پیام خوزستان

آخرين مطالب

طلیعه توان ایرانی در شرایط تحریم

طرح توسعه آذر برنده جایزه جهانی مدیریت تعالی پروژه شد وزارت نفت

طرح توسعه آذر برنده جایزه جهانی مدیریت تعالی پروژه شد
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - طرح توسعه میدان مشترک آذر در بخش پروژه‌های مگا در رقابت‌های جایزه جهانی مدیریت تعالی پروژه خوش درخشید و مدال طلای این بخش از رقابت‌ها را از آن خود کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، شرکت ایرانی مهندسی و توسعه سروک آذر (SAED) متعلق به مجموعه صندوق‌های بازنشستگی نفت که توسعه میدان مشترک آذر را به عنوان یکی از پیچیده‌ترین میادین نفتی کشور در کارنامه دارد، در بخش پروژه‌های مگا در رقابت‌های جایزه جهانی مدیریت تعالی پروژه، حائز مدال طلا شد.
بر اساس اعلام این شرکت، پس از دو دهه تلاش پروژه‌های برتر ایرانی در مسیر کسب جایزه جهانی مدیریت تعالی پروژه که هرساله توسط موسسه بین‌المللی IPMA در نقاط مختلف جهان برگزار می‌شود، شب گذشته (چهارشنبه، 31 شهریورماه) در مراسم IPMA Global Award 2021 که به میزبانی کشور روسیه در شهر سن‌پترزبورگ برگزار شد، شرکت ایرانی مهندسی و توسعه سروک آذر (SAED) که متعلق به مجموعه صندوق‌های بازنشستگی نفت است و با کنسرسیوم اویک و شرکت اهداف مشغول فعالیت است، پس از طی دوره‌های ارزیابی توسط موسسه IPMA، به‌عنوان فینالیست مهمترین بخش جایزه جهانی در قسمت پروژه‌های مگا قرار گرفت و در رقابتی فشرده با کشورهای فنلاند و هند، با کسب مدال طلا به کسب بالاترین افتخار در این رقابت جهانی دست یافت.
دستیابی به مدال طلا در این رقابت جهانی، توسط یک شرکت توسعه‌دهنده فعال در بخش بالادستی نفت و در شرایطی محقق شده که صنعت نفت با وجود مواجهه با تحریم‌های ظالمانه توانسته است در یکی از پیچیده‌ترین میادین نفتی منطقه و جهان عملکرد قابل دفاعی به نمایش بگذارد.
بر اساس این گزارش، ارزیابی پروژه‌های متنوع بین‌المللی که هرساله براساس مدل جهانی Project Excellence Baseline (PEB) انجام می‌شود در سال جاری به صورت مجازی و با بهره‌مندی از نظر 6 ارزیاب بین‌المللی از کشورهای لهستان، انگلستان، هلند، قزاقستان، نپال و چین در سه روز متوالی اجرایی شد و تمامی آیتم‌های مربوط به مدل PEB به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار گرفت و نهایتا شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر موفق به کسب مدال طلای این رقابت‌ها شد.
جایزه جهانی IPMA در 10 قسمت متنوع طراحی شده که بخش جایزه مگاپروژه‌ها مهمترین بخش این رقابت به شمار می‌رود و باعث افتخار است که در کنار درخشش بی‌بدیل ایران در زمینه مدیریت پروژه با مدل‌های نوین بین‌المللی در بخش بالادستی صنعت نفت، سایر جوانان ایرانی نیز در این جایزه خوش درخشیدند به طوریکه در بخش مدیران پروژه جوان زیر 35 سال، فرشته میرحسینی به مدال طلا نائل شد و علیرضا اصلان‌حسینی از شرکت اویکو که از دیگر زیرمجموعه‌های اویک است نیز صاحب مدال برنز شد. سعید نوروزی در بخش اجرای پروژه‌های چابک در این رقابت نیز مدال برنز دیگری نصیب کشورمان شد که به نام سعید نوروزی ثبت شد و در مجموع کشورمان با دو مدال طلا و دو مدال برنز، توجه جامعه جهانی مدیریت پروژه را به خود جلب کرد.
میدان نفتی آذر
میدان نفتی آذر در جنوب استان ایلام در مجاورت میدان البدره عراق واقع است و طرح توسعه آن به دنبال قرارداد بیع‌متقابلی که میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیومی داخلی متشکل از شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت امضا شده بود، تکمیل شد و با ظرفیت تولید روزانه 65 هزار بشکه نفت در مدار تولید قرار گرفت. «شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر» به منظور توسعه این میدان نفتی تأسیس شد و این میدان اسفندماه سال گذشته در شرایطی تکمیل و بهره‌برداری شد که پس از گذشت حدود چهار سال از آغاز تولید زودهنگام نفت در آن، درآمد حاصل از تولید نفت آذر از سقف هزینه‌های توسعه‌ای پیشی گرفته بود.
میدان آذر در نزدیکی گسل اصلی زاگرس و گسل بالارود قرار گرفته و ساختاری با رژیم‌های فشاری متناوب و پیچیده دارد که درهم‌تنیدگی ویژگی‌های ساختاری میدان سبب شد متخصصان صنعت نفت در جریان حفاری چاه‌ها، آن هم در اعماق زیاد، به‌طور مستمر با تغییرات شدید و غیرقابل پیش‌بینی رژیم فشاری در لایه‌های زمین روبه‌رو شوند؛ عمیق‌ترین و سنگین‌ترین لوله‌های جداری سطحی کشور با عمق بیشتر از 2 کیلومتر و وزن حدود 500 تن، در چاه‌های آذر نصب شده است و بیشترین تعداد مقاطع حفاری برای دسترسی بهینه به لایه مخزنی در سطح میدان‌های نفتی کشور با هفت حفره مربوط به میدان آذر است. افزون بر این، با توجه به فشار و دمای بالای مخزن، میدان آذر می‌تواند تقریباً جزو میدان‌ها با فشار و دمای بالا (HP HT) به شمار آید و با لحاظ کردن مقدار بالای گازهای اسیدی، چالش‌های عملیاتی این میدان دوچندان بوده است. به این فهرست، ناهمگنی بالا در خواص سنگ و سیال به‌ویژه کیفیت نفت‌ تولیدی از افق‌های مختلف مخزنی، وجود رسوب فراوان وکس و آسفالتین و با تأکید مجدد وجود مقادیر بالای گاز سولفید هیدروژن در مخزن را هم باید اضافه کرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/325998/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق مظهر اقتدار سپاه و جبهه مقاومت بود

آیین آغاز به کار مرکز مستقل بسیج اروندکنار

42 دستور کار برای حفاظت و مرمت از میراث فرهنگی خراسان رضوی

چرا برج آزادی تهران قرمز شد؟

آغاز به کار مرکز مستقل بسیج اروندکنار

راهپیمایی حمایت از غزه و عملیات سپاه در آذربایجان شرقی

برپایی مراسم بزرگداشت شهدای محور مقاومت در شیراز

ساعت پخش زنده بازی گل‌گهر سیرجان و استقلال خوزستان از تلویزیون + پخش آنلاین

علم منتظر معجزه نمی ماند

منطقه زیبای پامنار خوزستان

زمزمه‌های احیای مجدد «پتروشیمی آبادان» با 1500 کارگر

دعوت اسکواش باز خوزستانی به اردوی تیم ملی

صدر را بگیر

تعیین تکلیف طرح‌های مسکن مهر در خوزستان

حماس: نتانیاهو جدیتی برای آزادی اسرا ندارد / مذاکره‌کنندگان هیچ اختیاری ندارند

به زودی پیروزی جبهه مقاومت و شکست رژیم صهیونیستی را جشن می‌گیریم

برج آزادی تهران «قرمز» شد

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد 30 فروردین ماه

قدرت روشنگری آثار هنری علیه اسرائیل

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/01/30

دهه‌ها فراز و فرود برای عضویت فلسطین در سازمان ملل

منطقه زیبای پامنار خوزستان + فیلم

تحویل 5 دستگاه آمبولانس به مرکز درمانی خوزستان+فیلم

پس از نماز جمعه؛ راهپیمایی حمایت از وعده صادق برگزار می‌شود

خداحافظ نبوغ!

پیش‌راه‌اندازی واحد اوره پتروشیمی هنگام آغاز می‌شود

ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان 1403 به بیش از 100 میلیون تن می‌رسد

مراسم گرامی داشت شهادت جانشین سپاه‌ قدس در یاسوج

راه‌اندازی مرکز آموزش و فناوری غله و نان در خوزستان+فیلم

حماس: نتانیاهو جدیتی برای آزادی اسرا ندارد/مذاکره‌کنندگان هیچ اختیاری ندارند

دزفول رتبه نخست بازدید گردشگران را به خود اختصاص داد

سردار حسن‌زاده: جشن بزرگ پیروزی جبهه مقاومت و شکست رژیم صهیونیستی بیش از هر زمانی نزدیک است.

اهدای جهیزیه به نوعروسان حمیدیه

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

نفت - پرسپولیس؛ یک جنگ تمام‌عیار در آبادان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال بقای اسرائیل با نا امن‌سازی ایران کم‌تر می‌شود

ترکیب احتمالی پرسپولیس برای بازی با صنعت نفت آبادان

برزیل ایران نیازمند حمایت هواداران

صدور 2 هزار اخطاریه ایمنی ساخت و ساز در برخوردارترین منطقه مشهد

احیای پتروشیمی آبادان توسط شستا کلید خورد

پوستر جالب سرخ‌پوشان؛ بازگشت بچه جنوب پرسپولیس به آبادان + عکس

لزوم استفاده از ظرفیت‌ خالی شهرک‌های صنعتی خوزستان برای رشد کسب و کارها

راهپیمایی مردم گیلان درحمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه و عملیات وعده صادق

کاهش گردوغبار در خوزستان با پراکنش اراضی کشاورزی

دعایی: لطفاً یک نوآوری علمی مهم از حوزه نجف نام ببرید! / سروش محلاتی: در حوزه نجف هیچ کس به خاطر اظهار نظر، احضار نمی شود

معاون اول قوه‌قضاییه منصوب شد

ساعت پخش زنده بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان از تلویزیون + شبکه 3 و پخش آنلاین