پیام خوزستان

آخرين مطالب

صدای پنجشیر / مذاکرات مفید / طلوع و غروب لاریجانی‌ها به روایت اصلاح طلبان مقالات

صدای پنجشیر / مذاکرات مفید / طلوع و غروب لاریجانی‌ها به روایت اصلاح طلبان
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -

پیام خوزستان


گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:پ
«شرق» احمد مسعود را عکس یک کرده اما نه برای پوشش اخبار افغانستان،بلکه برای انتقاد از رویکرد برخی رسانه‌های اصولگرا در قبال افغانستان. گزارش نویس این روزنامه البته تفکیکی قائل نیست، همه را به یک چوب رانده و با تیتر «‌‌صدای پنجشیر بالاخره به گوش اصولگرایان رسید» می‌نویسد: «آش آن‌قدر شور شد که گویا بالاخره سکوتشان را شکستند.
صداوسیمایی که جشن بدرقه تابوت آمریکایی‌ها از سوی طالبان را‌ شادی مردم افغانستان از خروج آمریکایی‌ها ترجمه می‌کرد‌، درباره احمد مسعود سکوت پیشه کرده یا حتی در برنامه‌های کارشناسی به انتقاد تلویحی از او پرداخته بود، حالا نگاه خبری محتاطانه‌ای به احمد مسعود داشته است.
‌کیهان که همواره در دفاع از جنبش‌های اسلامی منطقه قلم می‌زند، اینجا وقتی می‌خواهد به ماجرای مقاومت فرزند احمد شاه مسعود اشاره کند، بدون جانبداری که مدل یادداشت‌های مرسوم این روزنامه است، صرفا به ارائه گزارش از اوضاع افغانستان به نقل از خبرگزاری‌های رسمی و حساب‌های کاربری افراد می‌پردازد. »

پیام خوزستان

«اعتماد» هم عکس یک خود را به احمد مسعود و آنچه در پنجشیر می‌‌گذرد اختصاص داده است. شهاب شهسواری در گزارش خود اخبار واصله از این کشور همسایه را اعم از رسمی و غیررسمی کنار هم قرار داده و نوشته است: «در حالی که گروه شبه‌نظامی طالبان سه هفته بعد از تصرف کابل همچنان از رسیدن به تصمیم برای تشکیل یک حکومت جدید باز مانده است، درگیری‌ها در واپسین ولایت آزاد از سلطه طالبان میان نیروهای این گروه با نیروهای مردمی که خود را جبهه مقاومت پنجشیر نامیده‌اند ادامه دارد. همزمان، بلندپایه‌ترین مقام نظامی امریکا، مارک میلی، در مصاحبه‌ای پیش‌بینی کرده است که به زودی افغانستان درگیر یک جنگ داخلی خواهد شد.»
این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین ماجرای اخراج بیژن عبدالکریمی از دانشگاه آزاد که دیروز در فضای مجازی حسابی سر و صدا به پا کرد را نیز در صفحه یک خود دیده است.
«اعتماد» از رایزنی تلفنی رئیسی و مکرون هم غافل نشده و این سخن رئیس جمهور را تیتر می‌کند که گفته است: «مخالفتی با مذاکره برای لغو تحریم‌ها نداریم».

پیام خوزستان

«آفتاب یزد» مثل خیلی از روزنامه های امروز احمد مسعود را عکس کرده و ضمن اینکه او را پیروز جنگ رسانه‌ای می‌داند، با تیتر «آنچه در پنجشیر در جریان است فقط جنگ نظامی نیست» می‌نویسد: « از یکسو پروپاگاندای طالبان با کمک رسانه‌های پاکستانی،ترکیه‌ای و روسی در تلاش هستند اهالی پنجشیر را ضعیف و در آستانه اضمحلال نشان دهند و اینکه تا چند صباح دیگر مقاومت آنان شکسته و تسلیم می‌شوند و در عین حال احمد مسعود(یکی از اکانت‌های نزدیک به او) و طرفداران وی حتی خارج از پنجشیر با توئیت‌های سریالی خود در تلاش هستند روایت واقعی و رئالی از اتفاقات و درگیری‌های پنجشیر ارائه دهند.بهرحال ما اکنون با دو روایت رسانه‌ای در مورد مقاوت پنجشیر و احمد مسعود مواجه هستیم.روایت نخست باب میل طالبان است و روایت دوم حاکی از مقاومت جانانه احمد مسعود و طرفدارانش علیرغم تمام مشکلات و بی‌مهری هاست.
البته بنده در مقام قضاوت نخواهم بود اما طبعا آن روایتی در این جنگ رسانه‌ای پیروز است که جامعه آن را بپذیرد.در حال حاضر بسترهای رسانه‌ای مناسبی برای پذیرش روایت احمد مسعود وجود دارد و از همین رو است مردم حداقل در ایران روایت مذکور را بیشتر می‌پسندند.جدا از آنکه مقاومت پنجشیر در جایگاه مظلوم واقع شده سابقه ناخوشایند طالبان در تحدید و سانسور رسانه‌ها باعث شده روایت‌های رسانه‌ای این گروه و نزدیکان شان چه در داخل افغانستان و چه در خارج از آن آنچنان مقبول نباشد و طبعا فیدبک اجتماعی نمی‌گیرند. چه بسا طی روزهای آینده آنچه گروه طالبان در مورد پنجشیر در رسانه‌های شان می‌گویند محقق شود و بتوانند آخرین سنگر مقاومت را بشکنند ولی در این صورت هم به نظر نمی‌رسد گروه مذکور بتواند در جنگ رسانه‌ای پیروز میدان باشد.»

پیام خوزستان

«آرمان ملی» تحولات افغانستان را با عنوان «تلفات سنگین ترورست‌ها در پنجشیر» عکس یک کرده است. این روزنامه اما به موضوعات مختلف دیگری هم می‌پردازد، مثلا اظهارات اخیر رئیسی و تاکیدش بر حمایت از مذاکرات مفید. 
این روزنامه اصلاح‌طلب در تیتر یک امروز خود اما تحت عنوان «چـهره واقعی افـراطیـون» به انتقاداتی که به وزیر بهداشت وارد شده اشاره کرده و می‌نویسد: «تنها چند روز کافی بود تا جریان‌های تندمزاج از سکوت بیرون بیایند و نسبت خود را با اتفاقات مهم کشور روشن کنند. چند روز از انتشار فایل تصویری سخنرانی احمد پناهیان می‌گذرد. احمد پناهیان برای وزیر بهداشت دولت سیزدهم خط و نشان می‌کشد و در بخشی از سخنانش به طرح قرنطینه هوشمند و اهتمام وزارت بهداشت بر ادامه واکسیناسیون عمومی حمله می‌کند. ... سخنان احمد پناهیان بدون واکنش نبود و خبرگزاری دولت در واکنشی تند و جسورانه به سخنان پناهیان واکنش نشان داد. «ایرنا» در گزارشی با عنوان «بازی با جان مردم؛ سنگ‌اندازی‌ در برابر طرح واکسیناسیون دولت» نوشت: بررسی کلیپ سخنان حجت‌الاسلام پناهیان که توسط هیأت خود وی آماده و منتشر شده است، نشان می‌دهد در همین دو دقیقه، 7 مورد اطلاعات نادرست (Fake News) ارائه شده».

پیام خوزستان

«سازندگی» اما با یک روز تاخیر آملی لاریجانی را عکس کرده و به موضوع استعفا و کناره‌گیری او پرداخته است. این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «طلوع و غروب شیخ» به بررسی این موضوع می‌پردازد که «صادق آقملی لاریجانی با استعفا و کناره‌گیری‌اش از شورای نگهبان به سیاست ورزی خود ادامه می‌دهد یا این روند، آغاز غروب سیاسی او و خانواده لاریجانی‌ها است؟» اکبر منتجبی نوشته است: «شاید اکنون بتوان با صراحت بیشتری درباره‌ی صادق آملی لاریجانی سخن گفت . ... صادق لاریجانی هنگامی که پا به قوه قضاییه گذاشت، قرار بر این بود که چهره‌ی این قوه را تغییر دهد و آن را خانه مظلومان و مرجع تظلم‌خواهی کند اما روند اتفاقات سال 88 و بعد از آن بازداشت‌های گسترده روزنامه‌نگاران و سیاسیون، نشان داد که او چنین رویه‌ای ندارد. کوچکترین انتقاد ، کیفرش تندترین پاسخ از ناحیه دادستانی بود».

پیام خوزستان

«ایران» امروز گزارشی دارد از ضرورت و دغدغه‌های خانواده‌ها و متولیان امور آموزشی در خصوص سال تحصیلی جدید و با عنوان «آموزش حضوری یا غیر حضوری مساله این است» نوشته است: «برخی از جامعه‌شناسان هم بر این باورند که نظام آموزشی به سمت کیفیت آموزش مجازی حرکت کند. پیشنهادی که سعید معدنی جامعه‌شناس می‌دهد: «ستاد کرونا و خانواده‌ها دو نگرانی مهم دارند. اول اینک سلامت دانش‌آموزان مهم است و دوم اینکه کیفیت آموزش پایین آمده است. بازگشایی مدارس این نگرانی را بوجود می‌آورد که تعداد ابتلا بالا رود.به ویژه در گونه کرونا دلتا که کودکان و نوجوانان را هم درگیر می‌کند در این صورت مسئولان دقیق نمی‌دانند که چه برنامه‌ای برای دانش‌آموزان طراحی کنند. از یک‌سو خانواده و مسئولان نمی‌خواهند دانش‌آموزان ضعف علمی داشته باشند. بنابراین اگر در این مدت هم نمی‌توانند مدارس را باز کنند بهتر است روی کیفیت آموزش‌های مجازی کار کنند تا با واکسیناسیون گسترده از آبان یا آذر ماه وزارت آموزش و پرورش به سمت بازگشایی‌ها حرکت کند.»

پیام خوزستان

«کیهان» صدور حکم اخلالگران کلان در توزیع ارزهای حاصل از صادرات را تیتر یک کرده و با عنوان «180 سال زندان و بازگرداندن اموال برای مفسدان پرونده پتروشیمی» نوشته است: «سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم قطعی متهمان پرونده شرکت بازرگانی پتروشیمی و محکومیت 14نفر به حبس‌های پنج تا 20 سال خبر داد.»
این روزنامه اصولگرا تحولات افغانستان را نیز نادیده نگرفته و در گزارشی که با تیتر «تلفات سنگین طالبان در پنجشیر» در صفحه نخست دیده شده، آورده است: «ولایت« پنجشیر» تبدیل به آخرین سنگر مقاومت نیروهای مخالف طالبان شده است و به نظر می‌رسد تنها مانع برای تشکیل دولت از سوی این گروه همین مسئله است. گزارش‌ها از ادامه درگیری‌های شدید بین دو طرف حکایت دارد. با این وجود روایت‌های به شدت متناقضی درباره سرنوشت نبردهای دو روز اخیر از سوی دو طرف ارائه می‌شود.بسیاری از رسانه‌ها از تلفات گسترده شبه نظامیان طالبان در پنجشیر خبر داده‌اند.»

پیام خوزستان

«جوان» هم افغانستان و تحولات تلخ اخیر را سوژه تیتر و عکس یک کرده و با عنوان «امریکا برای افغانستان «جنگ داخلی» نوشت» نوشته است: « امریکا که پس از 20 سال اشغالگری، شبانه از افغانستان فرار کرد و این کشور را تحویل طالبان داد، اکنون چشم‌انداز روشنی برای افغانستان متصور نیست. رئیس ستاد ارتش امریکا گفته که افغانستان احتمالاً به جنگ داخلی کشیده می‌شود و نسبت به تشکیل دولت توسط طالبان نیز ابراز تردید کرده است. پیش‌بینی که مانند بسیاری از برآورد‌های دیگر دولت امریکا، ماهیتی تجویزی دارد. در شرایطی که امریکایی‌ها مدعی بودند که برای افغانستان و مردم آن امنیت به ارمغان آورده‌اند، هنوز یک هفته از خروج کامل نیرو‌های امریکایی نگذشته مقامات این کشور افق تیره و تاری را برای افغانستان ترسیم می‌کنند. مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا روز یک شنبه در گفتگو با شبکه فاکس‌نیوز، درباره تحولات افغانستان گفت: «برآورد من این است که وضعیت افغانستان به احتمال زیاد به یک جنگ داخلی تبدیل می‌شود که می‌تواند منجر به تشکیل مجدد القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی شود.»

پیام خوزستان

«وطن امروز» اما وضعیت پنجشیر را در حد یک تیتر کناری قابل توجه دانسته و با عنوان «پنجشیر یک نشانه است!» نوشته است: « اخبار پیرامون پنجشیر و درگیری میان نیروهای مقاومت مردمی به رهبری احمد مسعود و نیروهای گروه طالبان، به سرخط خبر رسانه‌‌های مختلف درباره‌‌‌ افغانستان تبدیل شده است؛ جنگی که می‌‌توان آن را فراتر از نبرد 2 گروه دانست و در صورت ادامه یافتن‌‌‌ وضعیت فعلی و رقم خوردن تحولاتی بر خلاف خواست اقوام غیرپشتون، امکان دارد به دیگر نقاط این کشور سرایت کرده و حکومت طالبان را با چالش‌‌های جدی و حیاتی روبه‌رو کند.»
این روزنامه اصولگرا اما در تیتر یک خود از «باران موشک و پهپاد بر سر آرامکو» استقابل کرده و آورده است: «یمنی‌ها تأسیسات نفتی سعودی را در دمام، جده، جیزان و نجران با6 موشک بالستیک «ذوالفقار» و «بدر» و 10 پهپاد «صماد 3» هدف قرار دادند».

پیام خوزستان

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/320402/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فعالیت 880 اتاق بهداشت در مدارس خوزستان

آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات از 13 اردیبهشت

مصاحبه کم‌سابقه بنیان‌گذار تلگرام: به‌دنبال آزادی هستم، نه ثروت

ساخت 2600 واحد مسکونی برای معلمان خوزستانی

جدیدترین قیمت سکه، نیم سکه، ربع سکه و طلای 18 عیار در بازار | جدول قیمت ها

توزیع آب شرب با کیفیت از اولویت‌های آبفای خوزستان

انعقادتفاهم نامه توانمندسازی منابع انسانی و تربیت نیروی متخصص و ماهر در خوزستان

انتقام سعید واسعی از فولادی‌ها؛ گل سه امتیازی در خوزستان

تمدید ثبت نام آزمون استخدام نیروی خدمتگزار

حمله حزب الله به 2 مرکز تجمع نظامیان صهیونیست

فصل سوم «پدرخوانده» ابوطالب آماده پخش شد

ترفندهای بچه برای درآمدزایی!

تیزر جدید شب‌آهنگی با حضور بازیگر زن جوان

پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین روز سینمایی فروردین 1403

انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری

یک لرزه‌سنج مسافر ماه می‌شود!

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

مذاکرات هند و اوپک درباره تحولات بازار نفت

واردات نفت چین از روسیه در ماه مارس افزایش یافت

تحقق جهش تولید صنایع دستی با حمایت از بخش خصوصی

کاهش 28 درصدی پرونده‌های محاکم تجدید نظر خوزستان

یادواره سردار شهید سیدمحمدحجازی در فریمان

واکنش ایران معادلات منطقه را تغییر داد

سالن‌های جدید سینما آزادی همچنان خارج از مدار؛ افتتاح صوری یا ظرفیت واقعی؟

مقاومت لبنان 2 پایگاه‌ اسرائیل را هدف قرار داد

درخشش فرنگی کاران خوزستان در مسابقات بین المللی

لحظه حمله مقاومت اسلامی عراق به بندر ایلات + فیلم

برگزیدگان مسابقه عکاسی «کودکان شجاع مقاومت» معرفی‌ شدند

«انگل؛ خاکستری»: روایتی تماشایی از یک آخرالزمان انگل‌زده

کنایه‌ بچه به شرایط سخت و عجیب اقتصادی

«برمودا» امشب میزبان عمو قناد است

سروش رفیعی: حاشیه ندارم چون فیلم بازی نمی‌کنم!

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

اطلاعات غلطی که دولت در باره کاهش نرخ بیکاری می دهد، فقط حلوا حلوا گفتن است؛ با آن دهان شیرین نمی شود

ایجاد بیش از 8 هزار فرصت شغلی در خوزستان

شناسایی بیش از 8600 تن اضافه تناژ در محورهای خوزستان

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

عملکرد وزارت نفت در بخش‌های نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی بررسی می‌شود

ایران به فناوری سامانه پایش وضع ماشین‌های دوار دست یافت

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

نوجوان مرگ مغزی‌شده خرمشهری به 2 نفر جان دوباره بخشید

او را شاعر آزادی می‌نامند! + فیلم