پیام خوزستان

آخرين مطالب

تشریح پیشرفت فعالیت‌های متن در غرب کارون

مذاکرات توسعه‌ فاز دوم میدان یادآوران به‌زودی نهایی می‌شود وزارت نفت

مذاکرات توسعه‌ فاز دوم میدان یادآوران به‌زودی نهایی می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت، آخرین میزان پیشرفت فعالیت‌های این شرکت در منطقه غرب کارون را تشریح کرد و درباره میدان یادآوران گفت: مذاکرات مربوط به فاز 2 این میدان مشترک در ماه‌های اخیر به‌صورت جدی‌تر دنبال شده است و امید آن می‌رود که به‌زودی مذاکرات نهایی و فعالیت‌های فاز دوم آغاز شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت مهندسی و توسعه نفت، تورج دهقانی درباره میدان نفتی یادآوران گفت: این میدان از بزرگ‌ترین میدان‌های نفتی مشترک کشور است که فعالیت‌های توسعه‌ای آن در فاز نخست از سوی یک شرکت چینی اجرا شد و تاکنون به‌طور ثابت تولید روزانه 110 الی 125 هزار بشکه نفت داشته است.
وی افزود: براساس طرح جامع توسعه (MDP) جدید با آغاز مرحله دوم، چشم‌انداز دستیابی به ظرفیت تولید روزانه 180 هزار بشکه در بازه زمانی سه ساله و سرانجام طی چهار سال دستیابی به ظرفیت تولید روزانه 230 هزار بشکه وجود دارد.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت اظهار کرد: مذاکرات مربوط به فاز 2 یادآوران در ماه‌های اخیر به‌صورت جدی‌تر دنبال شده است و امید آن می‌رود که به‌زودی مذاکرات نهایی و فعالیت‌های مرحله دوم آن آغاز شود.
آزادگان جنوبی
دهقانی، میدان نفتی آزادگان جنوبی را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین میدان نفتی در حوزه غرب کارون بیان کرد و گفت: این میدان از حیث وسعت و حجم ذخایر موجود در آن‌که حدود 26 تا 27 میلیارد بشکه نفت درجاست، اهمیت مضاعفی دارد.
وی درباره کنترل افت تولید در میدان نفتی آزادگان جنوبی اعلام کرد: تاکنون حدود 170 حلقه چاه در این میدان نفتی حفاری شده که تقریباً 110 حلقه از این چاه‌ها، چاه‌های تولیدی است و با توجه به ایجاد ظرفیت تولید 140 هزار بشکه‌ای در میدان آزادگان جنوبی باید درصدد جبران افت تولید برآییم تا از سرمایه‌گذاری انجام‌شده حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم و این موضوع از طریق شتاب‌بخشی به فعالیت‌های چاه‌های حفاری‌شده‌ای که هنوز تولیدی نشده‌اند و تکمیل تجهیزات روسطحی میسر می‌شود، به‌گونه‌ای‌ که با افزایش ظرفیت پلکانی و سرانجام تکمیل فعالیت‌های باقیمانده از سوی شرکت پتروپارس به‌عنوان پیمانکار عمومی طرح، می‌توانیم به این مهم دست یابیم.
تأسیسات فرآورش پیش‌ساخته نفت
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ادامه داد: طرح احداث تأسیسات فرآورش پیش‌ساخته یک سازوکار تازه‌ساخت و بدیع بوده که کارایی بسیار بالایی دارد. به‌طور معمول ساخت یک واحد فرآورش 50 هزار بشکه‌ای در کشور 6 تا 7 سال به طول می‌انجامید، اما تجربه ساخت این واحد نشان داده که مدت زمان ساخت یک واحد فرآورش را می‌توان به کمتر از یک سال تقلیل داد. اکنون نزدیک به سه سال است که این واحد فرآورشی با دقت و کیفیت تمام در آزادگان جنوبی مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
دهقانی بیان کرد: تأسیسات فرآورش سیار تاکنون نزدیک به 3 میلیارد دلار نفت فرآورش کرده، در حالی ‌که مقدار سرمایه‌گذاری آن حدود 60 میلیون دلار بوده است. همین محاسبه ساده مبین سیاست‌های اقتصادی قوی و توجیه‌پذیری است که در پس ساخت این واحد فرآورشی وجود دارد. اقتصادی و تازه‌ساخت بودن ساخت این واحد فرآورشی و روش قراردادی آن از ویژگی‌های برجسته این تأسیسات در میزان بهره‌برداری از میدان‌های نفتی به‌ویژه میدان‌های مشترک نفتی است.
یاران جنوبی و یاران شمالی
دهقانی ضمن اشاره به اینکه تولید از چاه‌های میدان نفتی یاران جنوبی ادامه دارد، بر تسریع فعالیت‌ها به‌منظور شروع فاز دوم تأکید کرد و گفت: به‌منظور جلوگیری از افت فشار سرچاهی، واحد تفکیک‌گر سیار (MOS) در چاه‌ها نصب شده و نرخ تولید از این میدان‌ها بهبود یافته است.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت درباره میدان نفتی یاران شمالی نیز گفت: از 18 حلقه چاه این میدان تاکنون 10 حلقه چاه به پمپ‌های درون‌چاهی مجهز شده‌اند که نصب این تجهیزات سبب افزایش حدود 7 هزار بشکه‌ای تولید شده است.
دهقانی تصریح کرد: اگر همین روش را در آزادگان جنوبی که تعداد چاه‌های تولیدی آن حدود 110 حلقه است به‌کار بگیریم، می‌توانیم به افزایش تولید حدود 40 الی 50 هزار بشکه‌ای در آن میدان دست یابیم.
بر اساس این گزارش، در تیرماه سال 1399 قرارداد طرح توسعه میدان نفتی یاران در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی، میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا امضا شد. شرح کار این قرارداد شامل حفاری 6 حلقه چاه جدید (سه حلقه در یاران شمالی و سه حلقه در یاران جنوبی)، حفاری یک حلقه چاه توصیفی، حفاری یک حلقه چاه تزریق آب، تعمیر پنج حلقه چاه موجود، مجهز کردن 27 حلقه چاه تولیدی لایه سروک به پمپ درون‌چاهی (ESP)، احداث و به‌روزرسانی تأسیسات روسطحی، انجام مطالعات آزمایشگاهی و انجام طراحی کامل ازدیاد برداشت (EOR) است.
سپهر و جفیر
وی ادامه داد: قرارداد توسعه میدان نفتی سپهر و جفیر در قالب قرارداد IPC میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد و به مدت 20 سال منعقد شد و از حدود دو سال پیش نیز فعالیت‌های توسعه‌ای خود را آغاز کرده است. این طرح در سه فاز مشتمل بر فاز زودهنگام، فاز نخست و فاز دوم تعریف شده است. هدف از اجرای فاز زودهنگام یا همان برنامه تولید اولیه (FTP) دستیابی به تولید روزانه 21 هزار بشکه نفت تا پایان سال 1401 است. براساس برنامه زمان‌بندی‌شده فعالیت‌های اجرایی مربوط به فاز نخست نیز پایان شهریورماه سال 1402 آغاز خواهد شد و پیش‌بینی شده است پس از اجرایی شدن این فاز، دستیابی به ظرفیت تولید روزانه 36 هزار بشکه از این میدان محقق شود. زمان‌بندی فاز دوم نیز متأثر از اطلاعات به‌دست‌آمده از میدان در فازهای پیشین خواهد بود و براساس آنچه پیش‌بینی شده اقدام‌های مربوط به فاز دوم هشت سال پس از شروع فعالیت‌های اجرایی این طرح آغاز خواهد شد و در ادامه نیز فعالیت‌های مربوط به ازدیاد برداشت (EOR) و تولید صیانتی از چاه‌ها برنامه‌ریزی می‌شود.
دهقانی ضمن تأکید بر محقق شدن اهداف طرح طبق برنامه زمان‌بندی‌شده، در مورد روند پیشرفت آن گفت: اکنون چهار دکل در این میدان مستقر شده و در حال حفاری چاه‌ها است و در بخش روسطحی نیز پیمانکاران انتخاب شده‌اند. به نظر می‌رسد جهت‌گیری‌ها، تحقیقات و زیرساخت‌های لازم برای تحقق این اهداف شکل گرفته و با توجه به برنامه تولید اولیه (FTP) باید فعالیت‌های طرح با شتاب بیشتری دنبال شود تا دستیابی به ظرفیت تولید روزانه 21 هزار بشکه نفت از این طرح تا پایان سال 1401 محقق شود و امیدواریم با نظارت مستمری که تقویت هم خواهد شد، این اهداف محقق شود.
نیروگاه غرب کارون و تأسیسات جانبی آن
وی به روند پیشرفت نیروگاه غرب کارون و تأسیسات جانبی آن نیز اشاره و اظهار کرد: این طرح شامل دو واحد گازی و یک واحد بخار هریک به ظرفیت 165 مگاوات است. این طرح با ظرفیت اسمی 500 مگاوات با هدف تأمین برق اختصاصی برای میدان‌های نفتی آزادگان، یاران، یادآوران، کارخانه گاز و گاز مایع 3200، واحد بهره‌برداری و تلمبه‌خانه غرب کارون در دستور کار شرکت مهندسی و توسعه نفت قرار دارد که تاکنون دو واحد گازی آن تکمیل و راه‌اندازی شده است و برق‌رسانی به میدان‌های یادآوران، آزادگان شمالی و تلمبه‌خانه غرب کارون را فراهم کرده است.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت به پیشرفت ساخت واحد بخار که در واقع تکمیل‌کننده نیروگاه سیکل ترکیبی است، اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ساخت واحد بخار در چند ماه گذشته حدود 85 درصد پیشرفت داشته است که این موضوع سبب افزایش بازدهی مجموعه نیروگاه خواهد بود و امیدواریم در سه تا چهار ماه آینده ساخت این واحد نهایی و نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی غرب کارون تکمیل شود.
یادآوری می‌شود که این نیروگاه از زمان بهره‌برداری تاکنون، یعنی از حدود یک سال پیش، با ظرفیت 310 مگاوات در حال تولید است که بخشی از این برق برای مصارف واحدهای نفتی در غرب کارون استفاده شده و بخش عمده آن برای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی به‌ویژه در ماه‌های اخیر که با مشکل کمبود برق در کشور روبه‌رو بودیم، به شبکه استان خوزستان تزریق شد تا مردم خوزستان کمتر از گذشته با مشکل خاموشی و قطعی برق روبه‌رو شوند.
دهقانی به لزوم مدیریت چندجانبه و هم‌زمان توسعه میدان‌های نفتی غرب کارون تأکید کرد و گفت: فعالیت‌های توسعه‌ای و تولیدی در این منطقه باید به‌گونه‌ای باشد که هم شرایط اکوسیستم و مردم بومی آن و هم ویژگی مشترک بودن میدان‌های نفتی در نظر گرفته شود تا ضمن حفاظت از محیط‌زیست، منافع ملی و مالی کشور، با تولید حداکثری نفت صیانت شوند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/325547/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف سیگار و تنباکوی قاچاق در خرمشهر

حدود 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات خودمالکی در خوزستان پرداخت شد

کشف مواد افیونی در بهبهان

زخمی شدن 3 اسرائیلی در حمله یک پهپاد لبنانی

طاق‌بستان برای هموفیلی‌ها قرمز شد

افزایش دما در آبادان و خرمشهر

صهیونیست‌ها در صورت ارتکاب هر اشتباهی معنای پاسخ واقعی ایران را خواهند یافت

اقدامات جمهوری اسلامی در اسرائیل سبب آزادی قدس خواهد شد

حسینیه تکیه تاریخی مسجد یری پایین شهر زنجان مرمت می‌شود

استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

صادق خلخالی در فروردین 58: زمانی می‌خواستیم جنازه‌ی منحوس پهلوی را آتش بزنیم/ اعدام هویدا یک عمل انقلابی بود

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

معرفی آثار راه‌یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار

تعمیر دو عدد شیر پروانه‌ای ٩٠٠ م. م توسط اکیپ‌های شبکه توزیع آبفا اهواز

رهایی گروگان 12 ساله از دست آدم‌ربا در آبادان

ادامه تجمع‌های مردمی در خوزستان در حمایت از تحقق وعده صادق+فیلم

صهیونیست‌ها و حامیان‌شان در صورت ارتکاب اشتباه معنای پاسخ واقعی ایران را درخواهند یافت

زخمی شدن 3 صهیونیست در حمله حزب الله لبنان

نوسانات نرخ ارز نفعی برای دولت ها ندارد/ ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

جاده گچساران به زیدون و دیلم برای 12 ساعت مسدود می شود

اجرای طرح ورزش و مردم در خوزستان

اتمسفر زهره نشتی دارد

پیگیری تاریکی تونل بخش قارون دزپارت و وقوع حواث تلخ +فیلم

رئیسی: لبنان رکنی مهم برای جریان مقاومت است

کری مدیرعامل صنعت نفت برای قهرمانی پرسپولیس

تغییر محل برگزاری رژه روز ارتش در اهواز

اهدای بسته‌های معیشتی به مددجویان الوار گرمسیری اندیمشک

صهیونیست‌ها معنای پاسخ واقعی ایران را درخواهند یافت

واکنش شورا به توهین یک مدیر زاکانی /خط قرمز ما ادب است

صهیونیست‌ها در صورت ارتکاب هر اشتباهی «پاسخ واقعی» دریافت می‌کنند

صهیونیست‌ها در صورت ارتکاب هر اشتباهی معنای پاسخ واقعی را درمی‌یابند

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

صعود تیم هندیجان به مرحله دوم مسابقات فوتسال مدارس خوزستان

ضرورت همکاری کشاورزان برای بکارگیری از روشن‌های نوین در مزارع

کاهش نیافتن تعداد شعب انتخابات دور دوم در حوزه‌های خوزستان

دستگیری شرور و عامل تیراندازی در تهران

آبگیری 93 درصدی تالاب شادگان در بارش های اخیر

جمعیت وفاق ملی بحرین: 556 زندانی سیاسی همچنان در زندان‌های آل خلیفه هستند

تامین زمین 75 هزار متقاضی مسکن حمایتی در خوزستان

وضعیت قابل قبول هوای 7 شهر خوزستان

تکمیل و بهسازی اردوگاه شهید مهدی باکری نیازمند توجه ویژه است

برگزاری جشن تکلیف دانش آموزان دختر هندیجان

رهایی یک محکوم به قصاص در شادگان پس از 10 سال