتانیاهو: هر چه زودتر برای آزادی ما توافق کن!

دستگیری قاتل سه نفر از اعضای خانواده در شادگان

خانواده‌های اسرای صهیونیست: یورش به رفح مساوی با مرگ اسرا خواهد بود

دستگیری 5 سارق در خرمشهر

نامه دانشجویان دیار حافظ و سعدی به دانشجویان آمریکایی و اروپایی

مسئولان به بازخورد انجام وظایف خود در انتخابات توجه کنند

حمایت دانشگاهیان مشهد از خیزش دانشجویان آمریکایی

موضع‌گیری جدید «بایدن» درباره اسیران صهیونیست

نشست هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه پیام نور خوزستان

بازداشت عامل تیراندازی در گتوند