پیام خوزستان

آخرين مطالب

چرا عملیات احداث جاده لنده ـ تشان تعطیل شد؟/ ‌پروژه‌ای که مجوز ندارد! مقالات

چرا عملیات احداث جاده لنده ـ تشان تعطیل شد؟/ ‌پروژه‌ای که مجوز ندارد!
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -  19 دی ماه 98 با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی پروژه احداث جاده لنده-تشان به طول 55 کیلومتر با هدف خروج شهرستان لنده از بن بست ارتباطی آغاز، ولی بعد از مدتی پروژه به بهانه نداشتن مجوز ماده 23 تعطیل شد.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جغرافیای خاص و محرومیت عمیق برای گریز از این درد تاریخی بیش از هر چیز به توسعه زیرساخت‌های مناسب نیاز دارد که با توجه به موقعیت جغرافیایی استان و قرار گرفتن در بین استان‌های فارس، خوزستان، اصفهان و ارتباط موثر با استان چهارمحال و بختیاری و بوشهر نیازمند توسعه مسیرهای ارتباطی است.
پروژه‌های راه‌سازی نظیر کریدور بابامیدان به سمیرم با گذر از شهرستان‌های بویراحمد و دنا در این استان استان فارس را به اصفهان متصل می‌کند، جاده ارتباطی پاتاوه به دهدشت یکی دیگر از پروژه‌های مهم راهسازی که 3 دهه ساخت آن به طول انجامید و در سفر ریاست جمهوری به استان در اواخر تیر سال جاری به بهره‌برداری رسید تلاشی برای اتصال جنوب به مرکز و شمال کشور است.
مطابق آنچه مسئولان در افتتاحیه این مسیر اظهار داشته‌اند این پروژه باعث برون رفت بیش از 400 روستا از بن‌بست ارتباطی و حتی اقتصادی خواهد شد.گذر پروژه پاتاوه به دهدشت و اتصال آن به بهبهان در استان خوزستان و گذر آن از دل شهرستان کهگیلویه باعث خروج این شهرستان از بن‌بست ارتباطی خواهد شد.
اما در کنار شهرستان کهگیلویه و شهر دهدشت و روستاهای اقماری شهرستان‌های لنده، چرام و بهمئی نیز امیدوار به اتصال و خروج از بن‌بست بوده و هستند. اتصال شهرستان لنده به این کریدور از آرزوهای دیرینه مردم این شهرستان است، که این روزها و پس از سفر ریاست جمهوری این پروژه مورد توجه قرار گرفته است و مورد مطالبه مسئولان و مردم است.
علاوه بر لنده در صورت تحقق پروژه ارتباطی لنده به تشان مردم شهرستان بهمئی نیز به خروج از بن‌بست ارتباطی خرسند شده و به رونق و توسعه امیدی نو خواهند داشت.
این پروژه با اخذ مجوز ماده 23 و پادار شدن و درج در پیوست شماره یک قوانین بودجه کشور به عنوان طرح ملی در سال 1398 با حضور معاونت وزارت راه و شهرسازی وقت با تأمین اعتبار اولیه بالغ بر 47 میلیارد تومان آغاز شد، که به یکباره با توقف دور از انتظار همراه شد.
در چند روز اخیر صحبت‌های نماینده شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام، لنده در مجلس شورای اسلامی مبنی بر عدم مجوز ماده 23 برای این پروژه باعث برخی واکنش‌ها گردید.
باتوجه به سابقه 5 ساله تصویب مجوز کمیسیون ماده 23 و مهم تر از آن درج عنوان محور لنده-تشان در قوانین بودجه سنواتی و عملکرد 850میلیارد تومانی ردیف طرح 1303016003طی پنج سال گذشته لزوم ورود دفتر رسیدگی به شکایت ریاست جمهوری و سازمان بازرسی کل کشور برای رسبدگی به ترک فعل احتمالی و ضعف عملکرد منجر به تعطیلی این پروژه توسط مجری و متولی ملی طرح ضروری به نظر می رسد.
ضمناً حداقل تجربه و اطلاعات کارشناسی از نظامات حقوقی اداری کافی است برای تشخیص اینکه وقتی طرحی در پیوست شماره یک قوانین بودجه سنواتی درج و دارای اعتبار است القای تردید در خصوص مجوز قانونی آن مهمل بوده و اظهارات بی پایه در این خصوص ذیل مصادیق نشر اکاذیب و تحریک افکار عمومی قابل تعریف وتوصیف است.
پیش از این نیز در پی درخواست مردم و معتمدین به منظور دخالت دستگاه قضایی در بحث محور لنده - تشان و پیگیری این مطالبه مردمی حجت الاسلام انصاری پور رئیس دادگستری لنده در جمع شورای اداری شهرستان که با حضور وزیر کشور برگزار شد، گفته بود که بدون شک دستگاه قضایی نمی‌تواند نسبت به بیت المال بی‌تفاوت باشد و در همین راستا از سازمان بازرسی کل کشور دعوت خواهیم کرد تا با ورود به موضوع مشخص شود هزینه های انجام شده بدون تشریفات قانونی و غیر کارشناسی بوده یا با رعایت تشریفات قانونی!.
انصاری پور همچنین گفته که اگر بدون رعایت موازین قانونی و فنی و کارشناسی بوده چرا هزینه های کلان در این مسیر صرف شد و در غیر اینصورت چرا عملیات اجرایی آن متوقف گردیده است.
خدادوست موسوی فرماندار سابق شهرستان لنده در تاریخ 16 دی ماه 1399 درباره جاده ارتباطی لنده به تشان اظهار کرد: در فاز اول طرح ملی از مسیر لنده به سمت تشان 5 و نیم کیلومتر جاده با اعتباری افزون بر 47 میلیارد تومان در دست اجرا است.
وی افزود: بیش از دو کیلومتر از این جاده خاکبرداری شده است و به زودی کار ساخت ابنیه و پل در فاز اول این پروژه توسط شرکت پیمانکار شروع می‌شود.کاهش ترافیک، کاهش سوخت، کاهش تصادفات جاده‌ای و همچنین توسعه و رشد این شهرستان و ایجاد اشتغال پایدار از مزایای این طرح ملی است.
محمد راستا مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: احداث جاده لنده -تشان در قالب جاده پاتاوه به دهدشت در گذشته آغاز شد ولی به دلیل کمبود اعتبار تعطیل شد.
وی با بیان اینکه این پروژه کد اعتباری جدا از جاده پاتاوه به دهدشت نداشت و مجوز ماده 23 نیز اخذ نکرده بود، خاطرنشان کرد: برای احداث این جاده بین دو تا 3 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
احمد وحیدی وزیر کشور چند روز پیش در نشست شورای اداری شهرستان لنده بر اجرایی شدن محور ارتباطی لنده - تَشان تاکید کرده بود و این را گفت که اجرای این پروژه سال‌ها مطالبه مردم بوده که با اجرایی شدن کاملاً موافق هستم و باید بررسی شود تا اگر این پروژه زیر مجموعه محور ملی پاتاوه _ دهدشت است به صورت جداگانه و با بررسی ماده 23 صورت گیرد.
محمودی اصل امام‌جمعه شهرستان لنده نیز در نشست شورای اداری شهرستان لنده که با حضور وزیر کشور برگزار شد، از رهایی جاده ملی لنده به تشان و چالش ماده 23 این جاده ابراز نگرانی کرد و افزود: آنچه مورد انتظار جامعه است باید به خواست و درخواست مهم مردم توجه ویژه شود بحث جاده لنده به تشان است که این مهم در محضر ریاست محترم جمهوری نیز بیان شده است.
شهرستان لنده به دلیل بن بست بودن، محرومیت مفرط ناشی از عقب افتادگی، دسترسی نداشتن به امکانات مرکزی، و به خصوص نبود راه‌های ارتباطی،این شهرستان با مشکلات و معضلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که افتتاح مسیر لنده به تشان می تواند تا حد زیادی این شهر را از بن بست خارج کرده و در مسیر توسعه قرار دهد.
تشان نزدیک‌ترین راه مستقیم به لنده را دارد اما برای طی مسیر تشان به لنده باید از مسیری پر پیچ و خم با مسافت 100 کیلومتری و گذر از تشان به بهبهان، دهدشت و سوق در نهایت به شهر لنده رسید.
اتصال جاده ارتباطی تشان ـ لنده بخش تشان و شهرستان لنده را از بن بست خارج می کند وهمچنین این کریدور مسیر بندر امام خمینی (ره) و آبادان را در کوتاه‌ترین مسیر به اصفهان و مرکز کشور وصل می‌کند.
روند اجرایی این پروژه به دلیل وضعیت صعب‌العبور بودن و کوهستانی بودن منطقه به کندی صورت می‌گیرد، و به دلیل اتصال محور ارتباطی جایزان ـ لیکک و در ادامه اتصال به جاده پاتاوه- دهدشت علاوه بر توسعه شهرستان لنده باعث سهولت دسترسی شهرستان بهمئی به مرکز استان خواهدشد.
با بهره‌برداری از مسیر تشان-لنده فاصله 100 کیلومتری تشان بهبهان- لنده 70 کیلومتر کاهش پیدا می‌کند و همچنین مسیر تردد به خوزستان، شهرستان کهگیلویه و مرکز استان سهولت بیشتری خواهد یافت.
برخی مسولان در حالی مدعی هستند که پروژه لنده -تشان مجوز ماده 23 ندارد که این پروژه در بودجه ردیف اعتباری دارد که باید گفت چگونه پروژه‌ای که ماده 23 ندارد در بودجه گنجانده شده و حتی بخشی از کارهای اجرایی انجام شده و چه کسی باید پاسخگوی هدر رفتن بیت المال باشد.
با وجود پیگیری‌های انجام شده جلال دانش فرماندار لنده حاضر به پاسخگویی نشد.

پیام خوزستان

منبع: خبرگزاری تسنیم

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/754713/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عرضه «روایت انحراف» در کتابفروشی‌ها

«مردی از جنس مس و خاک» به چاپ چهارم رسید

آخرین نطق رشیدی کوچی در مجلس: مورد غضب مافیای خودرو هستم

گزارش آمنه‌سادات ذبیح‌پور از اعتراض دانشجویان آمریکایی علیه اسرائیل

دیپلمات سابق: ترکیه، هند، برزیل و ژاپن خیلی از ما در آفریقا جلوتر هستند

سکه‌های مرکز مبادله کاملا استاندارد است

بیانیه جدید گردان‌های قسام درباره دلیل عدم آزادی اسیر آمریکایی

دستگیری 22 نفر از عوامل درگیری و تیراندازی در هویزه

تجمع دانشجویان مراغه در حمایت از آزادی خواهی دانشجویان جهان

عضو ارشد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی: آزادی اسرای اسرائیلی مهم‌تر از حمله به رفح است

اعزام 14 هزار خوزستانی زائر اولی به مشهد در دولت سیزدهم

دانشگاه مشهد صحنه محکومیت خشونت آمریکا علیه حامیان فلسطین

بیش از 18 هزار تن کلزا در شوش و کرخه برداشت شد

نقشه پراکندگی نیروهای مقاومت از یمن تا فلسطین

تجمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد شهرکرد در حمایت از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

موعود شمخانی کیست؟

کاریکاتور/ رسوایی آزادی بیان در آمریکا

آماده‌باش در 14 استان درپی احتمال رگبار و وزش باد شدید

زمان پایان لیگ بیست و سوم مشخص شد + برنامه بازی ها

آماده‌باش هلال احمر در پی احتمال بارش شدید باران در 13 استان

صادرات دفاعی فرانسه به اسرائیل به کم‌ترین حد رسید

حمایت دانشجویان دانشگاه‌های استان از جنبش دانشگاهیان اروپا و آمریکا

شهادت جانباز 70 درصد سیلاوی در اهواز

حملات حزب‌الله به چند پایگاه صهیونیستی

نادر طالب زاده: خط من خط انقلاب است

بازی جالب جمله‌های پشت وانتی با «سیاوش مفیدی»

جایزه‌ای به نام «اکبر زنجانپور» اهدا شود

همکاری فعالانه «اسپیلبرگ» با کمپین جو بایدن

چهره ها/ نوشته احساسی «حامد بهداد» در سوگ هوادارش

تولد چهل و یک سالگی «افسانه پاکرو»

ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D

حرف هر واعظی در مردم اثر نمی‌کند، وگرنه روضه خوانی‌ها و وعظ کم نیست

تورم فروردین کدام بخش اقتصاد بیشتر بود؟ پفک و اسنک رکوردار شدند

شورای اسلامی شهرصیدون بعنوان شورای شهر برتر استان خوزستان معرفی و تجلیل شد

محمدرضا سنگ‌سفیدی :برای جام جهانی فوتسال سورپرایز داریم

چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟

کارشناس اقتصادی: قیمت‌ها را در ایران مخفیانه جهانی کردید و با صداقت با مردم رفتار نکردید

معنی ضرب المثل جالب "از شیر مرغ تا جان آدمیزاد"

تصاویری متفاوت از نمایندگان مجلس در حال اهدای خون

واکنش رئیسی به رفتار خشونت‌آمیز پلیس آمریکا علیه دانشجویان: چهره بی‌روتوش غرب نمایان شد

ماجرای یک دروغ‌پردازی؛ استاد ایرانی دانشگاه آرکانزاس در زندان اوین است؟

وزیر صمت: مردم مشتاقانه حاضرند چند ساعت برق نداشته باشند ولی برق به تولید برسد

عملیات «وعده صادق» امید به مقاومت در سایر کشورها را افزایش داد

شهید «مطهری» طراح اندیشه تمدن نوین اسلامی است

دستگیری 22 نفر از عوامل تیراندازی در هویزه

پزشک متخلف در اهواز محکوم به پرداخت جزای نقدی شد

دستگیری 22 نفر از عوامل درگیری و تیراندازی در هویزه خوزستان

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران: سکه‌ های حراج شده کاملاً استاندارد بانک مرکزی است/ مراقب فریب سودجویان باشید

آلبوصبیح: استقلال را فراموش کردیم

آبشک به‌دنبال اتفاقی شیرین در قلب اهواز