آسفالت خیابانهای شهرک اکباتان اهواز معطل زیرساختها
مقالات
بزرگنمايي:
پیام خوزستان - شهرک اکباتان اهواز یکی از مناطقی است که حدود یک دهه است که ایجاد شده، و با وجود اینکه قیمت هر متر مربع زمین در آن با قیمت ملک در مناطق برخوردار اهواز برابری میکند اما در این منطقه خبری از آسفالت خیابانها و دیگر خدمات شهری وجود ندارد.
چاله چولههای این شهرک و تاثیر آنها بر استهلاک وسایل نقلیه، بلند شدن خاک هنگام عبور خودروها، جمع شدن آب و فاضلاب در نواحی مختلف شهرک صدای ساکنان را درآورده است.
بررسیهای خبرنگار فارس نشان میدهد، مدیریت پروژههای آسفالت خیابانها توسط شهردای اهواز بر اساس اولویت انجام نمیشود و مناطقی مانند شهرک اکباتان که وسط شهر قرار دارد و نیاز بیشتری به آسفالت دارد مورد غفلت واقع شدهاند.
اگر چه به ظاهر شهرداری اهواز مدعی اجرای پروژه نهضت آسفالت در شهر اهواز شده است اما عملاً پروژههایی مانند آسفالت و زیبا سازی به آخر سال کشیده میشود که برای مردم اهواز نیست بلکه صرفاً به دلیل حضور میهمانان نوروزی است.
البته تیرماه امسال سید محمد جواد رضوی عضو شورای شهر اهواز بر عدم اجرای این پروژه صحه گذاشته و گفته بود: در خصوص نهضت آسفالت هنوز اتفاق خاصی در اهواز رقم نخورده است و ما از اقدامات کنونی در حوزهی آسفالت رضایت نداریم.
وی افزود: نهضت آسفالت مربوط به آینده است و ما همچنان منتظر هستیم که ببینیم چه اتفاقی در شهر اهواز میافتد و این ادعا چه زمانی عملیاتی میشود.
یکی از ساکنان شهرک اکباتان با اشاره به وضعیت خیابانهای این شهرک به دلیل نداشتن آسفالت، در گفتوگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: از ابتدای ورود به شهرک تا انتهای آن خودروها از چاله چولههای خیابانها به قدری بالا پایین میشوند که چنانچه کسی سنگ کلیه داشته باشد از شدت بالا و پایین شدن خودرو سنگ کلیهاش دفع میشود، زمستانها هر کس پیاده تردد کند با یک خروار گلِ که به کفش و دنپاییاش چسبیده به خانه برمیگردد.
سیاحی شهروند دیگر ساکن شهرک اکباتان نیز میگوید: با توجه به خراب بودن خیابانهای شهرک، خودرو حمل زباله وارد شهرک نمیشود و تنها زباله سطلهای اول شهرک در خیابانهای 24 و 20 متری را تخلیه میکند، زبالهها روی زمین رها شده و اهالی در طول روز بوی مشمئز کنندهای را تحمل میکنند، ریههای ما پُر از هوای آلوده و کثیف شده است، هوا گرم و شرجی که میشود ماندن در خانه غیر قابل تحمل میشود و حتی اگر زیر کولر باشیم بوی بد را حس میکنیم.
صبری پور ریشه تمامی مشکلات شهرک اکباتان را نبود آسفالت عنوان میکند و بیان میکند: اگر شهرداری شهرک را جزو اهواز حساب کند و تصمیم به زیر سازی و آسفالت خیابانها کند، علاوه بر روان شدن تردد خودروها، مشکل انشعابات غیر مجاز آب به خودی خود نیز حل خواهد شد چرا که تا مشکل آسفالت حل نشود هیچ دستگاهی حاضر به ارائه خدمات در شهرک نیست، حتی اداره پست حاضر نیست بسته های پستی را به داخل شهرک بیاورد و اغلب اهالی که نزدیک اتوبان ساکن هستند بستهها را تحویل و به صاحبانشان میدهند.
وی میافزاید: همه خیابانهای شهرک اکباتان از خیابان اول تا دهم، نه تنها یک متر آسفالت ندارند بلکه حتی پیاده رو سازی هم نشده است، زمستان که میشود به دلیل گلِ خیابان، تردد سخت میشود و کودکان در خانه حبس میشوند چرا که هر لحظه ممکن است در چاله چولهها و آبهای جمع شده سُر بخورند.
اما حمید دغاغله رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز در این رابطه در گفتوگو با خبرنگار فارس در اهواز، اظهار کرد: خیلی از مناطق اهواز مانند شهرک اکباتان که آسفالتها آنها انجام نمیشود به این دلیل است که زیرساختهای شهری، مانند خط اصلی آب و فاضلاب، انشعابات فرعی و ... کشیده نشده و چنانچه استعلاماتی از اداره آبفا در این رابطه گرفته شود پاسخ میدهند که فعلاً در این مناطق کار داریم.
وی با اشاره به اینکه مناطقی مانند گلدشت نیز از آنجایی که انشعابات فاضلاب آنها تمام نشده شهرداری نمیتواند آسفالت این منطقه را انجام دهد، افزود: در منطقه کیان آباد حد فاصل 18 متری چهارم تا ششم مردم به آسفالت نشدن خیابان اعتراض داشتند که شهرداری این محدوده را حدود یک ماه است که جهت آسفالت تراشید اما اداره آبفا مانع ادامه کار شد و اعلام کرد در این محدوده حفاری داریم.
این عضو شورای شهر اهواز با بیان اینکه مشخص نیست کار شرکت آبفا چه زمانی در این محدوده تمام میشود، گفت: با این شرایط پیش آمده ما نه میتوانیم روکش آسفالت انجام دهیم و نه اجازه فعالیت در این خیابان نداریم.
دغاغله بیان کرد: هیچ شهروندی نمیپذیرد که پول بیت المال را صرف آسفالت کنیم و یک ماه بعد حفاری شود و یکبار دیگر باید هزینه کنیم.
وی با اشاره به مطالبه ساکنان کیان آباد در خصوص آسفالت نشدن حد فاصل 18 متری چهارم تا ششم، عنوان کرد: برای حل این مشکل با دادستانی مکاتبه کردیم اما هنوز نتیجهای حاصل نشده است.
دغاغله افزود: در حال حاضر قیمت غیر از 800 هزارتومان به 17 میلیون افزایش پیدا کرده است و در این شرایط نمیتوان ریسک کرد.
با توجه به جدید بودن منطقه شهرک اکباتان و احداث ساخت و سازهای جدید در آن سوالی که در اینجا مطرح میشود این است که شهرداری بر چه اساسی برای ساکنان منطقهای که زیرساختهای لازم و ضروری را ندارد پروانه ساخت و سپس پایان کار صادر کرده است؟
اگر انشعابات آب، فاضلاب و ... مشکل دارند یا شبکه آب در این منطقه هنوز تکمیل نشده است ایجاد منطقه جدید با جمعیت قابل توجه جز این نیست که منجر به توسعه غیر قابل کنترل نواحی شهری، کاهش سطح رفاه انسانی و بروز مشکالت فراوان برای مدیران مختلف شهری میشود؟
پیشتر شهردار اهواز مدعی شده بود مبلغ 320 میلیارد ریال از محل عوارض آلایندگی به پروژههای آسفالت اهواز اختصاص داده شد.
اما محمد مهدی مطیعی رئیس کمیسیون محیط زیست، فضای سبز و سلامت شورای شهر اهواز میگوید: چیزی در این خصوص مشاهده نکردم، البته باید اول به این سوال پاسخ دهیم که حق آلایندگی کی پرداخت شده است و ما از چه زمانی دم از نهضت آسفالت میزنیم؟
وی با بیان اینکه یکی از نکات پررنگ که باید به آن پرداخته شود همین مسئله آسفالت است تا افکار عمومی نسبت به این موضوع آگاه شوند، افزود: شهرداری اظهار داشته که حق آلایندگی صرف آسفالت شده است در حالی که قرارداد آسفالت دو منطقه شهر اهواز هفته پیش در صحن شورا آمده است. چگونه است که ما نهضت آسفالت راه انداختهایم و خودمان خبر نداریم؟
سال گذشته نیز احمد سراج عضو شورای شهر اهواز با بیان اینکه آسفالت همچنان اولویت کلانشهر اهواز است، مدعی شد: سه هزار میلیارد ریال برای آسفالت معابر اهواز از محل اعتبارات حق آلایندگی خوزستان، به شهر اهواز اختصاص داده شد.
این در حالی است که کل مناطق حاشیه شهر اهواز و برخی مناطق داخل شهر به ویژه مناطقی جدید التاسیس مانند مهر شهر، کیانشهر از مشکلاتی که به دلیل خیابانهای فاقد آسفالت برای تردد وسایل نقلیه و عابران پیاده به وجود آمده است رنج میبرند.
خبرنگار فارس به منظور اطلاع از جزئیات پروژههای آسفالت در سطح شهر اهواز همچنین علت آسفالت نشدن خیابانهای شهرکی چون اکباتان که زمینهای مسکونی آن با قیمتهای نجومی به متقاضیان عرضه شد، بارها با معاون عمرانی شهردار تماس گرفت و پیام نیز ارسال شد اما پاسخگو نبود.
به گزارش خبرگزاری فارس، شهرک اکباتان در منطقه چهار شهرداری اهواز، در ساحل رودخانه کارون در مجاورت منطقه گلستان و کنار پل فولاد اما فاقد شبکه آب، فاضلاب، گاز و آسفالت است.
شهرک اکباتان حدود یک دهه است که ایجاد شده و دارای 10 خیابان اصلی و 10 خیابان ترابری است که کلیه ساخت و سازها مسکونی است.
قیمت ملک در شهرک اکباتان تقریباً همتراز با برخی مناطق برخوردار است اما این قیمت بالای املاک در این شهرک هیچ ترازی با میزان خدمات و دسترسی به آنها ندارد.
لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/756887/