پیام خوزستان

آخرين مطالب

مروری بر تاریخ ورزش اول ایران/ کُشتی گرفتن از چه زمانی در ایران رسم شد؟/ پرافتخارترین کشتی گیران ایران و جهان را بشناسید ورزشي

مروری بر تاریخ ورزش اول ایران/ کُشتی گرفتن از چه زمانی در ایران رسم شد؟/ پرافتخارترین کشتی گیران ایران و جهان را بشناسید
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - به گزارش خبر فوری، بدون شک کُشتی یکی از قدیمی ترین، اصیل ترین و مهم ترین ورزش های تاریخ است. این ورزش که به نوعی ورزش ملی ایران هم حساب می شود، تاریخی بس سترگ و قابل توجه دارد که به مناسبت درخشش ملی پوشان ایران در رقابت های قهرمانی جهان سعی می کنیم مروری اجمالی بر آن داشته باشیم.
کشتی، ورزشی هزار رنگ که در فرهنگ همه اقوام دنیا وجود دارد

پیام خوزستان

همانطور که گفتیم، کشتی یکی از قدیمی ترین ورزش های جهان است. گلاویز شدن دو مبارز برای زمین زدن دیگری از زمان انسان های اولیه وجود داشته و همین چالش فیزیکی اولیه زمینه ساز ایجاد کشتی شده است.
کشتی به انحاء مختلف در دنیا وجود داشته و دارد. به جز کشتی آزاد و فرنگی که امروزه در مسابقات المپیک هم برگزار می شود، کشتی گلیما در ایسلند، شوینگن در سوئیس، گوراش در آسیای میانه و نیز سومو و جوجیتسو در ژاپن، و سامبو در روسیه وجود دارند.
در ایران هم انواع مختلف کشتی وجود دارد. برخی از مهم ترین کشتی ها بدین قرارند: کشتی پهلوانی ( در زور خانه ها )، کشتی باچوخه ( خراسان )، کشتی لوچو ( مازندران )، کشتی گیله مردی ( گیلان )، کشتی زوران پاتوله ( کردستان )، کشتی جنگ یا زوران ( الیگودرز )، کشتی بغل به بغل ( قزوین )، کشتی آشیرما ( آذربایجان شرقی )، کشتی گرش ( مناطق ترکمن نشین )، کشتی عربی ( ایلات و عشایر خوزستان )، کشتی کمر بندی ( اصفهان )، کشتی لشکر کشی ( یزد )، کشتی گچ گردان ( سیستان و بلوچستان به ویژه در زابل )، کشتی دسته بغل ( ارسنجان ) و ... .
تاریخ کشتی، ورزشی که در اساطیر و ادیان ریشه دارد

پیام خوزستان

درباره تاریخ کشتی آثار بسیار زیادی نگاشته شده است. ریشه کشتی گرفتن به اساطیر ملل مختلف باز می گردد. در بین پهلوانان یونان، رم، اقوام سلت، ژرمن ها، اسلاو ها و حتی هندی ها کشتی وجود داشته است. داستان
رقابت اودیسه و آژاکس که هومر در ایلیاد روایت کرده‌است از قدیمی‌ ترین و باشکوه‌ ترین داستان‌ های مربوط به کشتی است.
در قصص انبیاء، سخن از پهلوانی مانند «سامسون» به میان می آید که قدرت بدنی خارق العادهای داشت و می توانست با حیوانات نیرومندی کشتی بگیرد و آنها را مغلوب قدرت خود سازد.
همچنین، کُشتی را به انبیاء و اولیاء خدا هم نسبت می دهند. نقل است که هنر کُشتی گرفتن از اولاد یعقوب پیغمبر (ع) بوده و حضرت یعقوب (ع) این علم را می دانسته و به فرزندان خود، به منظور دفع دشمن آموخته است.
همچنین، کشتی در داستان های شاهنامه و اساطیر ایران نیز جایگاه بسیار والایی داشته است. رستم با بسیاری از پهلوانان و فرماندهان سپاه دشمن کشتی می گرفته و بعد از زمین زدن پشتشان به خاک بر لشگر دشمن پیروز می شده است. داستان رزم رستم و سهراب نمونه مشخصی از همین داستان است. رستم و سهراب به جای رزم بی سرانجام با هم کشتی می گیرند. ابتدا سهراب پشت رستم را به زمین می زند، سپس رستم به جوان می گوید که در سرزمین ما رسم این است که کسی که دوبار پشت حریف را به زمین بزند برنده است. سهراب می پذیرد و بار دیگر، دو پهلوان شروع به کشتی گرفتن می کنند. این بار رستم پشت سهراب را به زمین می زند اما وقتی با خود اندیشه می کند متوجه می شود که دیگر توانی نداشته و اگر دوباره با سهراب کشتی بگیرد حتما شکست می خورد، از این رو است که بر خلاف وعده اش به محض زمین زدن سهراب، خنجری از کمر خود بیرون آورده و به پهلوی سهراب می زند و جوان خود را می کشد.
کشتی در دنیای باستان، مسابقاتی که کشتی را در تاریخ ثبت کرد

پیام خوزستان

همانطور که گفته شد، کشتی در تمام دنیا وجود داشته است. اما این مسابقات با برگزاری مسابقات المپیک در آتن باستان بود که شکل و شمایل امروزی یافت و به عنوان ورزشی مهم در تاریخ ثبت شد.
با رواج یافتن کشتی در یونان، مسابقات مربوط به آن از سال 704 قبل از میلاد به مواد پنجگانه مسابقات بازیهای المپیک باستان افزوده شد. مسابقات پنجگانه در مسابقات بازیهای المپیک یونان باستان که پنتاتلون گفته می شد عبارت بوده است از کشتی گرفتن، پریدن، دویدن، پرتاب نیزه، پرتاب دیسک.
قانون های اولیه ورزش کشتی در یونان باستان چنین بوده است که هر کسی در کشتی سه بار زمین می خوردشکست می خورد و مغلوب حریف می شد. منتها در بیشتر کشتی های باستانی رسم اینگونه بود که چنانچه هر قسمت از بدن انسان به جز کف پاها با زمین برخورد داشته باشد، آن کشتی گیر بازنده میدان می شد.
از مشهورترین کشتی گیران و پهلوانان یونان در قرن ششم قبل از میلاد پهلوانی بود به اسم میلو از اهالی کروتون. در 6دوره متوالی از مسابقات بازیهای المپیک توانست مقام قهرمانی دست پیدا کند و همچنان توانسته بود در 32 مسابقه بزرگ پهلوانی هم تمام حریفان خود را شکست دهد تا اینکه بلند آوازه ترین کشتی گیر زمان خود شده بود.
همچنین معروف است که افلاطون، فیلسوف مشهور یونانی در جوانی کشتی‌گیر بوده و حتی در مسابقات المپیک مقام آورده است.
کشتی در ایران، از رسم پهلوانی در دنیای باستان تا رسم فتوت در ایران بعد از اسلام

پیام خوزستان

کشتی در ایران نقش بسیار بسیار برجسته ای داشته است. رسم پهلوانی آن چیزی است که هسته مرکزی فرهنگ ایران باستان را تشکیل می داده و کشتی هم بخشی جدایی ناپذیر از این فرهنگ بوده است. هم دین زرتشتی و هم میترائیسم با روح پهلوانی عجین شده اند. این عنصر پهلوانی در آیین مهرپرستی چنان قوی است که برخی مورخان معتقدند به علت همین گرایش شدید، این آیین نتوانست در روم همه گیر شده و به جای مسیحیت بنشیند.
کشتی و مرام پهلوانی بعد از ورود اسلام با گرایشات شیعی و عرفانی تلفیق شد و مرام فتوت را به وجود آورد. در این مسلک، امیرالمؤمنین بزرگترین پهلوان جهان دانسته می شود و حتی در افسانه های گروهی از اهل فتوت، ایشان با رستم هم کشتی گرفته است.
گرایش پهلوانی و فتوت در عیاران و به خصوص رهبرشان یعقوب لیث بسیار جلوه کرد و توانست به قدرت سیاسی منجر شود. همچنین گزارش ها نشان می دهد مرداویج زیاری و سه برادر بویه نیز اهل مرام پهلوانی و کشتی بودند.
مرام پهلوانی و فتوت در دوره صفویه در قزلباش ها جلوه کرد.از این دوره تا عصر قاجار مرام پهلوانی و به خصوص کشتی به اوج نفوذ و قدرت خود می رسد. در این دوران (به خصوص عصر قاجار) در هر کوی و برزن و شهری یک پهلوان اول وجود دارد که در کشتی پشت همه حریفان را به خاک زده است. این پهلوان به عنوان بزرگ شهر یا منطقه شناخته می شد و همه نام آن منطقه را با او می شناختند. سریال پهلوانان نمی میرند (ساخته حسن فتحی) دقیقا به چنین جریانی اشاره دارد و اهمیت فراوان کشتی و روح پهلوانی را در این دوره نشان می دهد.
تاریخ پهلوانی کشور ایران سرشار از نامهای است که قدرت بدنی و نیروی خود را در راه مبارزه با بی عدالتی و دفاع از مظلومان بکار می بردند . از پهلوانان قدیم پوریای ولی، عبدالرزاق، مفرد قلندر، فیله همدانی، شمس محمد، محمد مالانی و یوسف ساوی شهرت و محبوبیت بیشتری دارند و از پهلوانان دوره معاصر هم می توان از کشتی گیران مشهوری همچون ابراهیم یزدی، اکبر خراسانی، حاج محمد صادق بلور فروش و حاج سید حسن رزاز و نهایتا جهان پهلوان تختی نام برد.
مروری بر پرافتخارترین کشتی گیران ایران

پیام خوزستان

اما پرافتخارترین کشتی گیران ایرانی چه کسانی هستند؟
ابتدا افتخارات پهلوانان و قهرمانان ایرانی را در المپیک بررسی می کنیم.
پرافتخار ترین کشتی گیران ایرانی به ترتیب عبارتند از:
جهان پهلوان تختی ( 1 طلا، 2 نقره)، حسن یزدانی (1 طلا، 1 نقره)، رسول خادم (1 طلا، 1 برنز)، قاسم رضایی (1 طلا، 1 برنز). همچنین عبدالله موحد، امامعلی حبیبی، علیرضا دبیر، امید نوروزی، حمید سوریان و محمدرضا گرایی یک مدال طلا در المپیک به دست آورده اند. همچنین، کمیل قاسمی با احتساب دوپینگ حریفانش یک مدال طلا کسب کرده است.
اما رقابت های قهرمانی جهان؛ عبدالله موحد 5 بار، حسن یزدانی و امامعلی حبیبی 3 بار، مهدی تقوی و رضا یزدانی 2 بار و مجید ترکان، عباس حاجی کناری، مهدی حاجی زاده، مراد محمدی، کامران قاسم پور و امیرحسین زارع یک بار صاحب نشان طلای کشتی آزاد جهان شدند.
این در حالی است که کشتی آزاد ایران در همه دوران خود در میدان جهانی به 50 مدال طلا رسیده که 21 تا از آن‌ها از سوی کشتی گیران مازنی کسب شده است.
همچنین 12 نقره و 12 برنز هم تاکنون توسط کشتی گیران مازندرانی در رقابت‌های جهانی آزاد بدست آمده که حسن یزدانی و مجید ترکان تنها کشتی گیران استان هستند که هر سه رنگ مدال یعنی طلا، نقره و برنز را دارا هستند.
پرافتخارترین کشتی گیران جهان را بشناسید

پیام خوزستان

تاریخ کشتی پر از نام های افسانه ای است که مبازاتشان روح کشتی دوستان را به پرواز درآورده است. در زیر به نام پرافتخارترین کشتی گیران جهان اشاره می کنیم:
* کشتی آزاد:
الکساندر مدوید از اتحاد جماهیر شوروی (3 طلای المپیک، 7 طلای جهانی)
بوایسار سایتی‌یف از روسیه (3 طلای المپیک، 6 طلای جهانی)
سرگئی بلوگلازوف از اتحاد جماهیر شوروی (2 طلای المپیک، 6 طلای جهانی)
آرسن فادزائف از اتحاد جماهیر شوروی (2 طلای المپیک، 6 طلای جهانی)
والنتین یوردانف از بلغارستان (1 طلای المپیک، 7 طلای جهانی)
عبدالرشید سعدالله یف از روسیه (2 طلای المپیک، 5 طلای جهانی)
* کشتی فرنگی:
میخاین لوپز از کوبا (4 طلای المپیک، 5 طلای جهانی)
الکساندر کارلین از اتحاد جماهیر شوروی (3 طلای المپیک، 9 طلای جهانی)
والری رزانتسف از اتحاد جماهیر شوروی (2 طلای المپیک، 5 طلای جهانی)
پتار کروف از بلغارستان (2 طلای المپیک، 3 طلای جهانی)
حمید سوریان (1 طلای المپیک، 6 طلای جهانی)
نیکولای بالبوشین از اتحاد جماهیر شوروی ( 1 طلای المپیک، 5 طلای جهانی)

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/331844/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جذب 5 پزشک فوق تخصص در دزفول

دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با نائب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان ‎لبنان

رژیم صهیونیستی ترور فرمانده حزب‌الله را تأیید کرد

از سرگیری پروازهای قطر به ایران

تصمیم غیرمنتطره گروسی برای سفر به تهرن

حضور ترامپ در دادگاه منهتن برای پرونده ای جنایی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

واکنش شدید حزب‌الله لبنان به حمله‌های امروز رژیم صهیونیستی

شلیک 150 موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی

پیروزی استقلال آبی پوشان ملاثانی در فوتبال دسته اول کشور

تضعیف روحیه مقامات نظامی اسرائیل به‌دلیل عملیات ایران

کمک 40 میلیاردی خیران برای آزادی زندانیان نیازمند در بهشهر

تاکید بر اهمیت نقش مقاومت مردم لبنان در تحولات منطقه

محکومیت یک کارگزار کود و نهاده‌های کشاورزی در امیدیه

یک کشته و دو مصدوم در حادثه رانندگی محور خرمشهر_اهواز

افتخار آفرینی فرنگی کاران خوزستان در آسیا

توقیف محموله مواد مخدر در بهبهان

برداشت 51 تن گندم از مزارع خوزستان

حمله حزب‌ الله لبنان به 3 مرکز نظامی صهیونیستی

تعداد شعب انتخابات دور دوم در حوزه‌های خوزستان کاهش نمی‌یابد

دیدار رئیسی با نایب رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان

حمله حزب‌الله لبنان به 3 مرکز نظامی اسرائیل

در دیدار رئیسی و مقام لبنانی چه گذشت؟

تمرین تاکتیک‌های پرسپولیس برای بازی حساس آبادان

عملیات سپاه برای آزادی‌خواهان جهان امیدآفرین بود

بازی‌های باقی‌مانده استقلال ترسناک است/ 4 پیچ خطرناک که دور رفت نکونام امتیاز داد

حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است

اولین تیم سقوط‌کننده از لیگ دسته اول فوتبال

با حقوق کارگران چند کیلو گوشت می‌توان خرید؟/ اینفوگرافیک

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

کشف محموله سیگار قاچاق در خرمشهر

کشف بیش از 41 هزار نخ سیگار قاچاق در خرمشهر

اقدام مقتدرانه سپاه پاسداران جبهه مقاومت را امیدوارتر کرد

تصادف در جاده گچساران_ بهبهان چهار کشته و مصدوم برجا گذاشت

شکست قعرنشین لیگ یک مقابل استقلال ملاثانی

دستگیری 8 محکوم متواری در شوش

حمله حزب‌الله لبنان به 3 مرکز نظامی صهیونیستی

اقدامات جمهوری اسلامی درسرزمینهای اشغالی سبب آزادی قدس خواهد شد

انتقاد فرماندار بستان آباد ازوضعیت کشتارگاه نیمه صنعتی دام

رابطه عجیب دوقلوهای همسان لیگ برتری

بازداشت یک شرور مسلح در محله شوش تهران

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

خانواده اسیران صهیونیست پنجشنبه به خیابان‌های تل‌آویو می‌آیند

رئیسی: صهیونیست ها خطا کنند، معنای پاسخ واقعی ایران را خواهند دید

حمله موشکی سنگین حزب الله علیه مواضع اسرائیل/نبرد شدید مقاومت فلسطین با ارتش اسرائیل در مرکز نوار غزه

رهایی گروگان 12 ساله ‌از دست آدم‌ربا در آبادان

حمله موشکی سنگین حزب الله علیه مواضع اسرائیل/نبرد شدید مقاومت فلسطین با ارتش اسرائیل در مرکز نوار غزه/شمار شهدای نوار غزه به 33 هزار و 843 نفر رسید

برداشت بیش از 50 هزار تن گندم از مزارع خوزستان