پیام خوزستان

آخرين مطالب

«درخت گردو»؛ بی‌ثمر برای عزت ملی فرهنگی

«درخت گردو»؛ بی‌ثمر برای عزت ملی
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -

پیام خوزستان


فیلم «درخت گردو» فیلم خوبی است و «محمد حسین مهدویان» هم کارگردان کاربلدی اما به باور عده ای از منتقدان، قرائتی که او از روایت این اتفاق تراژیک تاریخ معاصر ایران دارد، قرائتی غیر منصفانه است و در شرح مصیبت دقیق و جزئی نگر از بمباران شیمیایی سردشت توسط صدام، نگاهی قومیتی دارد تا ملی. به باور امیر ابیلی، منتقد سینمایی این فیلم با جزئیات فراوانش یک ظلم بزرگ در حق «ملت ایران» را نمایش می‌دهد، در واقع این فاجعه انسانی در دل جنگ را که حمله‌ای به «مردم ایران» بود را به ظلم به «ملت کُرد» تقلیل می‌دهد و نگاهی قومیتی به ماجرا دارد.
در ادامه هم مظلومیت «قوم کرد» را تا امروز ادامه می‌دهد و به صراحت به این تحلیل می‌رسد که وضعیت امروز کردهای ایران هیچ تفاوتی با رنجشان در آن حمله ندارد. در فیلم مهدویان از «دشمن» خبری نیست، بلکه در انتقادی غیرمنصفانه، قیاسی ضد ملی از یکی بودن جنایات صدام در سردشت با محرومیت امروز کردها دارد.
برگ برنده یک سریال برای یک فیلم
فیلم «درخت گردو» که قرار بود اوایل تابستان امسال و همزمان با «دینامیت» اکران شود پس از تغییرهای مکرر در تاریخ اکران، هفته پیش روی پرده سینماها رفت. آیا این فیلم در دوران کسادی سینماها، ممکن است عنوان یکی از پرفروش ترین فیلم های اکران شده در دوران کرونایی را به نام خود ثبت کند؟ رضا صائمی، منتقد سینمایی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: این فیلم در زمان اکرانش در جشنواره فیلم فجر مورد توجه قرار گرفت اما آنچه برای توفیق این فیلم در زمان اکران اهمیت دارد، پشتوانه تبلیغاتی خوبی است که سریال «زخم کاری» برای کارگردان «درخت گردو» به وجود می‌آورد. این روزها سریال «زخم کاری» بسیار دیده شده و مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است، این اتفاق می‌تواند در دیده شدن فیلم «درخت گردو» بسیار مؤثر باشد.
او با اشاره به ویژگی های این فیلم توضیح می‌دهد: در «درخت گردو» شاهد نقش آفرینی متفاوت پیمان معادی هستیم که بازی خوبی داشت، حتی نام مهران مدیری به عنوان یک بازیگر چهره در میان بازیگران فیلم می‌تواند بسیاری را به سینما بکشاند، اگرچه بازی مهران مدیری و انتخاب او برای این نقش بسیار بد بود.
روایت سینمایی از یک واقعیت تلخ
صائمی با اشاره با پیشینه ذهنی مخاطب از آثار قبلی مهدویان خاطرنشان می‌کند: شاید این پیش‌فرض وجود داشته باشد که مردم در این شرایط ترجیح می‌دهند فیلم کمدی ببیند ولی قصه «درخت گردو» یک تراژدی تلخ است، اما فروش گیشه در سال‌های اخیر نشان داده که ژانر، معیار فروختن یا نفروختن فیلم‌ها نیست و فیلم های اجتماعی و درام فروش خوبی داشتند مانند آثار سعید روستایی.
به باور او، با توجه به قصه فیلم، بازی های متفاوت و نام مهدویان، احتمال توفیق این فیلم در گیشه زیاد است.
این فیلم با وجود تلخی زیادی که دارد در شرایط فعلی که مرگ های ناشی از کرونا مردم را ماتم‌زده کرده است برای مخاطب بازدارنده نیست؟ صائمی توضیح می‌دهد: گاهی مخاطب به دنبال این است که یک خوراک فرهنگی-هنری متناسب با حالش را انتخاب کند و این ویژگی می‌تواند به نفع فروش فیلم باشد چون مخاطب، ارتباط بیشتری به لحاظ حسی با اثر برقرار می‌کند اما هیچ کدام از این عوامل به قدری که همزمانی اکران این فیلم با دیده شدن سریال «زخم کاری» و اسم مهدویان به عنوان کارگردان و بازیگرانی همچون پیمان معادی و مهران مدیری، در پرفروش شدن آن مؤثر است، نمی تواند اثرگذار باشد.
این منتقد سینمایی درباره ایراداتی که به ضعف قصه در این فیلم وارد بود، می‌گوید: به‌نظرم «درخت گردو» بیش از اینکه داستانی باشد، مستند داستانی است. من جزو کسانی هستم که فیلم را دوست دارم، اگرچه نقدهایی هم به آن وارد است و انتخاب بازیگری همچون مهران مدیری براساس یک سازوکاری تجاری بوده و این بازیگر از ضعف های بزرگ فیلم به شمار می‌رود.
او با بیان اینکه نقدهایی به دیدگاه مهدویان در این فیلم وجود دارد که تکلیفش در روایت مشخص نیست و به لحاظ فکری معلوم نیست که به کدام سمت می‌رود، عنوان می‌کند: از این منظر، فیلمساز در کانون مناقشه قرار می‌گیرد نه فیلم. حتی اگر به لحاظ فکری با مهدویان همسو نباشیم اما او کارگردان کاربلدی است که فرم را می‌شناسد به همین دلیل مخاطبی که منتظر تماشای یک اثر سینمایی تأثیرگذار است، از این فیلم استقبال می‌کند چون اتفاق تاریخی بمباران شیمیایی سردشت برای مردم ایران مهم است.
به باور صائمی، دلیل ایراداتی که به قصه فیلم وارد است شاید روایت بد آن باشد و می‌گوید: اما نباید نقطه قوت فیلم که بازی متفاوت پیمان معادی است را نادیده گرفت. عده‌ای می‌گفتند که فیلمساز در سکانس هایی، وجه تراژیک اثر را بزرگ‌نمایی کرده است، درحالی‌که این‌طور نیست و خود واقعیت و اتفاقی که رخ داده، آن‌قدر تلخ و تراژیک است که نیازی به بزرگ‌نمایی نیست؛ مثلاً سکانس حمام کردن بچه ها توسط پدرشان واقعاً صحنه دردناکی است و این اتفاق واقعی برای یک خانواده در بمباران شیمیایی سردشت رخ داده است.وی یادآور می‌شود: اگر تلخی صحنه نسبت دراماتیک با موقعیت و منطق روان‌شناسی داشته باشد، درست و بجاست؛ چون کار سینما این است که به عواطف و احساسات مخاطب قلاب بیندازد.
جای اشتباه فیلمساز
رضا مافی، دیگر منتقد سینمایی با بیان اینکه مهدویان، قرائت جمهوری اسلامی و قرائت جبهه انقلاب را ندارد بلکه قرائت خاص خودش را نسبت به وقایع تاریخ معاصر ایران دارد به خبرنگار ما می‌گوید: او در فیلم «درخت گردو» این موضوع را اثبات می‌کند و زاویه متفاوتی به مقوله جنگ دارد. این فیلم چند دیالوگ صریح ضد ایرانی دارد. در سکانس پایانی که شخصیت اصلی در دادگاه لاهه صحبت می‌کند، می‌گوید جنگ را سران کشورها راه می‌اندازند و مردم آسیب می‌بینند. این جمله را در سکانس اول هم تکرار می‌کند.
وی با بیان اینکه روایتی که مهدویان از جنگ دارد، روایت منصفانه ای نیست، خاطرنشان می‌کند: اگرچه در این فیلم، جنایات سردشت به شکلی تأثربرانگیز به نمایش گذاشته می‌شود، ولی جایی که مهدویان ایستاده، جای درست و منصفانه ای نیست. من از تماشای «درخت گردو» متأثر شدم ولی روایت او را روایت عزتمندانه ای برای مردم ایران ندیدم.
به گفته او، مهدویان با ساخت «درخت گردو» نشان داد کارگردان خوبی است اما ایدئولوژی ندارد و مخالف‌خوان است؛ یعنی سعی می‌کند که مخالف خوانی کند، احساساتش در تصمیم‌گیری‌هایش دخیل است ضمن اینکه هوش خوبی در کارگردانی دارد به ویژه در ساخت آثار مرتبط با تاریخ معاصر اما مسیر فکری درستی را دنبال نمی‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/320151/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش رژیم صهیونیستی

لحظه هدف قرار دادن پناهگاه صهیونیست‌ها توسط حزب‌الله |ببینید

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

نتانیاهو از پیگرد قضایی و سیاسی پس از جنگ می‌ترسد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

ثبت صادرات 6 میلیارد دلاری در خوزستان

آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول

95 درصد روستاهای خوزستان از اینترنت بهره‌مند هستند

رفع ابهامات حق بیمه مشاغل سخت و زیان‌آور و مفاصا حساب قراردادها

بازدید جامعه ورزش کشور از یادمان‌های جنوب غرب خوزستان

دور دوم انتخابات مجلس در آبادان الکترونیکی برگزار می‌شود

جزئیات دیدار یحیی السنوار با رهبران حماس روی زمین

پیش‌بینی وزش باد در اغلب مناطق خوزستان

پایگاه‌های اورژانس در مسیر زائران اربعین شلمچه مستقر می‌شوند

جمالپور: حق کشتی فرنگی خوزستان داشتن 2 مربی در المپیک است

اجرای طرح کشت چوب در 300 هزار هکتار از اراضی خوزستان

بیش از 370 هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد

استاندار: عمده کشت نهال در کشور به خوزستان اختصاص یافت

طوفان الاقصی اعتماد رژیم اشغالگر به ارتش و سیستم امنیتی و نظامی خود را از بین برده است

خبر خوب درباره پارک بانوان ولی‌عصر در اهواز

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟