پیام خوزستان

آخرين مطالب

آیا احزاب سیاسی می‌توانند مشکلات این روزهای مردم را حل کنند؟ اجتماعی

آیا احزاب سیاسی می‌توانند مشکلات این روزهای مردم را حل کنند؟
  بزرگنمايي:

پیام خوزستان -

پیام خوزستان


‌به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، درباره کارکرد احزاب سیاسی در کشورمان صحبت زیاد است از اینکه احزاب ضربه گیر بوده و هستند، پل ارتباطی مردم و حاکمیت هستند و تا گله گذاری‌ها درباره نقش کمرنگ‌شان در جامعه؛ خلاصه اینکه هر کسی با هر سلیقه و منش سیاسی یک نظر متفاوت در مورد احزاب دارد.
این نظر احمد شریف عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درباره نقش احزاب در کشورمان بود، او معتقد است که فعالیت احزاب همواره یک کنش دائمی بوده است و مهم‌ترین وظیفه‌ای که می‌توان برای تشکل‌های سیاسی متصور بود موضوع پایش رویداد‌های جامعه است و اینکه این رویداد‌ها را در بخش‌هایی که مربوط به مطالبات شهروندان است جمع آوری کرده و به مسئولان مربوط منتقل کنند، یعنی همان نقش اصلی واسطه بودن بین شهروندان و حاکمیت.
علاوه بر این حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته است که مهم‌ترین وظیفه احزاب ارائه پیشنهاد و راه حل براساسی شناخت چالش‌ها و مشکلات است و اگر بتوانند برای هر یک از این مشکلات راه حل‌هایی را به مسئولان ارائه دهند موثر خواهند بود؛ اقدام اساسی در شرایط کنونی کمک به راهکار‌های فوری برای رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور است تا از این طریق مشکلات حل شوند.

پیام خوزستان

علی محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در این باره به ما این گونه پاسخ داد که احزاب چند وظیفه مهم دارند؛ برای مثال نقش اصلی در چرخش قدرت و اداره کشور یعنی همان برگزاری انتخابات و معرفی نامزد‌ها را بر عهده دارند تا بتوانند ذات دموکراسی را زنده کنند، زیرا چرخش قدرت هم با خواست و اراده مردم شکل می‌گیرد؛ وظیفه دیگر احزاب این است که باید حلقه واسطِ بین حکومت و ملت باشند و این رابطه را به خوبی تنظیم کنند.
با توجه به این نقش احزاب در کشور حال سوالی که برای ما بر جا مانده این است که نقش احزاب در این روز‌های خوزستان که با بحران بی آبی روزگار می‌گذرد چیست؟ برای یافت این پرسش به سراغ برخی از شخصیت‌های احزاب رفتیم تا در این زمینه از ان‌ها بپرسیم.
این گوی و این میدان؛ چه کار کردید؟ حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز درباره اقدامات حزب متبوع خود برای حل مشکل مردم خوزستان به ما گفت که برخی از احزاب به کمک خوزستان رفتند و یا بیانیه دادند، برای مثال حزب سبز در خوزستان تشکیلات منسجمی دارد که از طریق کمک رسانی وارد عمل شد و هم مطالبات مردم را شنید و با مسئولان در میان گذاشت تا مانع از ایجاد نا آرامی‌های مخل امنیت کشور شوند، اما احزاب در کشور ما جایگاه قدرتمندی ندارند که بتوانند با قدرت وارد شوند.
حمیدرضا ترقی فعال سیاسی اصولگرا هم این سوال ما را بی پاسخ نگذاشت و درباره آن گفت که حزب موتلفه اسلامی برای بسیاری از این مشکلات راهکار‌هایی را به وسیله کارگروه‌های مختلف اقتصادی خصوصا در زمینه بودجه داشته و پیشنهاداتی را تهیه و تقدیم آقای رئیسی و کارگروه‌های دولت او کرده که امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.
عیسی چمبر فعال سیاسی اصلاح طلب هم گفت که حزب ندا در دوره‌های گذشته بیانیه‌های بسیاری در زمینه سیاست‌های انتقال آب و مسائل محیط زیستی ارائه و هشدار‌های بسیاری در این زمینه داد. اما همانطور که گفتم بسیاری از مشکلات امروز نتیجه ساده اندیشی‌های دیروز و مدل‌های انتقال آب در گذشته بوده است.

پیام خوزستان

او البته گله‌هایی هم داشت مبنی بر اینکه متاسفانه احزاب توسط نظام سیاسی ما جدی گرفته نمی‌شوند؛ مسئولان اجرایی باید در سیاست‌گذاری منابع آبی بازنگری انجام دهند. قانون انتخابات در کشور ما مشکل دارد؛ در انتخابات واقعا نقش احزاب چیست؟ متاسفانه هر نامزدی که وارد صحنه می‌شود شعارش این است که من عضو حزب خاصی نیستم و انگار نظام سیاسی هم به خوبی از این موضوع استقبال می‌کند.
محمد صادق جوادی حصار فعال سیاسی اصلاح طلب این گونه تصریح کرده که حزب اعتماد ملی اقدام خاصی انجام نداده که بگوییم خوب و یا بد بوده است و نهایت کاری که می‌توانسته انجام دهد این بوده که نیرو‌های خود را توجیه کند تا مطالبات مردم را بشنوند و تا جایی که ممکن است با مردم همراهی کنند و این بزرگ‌ترین کاری است که می‌توانسته انجام دهد.
وی ادامه داده است که البته در برنامه‌های‌مان این است که به صورت کارشناسی با استاندار قدیم خوزستان که عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی بوده صحبت کنیم، اما وعده‌ای نمی‌توانیم دهیم، زیرا کار خاصی از احزاب برنمی‌آید.
حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزارن سازندگی هم به ما گفت که در این زمینه حرف بسیار است و فعلا نمی‌توان توضیحی در این باره داد، زیرا احزاب در کشور ما نقشی ندارند.

پیام خوزستان

فقدان احزاب اجتماعی ریشه مشکلات امروز کشور است فقدان احزاب اجتماعی ریشه مشکلات امروز کشور است ، موضوعی که باعث شد محمدعلی وکیلی نماینده اصلاح طلب مجلس دهم درباره علل آن بگوید که در کشور ما چون احزاب عمدتا سیاسی بوده و از بالا شکل گرفته اند، احزاب دولت ساخته هستند و متاسفانه به مرور گسستی بین فعالیت شان و مطالبات مردم رخ داده است. امروز ما کم‌ترین صدا را از احزاب در مشکلات مردم به خصوص مشکلات خوزستان شاهد بوده‌ایم، اما در کشورهای دیگر چون نشاط احزاب و سرزنده بودنشان محصول شکل گیری احزاب اجتماعی و احزابی است که مشروعیتشان را از پایین می گیرند و دامنه فعالیتشان هم دامنه اجتماعی است و در حقیقت پشتوانه شان مردمی؛ از همین رو نیز تفاوت معناداری هم در فلسفه وجودی احزاب ایران با سایر کشورها وجود دارد و هم در فلسفه بقایشان.
او در ادامه تاکید کرده که خزان احزاب ایران محصول دور افتادن از مشکلات مردم است و از مدت ها قبل هم هیچ پیش بینی درباره مشکلات امروز خوزستان نداشتند، اما اگر ما احزاب اجتماعی داشتیم حتما نظارت بر سدسازی ها صورت می گرفت، اما به هرحال بحران های ناکارآمدی امروز ما محصول ناکارآمدی احزاب مان است.
در پایان باید گفت که با توجه به شعار اصلی احزاب مبنی بر اینکه آن‌ها پل بین مردم و حاکمیت و پیگیر مطالبات مردم هستند حال که خوزستان با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می‌کند نباید اقدامات جدی تری از خود نشان داده و همانطور که در زمان انتخابات فعال بوده اند امروز هم فعال باشند؟ اگرچه آن‌ها هم گله‌هایی مبنی بر بی توجه دولت به خود دارند، اما در شرایطی که برخی گروه‌ها در تلاش هستند تا با اعزام روزانه ده‌ها تانکر آب، باری از مشکلات این شهر بردارند آیا همین اقدامات از احزاب برنمی‌آید؟
فاطمه تورانلو
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.payamekhuzestan.ir/Fa/News/309904/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

واکنش آمریکا به ادعاهای گروسی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران

فرمانده کل ارتش: جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد

سخنگوی وزارت خارجه: افکار عمومی جهان بیدار شده است

جهانگیری: عزا می‌گیرم وقتی می‌بینم مردم ما خود را با کشورهای منطقه مقایسه می‌کنند نه اروپا

عملیات «وعده صادق» سربلندی جهان اسلام

حماس: عملیات «وعده صادق» یک پاسخ راهبردی به اشغالگران بود

آیا انسان واقعا «اختیار» دارد؟ اسپینوزا پاسخ می‌دهد

واژگونی پژو پارس در محور لردگان به دهدز جان یک نفر را گرفت

حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت 10:30

«تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما

ادامه واکنش‌ها به سخنان جنجالی مدیر «نماوا»

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

دست یاری صنعت هسته‌ای به صنعت نفت

مخالف تعطیلی دو روز در هفته هستم؛ با تعطیلی جمعه هم مخالفم! / نماینده‌ها اگر خسته هستند، مجلس را تعطیل کنند

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری

مراسم خاکسپاری پیشکسوت بسکتبال برگزار شد

لیورپول با این کاپیتان به جایی نمی‌رسد

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

دنیای اقتصاد: در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

مهاجری خطاب به ذوالنور: از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب‌کشی کنید

آیت‌الله دوزدوزانی: آقایی که می‌خواهی روحانی باشی و جهنمی نباشی، مواظب باش کار عکس نشود

انتقاد پزشکیان به سکوت مجامع بین‌المللی درخصوص جنایات اسرائیل: چرا ککتان نمی‌گزد؟

آغاز نوبت اول آزمون سراسری 1403 با گروه های آزمایشی ریاضی و انسانی

پهلوانی به قامت «حیدر»

عملیات وعده صادق سربلندی جهان اسلام

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

گفت و گوی دو خواهر کول بر در سریال نون خ 5

اختلافی که پس از سال‌ها فیتیله‌اش روشن شد!

فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است

اعتراف جالب خانم مجری جنجالی صداوسیما جلوی مردم

چهره ها/ نجم الدین شریعتی در چایخانه حرم امام رضا(ع)

ویدیویی از کاوشگر کنجکاوی که مناطق رسوبی در مریخ را نشان می دهد

استاندار: توسعه صنایع تبدیلی در خوزستان حمایت می‌شود

ستاره لیورپول تحمل دیدن باخت را نداشت

فیلیپین نخستین حریف دختران والیبالیست در آسیا

عیادت رئیس فراکسیون ورزش مجلس از غلامحسین پیروانی

بازگشت حسن یزدانی به تشک به تعویق افتاد

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

علی لاریجانی پیام داد

نقوی حسینی: پایداری‌ها از اصطلاح «پشم» خیلی ناراحت شدند

زهره حمیدی وضعیت بیماری‌اش را تشریح کرد؛ بعد از بیماری یک انسان جدیدتر شدم

شناسایی 16 متهم فراری در خرمشهر

5 تفاوت اساسی در کاشی و سرامیک - کاویان سرام

نوعدوستی کارمند یزدی برای آزادی زندانیان

کشف سکه‌های عتیقه مربوط به دوران اشکانیان از مسافر یک قطار

آنچه امام علی (ع) به عقیل آموخت

89 درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند/ ماجرای تحمیل ایمان با زور را کنار بگذارید