پیام خوزستان

آخرين مطالب

کاریکاتوریست واقعی کسی است که همزمان مردم و مسئولان را بخنداند/کاریکاتور خنده‌ای تسکین‌بخش به مخاطبش می‌دهد اجتماعی

کاریکاتوریست واقعی کسی است که همزمان مردم و مسئولان را بخنداند/کاریکاتور خنده‌ای تسکین‌بخش به مخاطبش می‌دهد
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -

پیام خوزستان


واقعیت این است که یک کاریکاتور تلخ که ممکن است از دید ما چندان هم خنده‌دار نباشد، اما حاوی طنز سیاهی در متن خود است که به مخاطبش تسکین می‌دهد و این تسکین می‌تواند در قالب نیشخند یا خنده‌ای تلخ باشد.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، مدتی است که خوزستان و مصائب این شهر مظلوم و جنگ‌زده در صدر اخبار هر روزه است و مشکلاتی که مردم با آن مواجه‌اند از جمله بی‌آبی و نبود ساده‌ترین امکانات زیستی امانشان را بریده است.
فعالان اجتماعی، هنرمندان و مردم نیز به شیوه‌های مختلفی با اهالی خوزستان همدردی کرده‌اند و در این میان کاریکاتوریست‌ها با راه‌اندازی پویشی با عنوان #هنر_برای_خوزستان نیز همدلی و همراهی خود را با خلق آثاری با این محوریت به نمایش گذاشته‌اند. 
جواد علیزاده از هنرمندانی است که طرحی در این باره منتشر کرده است. وی از کاریکاتوریست‌های مطرح و پیشکسوت و موسس و ناشر اولین ماهنامه خصوصی کارتون ایران با عنوان «طنز و کاریکاتور» است. کارتون‌های او از طریق سندیکای «سی اند دبلیو» در مجلات بین المللی به چاپ رسیده‌اند و تاکنون جوایز بین المللی متعددی را از کشورهای فرانسه، ایتالیا، ژاپن، کره، ترکیه، چین، آمریکا، اکراین و.. به دست آورده است.
علیزاده در بسیاری از بحران‌های طبیعی و اجتماعی کنار مردم ایستاده و در پویش‌های متعددی از جمله فروش آثار هنری به نفع مردم نیز شرکت کرده است. با او درباره دغدغه‌های هنرمندان در بازتاب مشکلات مردم و اهمیت کاریکاتور به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.
آقای علیزاده شاید در شرایط عادی عده کثیری قائل به نقش «هنر برای هنر» باشند اما در سال‌های اخیر با همه‌گیری کرونا، رکود اقتصادی جهانی، بلایای طبیعی و در ابعاد داخلی بحران کم آبی در کشور و مصائب پیش روی خوزستان، ما با انتظارات دیگری از هنر مواجه هستیم. حقیقتاً سهم هنر در بازتاب بحران‌های اجتماعی چیست؟
ببینید! کاریکاتور هنری اعتراضی است و کسی که آن را دنبال می‌کند می‌داند نه تنها پول و درآمدی ندارد که دردسر هم دارد. به همین دلیل فکر می‌کنم کاریکاتوریست‌ها شریف‌ترین هنرمندان زمانه هستند که نوع حرفه‌شان با گرافیست‌ها و تصویرسازان متفاوت است.
کاریکاتور هنری است که کاملاً نسبت به شرایط موجود واکنش نشان می‌دهد و زمانی که اتفاقاتی از این دست رخ می‌دهد، پویش‌های مختلفی مانند پویش هنر_برای_خوزستان راه اندازی می‌شود و به نظرم این کمترین کاری است که کاریکاتوریست‌ها می‌توانند انجام دهند. البته این نوع فعالیت‌ها قبلاً هم بوده و کاریکاتوریست‌ها در رویدادها و شرایط مختلف همواره مواضع خودشان را در همبستگی با مردم اعلام کرده‌اند.

پیام خوزستان

به نظرتان واکنش‌های کاریکاتوریست‌ها در بحران چقدر در فضای اجتماعی تاثیر می‌گذارد؟
کاریکاتور هنری چند وجهی است و زمانی که کاریکاتوریست موضع‌ خود را در مورد یک مسئله اجتماعی و در قالب تصویر و طنزی که در آن نهفته است، بیان می‌کند تبعاً آن کار تاثیر هم خواهد داشت. اما در وهله اول خودِ کاریکاتوریست به یک آسایش وجدانی می‌رسد که در قبال جامعه‌اش احساس مسئولیت کرده است.
یک کاریکاتوریست واقعی و برآمده از دل مردم، کار خودش را انجام می‌دهد و دیگر با اینکه چقدر اثرش در جامعه تأثیر می‌گذارد کاری ندارد. وقتی من کاری انجام می‌دهم و از آن رضایت دارم این نتیجهِ تأثیری است که در درون من داشته و طبیعتاً در جامعه هم تأثیر خودش را می‌گذارد. علاوه بر این زبان طنزی که همیشه در کاریکاتور به کار می‌رود از نظر روانشناسی باعث تسکین مخاطب هم می‌شود.
ضمن این که مخاطب کاری ندارد آنچه را که کاریکاتوریست کشیده از نظر سیاسی و یا ایجاد تحول، تأثیر آنی دارد یا درازمدت، اما همین که در لحظه چنین پویشی شکل گرفته و کاریکاتوریست‌ها از زبان دل مردم و درباره مشکلات آنها کاریکاتور می‌کشند در واقع دردهای آنها را منعکس می‌کنند تأثیر خودش را دارد. البته کاریکاتور یک جنبه دیگر نیز دارد و آن بحث انتقادپذیریش است و به نوعی انتقادپذیری را با همان طنزی که به صورت غیرمستقیم انجام می‌دهد در مسئولان ایجاد می‌کند.
من همیشه گفته‌ام یک کاریکاتوریست واقعی کسی است که همزمان هم مردم را بخنداند و هم مسئولان را! کاریکاتوریست می‌تواند به قدری اثرگذار باشد که هم در حل مشکل کمک کند و هم به نوعی باعث توسعه سیاسی شود. چراکه این آثار در مطبوعات و وب‌سایت‌ها منعکس می‌شود و طبیعتاً همه افراد و حتی سیاسیون رده بالا نیز آنها را می‌بینند. همانطور که اشاره کردم کاریکاتوریست دنبال تأثیر آنی اثرش نیست و کارش را با توجه به تعهد اجتماعی که در قبال جامعه‌اش دارد انجام می‌دهد.
و به نظر شما کاریکاتور توانسته این تحمل را در فضای اجتماعی و سیاسی بالا ببرد؟
من تجربه فعالیت در سال‌های پیش و پس از انقلاب را دارم و فکر می‌کنم بله تأثیر خودش را می‌گذارد. البته لازمه‌اش این است که یک کاریکاتوریست با شگردهای خاصی که به کار می‌برد بتواند حرفش را به گونه‌ای بزند که دچار مشکل نشود، در غیر اینصورت اگر هم تأثیری نداشته باشد که اصلاً نباید کار کند.

پیام خوزستان

قدری طرح خودتان و واکنشی که به موضوع بی‌آبی در خوزستان داشتید را تشریح کنید.
این اثر یک کار سورئالیستی و درباره کمبود آب است و همانطور که در تصویر می‌بینید به جای اینکه قطره آب از شیر بچکد، یک قطره‌چکان از شیر در حال چکیدن است. البته ممکن است که از منظر جغرافیایی این اثر نشانگر خوزستان نباشد، اما به کمبود آب و سوءمدیریت در رساندن آن به مردمی که در تنگنا هستند مربوط می‌شود و اشاره می‌کند.
در توضیح پویش هنر_برای_خوزستان آمده که «با کدام طنز و چطور می‌توان این شرایط را دید و سراغ طنز رفت؟ آینه‌ای در دستانمان گرفته‌ایم و این تلخی، انعکاس چیزی است که می‌بینیم ... » اینجا و در چنین شرایطی کاریکاتوریست‌ها چگونه عمل می‌کنند؟
واقعیت این است که یک کاریکاتور تلخ که ممکن است از دید ما چندان هم خنده‌دار نباشد، اما حاوی طنز سیاهی در متن خود است که به مخاطبش تسکین می‌دهد و این تسکین می‌تواند در قالب نیشخند یا خنده‌ای تلخ باشد. به نظرم اینها تاثیرات روانشناسی است و باید بدانیم یک کاریکاتوریست تاثیرات روحی و روانی زیادی روی جامعه‌اش دارد و می‌تواند خنده‌ای تسکین‌بخش به او هدیه کند که بنا به موقعیت یا نیشخند است و یا خنده‌ای از ته دل.
نظرتان درباره تاثیرات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در بازتاب واکنش هنرمندان چیست؟
با توجه به گسترش فضای مجازی کاریکاتوریست‌ها می‌توانند با مخاطبان بیشماری در ارتباط باشند و آثارشان را در معرض دید همگان قرار دهند، اما اشکال کار اینجاست که نشریات چاپی و کاغذی دچار مسئله می‌شوند. اما وقتی هدف نهایی این است که مردم به آزادی و عدالت برسند حتی اگر در این میان نشریات چاپی قربانی فضای مجازی شوند به نظرم ارزشش را دارد و نقش فضای مجازی در شرایط فعلی مهم و غیرقابل انکار است.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/309905/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

کرمان باید متناسب با عنوان پایتخت مقاومت باشد

حضور السنوار در مناطق درگیری در غزه و دیدار با نیرو‌های مقاومت

آزادی 650 زندانی در فارس با کمک خیران

سالم‌ترین و بدترین ظروف برای پخت و پز/ استفاده از ظروف چدنی برای این افراد مشکل‌ساز می‌شود

آغاز مسابقات بین المللی کشتی فرنگی جام تختی دراهواز

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

شوخی با سیدجواد هاشمی در فضای مجازی!

2 خبر خوش فوتبالی رئیس صداوسیما

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

آغاز رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز

شرکت 20 هزار بسیجی در المپیاد جام شهید عجمیان

حضور السنوار در مناطق درگیری در غزه و دیدار با نیروهای مقاومت

کمک 44 میلیارد و 500 میلیون تومانی خیرین برای آزادی زندانیان غیر عمد در فارس

دستگیری سارقان حرفه ای در اهواز

حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را متوقف کنید/ این رفتار گویای سیاست دوگانه و متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است

دستگیری عامل قدرت نمایی در درمانگاه قدیم دارخوین

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

عبدی: جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان‌ها، تعارض دارد

تیپ متفاوت محسن رضایی و لاریجانی در یک عکس زیرخاکی

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

نامه وزیر دفاع به قالیباف

نگاهی به دومین مصاف سپاهان در جام حذفی

کمبود آمبولانس در خرمشهر بیداد می‌کند

آغاز مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز

مرحله اول آزمون سراسری در خوزستان برگزار شد

فیلم| عاقبت آزادی‌بیان درآمریکا؛ قرار دادن دانشجویان و اساتید اخراجی دانشگاه کلمبیا در لیست سیا و منع آنها از تحصیل و اشتغال

مقاومت ترموود در برابر آتش یک ویژگی مهم این چوب صنعتی است

آبگرفتگی زیرگذر سرداران رفع و پاکسازی انجام شد

مقاومت ترموود در برابر آتش

افزایش رطوبت هوا در برخی مناطق خوزستان