پیام خوزستان

آخرين مطالب

یک روانشناس:

در تغییر چپ دستی نباید اجباری باشد/ انسان‌های اولیه چپ دست بوده‌اند/ از کی متوجه راست دست و چپ دست بودنمان می‌شویم؟ مقالات

در تغییر چپ دستی نباید اجباری باشد/ انسان‌های اولیه چپ دست بوده‌اند/ از کی متوجه راست دست و چپ دست بودنمان می‌شویم؟
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان - جمیله کیانی درباره چگونگی چپ‌دست شدن در وهله نخست زندگی اظهار کرد: پیتر هاپر، روانشناس اهل ایرلند شمالی بر روی چند صد اسکن از جنین انسان مطالعاتی را انجام داد، آن هم در زمانی که جنین در رحم مادرش در حال مکیدن انگشتان خود بوده است، حدود 90 درصد از نوزادانی که انگشتان دست راست خود را می‌مکند در 12 سالگی راست دست می‌شوند، درحالی‌که سه چهارم از نوزادانی که انگشتان دست چپ خود را می‌مکند، چپ دست می‌مانند.
نقش ژنتیک در چپ‌دست بودن
وی به مسئله ژنتیک اشاره کرده و بیان کرد: در همین حال وضعیت ژنتیکی شما هم در این موضوع مهم است، اگر پدر یا مادرتان چپ‌دست باشند به احتمال زیاد شما هم چپ‌دست خواهید شد و اگر هر دوی آن‌ها چپ‌دست باشند، یک در چهار، شانس این که چپ دست شوید، وجود دارد.
از کی متوجه راست دست و چپ دست بودنمان می‌شویم؟
کیانی بیان کرد: نوزاد انسان نه راست دست است و نه چپ دست، ولی در ماه‌های اول زندگی کم کم به یکی از دست‌ها تمایل بیشتری نشان می‌دهد، در شش ماهگی اکثر نوزادان دو دست را به طور مساوی به‌کار می‌برند و در پایان سال اول زندگی، تمایل به یکی از دست‌ها قابل مشاهده و تشخیص است.
وی ادامه داد: در دومین سال نیز کودکان گاهی دست اصلی خود را به دیگری تغییر می‌دهند، ولی تعداد این تغییر کمتر از سال اول است، طوری که تعداد تغییر در سومین سال زندگی کمتر از سال دوم می‌شود، تا این که در شش سالگی دیگر به‌طور تقریبی ترجیح دستی ثابت باقی می‌ماند، پس قبل از شش سالگی جواب این سوال که از کجا بفهمیم نوزاد چپ دست است یا راست دست بسیار مشکل است، اما راه‌های شناسایی وجود دارد.
چپ دست و راست دست بودن، سلامتی شما را تعیین می‌کند
این روانشناس تصریح کرد: دانشمندان همچنین دریافته‌اند شیوع اختلالات شنوایی، بیش فعالی و برخی اختلالات رفتاری خاص در چپ‌دست‌ها بیشتر است، با این حال دلیل واقعی این مسئله هنوز به طور کامل مشخص نشده است، اما به نظر می‌رسد مغز این افراد پیچیدگی بیشتری نسبت به راست دست‌ها داشته باشد.
کیانی گفت: چپ دست‌ها در خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های عصبی و روانی قرار دارند، همچنین اختلالات یادگیری و ناهنجاری‌های روانی در چپ دست‌ها بیشتر خواهد بود. همچنین مطالعه‌های زیادی نشان داده‌اند که شیوع بیماری‌هایی نظیر آرتریت روماتوئید و زخم‌های گوارشی در جمعیت چپ دست به طور قابل توجهی کمتر از راست دست‌ها خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد چیزی حدود 10 تا 12 درصد افراد جهان چپ‌دست هستند.
هنر و خلاقیت چپ دست‌ها بالاتر از راست دست‌ها است
این روانشناس در زمینه تفاوت‌های مغزی چپ دست‌ها مطرح کرد: آن‌ها جالب‌تر و پیچیده‌تر فکر می‌کنند و به‌طور معمول در یک گروه از دوستان، ایده‌های بهتری به سرشان می‌زند، مغز انسان به دو نیم‌کره تقسیم شده است، نیم‌کره راست و نیم‌کره چپ مغز. افراد برای انجام بیشتر فعالیت‌هایشان، مثل صحبت کردن به نیم‌کره چپ مغز وابسته هستند. بیشتر راست دست‌ها در این گروه قرار دارند، اما حدود 30 درصد چپ دست‌ها برای بیشتر فعالیت‌ها به نیم‌کره راست مغز وابسته‌اند و در بقیه آن‌ها در انجام فعالیت‌ها نیمی از مغز بر نیمی دیگر برتری ندارد.
نیم‌کره‌های راست و چپ مغز هر کدام در درک و تحلیل برخی صداهای خاص قدرت دارند و چیزی که واضح است قدرت نیم‌کره راست مغز، یعنی همان نیم‌کره‌ای که چپ دست‌ها بیشتر به کار می‌گیرند قدرت بیشتری در تحلیل و شناخت تغییرات ریز و دقیق در صداها دارد
شنوایی و سخنرانی چپ دست‌ها با راست دست‌ها متفاوت است
کیانی گفت: چپ دست‌ها قدرت بالاتری در شنیدن تغییرات ریز و ظریف صداها دارند.
وی افزود: نیم‌کره‌های راست و چپ مغز هر کدام در درک و تحلیل برخی صداهای خاص قدرت دارند و چیزی که واضح است قدرت نیم‌کره راست مغز، یعنی همان نیم‌کره‌ای که چپ دست‌ها بیشتر به کار می‌گیرند قدرت بیشتری در تحلیل و شناخت تغییرات ریز و دقیق در صداها دارد.
چپ دست‌ها هنرپیشه‌های قوی‌تری هستند
وی تصریح کرد: هنر و خلاقیت چپ‎‌دست‌ها بالاتر از راست دست‌ها است. جالب است بدانید با مطالعه‌های انجام شده پی برده اند که چپ دست‌ها در انتخاب یک کار و روش، کمتر به نقاط منفی آن فکر می‌کنند و به همین خاطر قدرت ایده پردازی و خلاقیت آن‌ها بالاتر است.
چپ دست‌ها در مسابقه‌های ورزشی هم شما را شکست خواهند داد
این روانشناس عنوان کرد: اگر نگاهی به تاریخ ورزش و قهرمانان جهانی بیندازید، متوجه می‌شوید که تعداد بالایی از قهرمانان ورزشی چپ دست بوده اند، به‌ویژه در ورزش‌هایی مانند گلف و تنیس. در حقیقت چپ دست‌ها در ورزش‌هایی که نیاز به تمرکز بیشتر دارد موفق‌ترند، مانند تنیس، بوکس، بیس بال و بولینگ.
در تغییر چپ دستی نباید اجباری باشد
کیانی تصریح کرد: این عقیده وجود دارد که راست یا چپ دستی وراثتی است و چنان‌چه بخواهند به زور آن را تغییر دهند، ممکن است کودک به اختلالات عصبی، مانند لکنت زبان دچار شود.
وی خاطرنشان کرد: تغییر از چپ دستی به راست دستی امکان پذیر است، ولی نباید فراموش کرد که هرچه دیرتر اقدام شود به همان نسبت نیز دشوارتر خواهد بود، باید توجه داشت که این تغییر می‌تواند باعث ناراحتی و هیجانی شدن کودک شد و هنگامی که این تغییر با زور و اجبار باشد ممکن است سبب لکنت زبان نیز شود.
این روانشناس ادامه داد: البته این بدان معنی نیست که اگر بخواهیم چپ دستی را به راست دستی تغییر دهیم، دچار لکنت زبان خواهیم شد، بلکه تأثیر ناراحتی و هیجان‌های همراه است که باعث این اختلالات می‌شود و به‌طور عمول پس از آن‌که تغییر صورت گرفت و ناراحتی و هیجان کاهش پیدا می‌کند این اختلالات نیز از بین می‌رود. نکته مهمی که در تغییر چپ دستی وجود دارد این است که نباید در این کار اجبار وجود داشته باشد، به‌خصوص زمانی که کودک یه شدید به حفظ چپ دستی خود تمایل دارد، نباید دخالتی کرد، اگر به کودک اجبار شود یا مقاومت او را در حفظ چپ دستی نادیده بگیریم ممکن است آسیب‌های جسمی و روانی جبران ناپذیری به او وارد سازیم.
درصد معنا داری از ایرانی‌ها با دست راست و درصد معنا داری از غربی‌ها با دست چپ می‌شمارند
کیانی تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد که 96 درصد افراد راست دست زمانی که بیهوش بوده‌اند توقف در گفتار نیم‌کره چپ را نشان داده‌اند، در صورتی که در حالت مشابه گفتار نیم‌کره چپ فقط در 70 درصد افراد چپ دست توقف داشته است. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که درصد معنا داری از ایرانی‌ها با دست راست و درصد معنا داری از غربی‌ها با دست چپ می‌شمارند.
حیوانات چپ دست
وی اظهار کرد: انسان از معدود حیواناتی است که دست چپ یا راستش توانایی بیشتری دارد. اغلب حیوانات توانایی دست و پاهایشان به طور مساوی است؛ حتی میمون‌ها که در میان حیوانات بیش از همه به انسان‌ها نزدیک هستند.
این روانشناس بیان کرد: اما برخی حیوانات از جمله کانگوروها، بیشتر از پای چپ خود استفاده می‌کنند یا تحقیقات نشان می‌دهد که 90 درصد مواقع طوطی‌ها خوردنی‌ها را با پای چپ برمی‌دارند.
بشر اولیه هم چپ دست بوده است
کیانی یادآور شد: به انسان‌های نخستین اشاره کرده و مطرح کرد: مثل خیلی از آدم‌های امروزی، انسان‌های نخستین هم راست دست بوده‌اند، اما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد انسان‌های نئاندرتال در 500 هزار سال پیش چپ دست بوده‌اند.
وی ادامه داد: زنان و مردان غارنشین در آن زمان گوشت خام می‌خوردند و به دلیل سفت بودن گوشت از ابزاری برای بریدن آن استفاده می‌کردند؛ از یک تکه سنگ، و باستان‌شناسان از روی جهتِ خراش‌هایی که در اثر ضربه سنگ روی دندان آن‌ها ایجاد شده بود، نتیجه گرفته‌اند که آنها سنگ را در دست چپ خود می‌گرفتند.

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/312764/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی مرگبار پراید در محور هفتکل -اهواز

وحشت صهیونیست‌ها از حملات موشکی مقاومت فلسطین

حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» رژیم اسرائیل

امام جمعه آبادان: از فردا به کم حجابان به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

دادستان بندرامام: حادثه اسکله پتروشیمی رازی در دست بررسی است

نویدکیا به هیچکس باج نمی‌دهد (عکس)

حمله موشکی حزب‌الله لبنان به تجمع نظامیان صهیونیست

لبخند گلرهای کی‌روش: رحمان و حامد نمی‌بازند(عکس)

امام جمعه آبادان : از فردا به کم حجاب ها به شکل گسترده‌تری تذکر لسانی داده شود

آتش‌سوزی یک قایق مسافربری در آب‌های شهرستان دزپارت

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

اوج استرس در آزادی؛ هوادار استقلال دچار حمله قلبی شد!

فولاد خوزستان 0 - 1 مس رفسنجان/ شاگردان نویدکیا با دست پر به خانه برگشتند + فیلم

پیروزی مس رفسنجان برابر فولاد خوزستان در لیگ برتر فوتبال

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو آزادی سنگین بود

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

حمله موشکی مقاومت به غلاف غزه در 196 مین روز جنگ

ویسی: با ناسزا گفتن چیزی عوض نمی‎‌شود/ نیاز به یک برد داریم

هفته 24 لیگ برتر فوتبال؛ برتری مس رفسنجان در زمین فولاد خوزستان

ویسی: اوضاع فولاد خراب‌تر شده است

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

5 مصدوم در پی انحراف از جاده خودرو در محور خرمشهر به اهواز

ببینید | خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال بر روی سکوهای آزادی

راهپیمایی مردم کرمان در حمایت از سپاه+ فیلم و عکس

5 مصدوم در حادثه انحراف خودرو از جاده در محور خرمشهر به اهواز

شب شعری با عنوان «وعده صادق» در شهرستان لاهیجان

حمله مقاومت لبنان به تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

دیدار نکونام با هوادار ویژه استقلال در استادیوم آزادی

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

ورود هواداران به ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال و شمس آذر تا دقیقه 26 همچنان ادامه دارد! / فیلم

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

برتری استقلال مقابل شمس آذر در نیمه اول

برخورد موتورسیکلت با تیر برق جان دو جوان سردشتی را گرفت

افزایش مزارع پرورش میگو در خوزستان

پیکر جانباز شهید «کلیوند عباسی» در اهواز تشییع شد

استقلال 2 - شمس آذر 0

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

احیای پتروشیمی آبادان کلید خورد

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

گزارش زنده: استقلال 0 - 0 شمس‌آذر

حضور هواداران شمس آذر در ورزشگاه آزادی در جریان بازی با استقلال / فیلم

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم/ اوضاع جبهه شمالی خطرناک است

منطقه زیبای پامنار خوزستان (فیلم)

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی