پیام خوزستان

آخرين مطالب

مهر گزارش می‌دهد؛

شهادت 25 فرهنگی آبادان جایی درتقویم ندارد/ معلمانی که هنوزگمنامند مقالات

شهادت 25 فرهنگی آبادان جایی درتقویم ندارد/ معلمانی که هنوزگمنامند
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - آبادان- دوم مهر ماه هر سال یادآور پر کشیدن 25 فرهنگی آبادان در بمباران ناجوانمردانه رژیم بعث است ولی این حادثه مهم جایی در تقویم های ندارد.

خبرگزاری مهر ؛ گروه استان‌ها - لیلا بیراتی : ساعت 11 و 34 دقیقه پیش از ظهر دوم مهرماه 1359 را می‌توان از روزهای ابتدایی جنگ ایران و عراق و زمان قدرت‌نمایی ارتش استکبار علیه قلم، علم و فرهنگ نام‌گذاری کرد چرا که هواپیماهای دشمن بعثی ، ساختمان آموزش و پرورش آبادان را بمباران کردند تا خباثت خود را به مردم انقلابی ایران اسلامی نشان دهند و بگویند که در این جنگ نابرابر به هیچ‌چیز پایبند نخواهند بود.
بمباران اداره آموزش و پرورش آبادان یادگار مظلومیت معلمان مخلصی است که جرم آنان تربیت انسان و آموزش انسانیت بود؛ آنها کسانی هستند که سلاح و دشمنی را نفی و پیشرفت آدمی را در سر می‌پروراندند اما کینه شیطان زمانه این نوع تفکر را نمی‌پسندید و سدی در مقابل اهداف شوم خود می‌دید.
با بمباران اداره آموزش و پرورش آبادان، 25 تن از فرهنگیان شهر که در محل آموزش و پرورش جمع شده بودند تا با توجه به شرایط جدید جنگی، تصمیم مناسبی را برای سال تحصیلی بگیرند اما نتوانستند جلسه خود را به پایان برسانند چون رژیم بعثی با بمباران، آنها را شهید کرده بود و یاد این معلمان برای همیشه در خاطره مردم مقاوم ایران اسلامی به‌ویژه مردم آبادان باقی می‌ماند.
اما با بررسی محل دفن شهدای دوم مهر در آرامستان آبادان، گلایه‌های متعددی از کم‌کاری مسئولان درباره جانمایی، نصب المان و پایه کوبی مزار این شهیدان با بی‌سرانجامی مکاتبات و جلسات در ادوار گذشته مشاهده می‌شود و این امر نشان از پای کار نبودن برخی از مسئولان مرتبط خبر می‌دهد.
دفن 13 شهید ِ معلم در آبادان
کارشناس امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش شهرستان آبادان در گفتگو با خبرنگار مهر بیان می‌کند: 13 نفر از شهدای دوم مهر در آبادان به خاک سپرده شدند و سایر شهدا طبق خواسته خانواده آنها به اهواز و سایر شهرستان‌های دیگر استان خوزستان منتقل شدند؛ همچنین تعداد خیلی کمی از این خانواده‌های شهدا در آبادان سکونت دارند و بیشتر آنها در شهرستان‌های دیگر زندگی می‌کنند.

پیام خوزستان


مهدی قانعیان تأکید می‌کند: عموم مردم نمی‌توانند محل دفن شهدای دوم مهر آبادان را به‌راحتی پیدا کنند چون مشخصه‌ای روی قبرشان ندارند و پای‌کوبی برای شناخت این شهیدان با وجود پیگیری‌های صورت گرفته شده اما تاکنون انجام نشده است.
کارشناس امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش شهرستان آبادان ادامه می‌دهد: در این راستا برای مشخص کردن و نصب پایه کوبی برای قبور این شهیدان گفته شده که از طریق بنیاد شهید و بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس این امر باید پیگیری شود که دراین‌باره مکاتبات و درخواست‌هایی انجام شده اما نتیجه‌ای حاصل نشده است.
قانعیان می‌گوید: نمی‌دانیم متولی اصلی این امر چه کسی است؛ آیا بنیاد شهید، شهرداری، فرمانداری و سایر ارگان‌هاست و سوال دیگر این است که نهاد متولی اصلی آیا دستور جانمایی مزار شهدای دوم مهر را صادر و پیگیری می‌کند؟
وی یادآور می‌شود: همه می‌دانند برای اینکه نام این شهدا زنده نگه داشته شود، لازم است که یک پایه کوبی انجام شود یا تابلویی باشد تا نوع و محل شهادت این شهیدان ذکر و بر سنگ مزار آنها مشخصات کاملی از شهید برای بازدیدکننده نوشته شود.
کارشناس امور شاهد و ایثارگران آموزش و پرورش شهرستان آبادان اظهار می‌کند: محل دفن یا قبر این شهیدان پراکنده است که برخی در قسمت اول و برخی دیگر در بخش دوم گلزار هستند که در کل 11 نفر در بخش اول و دو نفر دیگر هنوز شناسایی نشدند و نباید بگذاریم این شهدا به فراموشی سپرده شوند.
شهدای فراموش نشوند
«ایرج جلیلیان» بازمانده حادثه بمباران دوم مهر 1359 در شهرستان آبادان از حادثه آن روز آموزش و پرورش می‌گوید: فرهنگیان آبادان در تدارک جلسه‌ای تحت عنوان بازگشایی مدارس و نحوه چگونگی آن بودند که دو فروند از هواپیماهای عراقی در آسمان آبادان ظاهر شده و ضمن شکستن دیوار صوتی بمب‌های خود را بر سر فرهنگیان حاضر در این محل فرو ریخته و از محل متواری شدند و پس از چند لحظه برگشتند و مردمی را که برای کمک به محل نزدیک شده بودند به رگبار بستند.
وی بیان می‌کند: در این حادثه حدود 25 نفر از آموزش و پرورش آبادان به شهادت رسیدند که در رأس آنها «صمد صالحی» بود و تعدادی نیز مجروح شدند و بعد از سانحه افرادی که سرپا بودند با مردم آن محله برای کمک شتافتند و زخمی‌ها و شهدا را جمع کردند و پس از مدت 10 دقیقه مسئولان شهر نیز برای کمک رسیدند.
ایرج جلیلیان می‌گوید: از مسئولان امر درخواست می‌کنم که یادمانی برای این شهیدان به احترام فرهنگ، علم، آموزش و پرورش در گلزار شهدای آبادان تهیه و احداث شود تا مردم بیشتر و بهتر از گذشته و جنگ هشت ساله دفاع مقدس آگاه شوند تا آن را به نسل‌های آینده خود منتقل کنند.
ثبت در تقویم
فرزند شهید غلامعلی باقرزاده یکی از شهدای این حادثه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: سه شهید از شهدای دوم مهر آموزش و پرورش آبادان در بهشت شهدای اهواز به خاک سپرده شدند که یکی از آنها غلامعلی باقرزاده است.
وی ادامه می‌دهد: این شهدا از اولین شهدای غیرنظامی ایران هستند که توسط رژیم بعثی عراق شهید شد و با توجه به کسوت معلمی این شهدا دوم مهر باید به‌عنوان روز ملی و روز آموزش و پرورش در کشور نام‌گذاری شود.
وی می‌گوید: حداقل انتظار ما این است که برای بازگشایی مدارس این روز را در تقویم ذکر کنند چون شهدای آموزش و پرورش آبادان برای بحث فرهنگ و آموزش شهید شدند.
فرزند شهید باقرزاده با اشاره به اینکه سال‌هاست که نام این شهدا فقط در منطقه خودمان وجود دارد، تأکید می‌کند: نام این شهدا را باید به تمام کشور و نسل‌های قبل و بعد معرفی کنیم.
شوک عظیم
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: در روزهای اولیه جنگ با بمباران آموزش و پرورش و شهادت معلمان یک شوک عظیمی به مردم وارد شد که جوانان آبادانی مصمم شدند تا با ایثارگری و جان‌فشانی از شهر دفاع کنند.
علی ثامری ادامه می‌دهد: گلزار شهدا یک طرح ملی است که مزار شهدا بر اساس طرح ملی شهدا ساماندهی شده که مبنای آن نام و نام خانوادگی تاریخ شهادت مشخصات شهید است اما حادثه دوم مهرماه 1395 در این طرح قید نشد.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران آبادان می‌گوید: در اوایل جنگ شهدا به‌صورت پراکنده در گلزار شهدا دفن می‌شدند مانند شهدای سینما رکس اما در ادامه جنگ ساماندهی صورت گرفت.
وی تأکید می‌کند: شناسایی مزار شهدای دوم مهر از طریق تاریخ شهادت و تابلویی که نوشته شده شهدای دوم مهر 1359 قابل شناسایی است.
ثامری می‌گوید: اداره آموزش و پرورش آبادان باید پایه کوبی را انجام دهد و ما در این راستا رواق خالی را در اختیار این اداره گذاشته‌ایم که نام شهیدان را با کاشی‌کاری به همراه تصویرشان نصب کنند تا یادمانی برایشان درست شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/326489/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

ادای احترام رئیس جمهور به اقبال لاهوری

موضع ایران درخصوص توافقات اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان

نمازی: ما می‌توانیم تحریم نباشیم

رییس جمهور پس از بازدید آرامگاه اقبال لاهوری: وحدت بین ایران و پاکستان ناگسستنی است

سپهبد مقتدر

رئیس سازمان انرژی اتمی: تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد

تصاویری که عبدالرضا داوری از تفاوت استقبال از روحانی و رئیسی در فرودگاه پاکستان منتشر کرد

واکنش وزیر خارجه به تصمیم اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌ جدید علیه ایران

آغاز عملیات همسطح سازی پیاده روی خیابان شهید رجایی شوش

خوزستان میزبان کاروان راهیان نور جامعه ورزش کشور

نمایی زیبا از چالکندی دزفول + فیلم

مبارزه تیک‌تاک با لایحه ممنوعیت در آمریکا

تحویل اسناد مالکیت حدنگاری 5 تالاب و بزرگترین موقوفه کشور

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10

مصاحبه دیده نشده رضا داوودنژاد که با دیدنش بغض می‌کنید

«تغییر چهره 2» ساخته می‌شود؛ بازگشت نیکلاس کیج و جان تراولتا

چی در ذهن آرمان میگذره

انتصاب جدید در سازمان صدا و سیما

اجرای آزمایشی برای اثبات قانون اول نیوتون

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

از کنار زدن مسی تا 21 جایزه با رئال در 9 ماه!

«پائز» بامداد چهارشنبه در تهران

پاسور ایرانی نزدیک به جام اروپایی

موتور روشن و سرحال اسماعیل‌نژاد؛ درخشش 18 امتیازی

انصراف دو نام بزرگ دیگر از تیم ‌ملی والیبال

وقتی "دلار" اردوی قایقرانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد

جانشین خولیو ولاسکو با باشگاهش تمدید کرد

تجویز نسخه ایتالیایی برای والیبال بلغارستان

اعزام همزمان یزدانی و قاسم‌پور به مسابقات رنکینگ جهانی

مطرح شدن نام طارمی بعد از قهرمانی اینتر

حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

اوجی: پاکستان خواهان بهره‌برداری از خط لوله گازی آی‌پی است

آدمی حسرت سرگردونه

سروده‌ای که رهبر انقلاب یک بیت آن را در آستانه عملیات وعده صادق خواندند

جعفرزاده: اگر صادقانه از مردم کف خیابان بپرسید می‌گویند ما فردی مانند ظریف می‌خواهیم

ادعای گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد

ظریفیان: مهم‌ترین مشکل رئیسی این بود که درک درستی از شرایط نداشت

حضور رئیس‌جمهور در آرامگاه اقبال لاهوری

وقوع حادثه تصادف در جاده خرم آباد - اندیمشک + فیلم

کمک 12 میلیارد ریالی خیران گرمسار برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد

افزایش تسهیلات ودیعه مسکن در خوزستان

گروه‌های فلسطینی: نبرد آینده با دشمن صهیونیستی متفاوت است

935 میلیارد تومان از معوقات حق آلایندگی خوزستان وصول شد

نعیم قاسم:مقاومت تنها گزینه برای مقابله با توحش اسرائیل است

جزئیات تازه در پرونده مرگ بازیگر معروف | علت فوت زهره فکور صبور چه بود؟