پیام خوزستان

آخرين مطالب

دخترهایی که در خرمشهر می‌جنگیدند! مقالات

دخترهایی که در خرمشهر می‌جنگیدند!
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - ما از سه جبهه می‌جنگیدیم. یک جبهه ما جان پناهی نداشت که بچه‌های جهاد سمنان لودر آوردند و خاک‌ریز را تقویت کردند تا کسی تیر نخورد. جاده هم از سطح زمین بالاتر بود و بچه‌ها کاملاً در دید دشمن بودند ولی عراقی‌ها نه از شمال جاده شلمچه و نه از طرف غرب جاده شلمچه نزدیک نشدند و فقط فشار را از طرف جزیره بوارین و شهرک ولیعصر می‌آوردند.
  تنها سه روز بعد از اینکه ایران قطعنامه 598 را پذیرفت، سپاه سوم ارتش متجاوز عراق، با استعداد 13 لشکر، تهاجم خود را در روز جمعه 31 تیر 1367 آغاز کردند. در واقع دشمن استعدادی را که ابتدای جنگ در 31 شهریور 1359 از قصر شیرین تا خرمشهر به‌طور پراکنده به کار گرفته بود، در 31 تیر 1367 به‌طور متمرکز، در حدفاصل طلائیه تا شلمچه، به‌قصد تصرف اهواز و سقوط خوزستان وارد عملیات کرد.
این تجاوز ارتش عراق که یادآور بلندپروازی‌های صدام در روزهای آغازین جنگ بود، با تصور از هم پاشیدن انسجام داخلی ایران، پس از موافقت امام خمینی با قطعنامه 598 آغاز شد.
اکبر عنایتی، زاده اصفهان که دوران سربازی خود را در زمان جنگ و در ارتش گذرانیده، پس از اتمام دوران خدمت و به خاطر علاقه و ارتباطی که با نیروهای سپاه و بسیج داشته به رزمندگان لشکر 14 امام حسین (ع) ملحق می‌شود تا جایی که در اواخر جنگ به سمت فرماندهی عملیات تیپ 22 بعثت این لشکر می‌رسد.
وی در کتاب زندگی به‌رسم عاشقی به بیان خاطرات خود از روزهای پایانی جنگ و حمله عراق به ایران پس از پذیرش قطعنامه توسط ایران پرداخته که به مناسبت سالروز عملیات غدیر منتشر می‌شود:«دقیقاً یک روز از پذیرش قطع‌نامه گذشته بود که عراق عملیاتش را شروع کرد. تک عجیبی بود. آقای خلوصی در قرارگاه می‌دانست که ما در جاده شلمچه هستیم. پشت بی‌سیم به من گفت: ما قرارگاه را خالی کردیم، شما چکار می کنین؟
من وضعیت آنها را نمی‌دانستم؛ این‌ها در محاصره افتاده بودند. واقعاً هم هیچ راهی نداشتند ولی من وضعیتشان را نمی‌دانستم. با اوقات‌تلخی و با لحن عصبانی گفتم: با چه جرئتی موقعیت رو ترک کردین!؟ جواب خون شهدا رو چی می دین!؟ خیلی ناراحت بودم و اصلاً متوجه نبودم که چه می‌گویم.
فشار عراق زیاد شده بود؛ ولی هر طور بود، جاده (شلمچه) را نگه داشتیم و البته آن روز عراق هم اقدامی برای تصاحب جاده نکرد. آتش می‌ریخت؛ ولی نه اینکه بخواهد جاده را بگیرد. حتی چند بار نزدیک پل نو، بمب‌های خوشه‌ای انداختند یا خاک‌ریز را هدف قراردادند. لشکر امام حسین (ع) در گمرک خرمشهر بود و آقای زاهدی خودشان هم آنجا بودند.
ما برای تدارکات خیلی مشکل داشتیم. یعنی بحث تغذیه نیروها و مهمات و در کل جابه‌جایی امکانات خیلی سخت بود، به‌خصوص که آتش دشمن هم خیلی شدید شده بود.یک موتور و یک ماشین هم از جاده امام رضا (ع) برایشان فرستاده بودیم؛ ولی کفاف نمی‌داد. همان روزها یک آمبولانس نو برای ما آوردند و در ضلع شمالی جاده شلمچه گذاشتند. عراق از آن سمت هم فشار می‌آورد. عراقی‌ها تا جاده امام صادق (ع) رسیدند. نیروهای ارتش و بچه‌های سپاه و بسیج، همه عقب‌نشینی کرده بودند.
همان روز عراقی‌ها تکشان ر ا شروع کردند. آقای علمدار و آقای جعفر زارع که بچه شمال بود، با همه توان و نیروهایشان مقاومت عجیبی کردند و سه چهارتا از تانک‌های عراقی‌ها را در همین جاده شلمچه زدند. مدام آرپی‌جی می‌زدند و تیربارها را روی سر عراقی‌ها خالی می‌کردند.
همین باعث شد آن‌ها یک‌قدم عقب کشیدند تا نهایتاً فردا ظهر بچه‌ها توانستند چند نفر از دشمن را اسیر کنند؛ ازجمله یک سرهنگ و یک سروان عراقی. چون دیگر هیچ ارتباطی با عقبه و قرارگاه نداشتیم، با آقای زاهدی (فرمانده لشکر امام حسین) تماس گرفتم و خبر اسرا را دادم. گفت: بچه‌های اطلاعات را می‌فرستم تا از اسرا آمار و اطلاعات بگیریم؛ و دوباره گفت: اگه به نیرو نیاز داشتی، بگو تا برات نیرو بفرستم.
من نسبت به جاده شلمچه که از کنار نهر عرایض به‌طرف شهرک ولیعصر می‌رفت، احساس خطر می‌کردم. به آقای زاهدی گفتم: حاجی، تعداد بچه‌های ما اون قدر نیست که کشش مقاومت داشته باشن. اگه به ما کمک کنی و در حد یک دسته نیرو برامون بفرستی، ما اینجا رو می پوشونیم و خیلی کار ما کمتر می‌شه. ممکنه پیاده‌های دشمن از این‌طرف دور بزنن و ما رو غافلگیر کنن.
لحظاتی بعد آقای حسین بیدرام با دودسته نیرو آمدند. به من گفت: کدوم منطقه رو می‌خواستی پوشش بدی و برای کجا نیرو می‌خواستی؟ به منطقه خودمان توجیهش کردم و آقای بیدرام آنجا را پوشش دادند و حدود دو روز هم ماندند... وضعیت مناسب نبود. می‌گفتند جاده اهواز خرمشهر سقوط کرده. حتی قسمت غربی جاده شلمچه هم سقوط کرده بود. فکر می‌کردم که نیروهای عراقی روبه‌رویمان هستند و اگر جلو برویم آن‌ها مقاومت می‌کنند.
نفری که عقب نشسته بود، با عصبانیت و ناراحتی به من گفت: چرا شما اینجا موندین؟ گفتم: شما؟ گفت: من فرمانده لشکر 28 روح‌الله هستم. قبلاً او را در قرارگاه دیده بودم. گفتم: خب، حالا شما چیکار می کنین؟ گفت: ما داریم می ریم عقب، دیگه نیرویی جلو نداریم. نیرو هامون از اون سمت که هنوز آب نگرفته بود، عقب رفتن.
نمی‌دانم چرا به کلمه عقب رفتن و عقب‌نشینی حساسیت داشتم. گفتم از موتور پیاده شو تا باهم حرف بزنیم. گفت: چرا؟ گفتم: بیا کنار ما وایسا و بجنگ، بالاخره تو ایرانی هستی یا نیستی؟ گفت: اینجا دیگه نمی شه جنگید.این را که گفت، من خیلی ناراحت شدم. جلوی چند نفر از بچه بسیجی‌های خودمان به او گفتم: تو غیرت نداری که این حرف رو می‌زنی؟ دخترها تو خرمشهر می‌جنگیدن، تو از اونا کمتری!؟ این حرف‌ها رو شنیدند؛ ولی اهمیتی ندادند. سوار موتور شدند و ازآنجا رفتند.
حرکت اشتباه به سمت نیروهای عراقی!
من به آقای حاتمی گفتم: سوار ماشین شو تا بریم و ببینیم چه خبره. دیدم داخل جاده تعدادی تانک چیده‌اند. آقای حاتمی گفت: اینا تانکای بچه‌های خودمونه، من دیروز هم اینا رو دیدم. من هم به‌حساب حرف ایشان جلو رفتم. نزدیک شدیم، فهمیدیم عراقی هستند. آن‌ها هم‌فکر کردند که ما داریم می‌رویم تا خودمان را تحویل دهیم و اسیر شویم؛ برای همین عکس‌العملی نشان ندادند. به محض اینکه فهمیدم عراقی هستند، فرمان ماشین را برگرداندم و تا جایی که می‌شد پدال گاز را فشار دادم. ماشین را برگرداندم و به‌صورت زیگزاگ از آنجا دور شدیم. عراقی‌ها هم تیراندازی را شروع کردند.
با خودم گفتم: دیگه کارمون تمومه! الان یه گلوله می‌خوریم و شهید می شیم. هر طور بود از مهلکه جان سالم به در بردیم. عراق از طرف شهرک ولیعصر تک‌های اصلی خودش را انجام می‌داد. چندین بار پشت سر هم تک کرد. از ساعت چهار صبح شروع می‌شد و تا دو سه بعدازظهر طول می‌کشید. بچه‌های (تیپ) 22 بعثت خیلی مقاومت کردند. حتی عراقی‌ها تا روی خاکریز هم آمدند؛ ولی انصافاً ادوات ما کار می‌کرد.
ساختمان‌هایی پشت پل نو بود که مهمات را آنجا گذاشته و از قبل ثبتی گرفته بودند و مواضع عراق را می‌زدند؛ ولی متأسفانه توپخانه نداشتیم. ما فقط ادوات داشتیم. حتی مینی کاتیوشا هم نداشتیم. توپخانه‌های داخل منطقه، رها کرده و رفته بودند. چند قبضه توپ از پادگان دژ، به سمت بوارین و ام الرصاص شلیک می‌کرد.
ما از سه جبهه می‌جنگیدیم. یک جبهه ما جان پناهی نداشت که بچه‌های جهاد سمنان لودر آوردند و خاک‌ریز را تقویت کردند تا کسی تیر نخورد. جاده هم از سطح زمین بالاتر بود و بچه‌ها کاملاً در دید دشمن بودند ولی عراقی‌ها نه از شمال جاده شلمچه و نه از طرف غرب جاده شلمچه نزدیک نشدند و فقط فشار را از طرف جزیره بوارین و شهرک ولیعصر می‌آوردند.
اگر ما دو روز قبلش نرفته بودیم و جاده را شناسایی نمی‌کردیم و نمی‌فهمیدیم که نیروهای دشمن آنجا نیستند و نیروهایمان را نمی‌بردیم، قطعاً عراقی‌ها تا نهر عرایض جلو می‌آمدند و ما هم توپخانه‌ای نداشتیم که بتوانیم دوباره آن‌ها را بیرون کنیم. اگر این اتفاق می‌افتاد، بدون شک کار بچه‌های ما تمام بود. بچه‌ها واقعاً همتی مضاعف گذاشته بودند.
سمت راستمان قبلالشکر روح‌الله کمیته بود که آن‌ها هم عقب‌رفته بودند. آن‌طرف نهر عرایض هم نیروهای آقای زاهدی و بچه‌های لشکر امام حسین (ع) بودند. عراقی‌ها از شمال جاده اهواز خرمشهر به‌طرف شلمچه و منطقه چهارصد دستگاه و تا جاده امام صادق (ع) رسیده بودند؛ ولی اصلاً به سمت خرمشهر نیامدند.
راننده آمبولانس جدیدی هم که برای ما فرستاده بودند، تازه‌کار بود و منطقه را نمی‌شناخت. به همین علت ماشین را پشت جاده شلمچه گذاشته بود و فکرمی کرد کار خیلی خوبی کرده است و با این کار ماشین از تیر عراقی‌ها در امان مانده است. ولی خبر نداشت که فردا این منطقه را آب می‌اندازند.
روز بعد که آمدم، دیدم آمبولانس به‌طور کامل زیرآب رفته، به راننده گفتم: چرا این کار رو کردی!؟ چرا ماشین‌رو اینجا گذاشتی!؟ گفت: من از کجا می دونستم که این اتفاق می افته. می‌خواستم زرنگی کرده باشم و ماشین‌رو از آتیش دشمن نجات بدم. بنده خدا حق داشت.
در یک تک دیگر، یک گروه از بچه‌ها داخل جاده و تا نزدیکی عراقی‌ها رفتند و چند تا از آن‌ها را اسیر کردند و دست‌بسته آوردند. چندتایی از آنان ر ا هم کشته بودند که بعد از چند روز که جنازه‌هایشان همان‌جا مانده بود، با آقای علمدار و چند نفر دیگر بالای سرشان رفتیم. علمدار آدم خیلی شوخ‌طبعی بود. برای کشته‌های عراقی‌ها روضه می‌خواند و بچه‌ها را می‌خنداند.
این قضایا ادامه داشت تا اینکه به‌واسطه پیام امام به مردم، سیل نیرو به سمت جبهه‌ها روانه شد. عراقی‌ها خودشان هم این قضیه را فهمیده و وحشت کرده، در حال عقب‌نشینی بودند.پیش آقای زاهدی که رفتم، دیدم نیروهایش را برای حمله آماده کرده است. آقای حسن دانایی فرمانده خط بودند. عراقی‌ها را محاصره کردند.
از طرفی هم اوضاع خیلی به‌هم‌ریخته بود و اصلاً شباهتی با جنگ کلاسیک نداشت. شنیدم که عراقی‌ها در محاصره افتادند و سه‌راه حسینیه قتل گاهی برای آن‌ها شده. عراق تا لب مرز خود رفت. بچه‌های ما رفتند و دوباره در مرز مستقر شدند و آرامش به خطوط برگشت.
هاشمی، علی، زندگی به‌رسم عاشقی، تهران، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس: نشر مزو بوم، حوزه هنری اصفهان، چاپ اول 1401، صفحات 324، 325، 326، 327، 328
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/755119/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بلوغ از دید دکتر شکوری

آن چُنان مِهر توام در دل و جان جای گرفت

شاعرانه/در اتاقی که به اندازهٔ یک تنهاییست

هرکجا هست خدایا به سلامت دارش

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

شعری کوتاه و عاشقانه را بشنوید

اینفوگرافی/ مردم کدام کشورها بیشتر کتاب می‌ خوانند؟

داستانک/ پیرمرد فقیر

رئیس‌جمهور: تحریم در ایران اسلامی با اراده پولادین مردم هرگز به نتیجه نرسیده است

مخبر: ایران به دنبال روابط برد-برد با دیگر کشورها است

پیش‌بینی ذوالنوری از ترکیب مجلس دوازدهم

هشدار معنادار رشیدی‌کوچی درباره خطاهای استراتژیک و لجبازی عده‌ای خاص با مردم

امدادرسانی سپاه و‌ ارتش در سیل سیستان و بلوچستان

پورخاقان: اگر جرمی در بین نیروهای مسلح اتفاق بیفتد، مجازات این نیروها سنگین‌تر و شدیدتر خواهد بود

سفر دو روزه بلینکن به عربستان با محوریت ایران و غزه

معاون اول رئیسی: ایران و زیمباوه با ارزهای ملی خود تعاملات اقتصادی انجام دهند

جمیله علم‌الهدی در سفر به پاکستان چه کرد؟

واکنش به استعفای سیاوش: او استقلالی است

جمع آوری افزون بر 2 هزار سرویس نخاله از سطح شهر خرمشهر

فیلم| حمایت دانشگاهیان مشهد از آزادی‌خواهان دانشگاه‌های آمریکا

پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم

مناطق گردشگری شهر بهبهان + فیلم

ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان و عشایر خوزستان

اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان

رابطه این فیلم ایرانی با ماجرای قتل بابک خرمدین

حمایت دانشجویان دانشگاه خلیج‌فارس از دانشجویان آزادی‌خواه آمریکایی

مجلس باید در قانون شوراها نسبت به احراز صلاحیت‌ها تجدید نظر کند

بیانیه مشترک حماس، جهاد اسلامی و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین

بیانیه حماس، جهاد اسلامی و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین

کشف محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز

نشست مهم رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در پرتو تحولات پر شتاب میدانی و سیاسی برگزار شد

اسیر صهیونیست: احساس می‌کنیم ما را رها کرده‌اید+ فیلم

ماسک آزادی و حقوق بشر دولت‌های خارجی برای مردم جهان کنار رفته است

دیدار مهم سران گروه‌های مقاومت فلسطین

رسانه‌های جبهه مقاومت روز به روز قدرت بیشتری می‌گیرند

اسرای اسرائیلی خطاب به نتانیاهو: هر چه زودتر برای آزادی ما توافق کن!

دستگیری قاتل سه نفر از اعضای خانواده در شادگان

خانواده‌های اسرای صهیونیست: یورش به رفح مساوی با مرگ اسرا خواهد بود

دستگیری 5 سارق در خرمشهر

نامه دانشجویان دیار حافظ و سعدی به دانشجویان آمریکایی و اروپایی

مسئولان به بازخورد انجام وظایف خود در انتخابات توجه کنند

حمایت دانشگاهیان مشهد از خیزش دانشجویان آمریکایی

موضع‌گیری جدید «بایدن» درباره اسیران صهیونیست

نشست هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه پیام نور خوزستان

بازداشت عامل تیراندازی در گتوند

ترمیم آسفالت خیابان بنفشه درخواست شهروندان اهوازی شد

جایزه ملی محیط زیست برای دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان

محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز کشف شد

تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان برای آزادی اسرای صهیونیست در غزه

گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روحانی در مدرسه علمیه رضویه قم