پیام خوزستان

آخرين مطالب

تهران با روز جهانی بدون خودرو همراه شده است شهرداری تهران

تهران با روز جهانی بدون خودرو همراه شده است
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - خیلی پیش‌تر از این، تهران را بیش از آنکه بتوانیم تصور کنیم، پذیرای مدهای متنوع حمل‌ونقل بود. طی دهه‌های 20، 30 و 40، تعداد دوچرخه‌ها خیلی بیشتر از تعداد اتومبیل‌ها و موتورسیکلت‌ها بود، به طوری که می‌توان گفت خیابان‌ها در واقع در قرق دوچرخه‌ها بودند و با نسبتی بسیار بزرگ، وسیله اصلی تردد در شهر به حساب می‌آمدند. صدای غالب در معابر و کوچه‌ها، نوای چرخیدن زنجیر چرخ و نیروی غالب پاها، به ‌جای پدال روی رکاب فشار وارد می‌شد.

دوچرخه تکه‌ای جداناپذیر از زندگی روزانه بود و رها کردن این مود حمل‌ونقل، یکی از بعیدترین تصاویر ممکن را پدید می‌آورد. همین محوریت تردد با وسیله‌ای مثل دوچرخه، احتمالا یکی از دلایل اصلی آرامشی است که در خاطرات‌مان با مفهوم «طهران قدیم» گره خورده است. ماشین‌ها بخش اصلی مرئی و منظر شهر نبودند و خیابان‌ها به تب انعکاس حرارت از بی‌شمار سطوح فلزیس بی‌جان، مبتلا نمی‌شدند. صوت زمخت بوق هنوز صدای دلچسب زنگ دوچرخه سلطه نداشت و واقعیت این است که موقع عبور از خیابان، در فواصل کوتاه باید دست به کلاه می‌بردی تا سلامی به یکی از دوچرخه‌سواران آشنا بدهی. آدمی که روی زین نشسته، خود بی‌تردید پاره‌ای از کالبد شهر است و محبوس و منزوی در یک قوطی فلزی نیست. آدمی که روی زین نشسته، بی‌اختیار مستمرا در حال سیاحت شهر و دید و بازدید از آن است و این همان اتصالی است که اتومبیل‌سوار به یقین از آن فاصله نجومی دارد.
خیلی زود اما رویه تغییر کرد. با افزایش توان صنعتی و بازرگانی کشور طی چند دهه پس از آن آرامش مسلط، واردات و تولید اتومبیل، بیشتر و تولد ماشین و آسفالت، تبدیل به دو قطب مغناطیسی ناگزیر از گردش به دور یکدیگر شدند. ماشین‌ها به معابر آسفالت‌ شده بیشتر نیاز داشتند و تعریض خیابان‌ها نیز خود بزرگ‌ترین مشوق برای زایش ماشین‌ها بودند؛ سیکل باطل دوری‌گزینی از انسان‌محوری به‌ شکلی افسارگسیخته آغاز شد و تا همین چندی پیش، بی‌امان ادامه پیدا کرد. با شروع دوره جدید مدیریت شهری، ما می‌دانستیم که تهران دیگر نمی‌تواند بیش از این با ماشین‌ها مهربان باشد؛ سازش بیشتر با فلز، بی‌تردید نتیجه‌ای جز فنای روح زندگی نداشت. دیگر حتی برای عبور از خیابان هم عابران پیاده کمترین احساس امنیتی نداشتند و تمام معابر، قلمرو مطلق هیولاهای بی‌حس موتوری بودند.
ما باور داشتیم که این مسیر کج، ‌باید به شکلی تصحیح شود. پس علاوه بر سیاستگذاری‌های پرشمار در جهت توسعه بستر و زیرساخت حمل‌ونقل عمومی، تصمیم به آغاز راه «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» گرفتیم.
در ابتدا هر سه‌شنبه جمع کثیری از مدیران شهری برای حضور در محل کار خود و تردد در سطح شهر از دوچرخه استفاده کردند و با اینکه رکاب‌زنی ده‌ها نفر در شلوغ‌ترین معابر، تصویر ناآشنایی برای شهروندان می‌ساخت، اما استمرار این امر و پیوستن شهروندان عزیز به این حرکت، کم‌کم و به ‌آهستگی «سه‌شنبه‌های بدون خودرو» را به یک خرده‌فرهنگ شاخص در تهران تبدیل کرد که دیگر نه فقط مدیران شهری و شهروندان که هنرمندان و مقام‌های کشوری نیز با افتخار و روی خوش با آن همراه شدند.
گذشته از هویت بخشیدن به پویش «سه‌شنبه‌های بدون خودرو»، شهرداری تهران برخلاف ادعاها و نظرات ناامیدکننده‌ای از این قبیل که «شیب معابر تهران گسترش دوچرخه‌سواری را غیرممکن کرده»، بالغ بر 170 کیلومتر مسیر اختصاصی برای رکاب‌زنی را در دوره جدید مدیریت شهری توسعه داده است. حالا دیگر تهران فقط متعلق به ماشین‌ها نیست. تهران حالا با تمام وجود در مسیر رسمیت بخشیدن به پاک‌ترین و اجتماعی‌ترین و انسان‌محورترین مورد حمل‌ونقل است و این راه که در ابتدا پر از مانع و سنگلاخ به نظر می‌رسید، جاده‌ای روشن با مقصدی مشخص است که سلامت و آرامش بیشتر و افزایش چشمگیر کیفیت زیست شهری را در پی خواهد داشت.
22 سپتامبر روز جهانی بدون خودرو نامیده شده و بهانه‌ای است برای گرامیداشت مفهوم حیاتی «شهر انسان‌محور» که یکی از مهم‌ترین متغیرهای آن فاصله گرفتن از ماشین‌ها و التزام به حمل‌ونقل پاک است. روز جهانی بدون خودرو در پایتخت ایران مدت‌هاست که رسمیتی واقعی پیدا کرده و وظیفه مدیران شهری نیز بر مبنای توسعه بسترهای لازم برای بهبود در این مسیر تعریف شده است.
طرفه اینکه، امسال در گزارش رسمی هفته حمل‌ونقل اروپا از عملکرد شهرداری تهران در زمینه توسعه استفاده از حمل و نقل پاک و دوچرخه به عنوان یکی از بهترین اقدامات سال گذشته در خارج از اروپا تقدیر شده است. در این گزارش، از اقدام شهردار تهران برای استفاده مداوم از دوچرخه برای ترویج حمل و نقل پاک تجلیل شده و برنامه تهران برای افزایش 1/5 درصدی آمار استفاده شهروندان تهرانی از دوچرخه تا سال 2020 مورد تقدیر قرار گرفته است.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/202792/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمله ترکیبی حزب‌ الله لبنان به موضع صهیونیستی المالکیه

ببینید | بازداشت متهم به قتل زهره فکور صبور

هر اندازه بتوان صهیونیست‌ها را از جنایات بازداشت، امکان آزادی قدس وجود دارد

اتمام حجت هسته‌ای ایران با اسرائیل و آمریکا | موجودیت ایران تهدید شود، دکترین هسته‌ای خود را تغییر می‌دهیم | اگر اسرائیل به حمله ایران پاسخ می داد...

تماس تلفنی هنیه باالعامری/ تقدیر حماس ازمقاومت عراق درحمایت ازغزه

پالایشگاه آبادان در بورس انرژی مقام اول را کسب کرد/ تولید 500 هزار بشکه‌ای در سال 1402

شادی متفاوت رودیگر و آلابا پس از بازی؛ تکرار شادی معروف با صندلی!

جود بلینگام: از کودکی رویای این شب‌ها را می‌دیدم

فدراسیون فوتبال در تلاش برای محقق کردن شعار جهانی لذت فوتبال

تظاهرات شهرک‌نشینان مقابل مقر وزارت جنگ در تل آویو

برای آزادی سه گروگان، می‌خواهم وارد مجلس شوم /به هیچ وجه از مجلس خودرو نخواهم گرفت

اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

کمال خرازی : در صورت تهدید موجودیت ایران دکترین هسته‌ای خود را تغییر می دهیم

امتناع ریو فردیناند از پا گذاشتن روی لوگوی رئال مادرید هنگام ورود به زمین سانتیاگو برنابئو

کارلو آنچلوتی و هم خوانی سرود رئال مادرید با هواداران حاضر در ورزشگاه

خلاقیت دانشجویی! معرفی اعضای پروژه درسی مانند یک ترکیب فوتبالی

توهین هواداران رئال مادرید به لیونل مسی در آستانه جدال با بایرن مونیخ؛ حرام‌زاده!

گل دوم رئال که مشکوک بود ولی پذیرفته شد

بررسی صحت گل دوم رئال مادرید با شبیه سازی زمین

لحظه صحیح اعلام شدن گل دوم رئال مادرید و انفجار سکوهای برنابئو

وزیر ورزش: صداوسیما باید حق پخش را بدهد

صحنه بحث برانگیز و اشتباه عجیب داور!

خلاصه بازی رئال مادرید 2 - بایرن مونیخ 1

رستگاری کهکشانی‌ها با کامبک 3 دقیقه‌ای؛ رویای فینال تمام آلمانی بَر باد رفت

احساساتی شدن خوسلو پس از سوت پایان بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ

آمریکا و رژیم صهیونیستی در آینده منطقه جایی ندارند/ ایران مقاومت را در جهان تقویت کرد

انگیزه عامل قتل هولناک در بوستان ولایت فاش شد

بازداشت باند نامرئی که همگی زن بودند

تیراندازی، مراسم عروسی را در یک لحظه به عزا تبدیل کرد

جزئیات جدید از قتل مدیر ارشد شهرداری تهران

معمای ناپدید شدن سبحان 5 ساله

گل اول بایرن مونیخ به رئال مادرید

گل رئال مادرید به بایرن مونیخ که مورد قبول قرار نگرفت

ضربه خطرناک هری کین که نتوانست بایرن را به گل دوم برساند

اشتباه نویر رئال رابه گل تساوی رساند

ضربه کرنر بایرن مونیخ به تیرک افقی دروازه خورد

شاعرانه/ عمق تاریک تمام خوابها را لمس می سازم

لیگ یک؛ هر سه شانس صعود پیروز شدند

جزئیات جدید از بازداشت متهم پرونده زهره فکورصبور در قهوه‌خانه

زیرساخت‌های کافی برای سفر اربعین از خراسان شمالی تهیه شود

شهادت 2 رزمنده حزب‌الله لبنان در راه قدس

ویژه برنامه‌های تلویزیون در دهه کرامت

‏‎بیکاری من در سینما ارتباط مستقیم داشت با متاهل بودنم!

این وسیله یک نجات غریق در مواقع اضطراری است

ضربه زیبای هری کین که از کنار دروازه به کرنر رفت

سیو فوق العاده نویر باز هم بایرن را نجات داد

قربانی: همه بازی کثیف را دوست دارند

هاشمی: بیشترین بودجه به فدارسیون کشتی می‌رسد

لونین کین را ناکام گذاشت در ثانیه های آخر نیمه اول

کردم روانه هرچه پسر داشتم به شهر باشد کز آن میانه یکی کارگر شود