پیام خوزستان

آخرين مطالب

کابینه طالبان یک جانبه است/ سران سیاسی برای دولت فراگیر ائتلاف می کنند اجتماعی

کابینه طالبان یک جانبه است/ سران سیاسی برای دولت فراگیر ائتلاف می کنند
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -

پیام خوزستان


به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان ، محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان در مورد وضعیت فعلی افغانستان گفت: "وضعیت نامطلوبی است و به نظر من، در آنجا که تحریک طالبان تسلط پیدا کرده، روال حکومت داریی که آنها ادعا می‌کنند تاهنوز درست پیش نرفته و انتقام‌گیری، دشمنی و فشارها سر اقشار مختلف مردم سازمان یافته و حساب شده تر دوام دارد و ما وضعیت مطلوبی را درا فغانستان نمی‌بینیم.
"
کابینه یک جانبه طالبان
محقق کابینه طالبان را یک جانبه خواند و گفت: "برای اینکه افغانستان دارای چند ملیت است و برای رهایی افغانستان علیه کشورهای بیگانه همه باهم جنگیده اند و در قانون اساسی همه اقوام به رسمیت شناخته شده لذا اکنون حکومت یکجانبه تشکیل شده. ما امیدوار این بودیم که طبق گفته‌هایی که در جریان نشست‌های بین‌الافغانی صورت گرفته بود، یک حکومتی ایجاد شود که نمایندگی از تمام اقوام بکند."
درعین حال، مشاور سیاسی رئیس جمهور فراری افغانستان درباره اینکه امیدی برای ایجاد یک حکومت همه شمول است نیز گفت: "طالبان تاهنوز کدام روی خوشی به این مسئله نشان نداده اند، در اواخر برای بعضی از اقوام وزارت داده شده، اما فکر می کنم که به تناسب حضورشان، مورد قناعت مردم نباشد. ولی ما طرفدار یک مشارکت معقول و عادلانه به حضور معنی دار همه جهت‌های مردم افغانستان هستیم." وضعیت هزاره ها در حکومت جدید ازسویی هم رهبر حزب وحدت ملی مردم افغانستان درباره وضعیت زندگی مردم هزاره تحت حاکمیت طالبان در افغانستان می‌گوید که قوم هزاره در کشمکش‌های اخیر حکومت پیشین با طالبان دخیل نبودند و جاهایی که طالبان حمله می‌کردند مردم هزاره مجبور بودند که دفاع کنند. محقق گفت: "جنگی که وجود داشت، فقط میان طالبان و ساختاری که آمریکا جور کرده بود، وجود داشت. شاید در ساختار آن بسیار اندک هزاره‌ها وجود داشت و قبلاً در حکومت غنی هم که حضور داشتند، تصفیه شده بود. ما در ساختار دفاعی افغانستان در اواخر نبودیم، جنگ میان ما و طالبان نبود. در یگان مواردی که طالبان بالای مناطق هزاره نشین حمله می‌کردند، ما به ناچار از خود دفاع می کردیم. با آن هم از انتقام طالبان آسیب پذیر هستند. مثلاً در دایکندی فشار بالای این است که از مردم سلاح جمع کنند، یا اینکه در پاتو گزارشی است که 2700 خانه باید کوچ کنند، نیز در بعضی از مناطق شمال فشار است باوجود اینکه عفو عمومی ازطرف طالبان اعلام شده برخی از افراد از خانه‌هایشان فرار کرده اند و هنوز هم سرگردان اند." این سیاستمدار افغانستان می‌گوید که هیچ گونه خدمات برای جامعه هزاره درنظر گرفته نشده است. در حکومت قبلی پیش از زمستان برای مردم هزاره تدابیر زمستانی گرفته می‌شد و گندم، آرد، برنج و خوراکی دیگر داده می‌شد. اما حالی که در آستانه زمستان قرار داریم، هیچ اقداماتی از سوی طالبان به مردم هزاره گرفته نشده است." وی می‌گوید، ضمن اینکه به مردم کمک نمی‌شود، طالبان از مردم پول جمع می‌کنند و جامعه هزاره در یک فاجعه انسانی قرار دارد.
رهبر حزب وحدت در مورد مقاومت ملی مردم افغانستان علیه طالبان همچنان گفت که طالبان براساس گزارش رسانه‌ها مراکز ولسوالی را گرفته اند، اما در برخی نقاط جنگ نیز وجود دارد. محقق در پاسخ به اینکه آیا او از جبهه مقاومت پنجشیر حمایت می‌کند، گفت: "شنیدیم که برادرهایی که در مقاومت قرار دارند، ادعایشان این است که اکثریت مناطق را در دست داریم به مقاومت خود ادامه می دهیم، این بحثی است که مقاومت مشروع است یا نیست بخاطر این است که آنها برای یک هدف مشروع مقاومت خود را مطرح می‌کنند. بحث ما در این قسمت است که یک حکومت فراگیر به‌وجود بیاید که تمام اقوام در آن حضور داشته باشند. ما امیداوریم که درهای جنگ بسته شود و طالبان از خود انعطاف پذیری داشته باشند." محور مذاکرات در قطر این سیاستمدار افغان می‌گوید که بحث ها در قطر نیز روی ایجاد حکومت همه شمول بود: اینکه غنی فرار کرد و حکومت را به آنها سپرد، این بحث به آنها مشروعیت نمی‌دهد، این مسئله ای بود که غنی در سه هفته اخیر حکومت خود بطور حساب شده با موافقت آامریکا ویا بدون موافقت آمریکا بدون درگیری به طالبان سپرد. تمام قول‌اردوها و تانک ها از سوی غنی به طالبان واگذار شد و حتی کسانی که علیه طالبان مقاومت می کردند ازسوی حکومت تهدید می‌شدند و گفته می‌شد که به سارنوالی معرفی می‌شوند." وی در ادامه گفت باید حکومتی باشد که تمام اقوام و مذاهب خود را در آن خوب احساس کنند و اما حکومتی که به زور به وجود بیاید دوام پیدا نمی کند.
محقق می‌گوید که طالبان باید به این اصل متوجه شوند که کسانی که در حکومتشان نیستند، برادر و وطندارهایشان هستند و به همان میزان که طالبان از حکومت غنی و آمریکا متاثر بودند، به همان اندازه ما متاثر بودیم و آسیب پذیر بودیم. من در دوران جهاد مهاجر نشده بودم، اما در دوران غنی مهاجر شدم و همیشه در فکر این بودم که غنی بالای خانه ما حمله می کند. ما هم از دوران غنی بسیار زیاد آسیب پذیر بودیم. دیگران نیز آسیب پذیر بودند. اگر می‌خواهند که فاز جنگ داخلی بسته شود و دیگر میان افغان‌ها جنجال نشود، طالبان باید این سیاست را نشان بدهند و حضور همه اقوام را در ساختار نظام بپذیرند. این چیزیست که مردم افغانستان و جامعه جهانی نیز خواستار آن است." جنگ داخلی در افغانستان
رهبر حزب وحدت مردم افغانستان درباره موضع‌گیری کریم خلیلی درباره اینکه از جبهه مقاومت پشتیبانی خواهد کرد، گفت: "صحبت‌های آقای خلیلی را نشنیدم، اما سیاست ما این است که بدون جنگ این حکومت فراگیر از طریق مذاکره سیاسی بین سران سیاسی و احزاب طالبان بوجود بیاید. اما اگر به کدام توافقی نرسیم، ما بخواهیم یا نه، بطور طبیعی مقاومت‌هایی در سراسر افغانستان بوجود می آید که شاید از کنترل ما هم خارج باشد بخاطر این که مردم منتظر ما هستند و از ما پرسان می‌کنند که چی کرده اید. "
او می‌گوید حکومت هنگامی سقوط کرد که آنها برای گفتگوهای صلح به پاکستان سفر می‌کردند و غنی فرار کرد و طالبان وارد کابل شدند. وی افزود که با طالبان جنگ ندارد اما موضوع حقوق مردم را می‌خواهد و مذاکرات میان افغانان را خاتمه یافته تلقی نمی‌کند.به گفته محقق کشورهای منطقه از جمله پاکستان، تاجیکستان و ایران نیز خواهان ایجاد یک حکومت همه شمول هستند. ائتلاف برای حکومت همه شمول
محقق درمورد ایجاد ائتلاف شمال نیز افزود: "ما تعبیر به ائتلاف شمال نمی‌کنیم، ائتلاف سران احزاب سیاسی و جریان های سیاسی که در افغانستان وجود داشتند تا زمانی که ارزش ها سرجایشان باقی بمانند و یک حکومت همه شمول ایجاد شود شکل خواهد گرفت."
او می‌گوید که ائتلاف سران احزاب سیاسی شکل می‌گیرد، این یک امر طبیعی است، دلیل شکل گیری ائتلاف برای حکومت همه جانبه است.رهبر حزب وحدت مردم افغانستان می‌گوید که با طالبان در تماس است و این مواضع را با آنها نیز شریک کرده است و امیدواری است که طالبان بر سر یک حکومت همه شمول فکر کنند. رابطه طالبان با پاکستان مشاور سیاسی رئیس جمهور فراری افغانستان نیز درباره تاثیر در تصمیم گیری طالبان می‌گوید که پاکستان موثرترین کشور منطقه بالای طالبان است و به همین خاطر برای طالبان برای رسمیت شناختنشان لابی گری می‌کنند. محقق گفت که آینده نشان خواهد داد تا طالبان در مبارزه با داعش و تولید مواد مخدر به قول خود وفا خواهند کرد یا نه. بازگشت به کشور در آخر رهبر حزب وحدت مردم افغانستان درباره برگشت به کشور نیز گفت که تاهنوز تفاهمی با طالبان صورت نگرفته، درحالی که طالبان به او بارها تماس گرفته اند تا او به کشورش برگردد. انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/326203/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

واکنش آمریکا به ادعاهای گروسی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران

فرمانده کل ارتش: جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد

سخنگوی وزارت خارجه: افکار عمومی جهان بیدار شده است

جهانگیری: عزا می‌گیرم وقتی می‌بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می‌کنند نه اروپا

عملیات «وعده صادق» سربلندی جهان اسلام

حماس: عملیات «وعده صادق» یک پاسخ راهبردی به اشغالگران بود

آیا انسان واقعا «اختیار» دارد؟ اسپینوزا پاسخ می‌دهد

واژگونی پژو پارس در محور لردگان به دهدز جان یک نفر را گرفت

حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

«تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما

ادامه واکنش‌ها به سخنان جنجالی مدیر «نماوا»

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت

مخالف تعطیلی دو روز در هفته هستم؛ با تعطیلی جمعه هم مخالفم! / نماینده‌ها اگر خسته هستند، مجلس را تعطیل کنند

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری

مراسم خاکسپاری پیشکسوت بسکتبال برگزار شد

لیورپول با این کاپیتان به جایی نمی‌رسد

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

مهاجری خطاب به ذوالنور: از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب‌کشی کنید

آیت‌الله دوزدوزانی: آقایی که می‌خواهی روحانی باشی و جهنمی نباشی، مواظب باش کار عکس نشود

انتقاد پزشکیان به سکوت مجامع بین‌المللی درخصوص جنایات اسرائیل: چرا ککتان نمی‌گزد؟

آغاز نوبت اول آزمون سراسری 1403 با گروه های آزمایشی ریاضی و انسانی

پهلوانی به قامت «حیدر»

عملیات وعده صادق سربلندی جهان اسلام

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

گفت و گوی دو خواهر کول بر در سریال نون خ 5

اختلافی که پس از سال‌ها فیتیله‌اش روشن شد!

فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است

اعتراف جالب خانم مجری جنجالی صداوسیما جلوی مردم

چهره ها/ نجم الدین شریعتی در چایخانه حرم امام رضا(ع)

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

استاندار: توسعه صنایع تبدیلی در خوزستان حمایت می‌شود

ستاره لیورپول تحمل دیدن باخت را نداشت

فیلیپین نخستین حریف دختران والیبالیست در آسیا

عیادت رئیس فراکسیون ورزش مجلس از غلامحسین پیروانی

بازگشت حسن یزدانی به تشک به تعویق افتاد

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

علی لاریجانی پیام داد

نقوی حسینی: پایداری‌ها از اصطلاح «پشم» خیلی ناراحت شدند

زهره حمیدی وضعیت بیماری‌اش را تشریح کرد؛ بعد از بیماری یک انسان جدیدتر شدم

شناسایی 16 متهم فراری در خرمشهر

5 تفاوت اساسی در کاشی و سرامیک - کاویان سرام

نوعدوستی کارمند یزدی برای آزادی زندانیان

کشف سکه‌های عتیقه مربوط به دوران اشکانیان از مسافر یک قطار

آنچه امام علی (ع) به عقیل آموخت

89 درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند/ ماجرای تحمیل ایمان با زور را کنار بگذارید