پیام خوزستان

آخرين مطالب

استاندار خوزستان:طرح‌های آبخیزداری در استان با منابع صندوق توسعه ملی شتاب می گیرد سياسي

استاندار خوزستان:طرح‌های آبخیزداری در استان با منابع صندوق توسعه ملی شتاب می گیرد
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - اهواز - استاندار خوزستان گفت: طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری با تزریق منابع اعتباری از صندوق توسعه ملی شتاب می‌گیرد تا خطر بروز سیلاب‌های مهیب دراستان کاهش یابد و مسیر کشاورزی پایدار هموار شود.

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی شامگاه شنبه در آیین شروع احداث بند خاکی اس 12و گام نخست پخش سیلاب در حوضه شهرویی بهبهان افزود: از سه سال پیش در مجموع 205 میلیارد و 500 میلیون ریال از محل صندوق توسعه ملی برای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در خوزستان اختصاص یافته که به تدریج به بهره برداری رسیده و تعدادی نیز در حال اجرا یا شروع عملیات اجرایی است.
به گفته وی اجرای این طرح‌های زیربنایی می‌توانند به تقویت اقتصاد درون زای روستاها در سال جهش تولید کمک کنند و از سویی به مهارسیلاب های مخرب و تقویت سفره‌های آبهای زیرزمینی و تامین آب کشاورزی منطقه منتهی شوند.
نماینده عالی دولت در خوزستان در ادامه گفت: در سال 1390 بروز سیلاب در منطقه شهرویی بهبهان و آبگرفتگی جاده رامهرمز - بهبهان ، منجر به فوت هشت نفر از شهروندان شد که امیدواریم با اجرای مجموعه طرح‌های آبخیزداری در منطقه که امروز 2 طرح آن شروع می‌شود خطر بروز سیلاب و آبگرفتگی کاهش یابد و بارندگی‌های شدید منجر به تخریب زیربناهای منطقه نشود.
کوروش کیانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز در این آیین با حضور مسوولان محلی گفت:برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در منطقه شهرویی بهبهان 180میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.
وی با اشاره به سیل خیز بودن این منطقه از جنوب شرق استان در زمان بارندگی‌های شدید و خساراتی که به زیرساخت‌های منطقه وارد می کند ابراز امیدواری کرد اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در این منطقه سیل خیز و پخش سیلاب ، خطر بروز سیل از بین برود و آبهای سطحی در خدمت توسعه کشاورزی و دامداری منطقه قرار گیرد و تقویت سفره‌های زیرزمینی ، مراتع و جلوگیری از فرسایش خاک را به دنبال داشته باشد.
همچنین در آیینی با حضور استاندار خوزستان عملیات اجرایی بند بتن غلطکی "دی 12" شنبه در روستای پکین در بخش ابوالفارس در 50کیلومتری مرکز شهرستان رامهرمز شروع شد تا گامی دیگر در راستای مهار آبهای سطحی و بروز سیلاب در این منطقه کوهستانی و سخت گذر برداشته شود.
هدف از ساخت بند بتن غلطکی دی 12 که گنجایش 189هزار و 600متر مکعب را دارد کنترل سیلاب و پیشگیری از فرسایش خاک ، جلوگیری از ورود رسوبها به بستر رودخانه مارون ، بهبود محیط اکولوژیکی ، حفظ و نگهداشت آب در حوضه آبریز این منطقه که 312 هکتار مساحت دارد و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی عنوان شده است.
شریعتی استاندار خوزستان در آیین شروع این بند بتن غلطکی که طول آن 92متر و عرض آن از کف 45متر است با اشاره به اینکه بروز سیلاب هرساله خسارات زیادی به منابع آب و خاک در این منطقه وارد می کند ، هدف
اصلی از اجرای طرح‌های آبخیزداری و بندهای خاکی و بتنی را توسعه پایدار در منطقه و بکارگیری منابع خدادادی برای توسعه و آبادانی منطقه توصیف کرد و افزود: طرح های آبخیزداری چند وجهی هستند و در حفظ محیط زیست و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها موثر هستند.
وی گفت:بر اساس تفاهم نامه سازمان جنگلها ، مراتع و آبخیزداری و صندوق توسعه ملی ، طرح‌های آبخیزداری از سه سال پیش از محل این صندوق تخصیص می‌یابد از این رو نهضت آبخیزداری در استان با پیگیری‌های لازم همچنان ادامه خواهد یافت تا تهدیدها به فرصت هایی برای عمران و آبادانی خوزستان تبدیل شود.
کیانی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در این آیین گفت: برای اجرای این بند بتن غلطکی 30میلیارد ریال اختصاص یافته و طبق برنامه در سه ماه آینده این طرح به بهره برداری خواهد رسید و در خدمت آبادانی و توسعه این منطقه و روستاهای اطراف قرار می‌گیرد.
وی گفت: پارسال یک هزار میلیارد ریال برای اجرا و تکمیل طرح‌های آبخیزداری استان جذب شد که سهم شهرستان رامهرمز 87میلیارد ریال بود.
ابراهیم متینیان نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلاکی نیز در این آیین از نفت و کشاورزی به عنوان 2 مزیت و ظرفیت مهم توسعه در این منطقه نام برد و افزود: در شرایطی که کشور با تحریم‌های ظالمانه و فروس نرفتن نفت رو به رو است بخش کشاورزی و ایجاد صنایع تبدیلی می‌تواند سرعت توسعه این منطقه را افزایش دهد.
وی خواستار تکمیل مطالعات آب در این منطقه با هدف توسعه پایدار در منطقه کوهستانی ابوالفارس با هدف جلوگیری از بروز سیلاب‌های مخرب وتقویت زیرساخت‌های بخش کشاورزی این منطقه از طریق مهار آبهای سطحی شد.
برچسب‌ها
منابع طبیعی و آبخیزداری بهبهان غلامرضا شریعتی رامهرمز

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/186810/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

آزادی کارکنان هندی کشتی توقیف شده توسط ایران

آزادی 6 مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور

آزادی 6 مرزبان ایرانی از طالبان

آزادی 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان

رئیسی: عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت

گلر استقلالی با دستکش سیدحسین مقابل سپاهان

موفقیت‌های فولاد اکسین مرهون تلاش‌های کارگران است

ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌های خوزستان در دستور کار قرار گیرد

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

برایتون 0 - 4 سیتی؛ تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند

چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان

شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی

فقط سیتی؛ قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود

گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم

ترکیب احتمالی پرسپولیس در جام حذفی

اسلات: مگر دیوانه‌ام پیشنهاد لیورپول را رد کنم

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

شکست تیم ملی هاکی روی یخ ایران در قهرمانی جوانان آسیا

باخت سنگین شهرداری در فینال سوپر لیگ بسکتبال غرب آسیا

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

حمله پهپادی حزب الله به یک پایگاه توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی

سردار فدوی: شهید حجازی در توانمندسازی جبهه مقاومت نقش موثری ایفا کرد

سردار اشتری: شهید حجازی از بازوان اصلی محور مقاومت بود

بیماران اروندی در منطقه آنژیوگرافی می شوند

عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت

منابع عبری: اسرائیل با آتش‌بس چند هفته‌ای موافقت خواهد کرد

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

پرینت سه بعدی زره برای تبدیل گربه پشمالو به جنگجو/ ویدئو

رفع دغدغه های معیشتی و امنیت شغلی کارگران گروه ملی در اولویت قرار گیرد/ لزوم برطرف کردن مشکلات واگذاری زمین چمن جهت مسابقات تیم های فوتبال استان