پیام خوزستان

آخرين مطالب

ثامن الائمه، عملیاتی که حصر آبادان را شکست اجتماعی

ثامن الائمه، عملیاتی که حصر آبادان را شکست
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -

پیام خوزستان


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، عملیات غرورآفرین ثامن الائمه (ع) با هدف شکست حصر آبادان در پنجم مهرماه سال 1360 با فرمان تاریخی امام راحل (ره) اجرا شد؛ این عملیات نقطه عطفی در تاریخ هشت سال دفاع مقدس به شمار می‌رود که برای پیروزی‌های بعدی رزمندگان اسلام در دوران جنگ تحمیلی سرآغازی مهم بود.
رژیم بعث عراق در 31 شهریورماه 1359 با آغاز جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران اشغال سریع بخش‌هایی از خاک کشور ایران از جمله خرمشهر که مهم‌ترین شهر بندری ایران به شمار می‌آمد را در دستور کار خود قرار داد نیرو‌های عراقی به سرعت با عبور از مرز خود را به خرمشهر رساندند که با مقاومت نیرو‌های مردمی، سپاه و نیرو‌های ارتش روبه رو شدند.
بیشتر بخوانید
تجلیل از حماسه سازان دفاع مقدس در چهارمحال و بختیاری پس از 40 روز مقاومت دلیرانه مدافعان خرمشهر، با خیانت آشکار منافقین، خرمشهر به دست دشمن افتاد و از آن پس رژیم عراق تلاش کرد تا با عبور از شرق کارون و شمال بهمنشیر وارد شبه جزیره آبادان شود و برای دست یابی به این هدف در هشتم آبان ماه 1359در منطقه ذوالفقاری بر روی رودخانه بهمنشیر پل شناور احداث کرد تا با استفاده از پوشش نخلستان و نیزار بتواند از دید رزمندگان اسلام دور مانده و به راحتی وارد شهر آبادان شود، اما اینبار نیز با مقاومت نیرو‌های مردمی مجبور به عقب‌نشینی از بهمنشیر شد.
ذوالفقاری آخرین منطقه در شهر آبادان و کنار رودخانه بهمنشیر با انبوهی از نخلستان نیرو‌های رژیم بعث در نخستین روز‌های آبان ماه سال 1359، بار دیگر برای تصرف آبادان تلاش کردند و یک هفته بعد حلقه محاصره را تنگ‌تر کرده و با تنگ شدن حلقه محاصره تمامی راه‌های زمینی به آبادان قطع شد به طوریکه تنها راه دسترسی به این شهر از مسیر هوا و دریا بود.
با وجود اینکه ارتش عراق توانست برای مدت زمان بسیار کوتاهی آبادان را به محاصره در آورد، اما این اقدام بی پاسخ نماند یک هفته پس از حصر این شهر، امام خمینی (ره) پیام دادند: «حصر آبادان باید شکسته شود.»
رزمندگان اسلام نیز پیرو فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اقدام لازم را برای شکستن محاصره آبادان انجام دادند و نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش طرح‌های مشترکی را برنامه ریزی کردند.
فرمان پیر جماران سبب شد نیرو‌های مسلح تمام تلاش و امکانات خود را برای شکستن محاصره آبادان به کار گیرند و سرانجام در ابتدای سال1360خورشیدی یوسف کلاهدوز، قائم مقام وقت فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طرح شکست حصر آبادان را که به وسیله حسن باقری طراحی شده بود به شورای عالی دفاع ارایه کرد که پس از مشورت‌های زیاد، طرح مشروط با هماهنگی «لشکر77» به تصویب رسید.
این عملیات با همکاری ارتش، سپاه، بسیج و نیرو‌های ژاندارمری به مرحله‌ی اجرا درآمد و جهادسازندگی نیز علاوه بر ساختن جاده، امور مقدماتی این عملیات را برعهده گرفت.
عملیات ثامن الائمه (ع) شاه کلید عملیات‌های بزرگ بعدی دفاع مقدس عملیات ثامن الائمه (ع) در ساعت یک بامداد پنجم مهرماه 1360 با رمز «نصر من الله و فتح قریب» آغاز شد و رزمندگان اسلام در ساعت‌های نخست عملیات، با حمله به مواضع عراق و درهم شکستن مقاومت نیرو‌های بعثی خاکریز‌های دشمن متجاوز را تصرف کردند.
رزمندگان اسلام با روشن شدن هوا و ادامه پیشروی از محور شمالی به سمت پل مارد نخستین ضربه شکننده را به نیرو‌های عراقی وارد آوردند با این حال نیرو‌های متجاوز بعثی همچنان در منطقه پل حفار مقاومت می‌کردند.
رزمندگان اسلام با به دست گرفتن ابتکار عمل و ادامه پیشروی در محور‌های مختلف، دشمن را در تنگنا قرار دادند. جاده ماهشهر به آبادان در نخستین ساعت‌های پنجم مهرماه 1360 خورشیدی آزاد شد و با پیشروی نیرو‌ها از شمال به جنوب و تصرف پل قصبه، امکان مقاومت از نیرو‌های عراقی گرفته شد و بعداز ظهر همان روز نیرو‌های بعثی از پل حفار عقب رانده شدند.
عصر روز دوم عملیات (ششم مهرماه)، نیرو‌های عراقی به تدریج مجبور به تسلیم و عقب نشینی شدند و سرانجام در پایان این روز منطقه سرپل آزاد شد.
رزمندگان شجاع وطن در روز سوم عملیات منطقه را از وجود نیرو‌های دشمن پاکسازی کردند و در ساحل شرقی رودخانه کارون استقرار یافتند و بدین ترتیب فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر شکستن حصر آبادان، در مدت 42 ساعت نبرد نیرو‌های ارتش، سپاه پاسداران و نیرو‌های مردمی با موفقیت کامل اجرا شد.
در این عملیات نیرو‌های بومی و مردمی در کنار نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران با وجود نبود امکانات و تجهیزات کافی نظامی مقاومت جانانه‌ای از خود نشان دادند و هرگز عراق نتوانست وارد آبادان شود.
فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی چنان عزم معنوی را در دل و جان رزمندگان انداخت که با وجود قدرت نامتوازن ایران و عراق در آن مقطع از تاریخ، رزمندگان از سه محور دارخوین، فیاضیه و جاده آبادان به ماهشهر به دشمن حمله ور شدند و محاصره آبادان را با لبیک به فرمان تاریخی امام خمینی (ره) در هم شکستند.
عملیات ثامن الائمه ترس و وحشت خیره کننده‌ای در دل بعثی‌ها انداخت و بعد از عقب راندن عراق از آبادان هرگز نیرو‌های صدام روحیه روز‌های آغازین جنگ را باز نیافتند و ترس از رزمندگان ایرانی تا پایان جنگ به کابوس سربازان عراقی تبدیل شد.
شبه جزیره آبادان نقطه حساسی در ایران بود و صدام به منظور کنترل اروند رود و دسترسی بیشتر به خلیج فارس قصد داشت با اشغال آبادان جنگ را به نفع خود تمام کند لذا این حساسیت دلیل اصلی دستور امام خمینی (ره) برای شکست حصر آبادان بود.
در نهایت این مردم و رزمندگان اسلام بودند که با شکست نیرو‌های بعث عراق راه را برای پیروزی‌های بیشتر در جنگ فراهم کردند.
آنچه در عملیات ثامن الائمه اتفاق افتاد تنها محاسبه دقیق و پیچیده نظامی نبود، شکست حصر آبادان به لحاظ استفاده دشمن از آخرین تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری جنگی و استقرار بی شمار تجهیزات و نیروی انسانی چند ملیتی در منطقه، قطعا خارج از تصور کارشناسان نظامی بود.
در این نبرد تنها سلاح کار ساز و برنده، قدرت ایمان رزمندگان بود که گوش به فرمان، ولی زمان خود عمل کردند و با غرش جانانه بر دشمن تا دندان مسلح وی را کوچک و حقیر ساختند.
اسارت بیش از یک هزار نیروی دشمن در عملیات ثامن الائمه (ع) آزادسازی 150 کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی از جمله دو جاده استراتژیک و راهبردی اهواز به آبادان و ماهشهر به آبادان و خروج شهر آبادان از محاصره، اسارت یک هزار و 800 نفر از نیرو‌های دشمن، کشته و زخمی شدن یک هزار و 500 تا دو هزار نفر از نیرو‌های عراقی و انهدام 90 دستگاه تانک و نفربر، به غنیمت گرفتن 100 دستگاه تانک و 60 دستگاه نفربر، سه دستگاه لودر و 150 دستگاه خودرو و انهدام سه فروند هواپیما و یک فروند بالگرد دشمن از پیامد‌های عملیات غرور آفرین ثامن الائمه (ع) بود.
شکست در این عملیات به قدری برای «صدام» سنگین بود که پس از پایان عملیات و شکست نیرو‌های بعثی، هفت نفر از فرماندهان خود را تیرباران کرد.
اکنون 41 سال از عملیات پیروزمندانه ثامن الائمه (ع) می‌گذرد، اما هر بار که این عملیات مرور می‌شود، ابعاد تازه‌ای از شجاعت و تاکتیک بالای نظامی رزمندگان قابل بازگویی است.
انتهای پیام/ع

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/327247/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وحشت صهیونیست‌ها از حملات موشکی مقاومت فلسطین

حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» رژیم اسرائیل

امام جمعه آبادان: از فردا به کم حجابان به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

دادستان بندرامام: حادثه اسکله پتروشیمی رازی در دست بررسی است

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

امام جمعه آبادان : از فردا به کم حجاب ها به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

آتش‌سوزی یک قایق مسافربری در آب‌های شهرستان دزپارت

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

اوج استرس در آزادی؛ هوادار استقلال دچار حمله قلبی شد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو آزادی سنگین بود

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

حمله موشکی مقاومت به غلاف غزه در 196 مین روز جنگ

ویسی: با ناسزا گفتن چیزی عوض نمی‎‌شود/ نیاز به یک برد داریم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

ویسی: اوضاع فولاد خراب‌تر شده است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

5 مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور خرمشهر به اهواز

ببینید | خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال بر روی سکوهای آزادی

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

5 مصدوم در حادثه انحراف خودرو از جاده در محور خرمشهر به اهواز

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

حمله مقاومت لبنان به تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

دیدار نکونام با هوادار ویژه استقلال در استادیوم آزادی

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

ورود هواداران به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال و شمس آذر تا دقیقه 26 همچنان ادامه دارد! / فیلم

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

برتری استقلال مقابل شمس آذر در نیمه اول

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

افزایش مزارع پرورش میگو در خوزستان

پیکر جانباز شهید «کلیوند عباسی» در اهواز تشییع شد

استقلال 2 - شمس آذر 0

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

احیای پتروشیمی آبادان کلید خورد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

گزارش زنده: استقلال 0 - 0 شمس‌آذر

حضور هواداران شمس آذر در ورزشگاه آزادی در جریان بازی با استقلال / فیلم

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم/ اوضاع جبهه شمالی خطرناک است

منطقه زیبای پامنار خوزستان (فیلم)

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم