پیام خوزستان

آخرين مطالب

احیای کشاورزی و بهبود کیفیت آب 3 استان با بهره‌برداری از سد چمشیر مقالات

احیای کشاورزی و بهبود کیفیت آب 3 استان با بهره‌برداری از سد چمشیر
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - سد چمشیر به عنوان بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا که عملیات اجرایی و احداث آن از سال 91 کلید خورد و بین سال‌های 95 تا 98 به دلیل تحریم‌ها و مشکلات انتقال سرمایه متوقف شده بود، دوشنبه توسط رئیس جمهور و وزیر نیرو افتتاح شد. این سد که151 متر ارتفاع دارد، دارای مخزنی به حجم 2.3 میلیارد مکعب و دریاچه‌ای به طول 48 کیلومتر بوده که مساحت دریاچه آن در تراز عادی 51 کیلومترمربع است.
احداث سد چمشیر برای بهبود و تأمین آب کشاورزی در دستور کار قرار گرفت تا آبی که به صورت سیلاب و از طریق رودخانه زهره به دریا ریخته می‌شد، تجمیع شود و سه استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر از مزایای این طرح ملی منتفع شوند. پیش از ایجاد این سد تمام آورد آب رودخانه که آّب شیرین و با کیفیتی بود و 70 درصد از حجم آب سالانه رودخانه را شامل می‌شد، به صورت سیل‌های مخرب جاری و به دریا سرازیر می‌شد. در بیشتر ایام سال رود زهره با کمتر از 20 درصد از آورد آبی جریان دارد که با احداث سد چمشیر و مهار سیلاب‌های منطقه علاوه بر تعدیل کمیت آب، همچنین شاهد افزایش قابل ملاحظه کیفیت آب رود زهره نیز خواهیم بود.
از جمله مهمترین اهداف احداث این سد، تعدیل شوری رودخانه زهره و بهبود کیفیت آب پایین دست است که با ذخیره‌سازی سیلاب در 3 ماه پرآبی و رهاسازی آب در طول سال به ویژه در بازه زمانی خرداد تا مهر می‌تواند در کنار جلوگیری از ایجاد خسارت ناشی از سیل، باعث رشد اقتصادی منطقه شود و امنیت غذایی را تضمین کند. تأمین آب کشاورزی و صنعتی، بهره‌مند شدن 85 هزار هکتار اراضی کشاورزی، تولید 482 گیگاوات ساعت انرژی پاک برق‌آبی، ایجاد زیرساخت مناسب برای تولید آبزیان و صنایع وابسته، ایجاد بستر مناسب جهت توسعه گردشگری منطقه و اشتغال‌زایی از دیگر اهداف این طرح اقتصادی است.
تعدیل کیفیت آب رود زهره و جلوگیری از وقوع سیل های مخرب علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در خصوص اجرای این طرح گفت: سد و نیروگاه چمشیر با 2.3 میلیارد متر مکعب ظرفیت، از نظر حجم پنجمین سد بزرگ کشور و نیز بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیا است که در زمان معین به بهره‌برداری رسید و سرشار از تجارب و نکات مثبت است. در فرایند احداث سد چمشیر مطالعات خوب و جامعی در ابعاد مختلف مانند اقلیم شناسی، هواشناسی، خاک شناسی، زمین شناسی و به ویژه محیط زیست انجام شد. بهره‌مندی از این طرح موجب می‌شود سطح کیفی و کمی آب در رودخانه زهره تعدیل شود؛ چراکه آب رودخانه زهره در طول 2 تا سه ماه به صورت سیلابی جریان دارد و این سیلاب باعث خسارت فراوانی در پایین‌دست می‌شد که در ادامه با رود حجم عظیمی از آب به دریا همراه می‌‍شد. به عبارت دیگر بدون ساخت این سد، سالانه شاهد خسارات شدید سیل بودیم و علاوه بر این آب بدون استفاده وارد دریا می‌شد.
تولید انرژی برقابی به میزان متوسط 482 گیگاوات ساعت در سال از اهداف دیگر این سد است. نیروگاه برق‌آبی چمشیر دارای 3 واحد بزرگ است که هرکدام ظرفیت 55 مگاواتی دارند. دو واحد کوچک به ظرفیت 5.5 مگاوات نیز ایجاد شده که مجموعا توان تولید انرژی برقآبی از این سد را به 176 مگاوات می‌رساند که کمک قابل توجهی به شبکه سراسری برق خواهد کرد.
تامین برق برای 500 هزار نفر با نیروگاه برقابی چمشیر وزیر نیرو در خصوص کمک این سد به صنعت برق نیز گفت: نیروگاه این سد قادر است 176 مگاوات برق تولید کند که با همکاری مناسب و سریع همکاران حوزه برق منطقه‌ای توانستیم فاز اول نیروگاه این سد را نیز آماده بهره برداری کنیم. با افتتاح این نیروگاه برق شهری 500 هزار نفر تامین می‌شود که با انرژی پاک، بدون مصرف سوخت فسیلی امکان تولید برق را فراهم کرده است.
محرابیان اضافه کرد: هدف دیگر احداث سد چمشیر مدیریت و تامین آب مورد نیاز و با کیفیت برای بخش کشاورزی و صنعت است که پیش‌بینی می‌کنیم نقش بسزایی در توسعه و ایجاد اشتغال در سه استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر داشته باشد.
البته آبگیری این سد در چند ماه اخیر با انتقاداتی روبرو شده و کارشناسان در برخی موارد ادعا‌هایی مبنی بر شور شدن آب‌های روان و چشمه‌های پایین دست مطرح کرده بودند که با نتایج طرح‌های مطالعاتی بسیاری از این نگرانی‌ها رفع شد. فاضلی مدیر مطالعات سد چمشیر در خصوص این انتقادات می‌گوید: یکی از اصلی‌ترین منتقدین سازمان حفاظت از محیط زیست بود که قبل از آبگیری به این طرح ورود کرد. بعد از این اتفاق، گزارش‌های مستندی از سوی سازمان محیط‌زیست تهیه و تایید می‌شود که هیچ مشکلی در مخزن سد وجود ندارد. مسایل زیست محیطی یکی از اصلی‌ترین الزامات اجرای این سد است و در سال 88 هم مجوز‌های لازم برای ساخت این طرح دریافت شد.
شایان شکر است شیرین‌سازی هر متر مکعب آب در کنار دریا 20 تا 30 هزار تومان هزینه دارد و با توجه به اینکه سد چمشیر ظرفیتی معادل 2 میلیارد متر مکعب دارد، با کمک این سد سالانه ده‌ها هزار میلیارد تومان در حوزه تأمین آب شرب سالم و با کیفیت صرفه جویی به عمل خواهد آمد. علاوه بر این امکان کشاورزی مضاعفی برای کشاورزان پایین دست سد چمشیر مهیا خواهد شد که به عبارتی درآمد آن‌ها را دوبرابر خواهد کرد.
گفتنی است برای این پروژه 300 میلیون یورو سرمایه گذاری انجام شده که 85 درصد توسط سرمایه گذار خارجی و 15 درصد هم دولت تامین شده است. بخش اعظمی از سرمایه‌های مورد نیاز در دولت سیزدهم به پروژه تزریق شد.
 

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/751800/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف 100 هزار لیتر سوخت قاچاق در دو شناور صیادی

ما به انگلیس یا هر کشور دیگری درباره دخالت نظامی هشدار می‌دهیم

ثبت بیش از 2 میلیون و 600 هزار تردد بین استانی در خوزستان

نقاط حادثه خیز در خوزستان 50 درصد کاهش یافت

سکه‌های حراج شده از استاندارد‌های بانک مرکزی برخوردارند

صدور هشدار زرد وقوع گردوخاک در خوزستان

دستگیری 22 نفر از عاملان تیراندازی در هویزه

تأکید بر تعیین‌تکلیف تجهیزات و اقلام مازاد شرکت انتقال گاز

بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحمایت از دانشجویان آمریکایی

رفتار پلیس با دانشجویان آمریکایی ادعای دروغین آزادی بیان در این کشور را نشان داد

دانش‌آموزان زمینه ساز آزادی زندانیان جرایم غیر عمد شدند

پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در رامهرمز

سکه‌های حراج مرکز مبادله کاملا استاندارد بانک مرکزی است

دانش‌آموزان 3 زندانی جرایم غیر عمد را آزاد کردند

حمله جدید حزب الله به مواضع نظامیان صهیونیست

انتقاد شدیدالحن از حکم اعدام توماج | کسانی عمدا حیثیت نظام را بر باد می‌دهند؟

حمایت دانشگاه علوم پزشکی آبادان از دانشجویان آمریکا و مردم غزه

لزوم حمایت شوراها از شهرداران/ نفوذ از بیرون سبب ایحاد اختلاف در شورا می‌شود

دانش‌آموزان بدهی 3 زندانی جرایم غیرعمد را پرداخت کردند

فیلم| تجمع دانشگاهیان بجنورد در حمایت از دانشجویان آزادی‌خواه آمریکا

تغییر زیاد در مدیریت شهری آسیب‌ جدی به شهر وارد می‌کند

قلعه خواجه لرزید

پیکر مطهر پدر شهیدان بابایی ملکشاه در بابل تشییع شد

چشم‌انداز روشن توسعه همکاری نفتی ایران و آفریقا طی 2 دهه آینده

رویکرد مثبتی را در بهینه‌سازی مصرف گاز در دولت سیزدهم شاهد هستیم

ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی طراحی شد

ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی تولید شد

حمله به رفح دور اما نزدیک!

بیش از 50 مربی و معلم خوزستانی با رهبری دیدار می‌کنند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/09

سکه‌های حراجی مرکز مبادله استاندارد است؟

تجمع دانشجویان همدانی در حمایت از آزادی خواهی دانشجویان جهان

بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است

کیش با کسب بالاترین امتیاز در4 شاخصه سرمایه گذاری، صادرات، بهبود فضای کسب و کار و ارزش تولیدات برتر شد

خواندن داستان جالب مولوی به نام کودکان مکتبی

خواندن شعر انگیزشی و زیبا از اقبال لاهوری

روحانی اصولگرا: مردم نباید در طول دوران خدمت نمایندگان را به حال خود رها کنند

نظر کوشکی درخصوص انتخاب رئیس مجلس آینده

مهدی آیتی: تندروها در مجلس آینده با قالیباف معامله می‌کنند نه رقابت

چهره ها/ عکس دیده نشده از زوج عاشق سریال «نون خ»

دلیل استقبال تماشاگران ایرانی از «مست عشق» فاش شد

جدایی بهتاش از نقی!

من به دخترت اعتماد کردم ولی اون به من خیانت کرد!

آنونس تازه ترین قسمت از سریال افعی تهران

دیالوگ سینا مهراد در شادروان

«اردلان» به «مریم» پناه می برد

معرفی داوران بخش سینمای «اقوام»؛ از نیکی کریمی تا حامد بهداد

تکامل کووید در درون بدن مردی هلندی!

ساخت ماده پلیمری دوبعدی که عملکردی شبیه به گرافن دارد

دستگیری یکی از معاونان سابق منطقه آزاد اروند