پیام خوزستان

آخرين مطالب

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران:

رسیدن به یک مفهوم مشترک در نظام درآمدی، دستاوردی اجماع ساز است شهرداری تهران

رسیدن به یک مفهوم مشترک در نظام درآمدی، دستاوردی اجماع ساز است
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - «نشست تخصصی آسیب شناسی نظام درآمدی شهرداری ها در ایران » با تأکید بر تجربه شهرداری تهران و با حضور نماینده مجلس شورای اسلامی، عضو شورای شهر تهران و رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برگزار شد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در این نشست جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری تهران یکی از مراکز مهم مطالعاتی بشمار می‌آید که در بودجه 1401 و تدوین برنامه بودجه هفتم دولت می تواند مفید فایده واقع شود. حق و حقوق شهرداری ها به دلیل فقدان مطالعات در خصوص قوانین مطالبه گرانه شهرداری از دولت به صورت موثر احقاق نشده است.
جعفر قادری با اشاره به کاهش حدود اختیارات شهرداری ها افزود: اینکه شهرداری‌ها نمی توانند به صورت مستقیم اقدام به انتشار اوراق مشارکت و دریافت عوارض شهری داشته باشند از قدرت تصمیم ساز بودنشان کاسته است، باید قوانینی تصویب شود تا این اختیارات به طی مراحل قانونی به شهرداری ها بازگردد.
در ادامه این نشست برخط ناصر امانی نائب رئیس شورای شهر تهران با پر اهمیت و تاریخی خواندن نظام درآمدی شهرداری تهران گفت: رسیدن به یک مفهوم مشترک در این خصوص می تواند برای اولین بار دولت و شهرداری را به یک دستاورد اجماع ساز برساند.
او مدیریت کلانشهر تهران را به سه بخش تقسیم کرد و افزود: اول اینکه مشکلات تهران از جنس مشکلات سایر کلانشهرهای کشور است، دوما تهران پایتخت است و همه فعالیتهایی بزرگ و تصمیم ساز کشوری در آن متمرکز شده چنانچه در یکصد سال گذشته مرکز کشور بوده و مسئولیت اداره آن بر دوش مدیریت شهری است ودر نهایت تهران منطقه بزرگ شهری است که از پهنه آن از فیروزکوه تا قزوین و ورامین گستره شده است. حالا مدیریت این سه مفهوم مشترک روی هم با تمام هزینه‌هایش بر گردن مردم و مدیریت شهری تهران است و مشکلات انباشته شده آن در این سالها باعث عدم توفیق در رفع آنها شده است.
او با انتقاد از اصلاح قانون شهرداری ها در دهه 60 تصریح کرد: اگر در دهه 60 تصمیماتی گرفته شد و طی آن شهرداری ها برای کسب درآمد و خودکفایی از بودجه دولت منفک شدند دلیل نمی شود با گذشت 30 سال این تصمیم همچنان پابر جا بماند و تغییری نداشته باشد.
ناصر امانی افزود: شهرداری به تنهایی نمی توانند تمام مشکلات شهر را حل کنند، چرا باید شهرداری ها از منابع مالی کشور محروم باشند؟ در کشورهای پیشرفته جهان حداقل 50 درصد هزینه ها را دولت می پردازد و شهرداری فقط اداره شهر را به عهده دارد. این در حالی است که در ایران 70 درصد مردم شهرنشین هستند وآن قانون که سال 60 تصویب شد برای زمانی به کار می آمد که 70 درصد مردم روستا نشین بودند و شهرها جمعیت کمی داشتند.
او با درخواست تدوین لوایح جدید متناسب با مدیریت شهری گفت:در نظام درآمدی شهرداری‌ها باید طرحی نو انداخته شود. مدیریت شهری فقط موظف است شهر را مدیریت کند وباید هرچه زودتر این تفکیک صورت بگیرد تا شهرداری از بحرانی که سالهاست با آن مواجهند خارج شود.
در این نشست برخط محمدحسین بوچانی رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به اهمیت نظام درآمدی شهرداری ها در مدیریت شهری گفت: مسئله کلیدی تنظیم درآمدهای پایدار در شهرداری ها در کشور بحثی تاریخی است، ارتباط دولت و شهرداری ها و تعیین تکلیف درآمدهای آنان از مهمترین چالش های تاریخی این دو نهاد است.
او تصریح کرد: زمان آزمون و خطا گذشته و مدیریت شهری باید به نظام درآمدی شهرداری ها و تجربه های جهانی که در این خصوص به دست آمده پایند باشد.
بوچانی در ادامه افزود: بحث دوم در بهبود نظام درآمدی شهرداری ها عدم وجود قوانین متقن برای وصول درآمدهای شهرداری از دولت است.
او با اشاره به بحث سوم مطروحه در نظام درآمدی گفت:شهرداری‌ها زیر ساخت ایجاد می‌کنند و از ایجاد این زیرساخت‌هایی که قاعدتا خدماتی و رفاهی هستند هیچ درآمدی ندارند .
رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری تاکید کرد: در قانون الزامی برای اینکه تمام ساختمانها در مقابل حریق بیمه شوند، وجود ندارد لکن اگر این قانون تصویب و اجرایی شود، سازمان آتش نشانی می تواند در ازای مانیتورینگ این ساختمانها ، دارای درآمد باشند و از سوی دیگر تبلیغات محیطی شهری که موید این موضوع است که هیات مدیره سازمان زیباسازی باید جدی تر به این منبع درآمدی نگاه کنند.
در ادامه این نشست بر خط بهروز هادی زنور عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران در خصوص کتاب تالیف شده گفت: برای بهبود نظام درآمدی شهرداری ها باید تاکید کنم که نرخ شهرنشینی در این سالها افزایش یافته و چهره ایران از یک کشور روستایی به یک کشور شهری تغییر یافته و همین امر باعث شده تا خدمات و تمرکز جمعیت و تبدیل این شهرها به کانون فعالیت‌های اقتصادی بدون توجه به منابع درآمدی شهرداری‌ها گسترش یابد اما به توسعه پایدار دست نیابد.
او افزود: شهرداری تهران و بسیاری شهرهای ایران دچار ناپایداری مالی هستند به این معنا که در آمدهای ثبات ندارند و هزینه های آنها رو به افزایش است و درآمدهای آنها پاسخگوی بدهی نیست و شهرداری باید با این درآمدها هم بدهی هایش را بپردازد هم بتواند خدمات ارائه کند.
در ادامه این نشست علی اکبر اسدی، مدیر کل دفتر برنامه و بودجه سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با تاکید بر وابستگی میان توسعه پایدار شهری و نظام درآمدی گفت: با افزایش فعالیتهای اقتصادی در شهر وسعت جغرافیای شهرها گسترش و درآمدهای شهری نیز افزایش می‌یابد بنابر این رویکرد دولت و مجلس در تصویب قوانین باید در راستای افزایش درآمد و حدود و اختیارات شهرداری ها توسعه یابد.
او ایجاد تفاهم در مدیریت شهری را از اصول توسعه دانست و اعلام:اصلاح ساختاری در نطام درآمدی باید به گونه ای اجرا شود که فقط شهرداری ها را مکلف به کسب درآمد و تامین مالی پروژه های عمرانی نکند بلکه دولت هم متعهد به پرداخت بخشی از این هزینه ها باشد، نه آنکه مانند سنوات گذشته هزینه بیمه کارگران را به شهرداری ها محول کند و بار اضافی به دوششان بگذارد. 
ادامه نشست وحید عرب از سازمان برنامه و بودجه شهرداری تهران با تشکر از کتاب تدوین شده خواستار تدوین ویراست دوم این کتاب شد و افزود: به نظر می آید برای بهره برداری بیشتر از مطالب کتاب ارزشمند تألیف شده در بخشهایی که آمار و ارقام استفاده شده برای به روز رسانی و اعمال دقت نظر بیشتر با توجه به سرعت در تغییر ارقام نسبت به تألیف ویراست دوم کتاب مذکور اقدام شود که با استقبال رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران واقع شد.
در ادامه این نشست گشتاسب مظفری معاونت مطالعات مدیریت اقتصادی و امور اجتماعی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با در اولویت قرار دادن مطالبات شهرداری‌ها از دولت افزود: دولت با پرداختن این معوقات می تواند شاهد رونق و توسعه متناسب شهری باشد و رضایت شهروندان از دریافت خدمات حاصل شود. تا کنون برای دریافت این مطالبات به حق نواقص قانونی وجود داشته که امیدواریم با اجرای درست قانون این مطالبه به درستی مورد پیگیری قرار گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/325098/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

احتمال بقای اسرائیل با نا امن‌سازی ایران کم‌تر می‌شود

ترکیب احتمالی پرسپولیس برای بازی با صنعت نفت آبادان

برزیل ایران نیازمند حمایت هواداران

صدور 2 هزار اخطاریه ایمنی ساخت و ساز در برخوردارترین منطقه مشهد

احیای پتروشیمی آبادان توسط شستا کلید خورد

پوستر جالب سرخ‌پوشان؛ بازگشت بچه جنوب پرسپولیس به آبادان + عکس

لزوم استفاده از ظرفیت‌ خالی شهرک‌های صنعتی خوزستان برای رشد کسب و کارها

راهپیمایی مردم گیلان درحمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه و عملیات وعده صادق

کاهش گردوغبار در خوزستان با پراکنش اراضی کشاورزی

دعایی: لطفاً یک نوآوری علمی مهم از حوزه نجف نام ببرید! / سروش محلاتی: در حوزه نجف هیچ کس به خاطر اظهار نظر، احضار نمی شود

معاون اول قوه‌قضاییه منصوب شد

ساعت پخش زنده بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان از تلویزیون + شبکه 3 و پخش آنلاین

اردوغان: اسرائیل در ارتکاب جنایت از هیتلر پیشی گرفته

محرومیت مهاجم آشنا مقابل تراکتور

مرگ دردناک جوان 24 ساله در آب های اطراف مسجد سلیمان / جسد از آب بیرون کشیده شد

پایان صبر استراتژیک ایران!

پیشرفته‌ترین ربات انسان‌نمای دنیا را ببینید

احتمال تغییر در رقم دستمزد 1403 کارگران قوت گرفت؟

تعطیلی پنجشنبه ها شامل کارگران هم می‌شود؟

پروژه‌های مسکن مهر خوزستان تا پایان امسال تعیین‌تکلیف می‌شوند

دزفول، در جایگاه نخست جذب گردشگران نوروزی خوزستان در 1403

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

حسینیه تسنیم| چرا مصیبت اباعبدالله بر آسمان‌ها سنگین است؟

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 09:30

راهپیمایی مردم گیلان درحمایت از مقاومت مردم مظلوم غزه و عملیات «وعده صادق»

اوقات شرعی اهواز، 30 فروردین 1403

ترکیب پرسپولیس مقابل صنعت‌نفت (احتمالی)

مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟

هوای سه شهر خوزستان در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس

حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد + سوابق

پاسخ تنبیهی به اسرائیل به دستور رهبری و خواسته مردمی بود

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

رشد نم هوا در اروند

آخرین نیمکت‌نشینی مهرشاد برای پرسپولیس در آبادان

حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی معاون اول قوه قضاییه شد

برگزاری مراسم یادواره شهید حجازی در رومشکان + فیلم و تصاویر

گلریزان 40 میلیارد ریالی فعالان اقتصادی بندر امیرآباد

تغییر دستور کار مقاومت در جبهه شمالی؟ / بررسی معنای افزایش تنش و درگیری میان حزب الله و رژیم صهیونیستی

سرمربی گل‌گهر: برابر استقلال خوزستان باید پیروز شویم

انتخاب قاری مازندرانی برای تشرف به سفر حج تمتع

«حمزه خلیلی» معاون اول قوه قضاییه شد

تاکید استاندار خوزستان بر تامین پوشاک مورد نیاز صنایع استان از تولیدکنندگان داخلی

ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل صنعت نفت آبادان

مصدومیت دو تن در سانحه رانندگی محور مهاباد- سردشت

آیا ممکن است چهره صورت‌های فلکی تغییر کند؟

صدای زمین را بشنوید

دلیل کمبود برخی اقلام شیرخشک در داروخانه‌‌های خوزستان چیست؟

برداشت گندم در شادگان آغاز شد

انفجار یک ساختمان مسکونی در دزفول با 9 مصدوم