پیام خوزستان

آخرين مطالب

مروری بر شورشی که شکست خورد/ کودتای 25 مرداد چگونه در نطفه خفه شد؟/ سرانجام کودتاچیان؛ از ترور در عراق تا اعدام در پشت بام مدرسه رفاه مقالات

مروری بر شورشی که شکست خورد/ کودتای 25 مرداد چگونه در نطفه خفه شد؟/ سرانجام کودتاچیان؛ از ترور در عراق تا اعدام در پشت بام مدرسه رفاه
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - به گزارش خبر فوری، امروز سالروز کودتای شکست خورده 25 مرداد است. این کودتا 3 روز قبل از کودتای 28 مرداد 1332 رخ داد و به سرعت توسط دولت مصدق شکست خورد. بعد از شکست این کودتا، هیچ کس (حتی ماموران امنیتی آمریکا) گمان نمی کرد که دولت محمد مصدق سقوط کند اما این اتفاق تنها 3 روز بعد افتاد و همه را شوکه کرد.
آغاز و پایان یک شپ پرالتهاب/ کودتای 25 مرداد چگونه شکست خورد؟
داستان آغاز کودتای 25 مرداد جالب است. تیم کودتا به رهبری سرلشکر زاهدی با همکاری ماموران امنیتی انگلیس و آمریکا حکم عزل محمد مصدق را از شاه دریافت کردند. شاه که در آن زمان در کلاردشت حضور داشت، در مورد عزل مصدق مردد بود اما بالاخره یک ورقه خالی و سفید را امضا و مهر کرد و به دولت کودتا داد تا هرچه می خواهند روی آن بنویسند. زاهدی بلافاصله حکم عزل مصدق را روی کاغذ نوشت و آن را به سرهنگ نعمت الله نصیری داد. نصیری در نیمه شب 25 مرداد حکم عزل مصدق را به منزل او در خیابان کاخ آورد. همراه او یک تانک و چند خودرو زرهی نیز بودند که در صورت مقاومت مصدق ماموریت داشتند وارد عمل شوند. همزمان ارتشی های شورشی نیز به منزل نمایندگان مجلس، طرفداران مصدق و وزرایی چون حسین فاطمی حمله کرده و آنها را دستگیر کردند.
همزمان سرهنگ مبشری که یکی از ارتشی های طرفدار حزب توده و عضو گارد شاهنشاهی بود از نقشه کودتا باخبر شد و تلفنی مصدق را از این جریان مطلع کرد. مصدق ارتش و شهربانی را آماده کرد و به محض رسیدن نصیری دستور داد او را دستگیر کنند. مصدق مدعی بود نامه شاه جعلی است و شکی نیست که برخی قصد کودتا دارند. به جز این، طبق قانون اساسی تنها مجلس شورای ملی حق عزل و نصب نخست وزیر را داشت و شاه نمی توانست مستقیما وارد عمل شود. از این جهت، شکی نبود که نام اقدام ارتشی ها و شاه کودتا بود.
با دستگیری نصیری، شهربانی و ارتشی های طرفدار مصدق وارد عمل شدند و زندانیان را آزاد کردند. با این اقدام کودتای شبانه زاهدی و غرب شکست خورد.
کودتای شکست خورده ای که به کودتای موفق بدل شد
کودتای شکست خورده 25 مرداد نتایج عجیبی داشت. زاهدی بلافاصله بعد از شکست کودتا فرار کرد و به سفارت خانه آمریکا پناه برد. نصیری در حبس به سر می برد و سایر ارتشی هایی که در کودتا دخالت داشتند (مثل سرتیپ باتمانقلیچ و سرهنگ آزموده) هم فرار را به قرار ترجیح دادند. در آن سو، شاه پس از اطلاع از کودتا وحشت زده شده و به رامسر گریخت و از آنجا نیز با هواپیما به بغداد و سپس رم رفت.
انگلیس به محض شنیدن خبر شکست کودتا بقایای طرح خود را سوزاند. مشهور است که پس از مخابره این خبر به چرچیل (نخست وزیر وقت انگلیس) او به شدت از کوره در رفته و شروع به فحاشی کرد.
در آن سو، ایالات متحده هم شروع به پاکسازی نقش خود در کودتا داشت. اسناد سازمان سیا به روشنی نشان می ‌دهند که دولت آمریکا پس از شکست کودتای 25 مرداد، پرونده آن را موقتا بست و سعی داشت راهی برای آشتی با مصدق پیدا کند. در اسناد سازمان سیا که حاوی یادداشت بدل اسمیت جانشین وزیرخارجه آمریکا است، آمده ‌است: اکنون ما ناچاریم با دید دیگری به جریان ایران نگاه کنیم. واگر می خواهیم چیزی ازمواضع خودرا درآن جا حفظ کنیم، احتمالاً مجبور خواهیم شد که به هرترتیبی شده، خودمان را با مصدق دمساز کنیم. این هم گره تازه ‌ای درروابط ما با انگلیسی ‌ها خواهد شد.
دو خارجی در اجرا و طراحی عملیات کودتای 25 مرداد نقش برجسته ای داشتند. وودهاس انگلیسی و کرمیت روزولت آمریکایی. وودهاس که نماینده بریتانیا بود کاملا ناامید شده بود و عملیات را پس از شکست متوقف کرد. دولت آمریکا هم به روزولت گفته بود که هرچه سریعتر ایران را ترک کند اما روزولت این کار را نکرد و در کمال تعجب، ارتباطش را با ارتشی های کودتاچی ادامه داد. در حالی که همه چیز رو به پایان بود تنها 3 روز بعد ورق برگشت و ارتش بار دیگر کودتا کرد و این بار، پیروز شد و دولت محمد مصدق سقوط کرد و فضل الله زاهدی نخست وزیر شد.
قدرتی که وفا ندارد/ مروری بر سرنوشت سه کودتاچی
الف. فضل الله زاهدی؛ مردی که شاه را می ترساند

پیام خوزستان

عاقبت کودتاچیان بسیار جالب توجه است. سرلشکر زاهدی بعد از کودتا، نخست وزیر شد. با این حال، شاه بعد از کودتا دیگر آن پسر آرام و ترسو نبود. او دیگر به هیچ کس اعتماد نداشت. شاه به خصوص نسبت به زاهدی بدگمان بود و فکر می کرد هر لحظه ممکن است قدرت را از او هم بگیرد. با بالاگرفتن اختلافات میان زاهدی و شاه، در 16 فروردین 1334 زاهدی از مقام خود کناره گرفته و به عنوان نماینده دائمی ایران در دفتر اروپائی سازمان ملل متحد به سوئیس فرستاده شد که عملاً نوعی تبعید به ‌شمار می ‌رفت.
ب. تیمور بختیار؛ کودتاچی که به قتل رسید

پیام خوزستان

یکی از مهم ترین بازیگران کودتای 25 و 28 مرداد تیمور بختیار بود. او فرمانده هنگ کرمانشاه بود و با گسیل سربازانش به مناطق مختلف کمک فراوانی به زاهدی در اجرای کودتا کرد. بختیار بعد از کودتای مرداد فرماندار نظامی تهران شد و سپس به ریاست ساواک رسید. با افزایش قدرت بختیار، ترس شاه از او هم بیشتر شد. مسافرت بختیار به آمریکا در بهمن 1339 وحشت شاه را از کودتای بختیار بیشتر کرد. در ملاقات بختیار با کندی (رئیس جمهور وقت آمریکا) موضوع ناتوانی شاه در اداره مطلوب کشور مطرح شد. همین اتفاق باعث شد شاه سریعا بختیار را عزل کند. بعد از عزل، بختیار به قول معروف به سیم آخر زد و با مخالفان شاه در خاورمیانه و اروپا ارتباط برقرار کرد. همین اتفاق باعث شد سرانجام ماموران مخفی ساواک او را در عراق به قتل برسانند. جسد بختیار 7 شهریور 1349 از سردخانه به نجف منتقل و در حرم حضرت علی (ع) به خاک سپرده شد.
ج. کابوس ایران به دست انقلابیون اعدام شد

پیام خوزستان

یکی از شخصیت های مهم دیگر در کودتا، نعمت الله نصیری است. او بلافاصله بعد از کودتا و به خاطر زندانی شدنش درجه گرفت و چنان پیشرفت کرد که سرانجام توانست به ریاست ساواک برسد. او 13 سال رئیس ساواک بود. خشونت این سازمان امنیتی در دوره نصیری به قدری بود که او را به یکی از منفورترین افراد رژیم پهلوی تبدیل کرد. با اوج گیری اعتراضات مردم در سالهای پایانی پهلوی، شاه برای آرام کردن مردم نصیری را از مقام خود عزل کرد و او را به سفارت خانه ایران در پاکستان فرستاد. با بیشتر شدن اعتراضات و خشم مردم نسبت به نصیری، شاه او را از سفارت پاکستان نیز عزل کرد و به ایران فرستاد و برای آرام کردن مردم، زندانی اش کرد. بعد از انقلاب، مردم خشمگین به زندان حمله کرده و با ضرب و شتم شدید او را به دادگاه انقلاب فرستادند. با حکم دادگاه انقلاب، نصیری در تاریخ 26 بهمن در پشت بام مدرسه رفاه تیرباران شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/313722/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چهارمین گل فراز مقابل استقلال و حسینی!

یک کشته و 9 مصدوم در انحراف از جاده خودرو در جاده آبادان به قفاص

واژگونی مرگبار پراید در محور هفتکل -اهواز

وحشت صهیونیست‌ها از حملات موشکی مقاومت فلسطین

حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» رژیم اسرائیل

امام جمعه آبادان: از فردا به کم حجابان به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

دادستان بندرامام: حادثه اسکله پتروشیمی رازی در دست بررسی است

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

امام جمعه آبادان : از فردا به کم حجاب ها به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

آتش‌سوزی یک قایق مسافربری در آب‌های شهرستان دزپارت

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

اوج استرس در آزادی؛ هوادار استقلال دچار حمله قلبی شد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو آزادی سنگین بود

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

حمله موشکی مقاومت به غلاف غزه در 196 مین روز جنگ

ویسی: با ناسزا گفتن چیزی عوض نمی‎‌شود/ نیاز به یک برد داریم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

ویسی: اوضاع فولاد خراب‌تر شده است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

5 مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور خرمشهر به اهواز

ببینید | خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال بر روی سکوهای آزادی

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

5 مصدوم در حادثه انحراف خودرو از جاده در محور خرمشهر به اهواز

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

حمله مقاومت لبنان به تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

دیدار نکونام با هوادار ویژه استقلال در استادیوم آزادی

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

ورود هواداران به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال و شمس آذر تا دقیقه 26 همچنان ادامه دارد! / فیلم

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

برتری استقلال مقابل شمس آذر در نیمه اول

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

افزایش مزارع پرورش میگو در خوزستان

پیکر جانباز شهید «کلیوند عباسی» در اهواز تشییع شد

استقلال 2 - شمس آذر 0

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

احیای پتروشیمی آبادان کلید خورد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

گزارش زنده: استقلال 0 - 0 شمس‌آذر

حضور هواداران شمس آذر در ورزشگاه آزادی در جریان بازی با استقلال / فیلم

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم/ اوضاع جبهه شمالی خطرناک است

منطقه زیبای پامنار خوزستان (فیلم)