پیام خوزستان

آخرين مطالب

خواجه در نشست خبری:

دانشگاه شهید چمران از دانشگاه‌های فعال در ارتباط با پروژه‌های نفتی شده است علمي

  بزرگنمايي:

خوزستان آنلاین - رییس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به انعقاد قرارداد پژوهشی پنج دانشگاه با حضور وزارای نفت و علوم که هفته گذشته انجام گرفت، عنوان کرد: دانشگاه شهید چمران همزمان با چهار دانشگاه دیگر کشور با انعقاد قرارداد مطالعات ژئوشیمی سطحی و زیرسطحی دشت آبادان رسما وارد فعالیت‌ها تحقیقاتی پژوه‌های کلان ملی وزارت نفت شد.
به گزارش ایسنا - منطقه خوزستان، غلامحسین خواجه در نشست خبری که امروز (چهارشنبه 23 اسفند) برگزار شد، اظهار کرد: در دو سال اخیر دانشگاه شهید چمران تغییر چشمگیری در نگرش‌ها به درک بهتر از رسالت‌های خود و تمرکز نگاه بر نیازهای جامعه و توجه به کاربردی کردن پژوهش‌ها داشت و مشکلات جامعه از مهمترین سیاست‌های دانشگاه است.
وی افزود: توجه به ظرفیت‌های ملی استان خوزستان و برنامه‌ریزی جهت بالفعل کردن آن‌ها از دیگر برنامه‌های دانشگاه بود. توجه ویژه به آموزش و پژوهش به خصوص در زمینه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه در دو سال گذشته بود.
خواجه ادامه داد: این دانشگاه علی‌رغم استقرار در مرکز انرژی و نفت کشور، با گذشت بیش از 60 سال، تا سال گذشته رشته‌های نفتی نداشت و از آرزوهای دانشگاه بود که در این زمینه ورود کند. دانشگاه شهید چمران در سال گذشته کلنگ احداث چهار پروژه مهم دانشکده نفت، گاز و پتروشیمی، علوم زمین، مرکز تحقیقات حفاری و مرکز شیمی و پتروشیمی را زد. همچنین امسال با راه‌اندازی دو رشته مهندسی شیمی کارشناسی و مهندسی نفت گرایش حفاری کارشناسی ارشد، فاصله خود را با صنعت نفت کشور کم کرد.
رییس دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: اعتبارات این پروژه‌ها توسط وزارت نفت تامین می‌شود و امیدواریم ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری برسند و با افتتاح آن‌ها دانشگاه وارد فعالیت‌های مرتبط با صنعت نفت شود.
خواجه با اشاره به انعقاد قرارداد پژوهشی پنج دانشگاه با حضور وزرای نفت و علوم که در هفته گذشته انجام گرفت، عنوان کرد: دانشگاه شهید چمران همزمان با چهار دانشگاه دیگر کشور با انعقاد قرارداد مطالعات ژئوشیمی سطحی و زیرسطحی دشت آبادان رسما وارد فعالیت‌ها تحقیقاتی پژوه‌های کلان ملی وزارت نفت شد. بنابراین دانشگاه شهید چمران یکی از دانشگاه‌های فعال در ارتباط با پروژه‌های نفتی است.
وی افزود: در سال 95 قرارداد مهمی با صنعت نفت کشور در خصوص ساخت پمپ‌های درون چاهی داشتیم که اخیرا رونمایی شد که وزیر علوم از محل ساخت آن‌ها بازدید داشت و وزارت علوم و نفت از عملکرد دانشگاه شهید چمران اعلام رضایت کرده‌اند.
رییس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: ما با سایر سازمان‌ها نیز همکاری داریم و در خصوص تاسیس مراکز تحقیقاتی در دانشگاه ارتباط خوبی دارند. ما تنها دانشگاهی هستیم که اغلب مراکز تحقیقاتی ما با همکاری سازمان‌های مرتبط با آن مرکز فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.
خواجه با بیان اینکه تصویب برنامه راهبردی پنج ساله دانشگاه اقدام مهم دیگری بود که در سال جاری انجام شد، گفت: این برنامه در تاریخ 28 بهمن ماه امسال به تصویب هیات امنا رسید. ارتقای کیفی دانشگاه، تجهیز آزمایشگاه‌ها، جذب هیات علمی، راه‌اندازی رشته‌های جدید، راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی با کمک سازمان‌ها و صنایع، تکمیل و تجهیز دانشکده‌ها، راه‌اندازی مرکز خلاقیت و نوآوری دانشگاه، گسترش ارتباط با صنعت، پذیرش دانشجوی خارجی و ... از اهم برنامه‌ها در قالب برنامه پنج ساله است. اجرای این برنامه ملزوماتی دارد که تنها به خود دانشگاه مربوط نیست و سایر سازمان‌ها نیز باید همکاری و حمایت کنند.
وی با اشاره به تاثیر وجود فضاهای آموزشی، رفاهی، ورزشی و ... در ارتقای شاخص‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه، عنوان کرد: این دانشگاه در حال حاضر بیش از 70 هزار مترمربع فضا در دست احداث دارد که دانشکده نفت با 4500 مترمربع، مرکز تحقیقات حفاری با 2500 مترمربع، مرکز تحقیقات پتروشیمی با 2500 مترمربع، مرکز خلاقیت و نوآوری 3300 مترمربع، دانشکده علوم زمین با 8400 مترمربع، دانشکده عمران و معماری با 6000 مترمربع، دانشکده هنر شوشتر با 3000 مترمربع، توسعه گروه شیمی با 830 مترمربع، مجتمع کلاس‌های شیمی با 3300 مترمربع، مجتمع آزمایشگاهی کشاورزی با 2500 مترمربع، سالن‌های ورزشی با 2550 مترمربع، سالن‌های فرهنگی 1500 مترمربع، دانشکده مهندسی آب با 7000 مترمربع، دانشکده علوم ورزشی با 8000 مترمربع و ... از اهم پروژه‌های عمرانی در دست احداث دانشگاه است.
رییس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: این دانشگاه برای اولین بار در سال 96 موفق شد که دو مجله علمی خود را در نمایه بین‌المللی اسکوپوس نمایه کند. رشد قراردادهای تحقیقاتی دانشگاه با سازمان‌ها و صنایع حدود 800 درصد، رشد مقالات ISI نیز 20 درصد و رشد مقالات ISC هم 19درصد بوده است. رونمایی از پمپ‌های درون چاهی و عقد قرارداد مطالعاتی اخیر با وزارت نفت، راه‌اندازی دبیرخانه کرسی‌های نظریه‌پردازی با نفت، اعزام بیش از 50 دانشجو برای فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت به دانشگاه‌های دنیا، قرارگیری دانشگاه در لیست دانشگاه‌های پر استناد دنیا برای اولین بار، پیشنهاد تاسیس 12 قطب علمی در دانشگاه و چاپ 22 عنوان کتاب جدید از مهم‌ترین فعالیت‌ها در زمینه پژوهش بودند. ارزش ریالی تمام قراردادهای پژوهشی سال جاری حدود 16 میلیارد تومان بوده است.
خواجه با اشاره به مشکلاتی که تابستان سال جاری در مجتمع خوابگاهی دخترانه دانشگاه رخ داد، تصریح کرد: مجتمع‌های خوابگاهی دانشگاه قدمت زیادی دارند و سال‌ها مورد نوسازی قرار نگرفته‌اند. به محض اینکه سال به پایان رسید دانشگاه ظرف دو ماه اقداماتی جدی انجام داد که از جمله آن نوسازی سیستم مرکزی و تجهیز سه بلوک به کولر اسپیلیت بود که چیزی حدود 12 میلیارد تومان برای این کار صرف شد. اما همچنان نیاز به بازسازی وجود دارد و تابستان امسال بقیه کارهای مورد نیاز انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: اکنون مجتمع خوابگاهی پسرانه شهید علم‌الهدی در حال محوطه‌سازی است. همچنین تجهیزات خوابگاه متاهلی دانشگاه از برنامه‌های سال آینده است. همچنین در سال گذشته تجهیز آشپزخانه‌های دانشگاه انجام شد و امیدواریم در سال جاری تمام آشپزخانه‌ها را به دستگاه‌های صنعتی مجهز کنیم.
خواجه افزود: با راه‌اندازی دانشکده‌‌های جدید، در سطح شهر خوابگاه به اندازه کافی داریم و در حال حاضر مشکلی از لحاظ فضای خوابگاهی نداریم. همچنین خوابگاه متاهلی در سال آیند تکمیل می‌شود. برآورد ما برای تکمیل کار خوابگاه‌ها مبلغی حدود 10 میلیارد تومان است. همچنین خوشبختانه هیچ دانشجوی ستاره‌داری در دانشگاه نداریم.
رییس دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص مشکلات جذب دانشجویان عراقی عنوان کرد: یکی از مشکلات این بود که ما مرکز آموزش زبان فارسی را نداشتیم که مجوز رسمی این مرکز در سفر آخر وزیر علوم اخذ شد. در گذشته دانشجویانی که زبان فارسی را یاد می‌گرفتند برای آزمون باید به مشهد می‌رفتند که موجب ماندگاری آن‌ها در آنجا می‌شد که اکنون این مشکل رفع شده است. برخی از این دانشجویان متاهل هستند و ما در حال پیگیری هستیم که مجوز مدرسه‌ای برای عراقی‌ها را اخذ کنیم که پروسه‌ای طولانی دارد. مشکل دیگر این بود که دانشگاه شهید چمران اهواز تا یک سال پیش در لیست دانشگاه‌های معتبر عراق قرار نداشت.
خواجه با تاکید بر تلاش برای ارتباطات بین‌المللی دانشگاه، گفت: ما عضو اتحادیه بین المللی‌سازی دانشگاه‌ها هستیم که پنج دانشگاه ایرانی و سه دانشگاه خارجی عضو آن هستند و جلسات آن به طور مرتب برگزار می‌شود. همچنین با بیش از 10 دانشگاه اروپایی تفاهمنامه داریم. اخیرا تفاهمنامه‌ای با کشورهای ترکیه و عراق در خصوص مطالعه ریزگردها منعقد شده که امیدواریم به نتیجه عملی منجر شود.
ادامه دارد
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/32710/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

آزادی کارکنان هندی کشتی توقیف شده توسط ایران

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان

آزادی 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان

رئیسی: عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت

گلر استقلالی با دستکش سیدحسین مقابل سپاهان

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

برایتون 0 - 4 سیتی؛ تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند

چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان

شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی

فقط سیتی؛ قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود

گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم

ترکیب احتمالی پرسپولیس در جام حذفی

اسلات: مگر دیوانه‌ام پیشنهاد لیورپول را رد کنم

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

شکست تیم ملی هاکی روی یخ ایران در قهرمانی جوانان آسیا

باخت سنگین شهرداری در فینال سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

سردار فدوی: شهید حجازی در توانمندسازی جبهه مقاومت نقش موثری ایفا کرد

سردار اشتری: شهید حجازی از بازوان اصلی محور مقاومت بود

بیماران اروندی در منطقه آنژیوگرافی می شوند

عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

پرینت سه بعدی زره برای تبدیل گربه پشمالو به جنگجو/ ویدئو

رفع دغدغه های معیشتی و امنیت شغلی کارگران گروه ملی در اولویت قرار گیرد/ لزوم برطرف کردن مشکلات واگذاری زمین چمن جهت مسابقات تیم های فوتبال استان