پیام خوزستان

آخرين مطالب

آلودگی هوا قاتل سالانه 3 میلیون نفر در جهان؛ بلایی بزرگ بر سر سلامت و اقتصاد مقالات

آلودگی هوا قاتل سالانه 3 میلیون نفر در جهان؛ بلایی بزرگ بر سر سلامت و اقتصاد
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان- بر اساس آمارهای سازمان جهانی بهداشت، در 5 سال اخیر، آلودگی هوا 8 درصد افزایش یافته و این آلودگی به مرگ 3 میلیون نفر در سال منجر می‌شود؛ به همین دلیل، آلودگی هوا یکی از بزرگترین خطرها برای سلامت انسان محسوب می‌شود.

آمار آلودگی هوای شهری در سال‌های 2011 تا 2015 در جهان نشان می‌دهد که 98 درصد شهرهای با بیش از 100 هزار نفر جمعیت در کشورهای با درآمد متوسط و پایین، راهبردهای سازمان جهانی بهداشت را رعایت نمی‌کنند.

در گزارش اول با عنوان «آلودگی هوا چه بر سر انسان و جامعه می‌آورد؟ راهکار چیست؟» به موضوع آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامت انسان پرداختیم، در این گزارش به وضعیت آلودگی هوا در ایران و تاثیر آن بر مباحث اقتصاد سلامت می‌پردازیم.

آلوده‌ترین شهرهای جهان

شهرهایی که بدترین کیفیت هوا را به لحاظ ذرات معلق 10 میکرونی دارند، در میان 3 هزار شهری که سازمان جهانی بهداشت بررسی کرده، آلوده‌ترین شهر، اونیوشا در نیجریه است که 30 برابر بیش از استاندارد، ذرات معلق 10 میکرونی دارد.

سپس پیشاور در پاکستان در رتبه دوم قرار گرفته و پس از آن، شهر زابل در ایران به چشم می‌خورد. این شهرها بیشتر در میان کشورهایی با رشد بالای اقتصادی در خاورمیانه و جنوب شرقی آسیا واقع شده‌اند. از میان 20 شهر، 4 شهر در نیجریه، 3 شهر در عربستان سعودی، 3 شهر در هندوستان و 2 شهر در ایران هستند.

«الهه سلیمانی و میترا چراغی» در گزارشی که 31 تیر ماه 1402 در دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با عنوان «آلودگی هوا، تهدیدی جدی برای سلامت» منتشر کرده‌اند، می‌نویسند: در سال 2022 بین 131 کشور که به ایستگاه سنجش آلاینده مجهز هستند، ایران از نظر آلاینده PM 2.5 با میانگین غلظت سالیانه 32.5 میکروگرم بر مترمکعب در رتبه 21 آلودگی قرار دارد. این در حالی است که بر اساس گزارش کیفیت هوای جهانی سال 2020 بین 106 کشور جهان، ایران از منظر این آلاینده با میانگین غلظت سالیانه 27.2 میکروگرم بر مترمکعب در رتبه 23 آلودگی قرار داشت و در سال 2019 ایران با میانگین غلظت 24.3 در رتبه 27 بود.

 

 

طبق این گزارش در میان 92 پایتخت جهان که به سیستم پایش آلاینده PM 2.5 مجهز هستند، تهران با میانگین غلظت سالیانه 29 میکروگرم بر مترمکعب جایگاه 19 را دارد. سه کلانشهر دهلی در هند، داکا در بنگلادش و اولان باتور در مغولستان در رتبه اول تا سوم آلوده‌ترین پایتخت‌های جهان قرار دارند.
 

 

هزینه تحمیلی آلودگی هوا به اقتصاد

آلودگی هوا به دلیل ایجاد بیماری در انسان می‌تواند پیامدهای زیان بار فراوانی برای اقتصاد داشته باشد. سازمان جهانی بهداشت در این زمینه هشدار می‌دهد که افزایش بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا، پیامدهای مالی و زیان‌های اقتصادی فراوانی بر سازمان‌ها، برنامه‌های سلامتی دولت‌ها و خود افراد خواهد داشت.

غیبت از مدرسه یا تعطیلی مدارس به علت آلودگی هوا می‌تواند افراد را از فرصت‌های آموزش محروم کند. کاهش سلامتی و طول عمر افراد، کاهش بهره وری، افزایش هزینه‌های بهداشتی و درمانی، استفاده نکردن کامل از منابع و امکانات اقتصادی، افزایش هزینه‌های دولت جهت کنترل آلودگی از جمله هزینه‌های تحمیلی به واسطه آلودگی هوا محسوب می‌شود.

مطالعه پژوهشگران در شهر بارسلون نشان داده که در صورت رسیدن غلظت PM 10 سالیانه به مقادیر استاندارد سازمان جهانی بهداشت، حدود 1600 یورو به ازای هر نفر صرفه جویی اقتصادی خواهد داشت. از طرفی سازمان جهانی بهداشت برآورد کرده که هزینه سالانه برای بخش سلامت بر اثر آلودگی هوا در اتریش، فرانسه و سوییس حدود 30 میلیارد پوند است.

شواهد و مطالعات مختلف نشان می‌دهند که آلودگی هوا به طور تصاعدی بر هزینه‌های بهداشت و درمان تاثیر می‌گذارد

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود می‌گوید: با استفاده از اطلاعات مربوط به مراقبت‌های سرپایی برای بیماری‌های تنفسی از داده‌های بیمه سلامت جهانی در تایوان در سال‌های 2006 تا 2012، برآوردها نشان می‌دهد که کاهش یک واحدی در شاخص کیفیت هوا به 2.3 میلیارد دلار صرفه جویی در هزینه‌های سرپایی مربوط به تنفس در سال منجر می‌شود.

شواهد و مطالعات مختلف نشان می‌دهند که آلودگی هوا به طور تصاعدی بر هزینه‌های بهداشت و درمان تاثیر می‌گذارد.

عباس شاهسونی «رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» در این زمینه به پژوهشگر ایرنا می‌گوید: در زمینه خسارت اقتصادی آلودگی هوا بر حوزه سلامت، سالانه در گزارش وزارت بهداشت اعلام می‌شود. بر اساس استانداردهای جهانی، 10 درصد هزینه‌های آلودگی هوا بر نظام سلامت تحمیل می‌شود.

کل هزینه‌های مرتبط با مرگ ناشی از همه علت‌های منتسب به PM 2.5 در ایران طی سال 1400 برابر با 11.3 میلیارد دلار برآورد شده است.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مجموع هزینه اقتصادی مرگ‌های ناشی از مواجهه با ذرات معلق در سال 1400 در شهر تهران به طور میانگین برابر با 3 میلیارد و 400 میلیون دلار است. نکته کلیدی این میزان خسارت بالا، آن است که اگر این مبلغ به جای هزینه کرد برای درمان و خسارت‌های وارده، در جهت جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها استفاده شود، علاوه بر کنترل پیامدهای مرگ و بیماری منتسب، به بهبود کیفیت زندگی به شکل پایدار و اصولی منجر خواهد شد.

همچنین بر اساس گزارش همین مرکز، مجموع هزینه مرتبط با مرگ و میر ناشی از همه علت‌های منتسب به ذرات معلق PM 2.5 در ایران برابر با 11.3 میلیارد دلار معادل 313 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این مقدار نسبت به سال 1399 بیش از 90 درصد افزایش یافته است.

اگرچه طرح‌ها و اقدام‌های مرتبط با کاهش غلظت آلودگی هوا هزینه بردار هستند، اما هزینه کوتاه مدت از طریق پیشگیری از مرگ‌های زودرس و هزینه‌های مرتبط با آن قابل جبران است.

طبق گزارش بانک جهانی هم در سال 2016، مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا و تبعات آن در ایران طی دو دهه گذشته از میزان 17 هزار نفر در سال 1990 به بیش از 21 هزار نفر در سال 2013 رسیده است. تبعات اقتصادی این معضل نیز در سال 2013 از روش تمایل به پرداخت معادل 30.599 میلیارد دلار یا 2.48 درصد تولید ناخالص داخلی و از روش درآمد از دست رفته برابر 1.471 میلیارد دلار یا 0.12 درصد تولید ناخالص داخلی به کشور خسارت وارد کرده است.

اگرچه طرح‌ها و اقدام‌های مرتبط با کاهش غلظت آلودگی هوا هزینه بردار هستند، اما هزینه کوتاه مدت از طریق پیشگیری از مرگ‌های زودرس و هزینه‌های مرتبط با آن قابل جبران استهرچند نمی‌توان درباره میزان خسارت ناشی از تعطیلی مدارس و اداره‌ها به دلیل آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامت دانش آموزان، گزارش جامعی تهیه کرد، اما نمی‌توان به راحتی از بار روانی این تعطیلی‌ها و آثار زیان بار آن بر اقتصاد کشور عبور کرد و همین موضوع نیازمند مطالعه و پژوهشی همه جانبه است.

مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا

در گزارشی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییر اقلیم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال 1400 تهیه کرده، میانگین تعداد مرگ کل منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM 2.5 در بزرگسالان بالاتر از 30 سال در شهرهای مورد مطالعه در کشور طی سال 1400 تعداد 20 هزار و 837 نفر است.

 

 

نتایج نشان می‌دهد که در سال 1400 به طور میانگین بخش مرتبط با مرگ کل منتسب به ذرات معلق در کشور برابر با 12.59 درصد است. همچنین تعداد مرگ و میر کل (همه علت‌ها) در بزرگسالان بالاتر از 30 سال منتسب به آلاینده PM 2.5 در همان سال در تهران به طور میانگین 6 هزار و 398 نفر است.

با توجه به نتایج گزارش‌های کمی سازی منتشر شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال‌های 1395، 1396، 1397، 1398، 1399 و 1400 به ترتیب به طور میانگین، 13 هزار و 321، 11 هزار و 93، 10 هزار و 235، 9 هزار و 905، 11 هزار و 129 و 20 هزار و 837 نفر مرگ کل (به همه علت‌ها) منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق در 27 شهر ایران با جمعیت تقریبی 35 میلیون نفر بوده است.
با توجه به کاهش غلظت ذرات معلق در سال‌های 1395 تا 1398 تعداد مرگ‌های منتسب نیز کاهش یافت، اما این روند در سال 1399 متوقف و افزایشی شد. در نتیجه تعداد مرگ کل به همه علت‌ها، منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق در سال 1400 بیش از 87 درصد نسبت به سال 1399 افزایش یافت.

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه به پژوهشگر ایرنا می‌گوید: بر اساس قانون هوای پاک، از سال 1397 تاکنون گزارش‌های مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا و کیفیت هوا به صورت سالانه منتشر می‌شود. این گزارش‌ها شواهدی از آثار آلودگی هوا محسوب می‌شود و سیاست‌گذاران به این گزارش‌ها توجه می‌کنند. مجلس و دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور نیز به گزارش‌های وزارت بهداشت توجه می‌کنند و نسبت به گذشته بیشتر به آن توجه می‌شود.

جمع‌بندی

افزایش مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا، زنگ خطری برای کشور محسوب می‌شود. زنگ خطری که پا به پای تلاش برای افزایش جمعیت سالم، باید به آن نیز توجه کرد. زیرا آلودگی هوا علاوه بر به خطر انداختن سلامت مردم کشورمان، همان طور که در گزارش قبل نیز اشاره شد، در زمینه ناباروری نیز موثر است و از طرفی منجر به مرگ زودرس افراد می‌شود.

این‌که چه عواملی به خصوص در تهران منجر به آلودگی هوا می‌شوند، نیازمند گزارش دیگری است که باید به تفصیل به آن پرداخت، اما علاوه بر ترافیک، کیفیت خودروها و موتورسیکلت‌ها، کیفیت سوخت، عوامل دیگری مانند جانمایی صنایع و کارخانه‌ها نیز اهمیت دارند.

افزایش مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا، زنگ خطری برای کشور محسوب می‌شود. زنگ خطری که پا به پای تلاش برای افزایش جمعیت سالم، باید به آن نیز توجه کرد

در این گزارش اشاره کردیم که کاهش کیفیت هوا می‌تواند آثار منفی روی اقتصاد داشته باشد یا مشکلات اقتصادی را تشدید کند، بنابراین مشکلات اقتصادی نیز می‌تواند منجر به کاهش کیفیت نگهداری و سرویس وسایل نقلیه شود و در نتیجه میزان انتشار آلاینده‌ها را افزایش دهد. دور باطلی که اگر جایی متوقف نشود، تا همیشه ادامه خواهد داشت و منجر به کاهش کیفیت زندگی افراد می‌شود.

از طرفی توجه ویژه به نوسازی و بازسازی حمل و نقل عمومی باید مورد توجه دولت و شهرداری‌ها قرار بگیرد. سیاست زدگی در زمینه حمل و نقل عمومی و گردن این و آن انداختن، نتیجه موثری در بر ندارد و متاسفانه این رویکرد در سال‌های اخیر در شهرداری‌ها مشاهده می‌شود.

اتخاذ تصمیم‌های صحیح یا تسریع در پیاده سازی تصمیم‌گیری‌های با کیفیت در زمینه آلودگی هوا باید در دستور کار تصمیم‌گیران باشد و از طرفی، مشوق‌هایی برای کاهش استفاده از خودروهای شخصی و انتشار آلاینده‌های هوا ارائه شود. مجلس نیز قوانینی تدوین کند که بتواند کارآمدی مجریان را بالاتر ببرد و نفسی تازه به کلانشهرها دمیده شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/756240/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بخشی از کتاب/ تقدیرم این بوده

انتشار 3 نمایشنامه

داستانک/ شاگرد تنبل کلاس

عرضه «صفات الهی» در کتابفروشی‌ها

شاعرانه/نکن مرا به غریبی رها که می‌میرم

معنی ضرب المثل "طرف اهل بخیه است"

بستگان سینه را آزاد کن

واقعی ترین سهم ما از جهان چیست؟

تغییر میهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران

شما باید عاشق درون یک فرد بشید!

علیرضابیگی: پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود

حمایت تمام قد دانشجویان و اساتید دانشگاه تهران از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

فلاحت‌پیشه: هم گشت ارشاد حجاب ناموفق بود هم گشت ارشاد مدیران

سیدحسن خمینی: موظفیم زندگی را بر اساس روش‌های «عقلانی» پیش ببریم

سفر پر ماجرای گروسی به ایران

فارس نوشت: ابراز پشیمانی برخی فعالان فراری فتنه «زن، زندگی، آزادی» و درخواست بازگشت به ایران

تصاویری از نوه و نتیجه امام خمینی در مراسم عزاداری فوت عروس ارشد امام(ره)

جزئیات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس؛ صندوق الکترونیکی در کدام شعب مستقر می‌شود؟

زمان‌بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد

ادعای دختر رئیسی درباره حقوق ماهانه پدرش

وزارت خارجه ارمنستان: اقدامات مقدماتی برای تاسیس سرکنسولگری در تبریز در حال انجام است

بهسازی و رفع افت ولتاژ پست برق مالکریم در مسجدسلیمان

جامعه دانشگاهی در برابر جنایات رژیم غاصب اسرائیل سکوت نمی‌کند

برنامه ریزی برای 7.5 میلیارد دلار صادرات از خوزستان

دستگیری قاتل سه عضو یک خانواده در شادگان

رضا اسدی به بازی با پرسپولیس هم نمی‌رسد

دستگیری قاتل 3 عضو یک خانواده در شادگان

کشف بیش از 30 هزار لیتر گازوئیل قاچاق در کرخه

آزادی 18 زندانی جرایم مالی در نذر هشتم سبزوار

حمایت جامعه دانشگاهی اهواز از اعتراضات دانشجویی در آمریکا علیه صهیونیست‌ها

حل مشکل تردد دانشجویان بزرگترین دانشگاه اهواز با ساخت پل عابر پیاده

سلسله کارگاه راه‌اندازی کسب و کار در دانشگاه شهید چمران اهواز

تجلی شرافت انسانی در خیزش نخبگانی

باشگاه استقلال جواب یاسین سلمانی را داد؛ ویس یا سند داری، منتشر کن!

حمایت مقتدی صدر از تظاهرات دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

تداوم جنگ پس از 200 روز نشان دهنده توان مقاومت است

حمایت از اعتراضایات ضدصهیونیستی دانشگاهیان آمریکا

حمایت جامعه دانشگاهی آبادان و خرمشهر از جنبش دانشجویی جهان علیه صهیونیست ها

اصرار بر نابودی حماس فاجعه دیگری مشابه طوفان الاقصی را برای اسرائیل رقم خواهد زد

حمایت دانشگاهیان اهواز از اعتراضات دانشجویان آمریکایی علیه صهیونیست‌ها

پیش بینی فعالیت سامانه بارشی و کاهش دما در خوزستان

چهارخطه شدن 10 کیلومتر از محور رامشیر - ماهشهر تا پایان سال

آتش‌سوزی گسترده در یک شهرک صنعتی در جنوب تهران

مقام حزب‌الله: ایران بازدارندگی ساختگی اسرائیل را نابود کرد

باقری: عملیات وعده صادق انگیزه دانشجویان آمریکا علیه صهیونیست‌ها را افزایش داد

وعده یک تهیه‌کننده برای از سرگیری کنسرت‌ها در خوزستان

تمدید اعتبار بیمه‌ای بیمه شدگان روستایی و 5 دهک اول درآمدی در خوزستان

پاک پرور: حیف شد سپاهان را نبردیم

قیام جامعه دانشگاهی ایران در حمایت از منادیان آزادی و دانشجویان اروپا و آمریکا +تصاویر

احتمال حضور 5 کشتی‌گیر خوزستانی در مسابقات المپیک