پیام خوزستان

آخرين مطالب

دادخواهی فعالان بازار سرمایه از رئیس جمهوری اقتصادي

دادخواهی فعالان بازار سرمایه از رئیس جمهوری
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - جمعی از فعالان بازار سرمایه، ازجمله بسیاری از شرکت‌ها و نهاد‌های مالی، با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار توقف قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد ایران شدند. آنها با اعلام اینکه قیمت‌گذاری دستوری سر‌منشأ فساد است، تأکید کردند: آثار ناشی از حذف قیمت‌گذاری دستوری، بیش از رفع تحریم‌هاست.
بسیاری از اقتصاد‌دانان بر این باورند که مهم‌ترین مشکل اقتصادی ایران هم‌اکنون قیمت‌گذاری دستوری است. در واقع زمانی که اقتصاد‌دانان از جراحی اقتصادی سخن می‌گویند در حال سخن‌گفتن از حذف یارانه‌های پیدا و پنهان و نظام قیمت‌گذاری دستوری هستند که در قالب یک زنجیر به هم متصلند. در تازه‌ترین رویداد، با وجود تلاش‌هایی که برای ایجاد بازار رقابتی، به‌ویژه برای 2محصول سیمان و فولاد انجام شده، به‌تازگی، زمزمه‌های تداوم سیاست‌های غلط دولت قبل، در حوزه نرخ‌گذاری دستوری، به گوش می‌رسد. این موضوع جمعی از فعالان بازار سرمایه را بر آن داشت تا با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری خواستار حذف قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد ایران ازجمله در صنایع فولاد و سیمان شوند.
سر فساد را قطع کنید
فعالان بازار سرمایه با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ناکارآمدی صنعت و بازار، تحت‌تأثیر قیمت‌گذاری دستوری، به حدی است که آثار ناشی از حذف قیمت‌گذاری دستوری، بیش از رفع تحریم‌های ظالمانه است، خواستار حذف قیمت‌گذاری دستوری در اقتصاد ایران شدند و اعلام کردند: قیمت‌گذاری دستوری در حوزه‌های مختلف اقتصادی ضربات سنگینی به نظام تولید وارد کرده و منافع مصرف‌کننده‌ها را به خطر انداخته است. آنها در نامه خود به رئیس‌جمهوری، ضمن اشاره به تجربه شکست‌خورده دولت دوازدهم، با بیان اینکه رانت‌خواران در تلاشند تا کوشش‌ها و برنامه‌های دولت جدید را هم به‌بهانه حمایت از مردم ضعیف به سمت ابزار‌های شکست‌خورده‌ای نظیر قیمت‌گذاری دستوری هدایت کنند، تأکید کرده‌اند: قیمت‌گذاری دستوری رانت زیادی را نصیب واسطه‌ها و سفته‌بازان کرده است.
فعالان بازار سرمایه در نامه خود خطاب به رئیس‌جمهوری نوشته‌اند: حضرتعالی در سمت قبلی خود به‌عنوان ریاست قوه قضاییه به دفعات از رانت دلار 4200تومانی سخن گفته و بر عزم خود برای مقابله با فساد رانت‌خواران تأکید کرده بودید. مادامی که رانت ازطریق سیاست‌های نادرست قیمت‌گذاری دولتی ایجاد می‌شود، ما شاهد فعالیت رانت‌جویان و گروه‌های غیررسمی محافظ این رانت خواهیم بود. قیمت‌گذاری دستوری به حضور پر‌تراکم دلالان در بازارها منجر شده، به‌طور مثال فقط در صنعت سیمان سالانه 10هزار‌میلیارد تومان رانت بین واسطه‌ها توزیع می‌شود.
فعالان بازار سرمایه در ادامه خطاب به رئیس‌جمهور تأکید کرده‌اند: دغدغه درست و صحیح شما در مبارزه با فساد کاملا ستودنی است اما وقتی به مسیر ایجاد فساد در اقتصاد ایران نگاه می‌کنیم، مشخص می‌شود عمده این فساد‌ها در نتیجه رفتار اشتباه سیاستگذاران، یعنی سازمان حمایت از مصرف‌کننده و ستاد تنظیم بازار، در قیمت‌گذاری دستوری کالاهایی مانند فولاد، سیمان، قیر، تایر، خودرو و نظایر آن است.
نویسندگان نامه، به آثار مخرب قیمت‌گذاری دستوری در صنایع مختلف ازجمله خودرو‌سازی‌ و صنعت برق اشاره کرده و آن را سرمنشأ فساد دانسته و توضیح داده‌اند: قیمت‌گذاری دستوری در صنعت برق به کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در ایجاد نیروگاه‌های جدید و توسعه نیروگاه‌های قبلی منجر شده و کار به جایی رسیده است که شاهد قطعی مکرر برق هستیم و برای سرپوش‌گذاشتن به این نقیصه و جلوگیری از نارضایتی مردم، گزینه قطع برق تولید‌کننده‌های سیمان و فولاد مورد توجه قرار گرفته اما باید توجه کرد که مشکل اصلی همه این صنایع، ازجمله سیمان و فولاد، قیمت‌گذاری دستوری است.
مجلس؛ مخالف قیمت‌گذاری دستوری
نامه فعالان بازار سرمایه به رئیس‌جمهوری در شرایطی نوشته شده که این روز‌ها فشار برای قیمت‌گذاری دستوری فولاد و سیمان شدت گرفته است. بر همین اساس برخی نمایندگان مردم از مخالفت مجلس با طرح قیمت‌گذاری دستوری، خبر دادند. پیش‌تر سخنان نایب‌رئیس مجلس که خواستار اجرای سیاست قیمت‌گذاری دستوری در بازارهای سیمان و فولاد شده بود، بازتاب گسترده‌ای در بین فعالان اقتصادی یافته بود.
در همین رابطه بهزاد رحیمی، دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری در بازار کالاها باید جای خود را به عرضه‌های گسترده در بورس بدهد، گفت: اغلب مخالفان بورس، از شفافیت هراس دارند؛ در چند‌ماه گذشته افرادی که از شفافیت گریزانند تمام تلاش خود را به‌کار بستند تا در مقابل عرضه سیمان در بورس مانع‌تراشی کنند که با ابلاغیه بسیار مثبت وزارت صمت مواجه شدند.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: راه علاج قیمت‌گذاری دستوری عرضه در بورس کالاست و معتقدیم بورس می‌تواند این وضعیت را سامان دهد. او اضافه کرد: قیمت سیمان در ‌ماه نخست عرضه در بورس در محدوده 22هزار تومان ثابت بوده و نشان می‌دهد اگر شرایط عرضه مستمر کالاها در بورس ایجاد شود به هیچ عنوان شاهد التهاب قیمتی نخواهیم بود.
رحیمی با بیان اینکه فولاد سال‌ها‌ست که در بورس کالا دادوستد می‌شود، گفت: بازار این محصولات به‌دلیل عرضه‌های مناسب مگر به جز مواقعی که دولت در روند قیمت‌ دخالتی کرده، هیچ‌گاه دچار تکانه‌های شدید نشده است، در نتیجه مجلس مخالف هر نوع قیمت‌گذاری فولاد و سیمان برخلاف روند طبیعی بازار است. سیدعلی موسوی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم گفت: عرضه اخیر سیمان در بورس کالا، چهره واقعی خیلی از توزیع‌کنندگان این محصول را نمایان کرد؛ افرادی که به واسطه حذف رانت‌های چند‌هزار میلیارد تومانی به طرق مختلف علیه بورس تاختند تا بتوانند کماکان سیمان را به شیوه سنتی و غیرشفاف معامله کنند که خوشبختانه در اجماعی ملی این جوسازی‌ها ناکام ماند. موسوی افزود: این افراد به‌خوبی می‌‌دانند که با ورود کل محصول سیمان به بورس، دیگر امکان کسب سودهای کلان با خرید سیمان ارزان و دولتی از در کارخانه و فروش در بازار آزاد را نخواهند داشت.
به‌گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، واسطه‌های بازار سیمان در ماه‌های گذشته از فرصت قطعی برق کارخانه‌ها استفاده کردند و توانستند‌ قیمت‌ سیمان را افزایش دهند اما امروز شاهدیم پس از چند‌ماه تلاش برای رشد عرضه سیمان در بورس، قیمت این محصول به تعادل رسیده است. از این‌رو با قیمت‌گذاری دستوری مخالفیم و بر عرضه کل محصولات در بورس کالا اصرار داریم.
چند پرسش درباره آثار قیمت‌گذاری دستوری
به‌دنبال اظهارنظر نایب‌رئیس مجلس درباره قیمت سیمان و فولاد که خواستار کاهش آن مطابق با الگوی قیمت‌گذاری دستوری شده بود، علیرضا عسکری مارانی، از مدیران کهنه‌کار بازار سرمایه در پاسخ به این اظهارات نوشت: مصاحبه تکراری علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس درباره قیمت فولاد و سیمان سؤال‌های زیادی را ایجاد می‌کند. پرسش نخست این است که آیا یک نماینده مجلس حق دارد نسبت به قوانین بالا‌دستی و ازجمله قانون بازار اوراق بهادار نظر دهد؟ دوم اینکه آیا وزیر صنعت که در نخستین جلسه هیأت دولت قسم‌نامه‌ای 10 فرمانی را امضا کرده، بیانات رئیس‌جمهوری را که گفت یکی از راه‌های مبارزه با فساد اجرای قانون حتی قانون بد است، فراموش کرده‌اند؟ او در ادامه نوشت: آیا وزیر اقتصاد، رئیس سازمان بورس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس اینگونه نظریه‌پردازی‌ها را‌ که موجب تحمیل ریسک سیستماتیک به اقتصاد می‌شود، قبول دارند؟ آیا معاون اول و معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری به‌عنوان فرمانده اقتصادی دولت سکوت می‌کنند تا افراد فاقد مسئولیت خلاف قوانین امر و نهی کنند؟ آیا درصورت اجرای قیمت‌گذاری دستوری، وزیر کار که 30درصد سیمان و 25درصد فولاد ایران در ذیل وزارتخانه تحت مدیریت او تولید می‌شود، قادر است بحران صندوق‌های باز‌نشستگی را حل کند؟ پیش از این، علی نیکزاد، نایب‌رئیس مجلس‌ با دفاع از تداوم سیاست قیمت‌گذاری دستوری گفته بود: قبل از این دو سرپرست و یک وزیر دولت دوازدهم قول ساماندهی بازار فولاد و سیمان را داده بودند که متأسفانه نتوانستند به آن عمل کنند؛ در نشستی که با وزیر جدید صنعت داشتیم، قول دادند قیمت هر پاکت سیمان ظرف 15روز به 25هزار تومان برسد و قیمت میلگرد هم در 3 مقطع یک‌ماهه به‌طور کامل ساماندهی شود؛ موضوعی که مورد اعتراض بسیاری از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بورس قرار گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/322109/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تساوی استقلال خوزستان در لیگ برتر فوتبال

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

مربی گل‌گهر و رقم زدن یک لحظه عجیب دیگر!

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

آشتیانی: صنعت نفت بعد از دریافت گل اول متلاشی شد/ شانس قهرمانی پرسپولیس زیاد است

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان در هفته بیست و چهارم

کمالوند: باخت برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم/ برای بقای صنعت نفت در لیگ ناامید نیستیم

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

ترکش‌های باخت سنگین نفت آبادان برابر پرسپولیس؛ کسر 10 درصد از قرارداد!

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس (عکس)

سرمربی صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می‌کنیم!

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

کمالوند: فدراسیون فوتبال و کمیته داوران پاسخگو باشند

سرمربی پرسپولیس: نتیجه 3 بر صفر عالی است/ کارمان را انجام دادیم

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

کارشناسی داوری گل اول و پنالتی پرسپولیس در آبادان

عالیشاه: محکوم به برد بودیم/ مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

اوزونیدیس: استقلال خوزستان فقط یک موقعیت گلزنی داشت! / فیلم

سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان: خاک بر سر ما با این فوتبالی که بازی می کنیم!

مصدومیت من مسئله خاصی نیست

امید عالیشاه: مصدومیت؟ چیز خاصی نیست

روایت تلویزیون اسرائیل از پنج ماموریت برای مقابله با ایران و مقاومت

انفجار کپسول گاز در شادگان مصدوم برجای گذاشت

هفت عملیات ضدصهیونیستی حزب الله لبنان در شمال فلسطین اشغالی

موشک‌های مقاومت الجلیل علیا را در خاموشی فرو برد

باخت مقابل پرسپولیس را گردن می‌گیرم/ خاک عالم بر سر ما!

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

فکر نمی‌کنم مصدومیتم جدی باشد/ محکوم به برد برابر صنعت نفت بودیم

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

هفته بیست و چهارم لیگ برتر| پرسپولیس در آبادان از استقلال سبقت گرفت/نفت به سقوط نزدیک‌تر شد

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر-سه مقابل پرسپولیس تهران

معجزه استقلال خوزستان در سیرجان؛ 2گل بعداز 90

صدرنشینی سرخ‌ها با سوزاندن «نفت»/ پرسپولیس منتظر لغزش استقلال

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان / صدر تا اطلاع ثانوی سرخ

باخت صنعت نفت آبادان با نتیجه صفر- 3 مقابل پرسپولیس تهران

آتش پرسپولیس به جان نفت در آبادان/ صدر جدول تا اطلاع ثانوی قرمز شد

صدر تا اطلاع ثانوی سرخ شد

آمار پرسپولیس برابر نفت آبادان؛ نرخ امید گل، مثل همیشه بالا! + عکس

آتش‌بازی قرمز پوشان در آبادان

خلاصه بازی نفت‌آبادان 0-3 پرسپولیس (لیگ برتر ایران - 1402/03)

دشت سه امتیازی سرخ‌ها در آبادان/ پرسپولیس موقتا صدرنشین شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت!

خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

(ویدئو) خلاصه بازی صنعت نفت آبادان 0 - پرسپولیس 3

حال و روز گل‌گهری‌ها پس از دو دقیقه جنون‌آور!

برد عالی برای پرسپولیس به دست آمد/ بازیکنانم عالی کار کردند

جنجال در آبادان: نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند!