پیام خوزستان

آخرين مطالب

حنجره هایی که در دوران دفاع مقدس قوت قلب می شد شهرستان ها

حنجره هایی که در دوران دفاع مقدس قوت قلب می شد
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -

پیام خوزستان


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ، از جنگ شاید بیشتر روی خشن و نامهربانش به خاطر بیاید و از نوجوانان آن دوران رشادت و البته پر پر شدن شان در میدان‌های نبرد. اسم دفاع که می‌آید حرکت دوطلبانه به یاد می‌آید، خواه برای رزم باشد یا پشتیبانی اما دفاع مقدس به این موارد خلاصه نمی‌شد.
قصه نوجوانان هم به داستان‌های یواشکی رفتنشان و قهرمانانه ایستادنشان مقابل دشمن ختم نمی‌شود. جنگ که شروع شد مردم خرمشهر و آبادان هر چند داشتند، گذاشتند و تنها زنان و کودکان را به مناطق امن رساندند. شهرک چمران ماهشهر یکی از آن مناطق بود. شهرکی که به خاطر حضور جنگ زده‌های فراوان از آبادان به «آبادان کوچولو» هم معروف بود. کودکان این آبادان کوچولو که خاطراتشان با اسم جنگ عجین شد و با خبرهایش قد کشیدند به نوجوانی که می‌رسیدند، مسجد شهرک می‌شد میعادگاه هر روزه قبل از نمازشان. آخر به گوش آن‌ها هم خورده بود مساجد مرکز مقاومت هاست و همه چیز از همان مسجد شروع شد...
نقطه آغاز
بسم الله الرحمن الرحیم را بلند می‌گوید و رسا. به یاد آن روزها. ناصر انصاری اینطور ادامه می‌دهد: روزگار خوبی بود جنگ بود، اما حال و هوای خوبی بود، یاد آن روزها، یاد شهدا، یاد مناطق جنگی یاد آن همه ایثار و از خودگذشتگی بخیر. هنوز یاد آن موقع که می‌افتم حسرت می‌خورم.

پیام خوزستان

او ادامه می‌دهد: سال 63 از آبادان به شهرک چمران رفتیم. همان جا بود که گروه تشکیل شد.
حسن ربیعی که دوست ناصر است و از همان موقع یکی از اعضای ثابت گروه، در ادامه می‌گوید: با آقای چنعانی از همان مسجد آشنا شدیم در مسجد شهرک چمران موقع نماز جماعت از روی فعالیت مکبری که داشتیم به استعدادمان پی برد و گروه سرود تشکیل شد.
گروه سرودی که طبق گفته ربیعی بدون امکانات و با هزینه شخصی مدیر گروه تشکیل شد و اجرا‌های مختلف داشت.
عقیل رضاگاه حالا روحانی و پیش نماز است، اما خاطرات او هم از همان مسجد شروع می‌شود. او در 12 سالگی پیرو بردار شهیدش به این گروه ملحق شده بود. گروهی که معتقد است، چون کاری دلی بوده اجراهایش هم بر دل می‌نشست.
گروه سرود منتظران سرهنگ ثامر چنعانی مسئول فرهنگی و تبلغاتی بسیج ماهشهر آن موقع، مدیر گروهی شد که حسن و ناصر و عقیل و دیگر نوجوانان آبادان کوچک را به بهانه کار فرهنگی دور هم جمع کرد.
او آن روز‌ها را به خاطر می‌آورد، سال‌های آغازین دهه 60 را تعریف می‌کند: سال 62 – 63 بود که گروه سرود از بین اعضای بسیج نوجوانان آبادان مستقر در شهرک شهید چمران تشکیل شد. گروه 18 نفر عضو داشت که برای اجرا‌های مختلف به نوبت هشت تا 10 نفر شرکت می‌کردند.
اجرا در گوش خطر
این نوجوانان هر جا که فراخوانده می‌شدند می‌رفتند. لابه لای خاطرات هر کدامشان هنوز محل و سرود‌ها باقی مانده است.
انصاری می‌گوید: سرود‌ها بیشتر در مناطق جنگی اجرا می‌شد و حتی در منازل شهدا، اما بیشتر در مناطق جنگی در گردان 72 محرم، سپاه آبادان و خیلی جا‌های دیگر اجرا می‌کردیم.
ربیعی هم از اجرا‌های بسیارشان در مناطق جنگی خاطره‌ها دارد و تعریف می‌کند: ما در شادگان، آبادان و اهواز اجرا کردیم حتی برای اجرا به استان همدان هم دعوت شدیم، اما به خاطر شرایط جنگی خانواده‌ها اجازه رفتن را ندادند.

پیام خوزستان

رضا گاه در ادامه خاطرات دوستانش به سروده‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: سرود‌ها بیشتر انقلابی و مناسبتی بود و در تمام مناسبت‌های مذهبی و جنگی و هر زمان شهیدی به شهادت می‌رسید اجرا می‌کردیم.
او ادامه می‌دهد: گاهی به خاطر یک ساعت دیر رسیدن ممکن بود ساعت‌ها معطل شویم تا هماهنگی‌ها انجام شود و شب‌هایی هم بوده است که در آبادان زیر بمباران بیتوته می‌کردیم.
آنطور که چنعانی مدیر این گروه می‌گوید این گروه تنها گروه سرود نوجوانان بود که در مناطق جنگی و حتی بعضی وقت‌ها پیش از عملیات در خط مقدم اجرا می‌کرد.
سخت، اما شیرین
محمد جواد مجاری یکی دیگر از اعضای این گروه سرود به آن روز‌ها سفر می‌کند. به روز‌هایی که در مسجد شهرک چمران ماهشهر تمرین می‌کردند و محل اجرایشان با هماهنگی مدیر گروه بود. او می‌گوید: روزی در یک اجرا بر روی یک ساختمان دو طبقه از فرط خستگی از حال رفته است.
ربیعی هم به مرور خاطرات آن موقع در اهواز اشاره می‌کند و می گوید: قرار بود مانوری در سویسه اهواز در لشکر 72 زرهی برگزار شود ما با تانک عکس یادگاری گرفتیم و شب بعد از یک روز طولانی در کوت عبدالله اهواز برای شام دعوت شدیم. شاممان خربزه با نان بود شامی که بچه‌ها و حتی خانواده الان آن را نمی‌پذیرند.

پیام خوزستان

او از اجرای روی کشتی نیمه غرق شده در دهانه فاو هم خاطره دارد.
خاطرات عقیل، اما بوی شهادت می‌دهد. عقیل رضاگاه که بردارش یکی از اعضای گروه سرود بود را در همان دوران دفاع مقدس از دست می‌دهد و حالا بردار شهید هم هست، می‌گوید شیرین‌ترین خاطراتش مربوط به اجرا در مراسم ختم شهداست. آنجا که خانواده‌ها داغ خود را به نوای حنجره این نوجوانان می‌سپارند.
آوایی برای استقامت
گروهی که اسمش گروه منتظران مهدی بود، رسالتش را روحیه بخشی به رزمندگان می‌داند.
سرهنگ چنعانی می‌گوید: در دوران دفاع مقدس از جمله مسائل خیلی مهم و تاثیرگذار برای روحیه رزمندگان انجام کار‌های هنری بود و برای همین اجرای سرود و حتی تئاتر شاید مهمترین کاری بود که آن موقع از دست این نوجوانان ساخته بود.

پیام خوزستان

ربیعی هم حرف‌های استادش را تایید می‌کند و می‌گوید: آن موقع همه اقشار دوست داشتند در دفاع مقدس نقشی داشته باشند و خدمتی به رزمندگان کنند و ما هم برای قدرانی از رزمندگانی که برای امنیت و آسایش میهن اسلامی ایثارگری می‌کردند، سرود اجرا می‌کردیم.
او ادامه می‌دهد: از آنجا که بخشی از روحیه دادن به رزمندگان از طریق هنر بود ما هم به این نیت می‌رفتیم که تاثیرگذار باشیم.
عقیل رضا گاه به فعالیت گروهی اشاره می‌کند که تنها دلخوشیشان همین روحیه دادن‌ها بود و می‌گوید این گروه به ظاهر کوچک با امکانات کم اجرایی دل نشین داشت چرا که نیت بانیشان نیکو بود.

پیام خوزستان

این نوجوانان دیروز بعد از سال‌ها، حالا که هر کدام به مردی تاثیر گذار تبدیل شده اند، دور هم جمع شدند و سرهنگ چنعانی قاب عکسی را نشان می‌دهد و شروع می‌کند به معرفی کردن نوجوانان که در عکس به ترتیب پشت سر هم ایستاده اند. بچاری الان کشاورز است، محمد مجاوری تک خوان دوم کارمند پتروشیمی، محسنی مدیر مدرسه، حسن چنعانی روحانی، طرفی کارمند بیمه است، آرام دریس رئیس یکی از بانک‌های تهران، رحیم چنعانی پزشک شده است و همایون طرفی هم مدیر مدرسه و انصاری تک خوان گروه هم مدیر روابط عمومی یکی از ادارات است. اسم هر کدام را که می‌آورد انگار خاطرات آن روز‌ها جان می‌گرفت. روز‌هایی که در تمرین‌ها تکرار می‌کرد. «دوباره، دوباره» و گروه از نو شروع به خواندن می‌کرد: «جنگ جنگ تا پیروزی. جنگ جنگ تا پیروزی...»
گزارش از سیده فاطمه هلالات
انتهای پیام / ه

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/325822/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهی کاه و کلش در گتوند

حملات هوایی شدید رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

جزئیات کشف سکه‌های دوره اشکانی از یک مسافر قطار

حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش رژیم صهیونیستی

لحظه هدف قرار دادن پناهگاه صهیونیست‌ها توسط حزب‌الله |ببینید

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

نتانیاهو از پیگرد قضایی و سیاسی پس از جنگ می‌ترسد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

ثبت صادرات 6 میلیارد دلاری در خوزستان

آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول

95 درصد روستاهای خوزستان از اینترنت بهره‌مند هستند

رفع ابهامات حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور و مفاصا حساب قراردادها

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

دور دوم انتخابات مجلس در آبادان الکترونیکی برگزار می‌شود

جزئیات دیدار یحیی السنوار با رهبران حماس روی زمین

پیش‌بینی وزش باد در اغلب مناطق خوزستان

پایگاه‌های اورژانس در مسیر زائران اربعین شلمچه مستقر می‌شوند

جمالپور: حق کشتی فرنگی خوزستان داشتن 2 مربی در المپیک است

اجرای طرح کشت چوب در 300 هزار هکتار از اراضی خوزستان

بیش از 370 هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد